Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-86/12-5/TK
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-86/12-5/TK
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Podatnik akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
1. Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Zainteresowany zobowiązany będzie w e-AD (elektroniczny administracyjny dokument) oraz w dokumencie WzS (wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz) oznaczać wyrób jako oleje fuzlowe (kod CN 3824 90 97) oraz wykazywać ilość olejów fuzlowych jako całości, czy też zobowiązany on będzie do oznaczenia wyrobu jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych?
2. Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość powinna być wyliczona jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym?



Wniosek ORD-IN 920 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego i przyporządkowania do niego pytań i stanowisk.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, między innymi, w zakresie produkcji spirytusu, biokomponentów i biopaliw. W procesie destylacyjnym powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych (kod CN 3824 90 97). Oleje fuzlowe to produkt stanowiący mieszaninę produktów takich jak alkohol izoamylowy, alkohol izobutylowy, alkohol n-propylowy i alkohol etylowy o wyglądzie jednorodnej, klarownej cieczy bez osadu, barwy od jasnożółtej do brązowej i charakterystycznym duszącym zapachu. Moc olejów fuzlowych w temperaturze 20 stopni Celsjusza (v/v) wynosi nie mniej niż 85%. Zawartość alkoholu etylowego w oleju fuzlowym waha się, zwykle wynosi od 2 do 5%, możliwa jest także sytuacja gdy wyniesie więcej, od 10% do 19%. Zainteresowany w przyszłości zamierza sprzedawać oleje fuzlowe (dalej zwane: wyrobami) podmiotom prowadzącym składy podatkowe lub korzystającym z magazynowych składów podatkowych i przemieszczać sprzedane oleje fuzlowe między składem podatkowym Wnioskodawcy a składem podatkowym nabywcy lub wskazanym przez nabywcę magazynowym składem podatkowym (zdarzenie przyszłe).

W uzupełnieniu Zainteresowany zaznaczył, iż wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe dotyczy zamiaru sprzedaży olejów fuzlowych podmiotom prowadzącym składy podatkowe lub korzystającym z magazynowych składów podatkowych i przemieszczanie sprzedanych olejów fuzlowych między składem podatkowym Wnioskodawcy a składem podatkowym nabywcy lub wskazanym przez nabywcę magazynowym składem podatkowym.

Zainteresowany zaznaczył również, że zdarzenia przyszłego dotyczą pytania od 4 do 5 i odpowiednio stanowiska od ad. 4 do ad. 5 wniosku.

Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotowe oleje fuzlowe nie będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Zainteresowany zobowiązany będzie w e-AD (elektroniczny administracyjny dokument) oraz w dokumencie WzS (wydanie alkoholu etylowego - półproduktu - na zewnątrz) oznaczać wyrób jako oleje fuzlowe (kod CN 3824 90 97) oraz wykazywać ilość olejów fuzlowych jako całości, czy też zobowiązany on będzie do oznaczenia wyrobu jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych...
  2. Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość powinna być wyliczona jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązany on będzie w e-AD (elektroniczny administracyjny dokument) oraz w dokumencie WzS (wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz) oznaczać wyrób jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanych olejach fuzlowych.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD. Przepis § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86 poz. 555 ze zm.) wymienia wyroby akcyzowe, które podlegają kontroli - m.in. alkohol etylowy. Nadto w myśl przepisu § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia do każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, podmiot dołącza dokument przewozu, który sporządza z dwiema kopiami. Stosownie do § 43 ust. 5 pkt 1 tego rozporządzenia, dokument przewozu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku przesyłek alkoholu etylowego, napojów spirytusowych lub ich półproduktów luzem jest sporządzany jako dokument WzS - wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz (…).

Procedura zawieszenia poboru akcyzy i związany z tą procedurą obowiązek zastosowania e-AD dotyczą wyłącznie wyrobów akcyzowych. Podobnie obowiązek sporządzania dokumentu WzS dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych i to tych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Jak wskazano wyżej oleje fuzlowe jako całość nie są wyrobem akcyzowym (nie są wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia), zatem nie mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy a w konsekwencji nie mogą być wystawiane: e-AD czy dokumenty WzS. Wyrobem akcyzowym jest natomiast alkohol etylowy zawarty w olejach fuzlowych, zatem w przypadku jego przemieszczania będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy i powstanie obowiązek zastosowania e-AD oraz dokumentu WzS. W dokumentach tych Zainteresowany powinien oznaczać wyrób jako alkohol etylowy i wykazywać rzeczywiste ilości alkoholu etylowego zawartego w transportowanych olejach fuzlowych.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązany on będzie do ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość powinna być wyliczona jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy składa zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych (…). W myśl art. 65 ust. 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego na poziomie równym:

  1. wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;
  2. szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 4 ustawy, dla ustalenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego stosuje się stawki akcyzy obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku gdy tego dnia nie można ustalić - w dniu złożenia zabezpieczenia; jeżeli jednak stawki akcyzy ulegną zmianie w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego koryguje wysokość zabezpieczenia akcyzowego i powiadamia o tym podmiot, który złożył zabezpieczenie.

Z powyższych przepisów wynika, że określając wysokość zabezpieczenia akcyzowego, które musi odpowiadać potencjalnej wysokości zobowiązania podatkowego należy stosować stawki podatku akcyzowego właściwe dla danego rodzaju wyrobu, obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego albo w dniu złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Wobec faktu, że oleje fuzlowe jako całość nie są wyrobem akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, natomiast jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu alkohol etylowy zawarty w tych olejach fuzlowych, ustanowione przez Zainteresowanego, w związku z przemieszczaniem tych olejów fuzlowych, zabezpieczenie akcyzowe powinno pokrywać potencjalne zobowiązanie podatkowe, które może powstać w wyniku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem wysokość tego zabezpieczenia winna być wyliczona, jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy) i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo tut. Organ pragnie zauważyć, że stanowisko Zainteresowanego w zakresie przedstawionych zagadnień uznane zostało za prawidłowe w związku z faktem, iż (oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97), nie będą przeznaczone – jak wskazała Spółka – do celów opałowych lub napędowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej opisanego stanu faktycznego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2012 r. Nr ILPP3/443-86/12-4/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj