Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-161/10-4/EK
z 17 maja 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-161/10-4/EK
Data
2010.05.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
definicja
działalność gospodarcza
majątek
należność
oddział
prowadzenie działalności gospodarczej
składnik majątkowy
wierzytelność
wykonanie (wykonywanie)
zadania
znak towarowy
zobowiązanie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy Oddział utworzony zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odrębny organizacyjnie i finansowo od Spółki oraz pełniący wyżej opisane funkcje, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 526 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej – reprezentowanej przez Pełnomocnika – przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 15.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 15 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 25.03.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.
Oddział jest wyodrębniony organizacyjnie – ma własną siedzibę, pracowników, składniki majątkowe służące realizacji własnych zadań gospodarczych. Jest również niezależny finansowo – ma swoje przychody i zobowiązania, prowadzi indywidualne księgi rachunkowe oraz sporządza okresowe sprawozdania finansowe.
W piśmie uzupełniającym z dnia 22 marca 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, iż Oddział zajmuje nieruchomość na potrzeby jego siedziby na podstawie umowy najmu zawartej z W(…) S.A. Spółka zaznaczyła ponadto, iż wyżej wskazana umowa najmu będzie elementem zespołu składników majątkowych (Oddziału) stanowiących przedmiot planowanego aportu. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (pytanie nr 1) uznaje się za prawidłowe. Na wstępie, tut. Organ zauważa, iż w pytaniu i własnym stanowisku w sprawie Spółka błędnie powołała nieistniejący przepis art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zakres wniosku upoważnia Organ do stwierdzenia, iż intencją Wnioskodawcy było powołanie art. 4a pkt 4 ww. ustawy. Wadliwość ta jednak pozostaje bez wpływu na ocenę stanowiska Spółki. Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera przepis art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z tą definicją, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:
Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w ramach Spółki wyodrębniony został Oddział, do zadań którego należy część dotychczasowych zadań działu badań rozwoju i technologii w zakresie dotyczącym znaków towarowych oraz funkcje z zakresu zarządzania znakami towarowymi. Oddział zarejestrowany został w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział posiada swoją firmę, adres, a także składniki niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Sprawami Oddziału zajmują się Jego pracownicy. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, wynik finansowy Oddziału stanowi pozycję odrębną od wyniku finansowego Spółki. Również pozycje przychodów i kosztów Oddziału ujęte są odrębnie. Powyższe stanowi o tym, że wskazana powyżej część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem:
Wyodrębnione w ten sposób organizacyjnie i finansowo składniki tworzą nowy zakład, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. W konsekwencji, warunki do uznania Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione. Reasumując powyższe wyjaśnienia, w sytuacji gdy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem zarejestrowanego Oddziału przy wykorzystaniu zespołu składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony, należy stwierdzić, iż zespół ten wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami oraz prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Tym samym, opisany we wniosku Oddział odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 15 lutego 2010 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dołączony do wniosku dokument w postaci kserokopii umowy najmu nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wydane one zostały w indywidualnych sprawach konkretnego zainteresowanego i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie podatkowych skutków wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci Oddziału (pytanie nr 2) został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB3/423-161/10-5/EK, wydaną w dniu 17 maja 2010 r. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.