Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-107/10-2/WS
Data
2010.04.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
kanalizacja
sieć
woda
zwrot kosztów
źródło
Istota interpretacji
1. Czy otrzymany zwrot kosztów budowy sieci wodno – kanalizacyjnych Wnioskodawca ma wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2009, lub innym? Jeśli ma to uczynić, czy ma wykazać całą kwotę, czy tylko otrzymaną w grudniu 2009 r.? 2. Czy Zainteresowany ma wykazać koszty otrzymania zwrotu (koszty budowy sieci), które były wyższe niż suma przejęcia sieci przez gminę?
Wniosek ORD-IN
508 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu osobom fizycznym kosztów budowy sieci wodno – kanalizacyjnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu osobom fizycznym kosztów budowy sieci wodno – kanalizacyjnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W maju 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę domu jednorodzinnego. Do Jego działki, jak i sąsiednich nie była doprowadzona sieć wodno – kanalizacyjna, dlatego Zainteresowany rozpoczął starania o jej wybudowanie. W związku z tym, że działka budowlana Wnioskodawcy leży na końcu przyszłej sieci był On zobowiązany do uzyskania pozwolenia na budowę sieci wodno – kanalizacyjnej. Na początku 2007 r. Zainteresowany otrzymał z Gminnego Zakładu Usług Komunalnych warunki techniczne na wykonanie sieci i rozpoczął dalszą procedurę otrzymania pozwolenia na budowę, które uzyskał 24 września 2007 r. wydane przez Starostwo Powiatowe. W wydanych przez gminę warunkach technicznych na budowę sieci Wnioskodawca zobowiązany był do: - wykonania sieci zgodnie z projektem budowlanym – co wykonano,
- zgłoszenia do gminy gotowości sieci do odbioru technicznego – odbiór został wykonany,
- przekazania wybudowanych urządzeń wodno – kanalizacyjnych na majątek gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 13 lipca 2001 r.).
Zakończenie budowy Zainteresowany zgłosił Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego (brak zastrzeżeń). Jednocześnie w dniu 6 marca 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Gminnym Zakładem Usług Komunalnych i Mieszkaniowych na zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków. Wszelkie wydatki związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę, jak i wybudowanie sieci Zainteresowany pokrył ze środków własnych.
W związku z wydanym zarządzeniem wójta gminy z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie regulaminu odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie gminy, Wnioskodawca złożył wniosek o przejęcie wybudowanej przez niego sieci, który po złożeniu wymaganych dokumentów został rozpatrzony pozytywnie. Skutkiem tego było podpisanie z wójtem w dniu 12 listopada 2009 r. umowy odpłatnego przejęcia urządzenia wodociągowego / kanalizacyjnego. Gmina zobowiązała się do zwrócenia kosztów budowy sieci wodno – kanalizacyjnej według własnego kosztorysu, w dwóch ratach (12 grudnia 2009 r. i 12 grudnia 2010 r.), na co Zainteresowany wyraził zgodę. Ponadto gmina poinformowała Wnioskodawcę, że wystawi PIT-8C na ww. raty.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy otrzymany zwrot kosztów budowy sieci wodno – kanalizacyjnej Wnioskodawca ma wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2009, lub innym...
Jeśli ma to uczynić, czy ma wykazać całą kwotę, czy tylko otrzymaną w grudniu 2009 r.... Czy Zainteresowany ma wykazać koszty otrzymania zwrotu (koszty budowy sieci), które były wyższe niż suma przejęcia sieci przez gminę... - Czy może Wnioskodawca nie powinien wykazywać kwoty odpłatnego przeniesienia prawa własności urządzeń sieci wodociągowych na gminę w zeznaniu podatkowym za rok 2009 lub innych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że sieć wodno – kanalizacyjna została wybudowana w 2007 r. ze środków własnych Zainteresowanego i miał On obowiązek przekazania jej na majątek gminy, która odkupiła ją w 2009 r. po kosztach mniejszych, a także w związku z tym, że sieć będzie służyła innym mieszkańcom gminy, umowa odpłatnego przekazania tej sieci nie powinna obciążać Go dodatkowymi kosztami (opłaty podatkowej). W przeciwnym razie poniósłby On dodatkowe koszty, podczas gdy inni użytkownicy nie ponosiliby żadnych kosztów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Z analizy wniosku wynika, iż gmina zobowiązała się zwrócić Wnioskodawcy poniesione przez Niego koszty budowy sieci wodno – kanalizacyjnej.
Otrzymane kwoty spowodują powstanie korzyści majątkowych po stronie Wnioskodawcy. W związku z powyższym przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów na budowę sieci jest przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu.
Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (…).
Ponadto, z powołanego wyżej art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Skoro zatem gmina zobowiązała się zwrócić Wnioskodawcy koszty budowy sieci w dwóch ratach: pierwszą w 2009 r., drugą w 2010 r., to w zeznaniu rocznym za 2009 r. Zainteresowany wykaże tylko kwotę otrzymaną w 2009 r., natomiast w zeznaniu za 2010 r. – kwotę otrzymaną w 2010 r.
Reasumując, zwrot poniesionych nakładów przez Wnioskodawcę na wybudowanie sieci wodno – kanalizacyjnej, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z tzw. innych źródeł, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższy przychód oraz koszty jego uzyskania Wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniach rocznych, składanych za te lata podatkowe, w których otrzymał poszczególne kwoty zwrotu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|