Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-283/10-5/EK
z 25 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-283/10-5/EK
Data
2010.06.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
majątek
majątek
podział
podział
podział spółki przez wydzielenie
podział spółki przez wydzielenie
powstanie przychodu
powstanie przychodu
przedsiębiorstwa
przedsiębiorstwa
przychód
przychód
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy przeniesienie części majątku Spółki w postaci oddziału w y na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (tzw. podział przez wydzielenie) nie będzie skutkowało powstaniem przychodu do opodatkowania po stronie Wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 25.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2010 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • powstania przychodu podatkowego w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych spółką holdingową tworzącą grupę finansową inwestującą w spółki funkcjonujące w sektorze finansowym, zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych.

Spółka, zgodnie z przyjętą strategią, realizuje inwestycje w następujące obszary biznesowe:

  • działalność bankowa i powiązana, realizowana przez x oraz jej spółki zależne: r, u, o, p oraz y;
  • działalność ubezpieczeniowa, realizowana przez y oraz spółkę zależną x;
  • działalność międzynarodowa, prowadzona za pośrednictwem d w Rosji, h na Ukrainie, q na Białorusi oraz s w Rumunii.

Obecnie działalność Spółki jest prowadzona w dwóch biurach zlokalizowanych we x (siedziba statutowa) oraz y (oddział zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, jako oddział spółki w rozumieniu art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzający bilans).

Koncentracja na trzech podstawowych obszarach wymagała dostosowania struktury Spółki do efektywnego wspierania spółek zależnych Wnioskodawcy oraz ich właściwego nadzoru.

Spółka szczególną uwagę i nadzór poświęca szeroko pojętej krajowej działalności bankowej i powiązanej, stanowiącej największą inwestycję, istotnie wpływającą na wyniki Spółki (np. e powstały z połączenia r i t, y, u, i). Strategia Spółki zakłada dalszy dynamiczny rozwój tego obszaru działalności poprzez wzrost organiczny oraz ewentualne akwizycje nowych aktywów bankowych. W ramach wsparcia rozwoju i bliższego nadzoru tego zakresu działalności (a zarazem głównego aktywa) Spółka wydzieliła oddział, do którego dedykowała zasoby w y, w miejscu, gdzie mieści się siedziba q.

W efekcie, obecnie biuro x jest odpowiedzialne za wyszukiwanie oraz nadzór nad inwestycjami w sektorze ubezpieczeniowym oraz na zagranicznych rynkach, podczas gdy oddział y nadzoruje i rozwija działalność bankową i powiązaną w Polsce.

Konsekwentnie, za nadzór i rozwój w ramach poszczególnych obszarów działalności odpowiedzialni są dedykowani Członkowie Zarządu Spółki. Obecny podział funkcjonalny przedstawia się następująco:

  • Pan (...), Członek Zarządu – odpowiada za działalność Spółki w obszarze polskiego sektora bankowego i usług powiązanych, wykonując swoje obowiązki w oddziale w y;
  • Pani (...), Członek Zarządu – odpowiada za działalność Spółki w pozostałych obszarach, wykonując swoje obowiązki w centrali we x.

Prezes Zarządu Pan (...) odpowiada za całokształt działalności Spółki.

Pan (...) oraz Pani (...) zarządzają pracą odrębnych zespołów osób (specjalistów oraz pracowników administracyjnych), wspomagających podejmowane przez nich działania w danym obszarze biznesowym, działają w ramach przyjętych budżetów (odrębnych dla zespołu odpowiedzialnego za rynek usług bankowych i powiązanych oraz zespołu prowadzącego pozostałą działalność finansową Wnioskodawcy, tj. działalność ubezpieczeniową oraz działalność międzynarodową). Fakt zatrudnienia osób w centrali bądź oddziale został potwierdzony stosownymi zapisami w umowach o pracę, wskazujących miejsce wykonywania pracy na rzecz Spółki (biuro we x lub y) oraz pełnione stanowisko.

Podział Spółki na dwa obszary działalności obejmuje także inne składniki majątku, w tym w szczególności:

  • rzeczowe aktywa trwałe (m. in. wyposażenie biur w postaci mebli oraz wyposażenia biurowego, zestawów komputerowych, telefonów oraz sprzętu teleinformatycznego, inwestycje w obcych środkach trwałych, środki transportu),
  • wartości niematerialne i prawne (m. in. licencje i oprogramowanie komputerowe związane z prowadzoną działalnością),
  • prawa majątkowe (m. in. akcje, udziały, środki pieniężne), zobowiązania (m. in. wynikające z umów o pracę, najmu powierzchni biurowych, usług: reklamowych, relacji inwestorskich, doradczych, czy z dostaw materiałów biurowych),
  • zobowiązania (m. in. wynikające z umów o pracę, najmu powierzchni biurowych, usług: reklamowych, relacji inwestorskich, doradczych, czy z dostaw materiałów biurowych).

Prowadzona ewidencja księgowa pozwala na przyporządkowanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także należności i zobowiązań odpowiednio do centrali we x prowadzącej działalność związaną z obszarem ubezpieczeń i inwestycji zagranicznych oraz do oddziału w y nadzorującego inwestycje w obszarze krajowych usług bankowych i powiązanych.

Uwzględniając kryterium geograficzne, w ramach Spółki istnieją de facto dwie niezależne organizacyjnie i funkcjonalnie jednostki organizacyjne prowadzące działalność inwestycyjną odpowiednio w obszarach:

  • krajowej działalności bankowej i powiązanej, poprzez q oraz spółki zależne w, e, r, t. oraz u. Miejscem prowadzenia działalności jest oddział Spółki w y,
  • pozostałej działalności finansowej, w tym działalności ubezpieczeniowej, realizowanej przez s oraz jej spółkę zależną d oraz działalności międzynarodowej, prowadzonej za pośrednictwem g w Rosji, h na Ukrainie, j na Białorusi oraz k w Rumunii. Działalność ta jest realizowana w centrali Spółki we x.

Wnioskodawca rozważa dokonanie prawnego podziału Spółki, w oparciu o regulacje art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (oddziału w y realizującego inwestycje w obszarze krajowej działalności bankowej i powiązanej) na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (tzw. podział przez wydzielenie). W konsekwencji powyższego, spółka dzielona nie przestanie istnieć, a nastąpi jedynie przeniesienie części aktywów i zobowiązań na inny podmiot.

W piśmie uzupełniającym z dnia 21 czerwca 2010 r. Spółka wskazała, iż Oddział Spółki w y oraz Centrala Spółki prowadzą swoją działalność w innych lokalizacjach na podstawie odrębnych umów najmu ze stronami trzecimi – wynajmujący biura w y i we x to odmienne podmioty. Umowa najmu biura w y została zawarta przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną , czyli Oddział w y. Umowy najmu Oddziału i Centrali Spółki są przypisane do odpowiednich jednostek organizacyjnych Spółki i wchodzą w skład wyodrębnionych składników majątkowych, tj. umowa najmu biura we x jest przypisana do majątku i podlega odrębnej ewidencji księgowej w Centrali Spółki, natomiast umowa najmu biura w y jest częścią majątku oraz odrębnej ewidencji księgowej Oddziału w y. W przypadku podziału Spółki przez wydzielenie Oddziału w y, umowa najmu biura w y pozostanie częścią majątku wydzielanego Oddziału w y.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy opisane we wniosku zespoły składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) przyporządkowane wyodrębnionym w ramach Spółki jednostkom organizacyjnym (oddział w y zajmujący się rozwojem i nadzorem nad obszarem krajowej działalności bankowej i powiązanej oraz centrala we x dedykowana do działalności ubezpieczeniowej i zagranicznej) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy przeniesienie części majątku Spółki w postaci oddziału w y na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (tzw. podział przez wydzielenie) nie będzie skutkowało powstaniem przychodu do opodatkowania po stronie Wnioskodawcy...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB3/423-283/10-4/EK, wydaną w dniu 25 czerwca 2010 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zarówno jednostka wyodrębniona do prowadzenia działalności w zakresie polskich podmiotów w sektorze działalności bankowej i powiązanej (oddział w y), jak również jednostka dedykowana do pozostałej działalności finansowej (biuro we x) spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do przywołanego powyżej przepisu, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Na podstawie powyższego, należy zatem stwierdzić, iż aby zarówno wydzielona, jak i ta pozostająca w Spółce część stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, powinny zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Takie stanowisko w zakresie kryteriów decydujących o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 3 lipca 2009 r. (sygnatura ILPB3/423-286/09-2/DS) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z dnia 1 lipca 2009 r. (sygnatura akt I SA/Ke 225/09).

W ocenie Wnioskodawcy, przesłanki wynikające z art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są spełnione w odniesieniu do jednostek dedykowanych krajowej działalności bankowej i powiązanej (oddział w y) oraz pozostałej działalności finansowej Spółki (centrala we x). Obie jednostki posiadają bowiem:

  • odrębne zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań – z uwagi na wyodrębnienie geograficzne, zadania jednostki odpowiedzialnej za krajową działalność bankową i powiązaną są realizowane przy wykorzystaniu jedynie aktywów umiejscowionych w oddziale Spółki w y (m. in. nakłady w obce środki trwałe, stanowiska komputerowe, meble i wyposażenie biurowe, sprzęt teleinformatyczny, licencje na oprogramowanie komputerowe i księgowe). Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi odrębną ewidencję księgową kosztów i przychodów dla centrali we x i oddziału w y, w tym także zobowiązań Spółki związanych z działalnością poszczególnych jednostek (m. in. z tytułu najmu powierzchni biurowych, usług: reklamowych, relacji inwestorskich, doradczych, dostaw materiałów biurowych, umów z pracownikami i współpracownikami itp.);
  • odrębne księgi rachunkowe – zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jednostki, które posiadają oddziały mogą prowadzić księgi rachunkowe w siedzibie oddziałów. Z możliwości tej korzysta także Spółka. Dzięki temu, każda z jednostek oddzielnie prowadzi księgi rachunkowe i samodzielnie sporządza bilans i rachunek zysków i strat;
  • zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, organizacyjnie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie – każda z jednostek jest kierowana przez dedykowanego członka zarządu, który posiada autonomię w realizacji strategii i celów biznesowych Spółki, przy użyciu środków (materialnych, niematerialnych, ludzkich) oddanych mu do dyspozycji przez Wnioskodawcę i określonych w ramach odrębnych budżetów dla centrali i oddziału. Dodatkowo, jak wspomniano wyżej, jednostka związana z krajową działalnością bankową i powiązaną, działająca w formie oddziału w y, oprócz wewnętrznych rozliczeń budżetowych sporządza odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości;
  • zróżnicowane zadania gospodarcze realizowane z wykorzystaniem przypisanych składników majątkowych – każda z jednostek realizuje odmienny zakres działań gospodarczych, odnoszący się do spółek działających w różnych obszarach biznesowych, odpowiednio:
    1. rynku usług bankowych i powiązanych w Polsce,
    2. rynku ubezpieczeń majątkowych i na życie oraz rynków zagranicznych.

Każdy ze wskazanych powyżej obszarów wymaga specjalistycznej wiedzy z dziedziny finansów, ekonomii i prawa oraz doświadczenia rynkowego w działalności takich podmiotów.

Dodatkowo, zespół składników majątkowych każdej z jednostek mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Głównym zadaniem gospodarczym każdej z jednostek jest optymalizacja zysków i rozwój działalności Spółki w wybranych obszarach biznesowych, wymagających odmiennej wiedzy i doświadczenia. W ocenie Wnioskodawcy, zarówno oddział w y, jak i centrala we x posiadają zasoby materialne i niematerialne pozwalające na prowadzenie działalności gospodarczej bez konieczności pozyskiwania wsparcia ze strony drugiej z jednostek.

Wnioskodawca ponadto pragnie nadmienić, iż w orzeczeniach sądów administracyjnych oraz interpretacjach organów skarbowych zostały wypracowane dodatkowe kryteria, nieuwzględnione wprost w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosowane pomocniczo dla oceny istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym kontekście, wartym przywołania jest fragment orzeczenie WSA w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2009 r. (sygnatura akt III SA/Wa 674/09): „Z powyższego przepisu (art. 4a pkt 4 ustawy pdop) wynika, iż podstawowym wymogiem jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie, jak słusznie zauważa Minister Finansów, ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do realizacji których służy w istniejącym przedsiębiorstwie”.

Z powyższego wynika, iż istotnym dla uznania zespołu aktywów za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest dokonanie wydzielenia:

  • organizacyjnego, np. poprzez utworzenie w strukturze organizacyjnej podatnika działu, oddziału bądź wydziału odpowiadającego za realizowanie określonych zadań gospodarczych;
  • finansowego, np. poprzez utworzenie zakładu lub oddziału podatnika, lecz także w każdej innej formie pozwalającej na odpowiednią ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań alokowanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  • funkcjonalnego, np. poprzez skonkretyzowanie celów gospodarczych, jakie samodzielnie ma realizować taka jednostka gospodarcza.

Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w Jego ocenie, zarówno część przedsiębiorstwa, która może być wydzielona ze Spółki (oddział w y prowadzący działania dotyczące spółek z polskiego sektora bankowego usług bankowych i powiązanych), jak i część pozostająca w Spółce (centrala we x prowadząca działania dotyczące spółek ubezpieczeniowych oraz działalności międzynarodowej) spełniają obecnie niniejsze kryteria:

  • wyodrębnienie organizacyjne – obecna struktura Spółki wyodrębnia składniki majątku (środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) oraz należności i zobowiązania, które wiążą się odpowiednio z jednostką odpowiedzialną za krajową działalność bankową i powiązaną oraz jednostką odpowiedzialną za pozostałą działalność finansową. Powyższa alokacja dotyczy środków trwałych (m. in. urządzeń biurowych, podstawowego wyposażenia pomieszczeń biurowych, samochodów), wartości niematerialnych i prawnych (m. in. licencji na programy komputerowe), praw majątkowych (m. in. akcji i innych papierów wartościowych) oraz zobowiązań (m. in. umów najmu, umów o usługi: reklamowe, relacji inwestorskich, doradcze, umów z dostawcami materiałów biurowych), w tym również tych wynikających z umów o pracę zawieranych z osobami zatrudnionymi w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy;
  • wyodrębnienie finansowe – realizowane poprzez sporządzanie odrębnego bilansu przez centralę we x oraz oddział w y, a także prowadzenie odrębnej rachunkowości zarządczej (każda z jednostek oddzielnie) oraz budżetów (każda z jednostek oddzielnie);
  • wyodrębnienie funkcjonalne – Wnioskodawca dokonał czytelnego podziału funkcjonalnego na jednostkę zajmującą się krajową działalnością bankową i powiązaną oraz jednostkę dedykowaną pozostałym obszarom działalności finansowej Spółki.

Podsumowując, sformalizowane struktury organizacyjne, wydzielone geograficznie i funkcjonalnie, przypisane jednostkom zespoły składników materialnych i niematerialnych oraz kadra pracownicza, a także system wyodrębnienia finansowo - księgowego pozwalają na samodzielną realizację jednostkom Spółki (tj. centrali we x i oddziałowi w y) zadań gospodarczych związanych z nadzorem i rozwojem spółek zależnych, co dla potrzeb podatkowych wyczerpuje definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z postanowieniami art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Kodeks spółek handlowych wyróżnia następujące sposoby podziału spółek:

  • przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),
  • przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),
  • przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),
  • przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

W przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane zostały skutki podatkowe podziału spółek. Skutki te zależne są od tego, czy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce –stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czy też nie.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa przychód stanowi wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia.

Oznacza to, że w przypadku, gdy zarówno majątek pozostający w Spółce (centrala we x), jak również majątek podlegający wydzieleniu (oddział w y) stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, to wówczas w ramach dokonanego podziału przez wydzielenie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego.

Biorąc pod uwagę informacje przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania 1, Spółka stoi na stanowisku, iż podział przedsiębiorstwa Wnioskodawcy poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na bazie oddziału w y nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m. in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 września 2009 r. sygn. ILPB3/423-503/09-4/EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego powstania przychodu podatkowego w związku z planowanym podziałem Spółki przez wydzielenie (pytanie nr 2) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wydane one zostały w indywidualnych sprawach konkretnego zainteresowanego i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj