Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-30/09-2/JK
z 24 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-30/09-2/JK
Data
2009.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przekształcanie podmiotów
spółka komandytowo-akcyjna
spółka osobowa


Istota interpretacji
Czy w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę komandytowo - akcyjną po stronie wspólników przekształcanej spółki dojdzie do powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 407 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy przekształceniu spółki osobowej w spółkę komandytowo – akcyjną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku zakresie powstania obowiązku podatkowego przy przekształceniu spółki osobowej w spółkę komandytowo – akcyjną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowana jest wspólnikiem w spółkach osobowych. Spółki osobowe mają zostać przekształcone w spółki komandytowo – akcyjne (dalej: SKA). Po przekształceniu, w SKA Wnioskodawczyni pełnić będzie rolę akcjonariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku przekształcenia spółki osobowej w SKA, może dojść po stronie Wnioskodawczyni do powstania obowiązku do zapłaty podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi – takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił – w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

  1. w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
  2. nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
  3. osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
  4. nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.


Z powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wynika, iż w związku z przekształceniem spółki osobowej w inną spółkę osobową (spółka komandytowo – akcyjna jest rodzajem spółki osobowej) nie dochodzi do likwidacji działalności, w rozumieniu przytoczonego przepisu. a zatem, przekształcenie opisane w stanie faktycznym nie doprowadzi do konieczności sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje podstaw do stwierdzenia, iż w związku z przekształceniem spółki osobowej w SKA, po stronie wspólników spółki przekształcanej może dojść do powstania zobowiązania z tytułu podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisami powołanej ustawy, dochody wspólników spółek osobowych podlegają opodatkowaniu na zasadach właściwych dla opodatkowania zysków osiąganych z działalności gospodarczej. Samo przekształcenie, w wyniku którego dochodzi do zmiany formy prawnej spółki handlowej nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego.

Zainteresowana dodaje, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób wyraźny precyzują, w jakich sytuacjach przekształcenie spółki handlowej może doprowadzić do powstania obowiązku podatkowego po stronie osoby fizycznej. Jako przykład można wskazać przepisy, które regulują skutki przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową, w sytuacji w której przekształcana spółka kapitałowa posiada niepodzielone zyski z lat ubiegłych (art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując – w ocenie Wnioskodawczyni – w przypadku przekształcenia spółki osobowej w której jest Ona wspólnikiem, w spółkę komandytowo – akcyjną, w związku z przekształceniem po Jej stronie nie dojdzie do powstania zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj