Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1323/12/ZK
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1323/12/ZK
Data
2013.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
podatek liniowy
przychód
usługi


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 26 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz opodatkowania uzyskanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz opodatkowania uzyskanych z tego tytułu dochodów tzw. podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zarejestrować działalność gospodarczą, objętą m.in. następującymi kodami wynikającymi z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2007 r., Nr 251, poz. 1885 ze zm.):

  • 71.12.Z. Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, (obejmująca m.in. projektowanie inżynierskie i doradztwo związane z projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego),
  • 71.11.Z Działalność w zakresie architektury (w tym opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym),
  • 68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
  • 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  • 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Przy wykonywaniu wskazanej powyżej działalności wykorzystane będą m.in. posiadane przez Wnioskodawcę uprawnienia umożliwiające sprawowanie samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.) oraz posiadane wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte przy realizacji projektów budowlanych w branży budownictwa drogowego i mostowego oraz przy realizacji inwestycji nieruchomościowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza podjąć w 2013 r. współpracę m.in. ze spółką z o.o. (dalej: Spółka).

W tym celu zostanie zawarta umowa o współpracy obejmująca następujące usługi:

  1. doradztwo techniczne dotyczące koncepcji architektonicznych, koncepcji zagospodarowania nieruchomości, projektów architektonicznych, wykonawczych, projektów wystroju wnętrz – w zależności od potrzeb zgłaszanych przez Spółkę,
  2. sprawowanie nadzoru autorskiego nad projektami budowlano-architektonicznymi,
  3. sprawdzanie projektów architektoniczno-budowlanych opracowywanych przez Spółkę,
  4. kontrolowanie poszczególnych etapów budowy obiektów i inwestycji budowlanych realizowanych przez Spółkę dla celów własnych oraz na zlecenie osób trzecich,
  5. sprawowanie kontroli zgodności realizacji budowy z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami prawa oraz właściwymi normami,
  6. nadzorowanie i kontrola techniczna wytwarzania konstrukcyjnych elementów budowlanych,
  7. sprawdzanie jakości wykonywanych robót i stosowanych materiałów budowlanych,
  8. opracowywanie projektów architektoniczno-budowlanych.

Zgodnie z warunkami umowy o współpracę, przy wykonywaniu usług Wnioskodawca będzie zobowiązany do stałego współdziałania ze Spółką w celu ustalania oczekiwań Spółki oraz konkretnego zakresu usług zleconych do wykonania. Nie będzie jednak działał pod kierownictwem Spółki, ani nie będzie związany jej instrukcjami. Zaangażowanie Wnioskodawcy będzie miało charakter projektowy. Oznacza to, że poszczególne zlecenia będą przekazywane Wnioskodawcy w formie pisemnej lub ustnej, a strony będą uzgadniać termin oraz sposób wykonania zlecenia. Wnioskodawca nie będzie natomiast zobowiązany do wykonywania zlecenia w określonych godzinach. Będzie miał także prawo swobodnego wyboru miejsca wykonywania zleconych czynności, przy czym w praktyce, w niektórych przypadkach o miejscu wykonywania czynności decydować będzie sam charakter tych czynności oraz charakter danego projektu.

Wymienione powyżej usługi techniczne i doradcze będą świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub z wykorzystaniem zaangażowanych osób trzecich, przy czym Wnioskodawca odpowiada za czynności podejmowane w związku z realizacją przedmiotu umowy przez osoby trzecie, którymi posłużył się w wykonaniu niniejszej Umowy, jak za własne działania. Wnioskodawca ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której, świadczy na rzecz Spółki usługi techniczne i doradcze. W przypadku powstania szkody spowodowanej zawinionym działaniem Wnioskodawcy, zarówno względem Spółki jak i podmiotów trzecich, w tym kontrahentów Spółki, Wnioskodawca ponosić będzie odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym, w tym za utracone korzyści. Spółka nie będzie ponosić odpowiedzialności za jakiekolwiek zobowiązania Wnioskodawcy wobec osób trzecich, w tym zobowiązania publicznoprawne. Przy wykonywaniu przedmiotowych czynności Wnioskodawca będzie miał prawo współdziałać z pozostałymi członkami zarządu oraz pracownikami Spółki.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie składać się z części stałej wypłacanej w stałych odstępach czasu z tytułu bieżącego świadczenia usług technicznych i doradczych oraz kwoty zmiennej ustalanej każdorazowo w oparciu o uzgodniony zakres specyficznych projektów, w które Wnioskodawca będzie zaangażowany świadcząc zlecone mu usługi techniczne i doradcze.

Wnioskodawca jest wiceprezesem zarządu Spółki i pozostanie nim także, gdy rozpocznie się współpraca w przedmiocie świadczenia usług doradczych i technicznych, o których mowa powyżej. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji prezesa zarządu, zajmować się będzie prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz.

Działania te obejmują m.in. takie czynności jak:

  • nadzór formalny i merytoryczny nad działaniami przedsiębiorstwa,
  • podejmowanie decyzji kluczowych dla funkcjonowania i rozwoju Spółki,
  • koordynacja pracy zarządu, uczestnictwo w posiedzeniach zarządu,
  • kształtowanie polityki płacowej Spółki,
  • wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Spółki,
  • reprezentowanie Spółki dla celów zawieranych umów z podmiotami trzecimi.

Zakres czynności wykonanych na podstawie powołania w skład zarządu jest zatem całkowicie odrębny od zakresu czynności wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług doradczych i technicznych.

Sprawowanie czynności zarządczych oraz nadzorczych w Spółce odbywać się będzie na podstawie aktu powołania, o którym mowa w art. 201 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: KSH), a uzyskiwane dochody z tytułu pełnienia tej funkcji będą miały charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej: ustawa o PDOF). Powyższe przychody Wnioskodawca będzie otrzymywał na podstawie uchwał podjętych przez wspólników Spółki.

Wnioskodawca informuje, że w roku, w którym zacznie współpracę w zakresie usług doradczych i technicznych ze Spółką oraz zacznie uzyskiwać dochody z tego tytułu, nie będzie go łączyła ze Spółkę żadna umowa o pracę, na podstawie której wykonywałby czynności zbieżne z czynnościami wykonywanymi w ramach współpracy ze Spółką w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje także, że w celu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 30c ustawy PDOF zamierza złożyć w wymaganym terminie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PDOF pisemne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu usług doradczych i technicznych świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o współpracę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonanych na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca jest wiceprezesem zarządu, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, do których zastosowanie będzie mogło mieć opodatkowanie podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisanych we wniosku usług doradczych i technicznych na rzecz Spółki, w której Wnioskodawca jest wiceprezesem zarządu, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm. – dalej PDOF) i pod warunkiem zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego takiej woli mogą korzystać z opodatkowania podatkiem liniowym (tj. 19%), zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF. Wnioskodawca przedstawia poniżej uzasadnienie swojego stanowiska w przedmiotowej sprawie.

W pierwszej kolejności w celu określenia, czy ww. przychody mogą zostać opodatkowane jako przychody z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej należy rozważyć czy usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o współpracę spełniają definicję działalności gospodarczej w świetle ustawy o PDOF.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PDOF, działalność gospodarcza albo pozarolniczą działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową lub polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PDOF. Jak wynika z zaprezentowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza prowadzić we własnym imieniu i na własne ryzyko, w sposób ciągły i zorganizowany działalność usługową, polegającą na świadczeniu usług technicznych i doradczych. Przychody z tej działalności nie mogą być natomiast kwalifikowane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PDOF (w szczególności nie mogą być potraktowane jako przychody z umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem - co Wnioskodawca uzasadnia w dalszej części wniosku).

W związku z tym, co do zasady, taka działalność wypełnia przesłanki ustanowione w art. 5a pkt 6 ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymienione warunki nie są spełnione w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym. W kwestii warunku wynikającego z art. 5b ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF, Wnioskodawca wskazuje, że ponosić będzie odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, jak za własne działania lub zaniechania. Będzie także ponosić odpowiedzialność względem osób trzecich, w tym klientów Spółki za szkody powstałe wskutek swoich zawinionych działań. Odnośnie przesłanki wynikającej z art. 5b ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z warunkami umowy, Wnioskodawca będzie sam decydował o czasie i miejscu wykonywania czynności i nie będzie ich wykonywał pod kierownictwem Spółki. Co do ostatniej przesłanki wynikającej z art. 5b ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF, Wnioskodawca wskazuje, że ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności, w ramach której świadczone będą usługi na rzecz Spółki. W świetle powyższego, w analizowanej sytuacji nie wystąpią przesłanki, które skutkowałyby brakiem uznania opisanej we wniosku działalności za działalność gospodarczą.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że nie znajdzie zastosowania art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o PDOF. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, zgodny z art. 30c uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. W roku, w którym Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze i techniczne na rzecz Spółki w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawcę nie będzie łączył ze Spółką stosunek pracy, a zatem przepis ten nie będzie mieć zastosowania.

Ponadto, Wnioskodawca zauważa, że umowy o świadczenie usług doradczych i technicznych nie można uznać za kontrakt menedżerski, z którego przychody kwalifikowałyby się do źródła przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF (tj. z umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnych charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7), co uniemożliwiałoby zastosowanie stawki liniowej PDOF. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, zakres usług świadczonych w ramach umowy ze Spółką jest całkowicie odrębny od zakresu czynności wykonywanych na podstawie powołania w skład zarządu. W skład usług wykonywanych na podstawie umowy ze Spółką nie będą wchodzić żadne czynności, które są charakterystyczne dla pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu. Usługi te równie dobrze mogłyby być świadczone przez osobę, która nie wchodzi w skład zarządu. W związku z tym usług świadczonych na rzecz Spółki nie będzie można uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF. Dodatkowym potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy jest fakt, że z tytułu wykonywania obowiązków wynikających z powołania w skład zarządu Wnioskodawca będzie uzyskiwał odrębne przychody na podstawie uchwały, które podlegać będą opodatkowaniu na podstawie art. 13 ust. 7 ustawy o PDOF. Reasumując, Wnioskodawca jest zdania, że przychody osiągane z tytułu świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług doradczych i technicznych na rzecz Spółki, w której pełni on funkcję wiceprezesa zarządu, w analizowanej sytuacji mogą zostać uznane za przychody określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF i pod warunkiem zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego mogą być opodatkowane podatkiem liniowym (wg stawki 19%), zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PDOF.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydawane przez:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, iż ocena czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi doradcze i techniczne na rzecz spółki, w której jest wiceprezesem zarządu może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy. Jednak mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako wiceprezesa zarządu, są tożsame z czynnościami, które będzie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Opodatkowanie wykonywanych usług tzw. podatkiem liniowym leży natomiast w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż Wnioskodawca spełnia wynikające z przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przesłanki do opodatkowania w tej formie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj