Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-431/10/TJ
z 26 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-431/10/TJ
Data
2010.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Warunki przyznania prawa do zwrotu podatku

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
modernizacja
podatek od towarów i usług
remonty
wydatek


Istota interpretacji
Zwrot wydatków związanych z remontem budynku mieszkalnego.



Wniosek ORD-IN 903 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z remontem budynku mieszkalnego jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 25 września 2008 r. złożyła Pani do urzędu skarbowego wniosek VZM-1 łącznie z załącznikiem VZM-1/A. Wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym dotyczył budynku mieszkalno-usługowego, którego rozbudowa i budowa została zakończona w kwietniu 2007 r. Materiały dotyczące całości budynku rozliczone zostały w proporcji 33% x 67% powierzchni mieszkalnej. Wskazany wniosek VZM-1 dotyczył materiałów z prac wykończeniowych, ale już w ujęciu przepisów skarbowych jako remont, a nie budowa. W drodze wyjaśnień składanych w urzędzie skarbowym została Pani poproszona o wykreślenie z wniosku dwóch faktur VAT, które w ocenie pracownika urzędu nie mogły być uwzględnione. Jedna z przedmiotowych faktur dotyczyła kostki brukowej klasyfikowanej w PKWiU 26.61.11-40.1. Przyjęto, że jest to materiał rozliczany w ramach materiałów z budowy, a nie remontu. Zgodnie z przedłożonym przez Panią oświadczeniem kierownika budowy materiał ten wykorzystany został na opaskę odwadniającą połączoną ze ścianami budynku w sposób ścisły, w celu zabezpieczenia przeciwwilgociowego piwnicy.

Druga wykreślona faktura VAT dotyczyła kuchenki gazowej z piekarnikiem, klasyfikowanej w PKWiU pod nr 29.72.11-13.10-19. Została ona wykreślona w całości, ponieważ wyszczególnienie na fakturze oraz analiza instrukcji obsługi przez pracownika urzędu skarbowego wykazała, iż są to płyta gazowa i piekarnik, jako elementy niezintegrowane ze sobą. Stwierdzono także, że gdyby kuchenka i piekarnik znajdowała się w jednej bryle, typu tradycyjnego, klasyfikacja nie budziłaby zastrzeżeń. Sprzęt ten został zakupiony do zabudowy, w jednym czasie, co uwidocznione jest na fakturze, na której brak jest wyszczególnienia poszczególnych elementów i ich cen, a wykazana cena dotyczy całości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy prawidłowo stwierdzono, że brak jest podstaw do zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie kostki brukowej w związku z faktem, że opaska odwadniająca nie została wykonana w czasie budowy, a jej wykonanie nie może być uznane za remont, ponieważ wcześniej ona nie istniała, a także czy prawidłowo uznano kuchenkę gazową do zabudowy jako urządzenie gazowe do gotowania, nie podlegające odliczeniu VAT...


Zdaniem Wnioskodawczyni niezrozumiały jest pogląd, zgodnie z którym nie można dokonać rozliczenia wydatków na kostkę brukową wykorzystaną na opaskę przeciwwilgociową jako remont, ponieważ wcześniej ona nie istniała, a remont to naprawa czegoś, co już wcześniej istniało, a nie można zakwalifikować do niego ulepszenia i rozbudowy. Podaje Pani również, że opaska ta nie została wykonana w czasie budowy budynku ze względów finansowych, a nie jest to element niezbędny do zakwalifikowania budynku jako zdatnego do użytkowania. Odnosząc się natomiast do wydatków związanych z zakupem kuchenki gazowej wraz z piekarnikiem do zabudowy Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z wykazem materiałów budowlanych, przy szerokim rozwinięciu klasyfikacji 29.72.11-13.1 kuchenka gazowa z piekarnikiem dwu, trzy, czteropalnikowa nie jest określona jako urządzenie w jednej bryle czy obudowie, zasadnym byłoby odrzucenie faktury, gdyby piekarnik został zakupiony w oddzielnym terminie, a zakup ten byłby udokumentowany oddzielną fakturą. Ponadto podaje, że niesłusznie z faktu wykorzystania przedmiotowych elementów do zabudowy powoduje zakwalifikowanie ich jako materiałów nie podlegających zwrotowi VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2), na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3). Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 2 ww. ustawy przez podatek VAT rozumie się podatek od towarów i usług o stawce 22% w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami). Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Wykaz taki zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1).

Pod pozycją 40 ww. załącznika widnieje symbol PKWiU ex 26.6, który obejmuje wyroby z betonu i gipsu, z wyłączeniem płyt kamiennych surowych i wyrobów ze sztucznego kamienia "Lastrico", w tym pomników i nagrobków - z wyjątkiem: płyt parapetowych, płyt okładzinowych stopni schodowych i ścian oraz wykładzin posadzkowych. Natomiast pod pozycja 128 załącznika pod symbolem ex 29.72.11-13 wskazano urządzenia do gotowania, podgrzewacze płytowe na gaz, z żeliwa lub stali, z wyłączeniem piekarników gazowych i kuchni restauracyjnych gazowych.

Jak wynika z przytoczonego art. 3 ust. 1 pkt 3, jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, remont to wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy. Zaznaczyć jednak należy, że remontem w rozumieniu ustawy jest wykonanie określonych prac niezależnie od tego, czy przywracają stan poprzedni czy też tworzą zupełnie nowa jakość.


Zgodnie z załącznikiem do ustawy zawierającym wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego remontem budynku mieszkalnego jest m.in. remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące:


  1. wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie;
  2. izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne;
  3. osuszanie fundamentów.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zakupioną kostkę brukową wykorzystała Pani na opaskę odwadniającą połączoną ze ścianami budynku w sposób ścisły w celu zabezpieczenia przeciwwilgociowego piwnicy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że opaska odwadniająca stanowi element integralnie związany z budynkiem. Opaska wykonana ze spadkiem powoduje odprowadzenie wody z okolic ścian fundamentowych, a więc odsunięcie wilgoci od ścian budynku. Pełni rolę ochrony izolacji przeciwwilgociowej murów ścian piwnic lub fundamentów. Dodatkowo opaska zabezpiecza elewację budynku przed zabrudzeniami. Opaskę można wykonać z różnych elementów np. z kostki brukowej, betonu, płyt chodnikowych, kruszywa.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wydatek poniesiony na wykonanie opaski odwadniającej wokół budynku mieszkalnego, połączonej ze ścianami budynku w sposób trwały i szczelny, która zabezpiecza fundamenty przed przemakaniem, pełni rolę stałego odwodnienia budynku, stanowi wydatek związany z remontem budynku mieszkalnego.

Odnosząc się natomiast do zakupu przez Panią płyty gazowej stwierdzić należy, że do robót zaliczanych do remontu budynku mieszkalnego zalicza się również wykonanie nowych instalacji gazowych. W konsekwencji więc, jeżeli zakupiona przez Panią płyta gazowa faktycznie mieści się w grupowaniu 29.72.11-13 wskazanym w poz. 128 załącznika do ww. obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, to przysługuje Pani prawo do zwrotu części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na jej zakup, pod warunkiem jednak, że posiada Pani fakturę VAT dokumentującą poniesienie przedmiotowego wydatku. Jest to bowiem warunek konieczny dla otrzymania zwrotu, wynikający z ww. art. 3 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Odmiennie należy potraktować zakup piekarnika, będącego elementem niezintegrowanym z płytą gazową. Stwierdzić bowiem należy, że nie mieści się on w wykazie zawartym w ww. obwieszczeniu. Z tego też względu nie przysługuje Pani zwrot części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na jego zakup.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj