Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-80/12-4/JK
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-80/12-4/JK
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu


Słowa kluczowe
akcja
objęcie (nabycie) akcji
płatnik
program motywacyjny


Istota interpretacji
Udział w Programie motywacyjnym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 17 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnictwa pracowników w programie motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X Group z siedzibą w B, Wielka Brytania (dalej „X”) organizuje periodycznie kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie „Share Matching Scheme” (co można tłumaczyć jako Plan Dopasowanych Akcji, dalej określane jako „Plan” lub „Plany” w odniesieniu do pojedynczej lub więcej niż jednej edycji). Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy X , między innymi pracownicy X Polska S.A. (dalej „Spółka”). Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

Kolejne edycje Planu, wraz z ich regulaminem są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników X. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również X do nabycia akcji zwykłych X i wykorzystania ich na potrzeby Planu, tzn. przekazania ich osobom uprawnionym. Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników X regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie (dalej „Uczestnicy”) oraz zasady i ilość przyznawanych Uczestnikom akcji X. Wskazanie Uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Z pewnymi wyjątkami, są to „wszyscy pracownicy oraz każdej z jej spółek zależnych są uprawnieni do uczestnictwa”.

Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika wymaga, aby pracownik zaangażował w plan określoną liczbę zwykłych akcji X (dalej „Kwalifikowane Akcje”) Akcje te mogą być nabyte przez Uczestnika z jego opodatkowanego dochodu (tzn. może on na nabycie tych akcji przeznaczyć część swego wynagrodzenia netto, tj. po potrąceniu z wynagrodzenia wszelkich należności publicznoprawnych) lub Uczestnik może przeznaczyć na poczet Planu akcje już posiadane. Jeżeli Uczestnik nabywa nowe akcje, nabywa je po cenie rynkowej.

Kwalifikowane Akcje są przez pracownika deponowane na określony okres, zwykle około trzech lat. Depozytariusz posiada akcje na rzecz Uczestnika, który pozostaje ich „beneficial owner”, czyli pozostaje osobą uprawnioną do tych akcji. Następnie Uczestnik otrzymuje prawo (dalej określane jako „Nagroda Dopasowana”) nabycia kolejnych zwykłych akcji X (dalej „Dopasowane Akcje”) w proporcji nie przekraczającej jednej Dopasowanej Akcji do jednej Kwalifikowanej Akcji zaangażowanej w Plan przez Uczestnika. Proporcja może być uzależniona od tego jak długo dany Uczestnik pracuje, wyników X, lub innych czynników, które zostaną uznane za istotne. Dopasowane Akcje są nowo wyemitowanymi akcjami X lub są nabywane przez X i przeznaczane na potrzeby Planu.

W trakcie trwania Planu, Uczestnik zachowuje swoje prawa wynikające z Kwalifikowanych Akcji (prawo głosu, prawo do dywidendy), natomiast aż do dnia zapadalności Nagrody Dopasowanej (czyli do dnia spełnienia warunków otrzymania Dopasowanych Akcji na podstawie Nagrody Dopasowanej, polegających w głównej mierze na pozostawaniu zatrudnionym w grupie X oraz nie zbywaniu zdeponowanych Kwalifikowanych Akcji) Uczestnik nie posiada takich praw w odniesieniu do Dopasowanych Akcji.

Nagroda Dopasowana wygasa jeżeli Uczestnik zbędzie Kwalifikowane Akcje zanim Nagroda Dopasowana stanie się zapadalna (przed upływem wskazanego okresu).

W dniu zapadalności Nagrody Dopasowanej, Dopasowane Akcje wraz z Kwalifikowanymi Akcjami są przekazywane Uczestnikowi bez dodatkowej odpłatności.

W pewnych okolicznościach, Nagroda Dopasowana może być zapadalna przed upływem jej terminu, na przykład w przypadku zakończenia zatrudnienia z uwagi na stan zdrowa Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy X . W takim przypadku, wielkość tej Nagrody Dopasowanej (ilość przyznanych Dopasowanych Akcji) będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Nagroda Dopasowana zapadła w przewidzianym terminie.

Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać Akcje Dopasowane.

Plany zostały opracowane przez X, natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. X finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

Wnioskodawca wskazuje, iż w 2007 r. Spółka uzyskała dwa Postanowienia z dnia dotyczące podobnego planu, Bonus Share Matching Scheme, różniącego się od omawianego powyżej Planu tym, że uczestnicy nabywali kwalifikowane akcje i nie mogli przeznaczyć na jego potrzeby akcji już posiadanych oraz kosztami tamtego planu Spółka była obciążana przez X, gdzie Naczelnik potwierdził brak ciążących na Spółce obowiązków pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przyznania uczestnikom nieodpłatnych akcji dodatkowych (w Planie będącym przedmiotem niniejszego wniosku są to Akcje Dopasowane) oraz w przypadku późniejszej sprzedaży tych akcji przez uczestników po zakończeniu planu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności, czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  1. przyznania Uczestnikom Nagrody Dopasowanej,
  2. przeniesienia na Uczestników Akcji Dopasowanych,
  3. zbycia przez Uczestników Akcji Dopasowanych w przyszłości, po zakończeniu Planu...

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie dotyczącym zbycia przez Uczestników Akcji Dopasowanych. Natomiast w pozostałych zakresach w dniu 16 kwietnia 2012 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia nr ILPB2/415-80/12-2/JK i ILPB2/415-80/12-3/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu zbycia przez Uczestników Akcji Dopasowanych – aby stwierdzić wystąpienie ewentualnych obowiązków Spółki na gruncie PIT w związku ze sprzedażą przez byłych Uczestników Planu, po jego zakończeniu, Akcji Dopasowanych, należy przeanalizować czy w przypadku odpłatnego zbycia tych akcji w ogóle ma miejsce obowiązek poboru podatku dochodowego (zryczałtowanego) lub zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jeżeli tak, to wobec kogo.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Akcje X, w tym Akcje Dopasowane, są papierami wartościowymi, zatem dochód z ich zbycia kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (...) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dalej, z art. 30b ust. 6 ustawy PIT wynika, że: „Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, (…) i obliczyć należny podatek dochodowy”. Brak jest natomiast przepisu nakładającego na jakikolwiek podmiot obowiązku dokonania rozliczenia za podatnika lub pobrania od podatnika zaliczki na poczet podatku.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Spółki, ponieważ to podatnik sam zobowiązany jest rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w związku ze sprzedażą po zakończeniu Planu, przez byłych Uczestników, Akcji Dopasowanych nabytych w ramach Planu, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w szczególności obowiązek pobrania zaliczek lub rozliczenia podatku od dochodu osiągniętego przez byłych Uczestników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Według art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).

Z treści art. 3 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wynika, że przez pojęcie papiery wartościowe, rozumie się: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż zbycie akcji, należy zakwalifikować zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Zasady opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych zostały określone w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych według skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Zatem, na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Jego pracownicy uczestniczą w Planie motywacyjnym. Mogą oni nabyć w sposób uprzywilejowany akcje brytyjskiej spółki, która ponosi koszty uczestnictwa w Planie. W przyszłości mogą dokonać zbycia akcji, o których mowa powyżej.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w świetle powołanych przepisów prawa w przypadku sprzedaży Akcji Dopasowanych po stronie sprzedającego powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, iż powołane we wniosku postanowienia wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj