Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-86/12-4/TK
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-86/12-4/TK
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Podatnik akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
1. Czy olej fuzlowy (kod CN 3824 90 97) jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, czy też wyrobem akcyzowym jest jedynie zawarty w tym oleju fuzlowym alkohol etylowy (kod CN 2207)?
2. Czy procedura zawieszenia poboru akcyzy, w związku z magazynowaniem a także przemieszczaniem wyrobu między składami podatkowymi, ma zastosowanie do olejów fuzlowych jako całości czy jedynie do zawartego w tym oleju fuzlowym alkoholu etylowego?
3. Czy w ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca zobowiązany jest oznaczać przedmiotowy wyrób jako „oleje fuzlowe” i wykazywać ilość olejów fuzlowych jako całości, czy też zobowiązany on jest do oznaczania wyrobu jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych?



Wniosek ORD-IN 920 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego i przyporządkowania do niego pytań i stanowisk.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność, między innymi, w zakresie produkcji spirytusu, biokomponentów i biopaliw. W procesie destylacyjnym powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych (kod CN 3824 90 97). Oleje fuzlowe to produkt stanowiący mieszaninę produktów takich jak alkohol izoamylowy, alkohol izobutylowy, alkohol n-propylowy i alkohol etylowy o wyglądzie jednorodnej, klarownej cieczy bez osadu, barwy od jasnożółtej do brązowej i charakterystycznym duszącym zapachu. Moc olejów fuzlowych w temperaturze 20 stopni Celsjusza (v/v) wynosi nie mniej niż 85%. Zawartość alkoholu etylowego w oleju fuzlowym waha się, zwykle wynosi od 2% do 5%, możliwa jest także sytuacja gdy wyniesie więcej, od 10% do 19%. Zainteresowany magazynuje w składzie podatkowym oleje fuzlowe (zaistniały stan faktyczny).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż stan faktyczny dotyczy magazynowania przez niego w składzie podatkowym olejów fuzlowych oraz pytania od 1 do 3 i odpowiednio stanowiska od ad. 1 do ad. 3 wniosku.

Zainteresowany zaznaczył również, iż przedmiotowe oleje fuzlowe nie będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy olej fuzlowy (kod CN 3824 90 97) jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, czy też wyrobem akcyzowym jest jedynie zawarty w tym oleju fuzlowym alkohol etylowy (kod CN 2207)...
  2. Czy procedura zawieszenia poboru akcyzy, w związku z magazynowaniem a także przemieszczaniem wyrobu między składami podatkowymi, ma zastosowanie do olejów fuzlowych jako całości czy jedynie do zawartego w tym oleju fuzlowym alkoholu etylowego...
  3. Czy w ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca zobowiązany jest oznaczać przedmiotowy wyrób jako „oleje fuzlowe” i wykazywać ilość olejów fuzlowych jako całości, czy też zobowiązany on jest do oznaczania wyrobu jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Olej fuzlowy nie jest wyrobem akcyzowym, natomiast wyrobem akcyzowym jest zawarty w tym oleju fuzlowym alkohol etylowy. Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi są m.in. napoje alkoholowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl przepisu art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. alkohol etylowy.

Zgodnie z przepisem art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu (…). Stosownie do treści poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. jest wyrobem akcyzowym, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego ten alkohol etylowy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wyróżnić dwie przesłanki, które spełnione łącznie pozwalają uznać dany wyrób za alkohol etylowy: zawartość w tym wyrobie alkoholu etylowego w ilości przekraczającej 1,2 % obj. oraz klasyfikacja wyrobu do kodu CN 2207 lub 2208.

W związku z powyższym olej fuzlowy (kod CN 3824 90 97) zawierający w sobie alkohol etylowy w ilości przekraczającej 1,2% obj. nie może sam w sobie być uznany za alkohol, a w konsekwencji za wyrób akcyzowy. Natomiast sam alkohol etylowy stanowiący komponent oleju fuzlowego jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zasadę opodatkowania alkoholu etylowego zawartego w wyrobach nie będących wyrobami akcyzowymi potwierdza treść poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1483/10).

Ad. 2.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie tylko do alkoholu zawartego w olejach fuzlowych. Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (…). W myśl przepisu art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a i b procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe znajdują się w składzie podatkowym (…) lub są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Olej fuzlowy sam w sobie nie jest wyrobem akcyzowym, natomiast wyrobem akcyzowym jest zawarty w tym oleju fuzlowym alkohol etylowy (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1483/10). Procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć zastosowanie wyłącznie do wyrobów akcyzowych, natomiast wyroby nie będące wyrobami akcyzowymi nie mogą być objęte tą procedurą (nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem akcyzowym) nawet jeżeli w swoim składzie zawierają wyroby akcyzowe.

Treść poz. nr 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym potwierdza natomiast zasadę, że wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty (w odpowiednim stężeniu) w wyrobach nie będących wyrobami akcyzowymi (oleje fuzlowe).

Ad. 3.

W ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy, Wnioskodawca powinien oznaczać przedmiotowy wyrób jako „alkohol etylowy” i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w magazynowanych olejach fuzlowych a nie ilość olejów fuzlowych jako całości.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą m.in. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury (…). Powyższa ewidencja obejmuje wyłącznie wyroby akcyzowe. Jak wskazano powyżej oleje fuzlowe jako całość nie są wyrobami akcyzowymi, natomiast wyrobem akcyzowym jest zawarty w tych olejach alkohol etylowy. Zatem Zainteresowany powinien wykazywać w ww. ewidencji jedynie ilość wyrobu akcyzowego jakim jest alkohol etylowy zawarty w olejach fuzlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo tut. Organ pragnie zauważyć, że stanowisko Zainteresowanego w zakresie przedstawionych zagadnień uznane zostało za prawidłowe w związku z faktem, iż (oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97), nie będą przeznaczone – jak wskazała Spółka – do celów opałowych lub napędowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2012 r. Nr ILPP3/443-86/12-5/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj