Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1141/09/BM
z 16 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1141/09/BM
Data
2010.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT premii pieniężnej otrzymywanej tylko za dokonywanie zakupów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009r. (data wpływu 13 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2010r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej otrzymywanej tylko za dokonywanie zakupów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej otrzymywanej tylko za dokonywanie zakupów.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 stycznia 2010r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1141/09/BM z dnia 12 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, posiadająca status czynnego podatnika VAT (dalej: jednostka) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej sprzętu elektronicznego. Nabywając towary handlowe od dostawców krajowych nabywa jednocześnie prawo do premii pieniężnych. Warunkiem nabycia prawa do premii pieniężnej jest osiągnięcie minimalnego poziomu zakupów u danego dostawcy w określonym okresie rozliczeniowym (najczęściej są to okresy kwartalne) a wysokość przysługującej premii jest ustalana jako procent wartości zakupów, bądź jako konkretna kwota ustalona w umowie. W niektórych przypadkach ustalone są konkretne progi poziomu zakupów, po których osiągnięciu premia jest liczona według wyższego procentu.

Po upływie okresu rozliczeniowego strony ustalają kwotę przysługującej premii na podstawie umowy i osiągniętego poziomu zakupów, a jednostka wystawia fakturę VAT doliczając 22% podatku VAT.

Wnioskodawca dokonuje jedynie zakupów w określonej wysokości.

Premie są wyliczane kwartalnie i na każdy kwartał są ustalane inne progi zakupów i jednocześnie każdorazowo inne stawki procentowe.

Wysokość obrotów do otrzymania premii ustala dystrybutor lub producent na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Nie istnieje konkretny algorytm kalkulacji premii pieniężnej, każdorazowo ustalana jest w drodze negocjacji handlowych.

W przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje jedynie zakupów o określonej wysokości nie podejmuje działań marketingowych. Otrzymanie premii pieniężnej jest uzależnione od nabycia określonej wartości w określonym czasie oraz terminowego regulowania należności.

Umowy nie zawierają dodatkowych ustaleń nt.: jakie działania, w jakim okresie z jaką częstotliwością mają zostać podjęte celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawcy, ani sposobu potwierdzania tych działań.

Gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań na rzecz dostawcy, premia nie będzie wypłacana.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wniosek nie dotyczy opisanych w stanie faktycznym premii pieniężnych dla których ustalone są konkretne progi poziomu zakupów, po osiągnięciu których premia jest liczona według wyższego procentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 22 stycznia 2010r.):

Czy kwota premii pieniężnej stanowi w jednostce otrzymującej premię podstawę opodatkowania podatkiem VAT, a w związku z tym czy jednostka powinna wystawiać fakturę VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 stycznia 2010r.), kwota premii pieniężnej otrzymywanej tylko i wyłącznie za dokonywanie zakupów nie stanowi podstawy opodatkowania VAT w jednostce otrzymującej premię.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. kwestie regulowane przywołanym wyżej § 13 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. były zawarte w § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej sprzętu elektronicznego. Nabywając towary handlowe od dostawców krajowych nabywa jednocześnie prawo do premii pieniężnych. Warunkiem nabycia prawa do premii pieniężnej jest osiągnięcie minimalnego poziomu zakupów u danego dostawcy w określonym okresie rozliczeniowym (najczęściej są to okresy kwartalne), a wysokość przysługującej premii jest ustalana jako procent wartości zakupów, bądź jako konkretna kwota ustalona w umowie. W niektórych przypadkach ustalone są konkretne progi poziomu zakupów, po których osiągnięciu premia jest liczona według wyższego procentu.

Po upływie okresu rozliczeniowego strony ustalają kwotę przysługującej premii na podstawie umowy i osiągniętego poziomu zakupów, a jednostka wystawia fakturę VAT doliczając 22% podatku VAT.

Wnioskodawca dokonuje jedynie zakupów w określonej wysokości.

Premie są wyliczane kwartalnie i na każdy kwartał są ustalane inne progi zakupów i jednocześnie każdorazowo inne stawki procentowe.

Wysokość obrotów do otrzymania premii ustala dystrybutor lub producent na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres. Nie istnieje konkretny algorytm kalkulacji premii pieniężnej, każdorazowo ustalana jest w drodze negocjacji handlowych.

W przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje jedynie zakupów o określonej wysokości nie podejmuje działań marketingowych. Otrzymanie premii pieniężnej jest uzależnione od nabycia określonej wartości w określonym czasie oraz terminowego regulowania należności.

Umowy nie zawierają dodatkowych ustaleń nt.: jakie działania, w jakim okresie z jaką częstotliwością mają zostać podjęte celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawcy, ani sposobu potwierdzania tych działań.

Gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań na rzecz dostawcy, premia nie będzie wypłacana.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od kontrahenta (dostawcy) i rozliczeniem się z nim na podstawie wystawionych na swoją rzecz faktur.

Stan faktyczny, którego dotyczy wniosek odnosi się do sytuacji, w której premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę od kontrahenta (dostawcy) uzależnione są od wielkości obrotów (nabyć określonej wartości) realizowanych pomiędzy Wnioskodawcą oraz kontrahentem, a stosowny zapis regulujący tę kwestię znajduje się w umowie handlowej łączącej Wnioskodawcę i kontrahenta. Innymi słowy: im większy obrót towarami tym większa premia w danym okresie rozliczeniowym.

Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec kontrahenta (dostawcy) usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy zatem na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być przez Wnioskodawcę dokumentowana fakturą VAT. Opisane premie pieniężne obniżają bowiem wartość konkretnych dostaw dokumentowanych poszczególnymi fakturami. Ze stanu faktycznego wynika bowiem, że wysokość obrotów stanowiących podstawę wyliczenia premii pieniężnej ustala dystrybutor lub producent na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że kwota premii pieniężnej otrzymywanej tylko i wyłącznie za dokonywanie zakupów nie stanowi podstawy opodatkowania VAT w jednostce otrzymującej tą premię, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania premii pieniężnych przez dostawców i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahentów Wnioskodawcy, wypłacających te premie pieniężne.

W zakresie uznania czy kwota podatku VAT wykazana na dotychczas wystawionych fakturach przez jednostkę otrzymującą premię stanowi podatek naliczony u odbiorców faktur oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnej otrzymywanej za dokonywanie zakupów przy jednoczesnym wykonywaniu działań marketingowych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj