Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-483/13-4/KS
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 23 grudnia 2013 r. – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 1 października 2013 r. (dalej: Zezwolenie). Zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy prowadzonej na podstawie Zezwolenia jest produkcja środków powierzchniowo czynnych dla branż: chemia gospodarcza i przemysłowa, włókiennicza, przemysł tworzyw sztucznych, czyszczenie przemysłowe, obróbka metalu i wielu innych.

Zgodnie z treścią Zezwolenia, Wnioskodawca jest zobowiązany w szczególności do:

  • dokonania, po dniu wydania Zezwolenia, inwestycji na terenie SSE, tj. poniesienia na realizację nowej inwestycji wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycyjnych) w rozumieniu § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie) o wartości przewyższającej kwotę 10.745.000,00 zł w terminie do 31 grudnia 2015 r.,
  • zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia pracowników, kształtującego się na poziomie średniego zatrudnienia na terenie SSE w Podstrefie z 12 kalendarzowych miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia oferty w przeliczeniu na pełne etaty, z uwzględnieniem pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy i pracowników sezonowych, poprzez zatrudnienie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na ternie SSE w Podstrefie, po dniu wydania Zezwolenia, dodatkowo co najmniej 6 nowych pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) najpóźniej w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r. i utrzymania tego stanu zatrudnienia na poziomie co najmniej sumy 6 dodatkowych pracowników i średniego zatrudnienia, o którym mowa wyżej, przez okres nie krótszy niż 5 lat od dnia osiągnięcia tego zatrudniania.

Wnioskodawca wchodzi w skład międzynarodowej grupy. Rejestracja Wnioskodawcy miała miejsce w 2008 r. W 2011 r. S.A. (również należąca do grupy) wniosła do Wnioskodawcy aportem Kompleks (…) (dalej: kompleks KA). Na moment aportu, kompleks KA spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Powyższe zostało potwierdzone indywidualnymi interpretacjami przepisów prawa podatkowego, otrzymanymi przez S.A. w dniu 14 września 2011 r.

Kompleks KA został objęty obszarem strefy w związku z realizacją nowej inwestycji na terenie SSE przez S.A. Objęcie to przebiegało przy tym 2-etapowo – w roku 2005 obszarem strefy objęto zasadniczą część kompleksu (w tym całość majątku produkcyjnego), natomiast w roku 2006 część pomieszczeń biurowych. Na moment zarówno wniesienia aportem do Wnioskodawcy, jak i uzyskiwania Zezwolenia, kompleks w całości znajdował się na obszarze SSE.

Pismem w dniu 23 grudnia 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy wskazując, że nie został objęty granicami Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE). Jednocześnie należy podkreślić, iż powyższe nie powinno mieć znaczenia dla oceny złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego. Wynika to z faktu, iż § 5 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), o którego interpretację wnioskował Wnioskodawca, odwołuje się do objęcia granicami strefy przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nie przedsiębiorcy. Niewątpliwie pojęcia przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie można przy tym utożsamiać z pojęciem przedsiębiorcy.

W tym kontekście należy podkreślić, iż wskazany we wniosku z dnia 8 października 2013 r. Kompleks KA, będący własnością Wnioskodawcy, został objęty granicami strefy i na ten moment stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Co więcej, wspomniany Kompleks KA został objęty granicami SSE w związku z realizacją nowej inwestycji, przy czym należy zauważyć, iż owa nowa inwestycja była realizowana przez S.A.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W przedstawionym stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia, uzyska on prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w miesiącu następującym po miesiącu, w którym łącznie spełnione zostaną warunki prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie Zezwolenia, tj. gdy Wnioskodawca:

  • poniesie nakłady inwestycyjne w wysokości przekraczającej 10.745.000,00 zł oraz
  • zwiększy dotychczasowe zatrudnienie o co najmniej 6 nowych pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyska on prawo do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych od miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostaną łącznie warunki prowadzenia działalności gospodarczej określone w Zezwoleniu, tj. Wnioskodawca:

  • poniesie nakłady inwestycyjne w wysokości przekraczającej 10.745.000,00 zł oraz
  • zwiększy dotychczasowe zatrudnienie o co najmniej 6 nowych pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 20 października 1994 r. (Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97 z późn. zm.) „dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Tymczasem, jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są „dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy obliczanej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy z największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”.

Należy zauważyć, iż powyższe przepisy określają generalne uprawnienie do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w specyficznych warunkach, nie regulują natomiast momentu, od którego podatnik uzyskujący dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego.

Ogólna zasada dotycząca momentu, od którego przedsiębiorcy przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE na podstawie zezwolenia zawarta została w § 5 ust. 1 Rozporządzenia, zgodnie z którym „zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

Niemniej jednak, jak stanowi ust. 4 cytowanego wyżej artykułu, „w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

Zgodnie z literalnym brzmieniem § 5 ust. 1 Rozporządzenia znajduje on zastosowanie, gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia na terenie SSE, zostały objęte granicami SSE oraz
  • powyższe objęcie miało miejsce w związku z realizacją nowej inwestycji.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w jego przypadku spełnione są okoliczności, o których mowa wyżej, mianowicie:

  • Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część (w tym przypadku – zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci kompleksu KA) objęto granicami SSE (objęcie w 2005 i 2006 r.) oraz
  • wskazane wyżej objęcie granicami SSE miało miejsce w związku z realizacją nowej inwestycji.

Tym samym, należy uznać, że Wnioskodawca nabędzie prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji realizowanej w ramach Zezwolenia, po wypełnieniu warunków określonych zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostaną obydwa warunki określone w Zezwoleniu, tj. poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wprowadzenie przez ustawodawcę przepisu szczególnego w postaci § 5 ust. 4 Rozporządzenia miało na celu wyeliminowanie nierównej sytuacji przedsiębiorców realizujących inwestycje typu greenfield i typu brownfield. Należy bowiem zauważyć, że inwestycje typu brownfield (nowa inwestycja funkcjonującej już jednostki) miałyby zdecydowanie większe szanse wykorzystania w całości przysługującego im zwolnienia podatkowego niż inwestycje typu greenfield (inwestycje związane z tworzeniem zupełnie nowych jednostek – inwestycja od podstaw) w przypadku nieróżnicowania momentu, od którego mają prawo korzystać ze zwolnienia. Podobnie, w przypadku Wnioskodawcy, przyjęcie stanowiska, że nabędzie on prawo do zwolnienia podatkowego w miesiącu poniesienia wydatków inwestycyjnych prowadziłoby do sytuacji, w której Wnioskodawca rozpocząłby konsumpcję pomocy publicznej w odniesieniu do dochodów realizowanych w ramach dotychczasowej działalności gospodarczej (która jest tożsama z działalnością wskazaną w Zezwoleniu). Tym samym, w praktyce od momentu rozpoczęcia inwestycji, ze zwolnienia podatkowego korzystałyby dochody Wnioskodawcy z tytułu działalności niezwiązanej z wydatkami inwestycyjnymi, ponoszonymi w ramach nowej inwestycji realizowanej na podstawie Zezwolenia. W ocenie Spółki, ograniczenie wprowadzone na mocy § 5 ust. 4 Rozporządzenia miało na celu zapobieżenie właśnie takim sytuacjom.

Powyższe znajduje potwierdzenie w treści uzasadnienia do projektu rozporządzenia z dnia 2 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, wprowadzającego analizowany przepis (obecnie § 5 ust. 4 Rozporządzenia). Jak stanowi przedmiotowe uzasadnienie: „Celem wprowadzenia przepisu jest zbliżenie warunków korzystania z pomocy publicznej przez przedsiębiorcę realizującego nową inwestycję na terenie funkcjonującego przedsiębiorstwa do przedsiębiorcy realizującego inwestycję od podstaw. Zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 obecnie obowiązującego rozporządzenia przedsiębiorca ma prawo zwalniać dochód z podatku dochodowego w miesiącu następującym po miesiącu, w którym poniósł koszty kwalifikowane nowej inwestycji. Z punktu widzenia zasad udzielania pomocy publicznej obecne rozwiązanie nie budzi zastrzeżeń, ponieważ sumaryczna wielkość pomocy jest pochodną wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji lub kosztów zatrudnienia. Objęcie strefą już działających przedsiębiorstw lub ich zorganizowanych części i wydanie zezwolenia na produkcję wyrobu o tej samej klasyfikacji PKWiU, co wcześniej produkowany, tworzy takim inwestorom korzystniejsze warunki działania, ponieważ mogą szybciej wykorzystać należną pomoc, niż w przypadku inwestycji realizowanej od podstaw”.

Wnioskodawca pragnie także podkreślić, iż zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym powszechnie przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, a tym samym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to w odniesieniu do stanu faktycznego/opisu zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, że jedynie podmioty niespełniające ewidentnie przesłanek określonych w § 5 ust. 4 Rozporządzenia, są uprawnione do korzystania ze zwolnienia podatkowego od momentu poniesienia pierwszych wydatków inwestycyjnych (zgodnie z dyspozycją § 5 ust. 1 Rozporządzenia). Jak zaznaczono, Wnioskodawca jest w posiadaniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która została w przeszłości objęta granicami strefy. Tym samym, nie powinno być wątpliwości, iż w przypadku Wnioskodawcy zastosowanie powinien znaleźć właśnie § 5 ust. 4. Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu, w którym łącznie spełnione zostaną warunki określone w Zezwoleniu, tj., gdy:

  • poniesione zostaną nakłady inwestycyjne w wysokości przekraczającej 10.745.000,00 zł oraz
  • zwiększone zostanie dotychczasowe zatrudnienie o co najmniej 6 nowych pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty.

Słuszność prezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska znajduje potwierdzenie także w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych, przykładowo w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 sierpnia 2013 r. (sygn. ILPB3/423-243/13-4/AO), w której w pełni potwierdzono stanowisko podatnika twierdzącego, iż „z uwagi na fakt, że:
    • zakład, w którym Spółka prowadzi działalność gospodarczą został objęty granicami SSE,
    • na moment objęcia statusem SSE zakład ten spełniał definicję przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym na moment objęcia), tj. stanowił on przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego lub organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,
    w ocenie Spółki, należy uznać, iż przedstawiony stan faktyczny mieści się w hipotezie § 5 ust. 4 Rozporządzenia, a w konsekwencji, zgodnie z dyspozycją tego przepisu zwolnienie z podatku dochodowego przysługuje Spółce począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w który spełnione zostaną obydwa warunki określone w Zezwoleniu, tj. poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia”,
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 lipca 2011 r. (sygn. IPPB3/423-353/11-4/MS), zgodnie z treścią której: „dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom; zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia)”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 października 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1340/10/AK), potwierdzającej iż: „do ustalenia momentu od którego Spółka będzie uprawniona do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia będzie mieć zastosowanie § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Z gramatycznej wykładni ww. przepisu wynika zatem jednoznacznie, iż moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnień podatkowych odroczony został do czasu spełnienia warunków przewidzianych w zezwoleniu. Mając powyższe na uwadze, jeżeli Spółka uzyska zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu kosztów nowej inwestycji, momentem uprawniającym do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miesiąc następujący po miesiącu w którym w pełni zrealizuje warunki zezwolenia (tj. miesiąc następujący po miesiącu, w którym poniesione zostaną wydatki inwestycyjne i osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określony w zezwoleniu)”.

Podobnie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 31 sierpnia 2012 r. skład orzekający potwierdził, że: „Przedsiębiorca Brown field nabywa prawo do zwolnienia dochodu po osiągnięciu poziomu zatrudnienia oraz po poniesieniu wydatków w wysokości określonej w zezwoleniu. Dopiero od tej chwili przedsiębiorca Brown field będzie mógł korzystać ze zwolnienia dochodu uzyskiwanego z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej. Powyższe „przyśpieszenie” momentu nabycia prawa do korzystania ze zwolnienia przez przedsiębiorców green field spełnia oczywistą funkcję, a mianowicie pozwala na wyrównanie szans przedsiębiorców rozpoczynających inwestycję od podstaw z przedsiębiorcami rozszerzającymi istniejącą już działalność gospodarczą”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj