Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-398/13/MR
z 28 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2013 r. oraz w dniu 13 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Jest akcjonariuszem w spółce komandytowo - akcyjnej (dalej SKA) oraz komandytariuszem w spółce komandytowej (dalej sp. k.). Obie spółki mają siedzibą na terytorium Polski. W związku z restrukturyzacją prowadzonej działalności, w 2013 roku nastąpi przekształcenie obu tych spółek (SKA i sp. k.) w spółki jawne. Przekształcane spółki skorzystają z możliwości niezamykania ksiąg rachunkowych przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Przekształcenie spółek osobowych (SKA i sp. k.) w spółki jawne nastąpi na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, w trybie określonym w art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych.

W odpowiedzi na wezwanie organu, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż będzie uczestniczył w przekształceniu spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne, tzn. stanie się wspólnikiem przekształconych spółek jawnych. Przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe obejmuje przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową. W następstwie przekształcenia Wnioskodawca uzyska status wspólnika spółki jawnej i przysługujący jemu z tego tytułu ogół praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej (w rozumieniu art. 10 KSH), nie zaś „udział w przekształconej spółce jawnej", udziały występują bowiem tylko w spółce z o.o. (art. 152 KSH). W związku z powyższym nie będzie obowiązku ani możliwości określenia parytetu (stosunku) wymiany posiadanych przez Wnioskodawcę akcji przekształcanej spółki komandytowo-akcyjnej na udział w przekształconej spółce jawnej. Akcje w SKA przekształcą się w ogół praw i obowiązków w spółce jawnej. Wartość wkładu Wnioskodawcy w spółce jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej będzie odpowiadała wartości nominalnej posiadanych przez Wnioskodawcę akcji w SKA. W przypadku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną sytuacja będzie analogiczna. Udział kapitałowy (w rozumieniu art. 50 KSH) w spółce komandytowej stanie się udziałem kapitałowym w spółce jawnej. Również w przypadku tego przekształcenia nie będzie ustalany parytet wymiany udziału kapitałowego w spółce komandytowej na udział kapitałowy w spółce jawnej.

Wartość bilansowa akcji spółki komandytowo-akcyjnej będzie określana w oparciu o wartość bilansową aktywów netto określoną w wycenie składników majątku (aktywów i pasywów) spółki przekształcanej, którą to wycenę dołącza się do planu przekształcenia. Wycena wartości rynkowej ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej również może opierać się na wartości bilansowej aktywów netto spółki. A zatem ponieważ aktywa netto spółki przekształcanej i spółki przekształconej będą identyczne (działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego), wartość bilansowa akcji przekształcanej spółki komandytowo-akcyjnej będzie odpowiadała rynkowej wartości ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej. Przez udział kapitałowy w spółce jawnej należy rozumieć wartość wkładu danego wspólnika w stosunku do wartości wkładów wszystkich wspólników. W opisywanym zdarzeniu przyszłym przekształcenie dokonane zostanie zgodnie z planem przekształcenia, określającym szczegółowe warunki przekształcenia. Wartość wkładów wspólników w przekształconej spółce jawnej będzie odpowiadała sumie kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej oraz wkładu komplementariusza (który w spółce komandytowo-akcyjnej jest wykazany na kapitale rezerwowym). Wartość wkładu Wnioskodawcy w przekształconej spółce jawnej będzie odpowiadała wartości nominalnej przysługujących jemu akcji. A zatem udział kapitałowy Wnioskodawcy w spółce jawnej będzie odpowiadał jego udziałowi w sumie wartości kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej oraz wkładu komplementariusza. Według Wnioskodawcy jako „wartość posiadanych udziałów w spółce komandytowej" należy rozumieć wartość ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce komandytowej, natomiast jako „wartość przydzielonych udziałów w spółce przekształconej (jawnej)" należy rozumieć ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej. Ogół praw i obowiązków w przekształconej spółce jawnej będzie ekwiwalentny z ogółem praw i obowiązków w przekształcanej spółce komandytowej. Wynikać to będzie ze specyfiki przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową. W związku z tym, że spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (art. 552 KSH) i spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 KSH), wartość rynkowa majątku spółki nie zmieni się w związku z przekształceniem. Wszyscy wspólnicy spółki przekształcanej będą uczestniczyć w przekształceniu i staną się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH). A przy tym prawo Wnioskodawcy do udziału w zysku przekształconej spółki jawnej zostanie określone na takim samym poziomie jak prawo Wnioskodawcy do udziału w zysku przekształcanej spółki komandytowej. Wartość udziału kapitałowego Wnioskodawcy w spółce komandytowej oraz wartość udziału kapitałowego Wnioskodawcy w spółce jawnej, będzie ekwiwalentna, ponieważ wartość wkładu Wnioskodawcy oraz pozostałych wspólników nie zmieni się w związku z przekształceniem spółki komandytowej w spółkę jawną.

