Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-80/12-2/JK
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-80/12-2/JK
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu


Słowa kluczowe
akcja
objęcie (nabycie) akcji
płatnik
program motywacyjny


Istota interpretacji
Udział w Programie motywacyjnym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej, reprezentowanej przez, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 17 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X Group z siedzibą w B, Wielka Brytania (dalej „X”) organizuje periodycznie kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie „Share Matching Scheme” (co można tłumaczyć jako Plan Dopasowanych Akcji, dalej określane jako „Plan” lub „Plany” w odniesieniu do pojedynczej lub więcej niż jednej edycji). Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy X , między innymi pracownicy X Polska S.A. (dalej „Spółka”). Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

Kolejne edycje Planu, wraz z ich regulaminem są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników X. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również X do nabycia akcji zwykłych X i wykorzystania ich na potrzeby Planu, tzn. przekazania ich osobom uprawnionym. Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników X regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie (dalej „Uczestnicy”) oraz zasady i ilość przyznawanych Uczestnikom akcji X. Wskazanie Uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Z pewnymi wyjątkami, są to „wszyscy pracownicy oraz każdej z jej spółek zależnych są uprawnieni do uczestnictwa”.

Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika wymaga, aby pracownik zaangażował w plan określoną liczbę zwykłych akcji X (dalej „Kwalifikowane Akcje”). Akcje te mogą być nabyte przez Uczestnika z jego opodatkowanego dochodu (tzn. może on na nabycie tych akcji przeznaczyć część swego wynagrodzenia netto, tj. po potrąceniu z wynagrodzenia wszelkich należności publicznoprawnych) lub Uczestnik może przeznaczyć na poczet Planu akcje już posiadane. Jeżeli Uczestnik nabywa nowe akcje, nabywa je po cenie rynkowej.

Kwalifikowane Akcje są przez pracownika deponowane na określony okres, zwykle około trzech lat. Depozytariusz posiada akcje na rzecz Uczestnika, który pozostaje ich „beneficial owner”, czyli pozostaje osobą uprawnioną do tych akcji. Następnie Uczestnik otrzymuje prawo (dalej określane jako „Nagroda Dopasowana”) nabycia kolejnych zwykłych akcji X (dalej „Dopasowane Akcje”) w proporcji nie przekraczającej jednej Dopasowanej Akcji do jednej Kwalifikowanej Akcji zaangażowanej w Plan przez Uczestnika. Proporcja może być uzależniona od tego jak długo dany Uczestnik pracuje, wyników X, lub innych czynników, które zostaną uznane za istotne. Dopasowane Akcje są nowo wyemitowanymi akcjami X lub są nabywane przez X i przeznaczane na potrzeby Planu.

W trakcie trwania Planu, Uczestnik zachowuje swoje prawa wynikające z Kwalifikowanych Akcji (prawo głosu, prawo do dywidendy), natomiast aż do dnia zapadalności Nagrody Dopasowanej (czyli do dnia spełnienia warunków otrzymania Dopasowanych Akcji na podstawie Nagrody Dopasowanej, polegających w głównej mierze na pozostawaniu zatrudnionym w grupie X oraz nie zbywaniu zdeponowanych Kwalifikowanych Akcji) Uczestnik nie posiada takich praw w odniesieniu do Dopasowanych Akcji.

Nagroda Dopasowana wygasa jeżeli Uczestnik zbędzie Kwalifikowane Akcje zanim Nagroda Dopasowana stanie się zapadalna (przed upływem wskazanego okresu).

W dniu zapadalności Nagrody Dopasowanej, Dopasowane Akcje wraz z Kwalifikowanymi Akcjami są przekazywane Uczestnikowi bez dodatkowej odpłatności.

W pewnych okolicznościach, Nagroda Dopasowana może być zapadalna przed upływem jej terminu, na przykład w przypadku zakończenia zatrudnienia z uwagi na stan zdrowa Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy X . W takim przypadku, wielkość tej Nagrody Dopasowanej (ilość przyznanych Dopasowanych Akcji) będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Nagroda Dopasowana zapadła w przewidzianym terminie.

Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać Akcje Dopasowane.

Plany zostały opracowane przez X, natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. X finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

Wnioskodawca wskazuje, iż w 2007 r. Spółka uzyskała dwa Postanowienia z dnia X lutego XXXX r. (nr) dotyczące podobnego planu, Bonus Share Matching Scheme, różniącego się od omawianego powyżej Planu tym, że uczestnicy nabywali kwalifikowane akcje i nie mogli przeznaczyć na jego potrzeby akcji już posiadanych oraz kosztami tamtego planu Spółka była obciążana przez X, gdzie Naczelnik potwierdził brak ciążących na Spółce obowiązków pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przyznania uczestnikom nieodpłatnych akcji dodatkowych (w Planie będącym przedmiotem niniejszego wniosku są to Akcje Dopasowane) oraz w przypadku późniejszej sprzedaży tych akcji przez uczestników po zakończeniu planu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności, czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  1. przyznania Uczestnikom Nagrody Dopasowanej,
  2. przeniesienia na Uczestników Akcji Dopasowanych,
  3. zbycia przez Uczestników Akcji Dopasowanych w przyszłości, po zakończeniu Planu...

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie dotyczącym przyznania Uczestnikom Nagrody Dopasowanej. Natomiast w pozostałych zakresach w dniu 16 kwietnia 2012 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia nr ILPB2/415-80/12-3/JK i ILPB2/415-80/12-4/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do przyznania Uczestnikom Nagrody Dopasowanej – w chwili otrzymania Nagrody Dopasowanej nie jest możliwe wyliczenie wartości tej Nagrody Dopasowanej na dzień jej otrzymania, ponieważ nie jest znana wartość Akcji Dopasowanych, które mają być otrzymane w przyszłości, a dodatkowo nie wiadomo czy w ogóle dojdzie do realizacji uprawnienia wynikającego z danej Nagrody Dopasowanej – może ona wygasnąć, np. na skutek sprzedaży przez Uczestnika Kwalifikowanych Akcji przed upływem terminu lub zaprzestania pracy na rzecz spółek z grupy X z jego własnej inicjatywy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie przyznania Nagrody Dopasowanej, nie powstaje po stronie Uczestników dochód, a zatem w ogóle nie powstanie obowiązek (w tym po stronie Spółki) dokonania z tego tytułu jakichkolwiek rozliczeń podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że pracownikom Spółki, którzy przystąpili do Planów przyznane są prawa do nabycia akcji, określane jako Nagrody Dopasowane. W chwili otrzymania Nagrody Dopasowanej nie jest możliwe wyliczenie wartości tej Nagrody na dzień jej otrzymania, ponieważ nie jest znana wartość Akcji Dopasowanych.

W świetle powyższego należy uznać, iż w momencie przyznania Nagrody Dopasowanej niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego Nagrody Dopasowanej w momencie ich przyznania Uczestnikom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe i odnosząc się bezpośrednio do pytania Wnioskodawcy o obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów i związane z tym obowiązki płatnika z tytułu przyznania Nagrody Dopasowanej Uczestnikom, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie dochód taki nie powstaje w momencie przyznania Uczestnikom tejże Nagrody. Tym samym nie powstaną po stronie Spółki obowiązki płatnika.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, iż powołane we wniosku postanowienia wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj