Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-122/12-4/TK
z 25 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów węglowych. Pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego, doprecyzowania pytania i stanowisko Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu węglem. Posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Zainteresowany dokonuje sprzedaży węgla kamiennego (kod CN 2701) dla 2 podmiotów:

  1. Gminnej Biblioteki Publicznej.
    Gminna Biblioteka Publiczna jest instytucją kultury, która m.in. realizuje zadania z zakresu biblioteki pedagogicznej.
  2. Gminnego Ośrodka Kultury.
    Gminny Ośrodek Kultury jest instytucją kultury, który m.in. realizuje zadania jako placówka artystyczna, gdzie są ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań uzdolnień artystycznych.

Sprzedaż dla ww. podmiotów jest udokumentowana na podstawie faktury VAT bez naliczania i pobierania podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w myśl aktualnych przepisów prawa sprzedaż jest zwolniona od naliczania akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż węgla opałowego dla Gminnej Biblioteki Publicznej na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym korzysta ze zwolnienia w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ biblioteka realizuje zadania z systemu oświaty w zakresie biblioteki pedagogicznej określone w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Sprzedaż węgla opałowego dla Gminnego Ośrodka Kultury na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym korzysta ze zwolnienia w zakresie podatku akcyzowego, ponieważ ośrodek realizuje zadania z systemu oświaty w zakresie placówki artystycznej (ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych) określone w art. 2 pkt 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.

Pod poz. 20 wyżej wskazanego załącznika został wymieniony węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych o kodzie CN ex 2702.

Z kolei pod poz. 21 ww. załącznika został wymieniony koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Na mocy art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z powyższym przepisem sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy może podlegać zwolnieniu od podatku. Przepis wskazuje przy tym, iż jednym z warunków tego zwolnienia jest sprzedaż podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu węglem. Posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Zainteresowany dokonuje sprzedaży węgla kamiennego (kod CN 2701) dla 2 podmiotów:

  • Gminnej Biblioteki Publicznej, która jest instytucją kultury i realizuje m.in. zadania z zakresu biblioteki pedagogicznej.
  • Gminnego Ośrodka Kultury, który jest instytucją kultury i realizuje m.in. zadania jako placówka artystyczna, gdzie są ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań uzdolnień artystycznych.

Sprzedaż dla ww. podmiotów jest udokumentowana na podstawie faktury VAT bez naliczania i pobierania podatku akcyzowego.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy sprzedaż wyrobów węglowych sklasyfikowanych w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) pod kodem CN 2701 przez pośredniczący podmiot węglowy jest zwolniona od naliczania akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.).

Stosownie art. 31a ust. 3 ustawy, jedynymi warunkami zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 są:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych przeznaczonych do celów grzewczych podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Obowiązek ten wiąże się z przyjęciem potwierdzenia odbioru/dostarczenia wyrobów wymienionych w tym dokumencie.

Należy również pokreślić, iż przepisy ustawy nie przewidują w tym przypadku dodatkowego potwierdzania uprawnienia do korzystania ze zwolnienia przez podmioty wymienione w art. 31a ust. 2 ustawy. Wnioskodawca - podmiot pośredniczący - na podstawie danych przekazanych przez podmiot nabywający wyroby węglowe bez zawartej w cenie akcyzy określa w dokumencie dostawy m.in. przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy. Na str. 2 dokumentu dostawy w kolumnie 5 należy wskazać krótki opis i podstawę prawną zwolnienia od akcyzy. Z kolei podpis podmiotu nabywającego wyroby węglowe złożony na tym dokumencie potwierdzający ich odbiór będzie stanowił potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonego w dokumencie dostawy.

Analizowane przepisy nie nakładają więc na pośredniczący podmiot węglowy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych podmiotom wymienionym w art. 31a ust. 2 ustawy, innych obowiązków aniżeli uzyskanie potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy, w którym odbiorca jest zobowiązany wskazać przeznaczenie uprawniające do zwolnienia. Zatem w przypadku posiadania prawidłowo wypełnionego dokumentu dostawy, sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych Gminnej Bibliotece Publicznej oraz Gminnemu Ośrodkowi Kultury korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę Gminnej Bibliotece Publicznej oraz Gminnemu Ośrodkowi Kultury.

Zdarzenie przyszłe, w zakresie zwolnienia od akcyzy sprzedaży firmom zajmujących się hodowlą drobiu i prowadzącym ogrodnictwo wyrobów węglowych, zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 25 września 2012 r. nr ILPP3/443-122/12-4/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj