Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-425/10-2/HW
z 6 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-425/10-2/HW
Data
2010.07.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
gmina
gmina
podatnik
podatnik
zadania własne
zadania własne
zakład budżetowy
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zawartych przez Gminę w sytuacji, gdy bez podpisania aneksów do tych umów Zakład reprezentuje Gminę w wykonywaniu praw i obowiązków związanych z tymi umowami?



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływ 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy wody i odprowadzania ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy wody i odprowadzania ścieków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Gospodarki Komunalnej (dalej Zakład) jest zakładem budżetowym Gminy (dalej Gmina) utworzonym przez Gminę do wykonywania zadań Gminy i działającym na podstawie uchwały Rady Gmin. Zakład działa od dnia 1 stycznia 2010 r. (wykonuje zadania Gminy dotyczące gospodarki komunalnej, w szczególności dotyczące zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzenia ścieków, gospodarki mieszkaniowej itp.)

Rozporządzając składnikami majątku powierzonymi przez Gminę Zakład świadczy usługę dostawy wody i odprowadzenia ścieków i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Zakład nie posiada jednak osobowości prawnej i nie może być podmiotem praw i obowiązków w stosunkach cywilnoprawnych. To Gmina posiada osobowość prawną a Zakład, w imieniu Gminy, może zawierać umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków z mieszkańcami Gminy (dalej umowy).

Zakład (w osobie jego Kierownika) od dnia 1 stycznia 2010 r. reprezentuje Gminę w umowach z mieszkańcami i wykonuje prawa i obowiązki w imieniu Gminy w związku z tymi umowami. Wykonywanie praw i obowiązków Gminy przez Zakład w związku z umowami nastąpiło bez podpisania aneksów wskazujących, że od dnia 1 stycznia 2010 r. Zakład będzie wykonawcą praw Gminy związanych z umowami.

Nastąpiło to natomiast na podstawie uchwały Rady Gminy o utworzeniu Zakładu oraz pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Gminy Kierownikowi Zakładu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych w imieniu Gminy w zakresie objętym statutową działalnością; nabywania praw i zaciągania zobowiązań w imieniu Gminy w ramach planu finansowego.

Zadanie dostarczania wody i odprowadzenia ścieków powierzone przez Gminę Zakład wykonuje samodzielnie i jako taki podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów zawartych przez Gminę.

Jako podatnik podatku od towarów i usług Zakład dokonuje odliczenia podatku VAT zapłaconego przy zakupie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych od podatku należnego w związku ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną w imieniu Gminy na podstawie umów zawartych przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zawartych przez Gminę w sytuacji, gdy bez podpisania aneksów do tych umów Zakład reprezentuje Gminę w wykonywaniu praw i obowiązków związanych z tymi umowami...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem budżetowym utworzonym przez Gminę do realizacji jej zadań z zakresu gospodarki komunalnej zgodnie z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) , art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. (t. j. Dz. u. z 1997 nr 9, poz. 43), art. 14 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. u. Nr 157, poz. 1240) oraz na podstawie pełnomocnictwa udzielonego Kierownikowi zakładu przez Burmistrza Gminy.

Natomiast art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, ze zm.) stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalneoraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca będąc zakładem budżetowym Gminy, utworzonym dla realizacji zadań własnych gminy jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która samodzielnie wykonuje powierzone jej zadania. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług posiada zatem status podatnika.

W opinii zakładu do wykonywania praw i obowiązków z tytułu umów na dostawę wody i odprowadzania ścieków zawartych przez Gminę, w tym do wystawiania faktur VAT z tytułu tych umów Wnioskodawca jest uprawniony na podstawie uchwały Rady Gminy o utworzeniu zakładu oraz na podstawie udzielonego kierownikowi zakładu pełnomocnictwa. Zakład nie musi więc podpisywać z odbiorcami wody aneksów wskazujących, że od dnia 1 stycznia 2010 r. Zakład będzie wykonawcą praw Gminy związanych z umowami na dostawę wody i odprowadzanie ścieków. Mimo, że stroną tych umów pozostaje Gmina przestał na niej spoczywać obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług. Zakład stoi na stanowisku, że obowiązek ten spoczywa na Zakładzie z racji wykonywanej działalności. Zatem, od dnia 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów na dostawę wody i odprowadzania ścieków zawartych przez Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Nie każda czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 powołanej wyżej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy podmiot dokonujący transakcji sprzedaży usług jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Zainteresowany jest zakładem budżetowym Gminy utworzonym przez Gminę do wykonywania zadań Gminy i działającym na podstawie uchwały Rady Gmin. Zakład działa od dnia 1 stycznia 2010 r. i wykonuje zadania Gminy dotyczące gospodarki komunalnej, w szczególności dotyczące zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzenia ścieków, gospodarki mieszkaniowej itp. Rozporządzając składnikami majątku powierzonymi przez Gminę Zakład świadczy usługę dostawy wody i odprowadzenia ścieków i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Zakład nie posiada jednak osobowości prawnej i nie może być podmiotem praw i obowiązków w stosunkach cywilnoprawnych. To Gmina posiada osobowość prawną a Zakład, w imieniu Gminy, może zawierać umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków z mieszkańcami Gminy. Zakład (w osobie jego Kierownika) od dnia 1 stycznia 2010 r. reprezentuje Gminę – na podstawie uchwały Rady Gminy o utworzeniu zakładu oraz pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Gminy Kierownikowi Zakładu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych w imieniu Gminy w zakresie objętym statutową działalnością; nabywania praw i zaciągania zobowiązań w imieniu Gminy w ramach planu finansowego – w umowach z mieszkańcami i wykonuje prawa i obowiązki w imieniu Gminy w związku z tymi umowami. Wykonywanie praw i obowiązków Gminy przez Zakład w związku z umowami nastąpiło bez podpisania aneksów wskazujących od dnia 1 stycznia 2010 r. Zakład będzie wykonawcą praw Gminy związanych z umowami. Zadanie dostarczania wody i odprowadzenia ścieków powierzone przez Gminę, Zakład wykonuje samodzielnie i jako taki podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów zawartych przez Gminę.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i Zainteresowany występuje – w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług – w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy wody i odprowadzania ścieków.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku wydana została odrębna interpretacja nr ILPP1/443-425/10-3/HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj