Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1548/09-3/AK
Data
2010.03.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dotacja
obrót
odliczenia
podstawa opodatkowania
stowarzyszenia
usługi edukacyjne
Istota interpretacji
1. Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót podatkowy? 2. Czy w związku z tym Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej? (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013)?
Wniosek ORD-IN
559 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2010 r. (darta wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 9 lutego 2010 r. o dodatkową opłatę i skonkretyzowanie pytania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca został wpisany do rejestru KRS pod numerem … z dniem 27 sierpnia 2008 r. Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru gmin …. z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej obszaru objętego LSR do udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 25 listopada 2009 r. Stowarzyszenie podpisało umowę nr … z Samorządem Województwa …. o dofinansowanie dotacją pomocy w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” objętego PROW na lata 2007-2013. Z dotacji tej finansowane będą koszty administracyjne - najem biura, płace pracowników biura, zakup materiałów biurowych, obsługa księgowa, wyposażenie biura, a także nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia. Działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Stowarzyszenie będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, płace, materiały biurowe. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów do składania wniosków o dofinansowanie projektów. Będzie także przygotowywało postępowanie konkursowe i będzie dokonywało wyboru projektów które przyczynią się do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru partnerstwa tj. gmin: …. Umowa o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą - Urząd Marszałkowski Województwa … oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując ten projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 ustawy o podatku VAT - ex 80 „usługi w zakresie edukacji”, - ex 92 „usługi związane z kulturą” i stanowić będą trzon zakupów, z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony. Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących między innymi kosztów, opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe, w pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione bądź niepodlegające pod ustawę o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie świadczy usług odpłatnych. Brak opodatkowanej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego. Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót podatkowy...
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: - przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, iż Lokalna Grupa Działania, jest Stowarzyszeniem działającym na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowania i realizowania Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowania społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju – Oś IV Programu PROW. Z dotacji tej finansowane będą koszty administracyjne, tj.: najem biura, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biur, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Wnioskodawca dalej będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi stowarzyszeniami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, płace, materiały biurowe. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów aby składali wnioski o dofinansowanie projektów, będzie przygotowywało postępowania konkursowe i wybierało projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu będą przez Zainteresowanego świadczone nieodpłatnie. Realizując przedmiotowy projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, a świadczone usługi szkoleniowe będą się mieściły w grupie usług zwolnionych – ex 80 „usługi w zakresie edukacji” oraz ex 92 „usługi związane z kulturą”.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju - Oś IV Programu PROW nie będzie mała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.
Zatem dotacja, którą otrzyma Stowarzyszenie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Odnosząc powyższe do przedstawionej analizy przepisów należy stwierdzić, że dotacja uzyskana przez Wnioskodawcę w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” nie będzie stanowić zapłaty z tytułu świadczonych przez Niego usług, nie będzie stanowiła zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na powyższe, kwota otrzymanej dotacji pozostaje bez wpływu na określenie limitu obrotu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy – uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku przez podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Wniosek w zakresie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych został rozstrzygnięty w interpretacji z dnia 8 marca 2010 r. nr ILPP1/443-1548/09-4/AK.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|