Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-353/11-4/MS
z 12 lipca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-353/11-4/MS
Data
2011.07.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zarządzanie strefą i zwolnienia podatkowe --> Zwolnienie z podatku dochodowego
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
inwestycje
korekta podatku
korekta zeznania
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Spółka będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia za okres od dnia wydania zezwolenia. W związku z tym, Spółka nie ma prawa dokonać korekty zeznania podatkowego za 2010r.
Wniosek ORD-IN 389 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2011r. (data wpływu 11.04.2011r.), uzupełnionym w dniu 28.06.2011r. na wezwanie organu z dnia 20.06.2011r. znak IPPB3/423-353/11-2/MS (doręczonego w dniu 21.06.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 11.04.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy oraz możliwości skorygowania zapłaconego podatku dochodowego od osób prawnych za okres od następnego miesiąca po uzyskaniu zezwolenia i poniesienia wydatków inwestycyjnych. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz następujący stan faktyczny: Spółka jest producentem folii z tworzyw sztucznych od 2000 roku. Obecnie produkuje je w ramach dwóch linii produkcyjnych. Produkcja i sprzedaż przynoszą dochód, od którego jest naliczany i płacony podatek dochodowy od osób prawnych na zasadach określonych w art. 25 ust. 6 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2010 zmieniającym rozporządzenie w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, teren na której prowadzi swoją działalność F. Sp. z o.o. został przyłączony do terenu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu 9 listopada 2010 roku F. Sp. z o.o. otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Warunkami prowadzenia działalności gospodarczej na terenie ŁSSE określonymi w Zezwoleniu są:
Spółka obecnie realizuje inwestycję zakładającą zakup, instalację i uruchomienie linii technologicznej do produkcji folii z tworzyw sztucznych, a także maszyn i urządzeń stowarzyszonych, między innymi silosów oraz krajarek do folii. Dobudowywana jest również druga hala produkcyjno-magazynowa przylegająca od strony północnej do istniejącej. Inwestycja jest realizowana na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pismem z dnia 28.06.2011r. (data wpływu do BKIP) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 20.06.2011r. znak IPPB3/423-353/11-2/MS, Wnioskodawca poinformował, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Stanowisko Wnioskodawcy Ad 1. Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych od całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następującej pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego; Płyty, arkusze, folie, taśmy i pasy z tworzyw sztucznych, niewzmocnionych, nielaminowanych ani niepołączonych z innymi materiałami (podkategoria 22.21 .30) Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. nr 42 z 2007r. poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach podatku dochodowego od osób prawnych. Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007r. nr 42 poz. 274 ze zm.) Art. 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10.12.2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008r. nr 232, poz.1548 ze zm.) określa, iż zwolnienie od podatku - z tytułu kosztów nowej inwestycji - przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zwolnienia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Przedstawiając powyższe, uważamy, że mamy prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych od całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następującej pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego: Płyt, arkusze, folie, taśmy i pasy z tworzyw sztucznych, niewzmocnionych, nielaminowanych ani niepołączonych z innymi materiałami (podkategoria 22.21.30). Stanowisko przedstawione powyżej zostało także wyrażone w interpretacji podatkowej przez organ podatkowy a mianowicie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2009 roku ILPB3/423-825/09-2/MM, gdzie zostało stwierdzone, że dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej przez nią na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy został on wygenerowany za pomocą starych środków produkcji, które istniały w Zakładzie Produkcyjnym przed uzyskaniem zezwolenia przez Spółkę (stare linie produkcyjne), czy w oparciu o nowe środki produkcji stworzone w wyniku realizacji nowej inwestycji wykonaniu warunków zezwolenia (nowe linie produkcyjne). Ad 2. Spółka mogłaby skorygować deklarację podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa rozdział 10 art. 81 § 1 i § 2. Wątpliwości powstają w związku z brzmieniem § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10.12.2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008r. nr 232, poz.1548 ze zm.) zgodnie z którym w przypadku istniejących zakładów objętych granicami SSE zwolnienie przysługuje w okresie od dnia zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. W ocenie Wnioskodawcy § 5 ust. 1 wymienionego rozporządzenia daje możliwość rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia od miesiąca grudnia 2010 r. Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje: Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. u. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu. Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. u. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu:
W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 1). Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6 (§ 5 ust. 3). Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5). Mając na uwadze powyższe przepisy należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową. Z powyższych przepisów wynika, że jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję, tj. nowe linie produkcyjne - jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów z działalności prowadzonej na terenie strefy. W związku z powyższym, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miało zastosowanie do przychodów Spółki z tytułu produkcji odbywającej się przy zastosowaniu już istniejących linii produkcyjnych. Reasumując powyższe, dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy został on wygenerowany za pomocą starych środków produkcji, które istniały przed uzyskaniem zezwolenia przez Spółkę (stare linie produkcyjne), czy w oparciu o nowe środki produkcji stworzone w wyniku realizacji nowej inwestycji w wykonaniu warunków zezwolenia (nowe linie produkcyjne). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe. Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 2, należy stwierdzić, że w przypadku przedsiębiorców, których inwestycja w strefie polega na budowie nowego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje greenfield), zwolnienie przysługuje od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych bądź rozpoczęcia ponoszenia kosztów pracy (§ 5 ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia). Natomiast dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia). Powyższe oznacza, że Spółka nie ma prawa dokonać korekty za okres od dnia otrzymania zezwolenia do dnia spełnienia warunków określonych w zezwoleniu, gdyż przeczyłoby to istocie przedmiotowego przepisu, tj. § 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia. Reasumując powyższe, Spółka będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia za okres od dnia wydania zezwolenia. W związku z tym, Spółka nie ma prawa dokonać korekty zeznania podatkowego za 2010r. Stanowisko organu potwierdza prawomocny wyrok I SA/Łd 357/10 wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w dniu 11 czerwca 2010r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.