W związku z przekształceniem Wnioskodawca nie otrzyma żadnych wypłat ze spółek przekształcanych. Art. 556 § 1 KSH wskazuje, że wspólnikowi, który nie złożył oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej, przysługuje roszczenie o wypłatę kwoty odpowiadającej wartości jego udziałów albo akcji w spółce przekształcanej, zgodnie ze sprawozdaniem sporządzonym dla celów przekształcenia. Jak zostało wskazane wcześniej, Wnioskodawca będzie uczestniczył w przekształceniu spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne, tzn. stanie się wspólnikiem przekształconych spółek jawnych. Dlatego też nie będzie jemu przysługiwało jakiekolwiek roszczenie o wypłatę w związku z przekształceniem spółek. W konsekwencji, w związku z przekształceniem Wnioskodawca nie otrzyma żadnych wypłat ze spółek przekształcanych. Ustalony w umowie spółek przekształconych poziom udziału Wnioskodawcy w zyskach będzie odpowiadał poziomowi jego udziału w zyskach spółek przekształcanych wynikającemu z umów spółek przekształcanych.

Na moment przekształcenia w spółce komandytowo-akcyjnej, a także w spółce komandytowej może wystąpić zysk rozumiany jako dodatni wynik finansowy wynikający z prowadzonych ksiąg rachunkowych (zysk w ujęciu księgowo-rachunkowym). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości przez przychody i zyski rozumie się uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli. Jednakże przekształcana spółka komandytowo-akcyjna skorzysta z możliwości niezamykania ksiąg rachunkowych przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Rok obrotowy spółki nie będzie zakończony w związku z przekształceniem. Analogiczna sytuacja wystąpi w przypadku przekształcenia spółki komandytowej. Umowy przekształcanych spółek komandytowo-akcyjnej oraz komandytowej, a także przekształconych spółek jawnych nie będą przewidywały możliwości podziału dodatniego wyniku finansowego za okresy krótsze niż rok obrotowy. W związku z tym na dzień przekształcenia w spółce komandytowo-akcyjnej oraz spółce komandytowej nie będzie występował zysk w ujęciu prawa handlowego rozumiany jako prawo wspólników do żądania wypłaty dodatniego wyniku finansowego wykazanego w sprawozdaniu finansowym spółki za dany rok obrotowy wynikającym z rachunku wyników i bilansu.

W spółce komandytowo-akcyjnej akcjonariusze uzyskują prawo do wypłaty zysku dopiero po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podjęciu uchwały o wypłacie dywidendy. Zgodnie z art. 347 § 1 KSH, w związku z art. 126 § 1 pkt 2 KSH, akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom, przy czym zgodnie z art. 348 § 2 KSH uprawnionymi do dywidendy za dany rok podatkowy są na mocy wyżej wskazanych przepisów akcjonariusze, którym przysługiwało prawo do akcji w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku lub akcjonariusze którym przysługiwały akcje na dzień dywidendy.

W spółce komandytowej w zakresie prawa wspólników do żądania wypłaty zysku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółka jawnej, a zgodnie z treścią art. 52 § 1 KSH wspólnik może żądać podziału i wypłaty całości zysku z końcem każdego roku obrotowego. W przekształcanej spółce komandytowej umowa spółki nie będzie przewidywała odmiennych regulacji w tym zakresie. Również umowy przekształconych spółek jawnych nie będą zawierały odmiennych regulacji. W związku z tym wspólnicy nie będą mieli prawa żądać podziału zysku za okresy krótsze niż rok obrotowy. A zatem prawo wspólników do żądania wypłaty zysku pojawi się dopiero po zakończeniu roku obrotowego obejmującego przekształcenie (roku obrotowego który zaczął się przed przekształceniem jako rok obrotowy spółek przekształcanych i zakończy jako rok obrotowy przekształconych spółek jawnych). W związku z tym na moment przekształcenia wspólnikom nie będzie przysługiwało prawo do zysku. Umowy spółek jawnych powstałych w wyniku przekształceń będą również przywidywały, że ich wspólnicy nie będą mieli prawa do pobierania zaliczek na poczet zysku w trakcie trwania roku obrotowego.

Na moment przekształcenia spółka komandytowo-akcyjna nie będzie posiadała kapitałów utworzonych z zysku wypracowanego przez tę spółkę w poprzednich latach obrotowych lub częściowo pokrytych takim zyskiem.

Inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku spółki komandytowej. W sp. k. na moment przekształcenia będzie występował kapitał zapasowy pokryty częściowo zyskiem wypracowanym przez tę spółkę w poprzednich latach obrotowych.

Jak wskazano uprzednio, przekształcane spółki skorzystają z możliwości niezamykania ksiąg rachunkowych przewidzianej w art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości i w związku z przekształceniem rok obrotowy spółek nie będzie zakończony. A zatem nie będzie możliwości dokonywania żadnych zmian w statusie wartości odzwierciedlających wynik finansowy na dany dzień roku obrotowego, który w księgach rachunkowych ujęty jest na odrębnych kontach księgowych (bilansowych, wynikowych, syntetycznych i analitycznych). Nie ma możliwości uznania tych wartości za wkłady wspólników do spółki jawnej ani ulokowania ich na kapitale zapasowym. W związku z niezamykaniem ksiąg rachunkowych fakt, że na dzień przekształcenia spółka wykaże w księgach dodatni wynik finansowy nie oznacza wcale, że w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na zakończenie roku obrotowego (wspólnego dla przekształcanej spółki komandytowo-akcyjnej oraz przekształconej spółki jawnej) spółka wykaże zysk. Może okazać się, że po przekształceniu koszty wzrosną lub przychody zmniejszą się i na koniec roku obrotowego spółki wykażą stratę.

Jak zostało wskazane powyżej w spółce komandytowej na moment przekształcenia będzie występował kapitał zapasowy pokryty częściowo zyskiem wypracowanym przez tę spółkę w poprzednich latach obrotowych. Wartość kapitału zapasowego powstała z zysków wypracowanych przez spółkę komandytową w poprzednich latach obrotowych nie zostanie uznana za wkłady wspólników w przekształconej spółce jawnej. Wartość ta w spółce jawnej również będzie odzwierciedlona jako kapitał zapasowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisane w zdarzeniu przyszłym przekształcenia SKA i sp. k. w spółki jawne będą się dla Wnioskodawcy wiązały z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 10 ustawy o PIT lub art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym (oraz jego uzupełnieniu) przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej oraz komandytowej w spółki jawne nie spowoduje po jego stronie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w szczególności na podstawie art. 10 ustawy o PIT lub art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Według Wnioskodawcy w ustawie o PIT brak jest przepisów regulujących wprost kwestię przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową - przepisy ustawy o PIT nie przewidują takiego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia spółek osobowych), jako podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie SKA i sp. k. w spółki jawne nie może skutkować powstaniem jakiegokolwiek przychodu lub dochodu podatkowego. W szczególności nie można na zasadzie analogii stosować przepisów dotyczących przekształcenia spółek kapitałowych w spółki osobowe. Wynika to z określonego w art. 10 katalogu źródeł przychodów. Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Czyli przychody wspólnika spółki jawnej, spółki komandytowej oraz spółki komandytowo-akcyjnej kwalifikowane są do źródła przychodów „pozarolniczą działalność gospodarcza". Jedynym przepisem nakładającym obowiązek rozpoznania przychodu w przypadku przekształcenia spółek prawa handlowego jest art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT.

Przepis ten dotyczy jednak wyłącznie kwestii przekształcenia spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej) w spółki osobowe. Przepis ten stanowi, że dochodem (przychodem) w zysku osób prawnych jest także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT dywidendy i inne przychody z udziału w zyskach osób prawnych kwalifikowane są jako przychód z kapitałów pieniężnych, a zatem stanowią przychód ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT. W związku z tym art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT nie może znaleźć zastosowania (nawet na zasadzie analogii) w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Podstawową zasadą prawa podatkowego jest to, że zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja przepisów nie może być rozszerzająca (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 października 1992 r., sygn. II! ARN 50/92). Zasada ta wynika z art. 217 Konstytucji zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wskazywano, że wyliczenie zawarte w art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej należy rozumieć jako nakaz uregulowania ustawą wszystkich istotnych elementów stosunku daninowego, do których zaliczają się między innymi: określenie podmiotu oraz przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych, zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatku. Trybunał Konstytucyjny podkreślał również, iż wyliczenie zawarte w art. 217 Konstytucji nie ma charakteru wyczerpującego, co oznacza, że wszystkie istotne elementy stosunku daninowego powinny być uregulowane bezpośrednio w ustawie (uchwała NSA z 24 października 2011 r., sygn. II FPS 7/10).

W doktrynie prawa podatkowego wskazuje się, że podmiot podatkowy podlega opodatkowaniu kiedy znajdzie się w określonej w hipotezie normy prawnopodatkowej sytuacji faktycznej lub prawnej, z której zaistnieniem ta norma wiąże powstanie obowiązku świadczenia podatkowego. Sytuacja faktyczna lub prawna to przedmiot podatku (przedmiot opodatkowania) (W. Nykiel, w: System prawa finansowego. Tom III Prawo Daninowe, red. L. Etel, Warszawa 2010, s. 31).

W związku z powyższym przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową mogłoby powodować powstanie przychodu (dochodu) do opodatkowania po stronie wspólników spółki tylko wtedy, gdy przepisy ustaw podatkowych przewidywałyby powstanie obowiązku podatkowego w takiej sytuacji. Tymczasem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określające katalog źródeł przychodów nie przewidują przychodów ze źródła jakim jest przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową. Opodatkowania przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową nie można wywodzić w szczególności z art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną oraz przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną nie spowoduje powstania po jego stronie żadnego przysporzenia ekonomicznego.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego uprawnienia przysługujące Wnioskodawcy jako wspólnikowi spółek przekształcanych w wyniku przekształcenia zamienią się w uprawnienia przysługujące jemu jako wspólnikowi spółek przekształconych. W szczególności ustalony w umowie spółek przekształconych poziom udziału Wnioskodawcy w zyskach będzie odpowiadał poziomowi jego udziału w zyskach spółek przekształcanych wynikającemu z umów spółek przekształcanych. Ponadto w spółce jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej wartość wkładów wspólników będzie odpowiadała sumie kapitału zakładowego spółki komandytowo-akcyjnej oraz wkładu komplementariusza (który w spółce komandytowo-akcyjnej jest wykazany na kapitale rezerwowym). W spółce jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowej wartość wkładów wspólników nie zmieni się w związku z przekształceniem. A zatem zmiana formy prawnej spółek nie spowoduje przysporzenia po stronie Wnioskodawcy, które mogłoby podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca podtrzymuje argumentację wyrażoną we wniosku o interpretację z dnia 3 kwietnia 2013 r. (z uwzględnieniem zacytowanych interpretacji indywidualnych w analogicznych sytuacjach). Jest zdania, że opisane zdarzenie przyszłe nie spowoduje po jego stronie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w szczególności na podstawie art. 10 ustawy o PIT lub art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: KSH) spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 552 KSH spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Jak wskazuje art. 553 § 3 wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej. Spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej. W związku z tym majątek spółki przekształcanej staje się majątkiem spółki przekształconej zgodnie z art. 555 Kodeksu spółek handlowych. Zarówno SKA, sp. k. jak i spółka jawna są spółkami osobowymi (art. 4 § 1 pkt 1 KSH oraz art. 5a pkt 26 ustawy o PIT). Spółki osobowe cechuje transparentność podatkowa, co w praktyce oznacza, że z punktu widzenia podatków dochodowych podatnikiem nie jest spółka lecz jej poszczególni wspólnicy.

Należy wskazać, że jako przyszły wspólnik spółek jawnych powstałych z przekształcenia SKA i sp. k. Wnioskodawca nie osiągnie przychodu (dochodu) z tytułu tych przekształceń albowiem przepisy ustawy o PIT nie przewidują tego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia), jako podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ustawodawca wskazał więc wyraźnie, że w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową może powstać przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu i nie zamieścił podobnej regulacji w odniesieniu do przekształcenia spółki osobowej w inną spółką osobową. W konsekwencji trzeba dojść do wniosku, że przekształcenie spółki osobowej (np. spółki komandytowo-akcyjnej lub spółki komandytowej) w inną spółką osobową (np. spółkę jawną) jest neutralne w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zarówno SKA, sp. k. jak i spółka jawna są spółkami osobowymi i w ustawie o PIT brak przepisu, który określałby obowiązek opodatkowania przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową w przedstawionym zdarzeniu przyszłym po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika spółek przekształcanych i przekształconych nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdzają indywidualne interpretacje prawa podatkowego wydane w zbliżonych stanach faktycznych, m.in.:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 października 2012 r. sygn. IPTPB3/423-271/12-5/GG (przekształcenie SKA w sp. k.),
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lipca 2012 r. sygn. 1BPBII/2/415-542/12/MMa (przekształcenie SKA w sp. j./sp. k.),
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-290/11/AP (przekształcenie sp. k. w SKA),
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 marca 2009 r. sygn. ILPB2/415-30/09-2/JK (przekształcenie sp. j. w SKA).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy – nie ma natomiast zastosowania dla pozostałych wspólników.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj