Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-379/10-2/RS
z 9 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-379/10-2/RS
Data
2010.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
karta podatkowa
kodeks cywilny
kodeks pracy
opodatkowanie przychodu
pozarolnicza działalność gospodarcza
umowa cywilnoprawna
umowa o pracę


Istota interpretacji
opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej w przypadku zatrudnienia przez Wnioskodawcę osób na podstawie umów cywilno-prawnych



Wniosek ORD-IN 449 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19.04.2010 r. (data wpływu 21.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej w przypadku zatrudnienia przez Wnioskodawcę osób na podstawie umów cywilno-prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie karty podatkowej w przypadku zatrudnienia przez Wnioskodawcę osób na podstawie umów cywilno-prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług odkażania, tępienia owadów i odszczurzania. Płaci podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Usługi które świadczy sklasyfikowane są w poz. 85 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przy tej działalności Wnioskodawca może zatrudniać dwóch pracowników. W 2009 r. Wnioskodawca zatrudnił dwóch mężczyzn na umowę o pracę na stanowisku dezynsektor - deratyzator. Od 16.08.2009 r. Wnioskodawca zatrudnia jedną osobę na umowę o pracę. Pracowników, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy o pracę, zgłosił w oświadczeniu o stanie zatrudnienia, które składa się w celu wydania decyzji o wysokości podatku. W styczniu 2009 r. Wnioskodawca zgłosił dwóch pracowników, a we wrześniu 2009 r. zgłosił jednego pracownika. Ponadto w 2009 r. zawarł kilka umów cywilnoprawnych. Były to dwie umowy o dzieło i jedna umowa zlecenie. Umowy te dotyczyły zbierania zamówień od klientów lub utrzymywania czystości w zakładzie pracy. Zleceniobiorcy oraz osoby wykonujące umowę o dzieło nie wykonywały dla Wnioskodawcy innych prac, niż wyżej wymienione. W przyszłości Wnioskodawca chciałby zawierać umowy cywilnoprawne na różne zlecenia, także na dezynsekcję i deratyzację, które zleceniobiorcy mogliby wykonywać na jego zlecenie w firmach z którymi współpracuje. Wnioskodawca w oświadczeniach składanych do urzędu skarbowego o stanie zatrudnienia nie podawał osób, z którymi zawarł umowę o dzieło bądź zlecenie, ponieważ w jego przekonaniu nie są one w świetle prawa pracownikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zawarcie umów cywilnoprawnych na czynności opisane w art. 25 ust. 6 pkt 2 ppkt d. będzie skutkowało dla Wnioskodawcy utratą możliwości do opodatkowania w formie karty podatkowej, jeśli zleceniobiorcy wykonywali wymienione w powyższym artykule czynności...
  2. Czy zawieranie umów cywilnoprawnych bez względu na czynności jakie wykonuje dla Wnioskodawcy zleceniobiorca skutkuje utratą karty podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy zawieranie umów cywilnoprawnych bez względu na rodzaj wykonywanych czynności nie skutkuje utratą warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, ponieważ zleceniobiorcy i osoby wykonujące umowę o dzieło nie są pracownikami w świetle prawa, a stosunki między zleceniodawcą a zleceniobiorcą reguluje Kodeks cywilny a nie Kodeks pracy. W związku z powyższym nie uległ zmianie w firmie Wnioskodawcy stan zatrudnienia poza osobami zatrudnionymi na umowę o pracę. Poza tym zleceniobiorcy nie świadczyli usług w imieniu firmy Wnioskodawcy, zbierali jedynie zamówienia i nie wykonywali usług deratyzacji itp.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. Usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania wymienione zostały pod poz. 85 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 85 załącznika nr 4 do tej ustawy. Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 25 ust. 1 pkt 3 podatnik opodatkowany kartą nie może korzystać z usług osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych. Przeszkodą do opodatkowania kartą podatkową jest bowiem sam fakt korzystania z usług osób fizycznych niebędących pracownikami. Wyjątkiem, kiedy można korzystać z usług osób zatrudnionych na umowę o dzieło lub umowę zlecenia jest sytuacja, w której osoby takie będą wykonywać usługi specjalistyczne. Pojecie usług specjalistycznych zdefiniowane zostało w art. 25 ust. 3 ww. ustawy. Zgodnie z nim za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku Nr 4. Z przepisów nie wynika, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności. Ponadto w myśl art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2009 r. zatrudnił na umowę o dzieło i umowę zlecenie osoby do zbierania zamówień od klientów i osoby do utrzymywania czystości w zakładzie. W przyszłości zamierza także zatrudniać na podstawie zawieranych umów cywilno-prawnych osoby do dezynsekcji i deratyzacji. W tym miejscu zauważyć należy, iż czynności wykonywane przez osobę zajmującą się sprzątaniem zakładów pracy i zbieraniem zamówień wchodzą w inny niż zgłoszony zakres działalności, tj. nie są usługami odkażania, tępienia owadów i odszczurzania oraz są niezbędne dla całkowitego świadczenia usługi. Są więc usługami specjalistycznymi w stosunku do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku zatrudnienia na podstawie umów cywilno-prawnych osób do wykonywania czynności dezynsekcji i deratyzacji, należy stwierdzić iż wchodzą one w zakres działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zatrudnienie przez Wnioskodawcę na umowę cywilno – prawną osób do zbierania zamówień od klientów i osób do utrzymywania czystości w zakładzie nie stanowi naruszenia przepisów art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż zakres czynności wykonywanych przez te osoby jest odmienny od usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Tym samym nie skutkuje utratą opodatkowania prowadzonej działalności w formie karty podatkowej. Natomiast zatrudnienie na podstawie umów cywilno-prawnych osób, które wykonywałyby czynności pokrywające się z zakresem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę spowoduje utratę prawa do opodatkowania podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, ponieważ tylko zawieranie umów cywilno-prawnych na wykonywanie czynności specjalistycznych w stosunku do prowadzonej działalności ściśle określone w art. 25 ust. 3 ww. ustawy nie skutkuje utratą prawa do opodatkowania podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj