Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-259/14/RSz
z 25 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2014 r. (wpływ do tut. organu 13 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), oraz pismem z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzania odbioru faktury korygującej uprawniającego do obniżenia podstawy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. do tut. organu wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzania odbioru faktury korygującej uprawniającego do obniżenia podstawy opodatkowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 czerwca 2014 r. znak: IBPP2/443-259/14/RSz, oraz pismem z 17 czerwca 2014 r. (data wpływu) - pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

K.sp. z o.o. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji płyt wiórowych, paneli podłogowych oraz innych wyrobów z drewna.

Wnioskodawca wystawia na rzecz swoich kontrahentów faktury VAT odnośnie dokonanych transakcji sprzedaży. W związku z prowadzoną działalnością często zdarza się, że Spółka dokonuje korekt wystawionych wcześniej na rzecz odbiorców faktur VAT.

Spółka od lutego 2014 r. zmieniła formę wystawianych faktur na faktury elektroniczne wysyłane kontrahentowi w postaci plików PDF. Faktury wystawiane są przez pracowników Spółki za pomocą specjalnego systemu komputerowego ...[dalej: System sprzedażowy lub System]. System ten generuje raport wysłanych faktur, który zawiera takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy. Ponadto pracownik wystawiający fakturę, w momencie jej wystawienia ma możliwość weryfikacji danych w niej zawartych, i dopiero po dokonaniu tej weryfikacji wysyła fakturę odbiorcy. Sposób działania Systemu sprzedażowego pozwala odbiorcy faktury na identyfikację adresu poczty elektronicznej z którego otrzymał daną fakturę. Jest to zawsze adres poczty elektronicznej pracownika Spółki.

Wnioskodawca za pomocą Systemu dokonuje także wystawienia faktur korygujących. Także w przypadku tego rodzaju faktur w wygenerowanym przez System raporcie uwidocznione są dane dotyczące danej faktury takie jak: data i godzina wysłania faktury, jej numer oraz adresy poczty elektronicznej nadawcy i odbiorcy.

Spółka w celu uregulowania sposobu wystawiania i przesyłania faktur sprzedażowych, w tym faktur korygujących, w formie elektronicznej poczyniła pewne kroki zmierzające do ustalenia z kontrahentami istotnych kwestii w tym zakresie. Mianowicie zobowiązała kontrahentów do podpisania sporządzonych w tym celu „Oświadczeń o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej” [dalej: Oświadczenie]. Poprzez podpisanie Oświadczenia kontrahent udziela zatem Spółce zgody na wystawianie i przesyłanie na jego rzecz faktur w formie elektronicznej, w tym również faktur korygujących w formie elektronicznej. Na oświadczeniach kontrahenci podają także adres poczty elektronicznej (e-mail), na który Spółka zobowiązana jest przesłać faktury elektroniczne. Ponadto na Oświadczeniu umieszczono stwierdzenie, iż chwilą doręczenia Faktury Elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez wystawcę faktury.

Oświadczenia podpisywane przez kontrahentów zawierają także sformułowanie, zgodnie z którym odbiorca faktury zobowiązuje się do potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania elektronicznej faktury korygującej odbywa się poprzez przesłanie przez kontrahenta do Wnioskodawcy odpowiedzi na otrzymaną wiadomość elektroniczną (e-mail) z plikami PDF faktur, która to odpowiedź zawiera informację potwierdzającą otrzymanie faktur korygujących.

Oświadczenia zawierają również informację, że Spółka jako wystawca faktur nie ponosi odpowiedzialności za zaniechania Odbiorców Faktur oraz za ich skutki. Zapis ten będzie obejmował także zaniechania związane z brakiem przesłania wiadomości z potwierdzeniem odbioru korekt.

Jak wynika jednak z praktyki oraz doświadczenia Spółki zdarzają się sytuacje, w których pomimo zobowiązania się kontrahenta do przesłania zwrotnej informacji o otrzymaniu faktur korygujących odbiorca korekt nie przesyła takiej wiadomości. Jednocześnie Spółka nie posiada ani prawnych ani technicznych możliwości wyegzekwowania na kontrahencie przesłania informacji potwierdzającej fakt otrzymania faktur korygujących.

W tych przypadkach, w których pomimo istniejącego po stronie kontrahenta obowiązku kontrahent nie prześle Spółce odrębnej wiadomości potwierdzającej otrzymanie faktur korygujących, Spółka zamierza uznawać, że faktura korygująca została doręczona kontrahentowi, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy, zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy.

Spółka jako podstawowy sposób potwierdzania odbioru faktury korygujących stosować będzie zatem otrzymywanie od kontrahentów wiadomości e-mail wskazujących na otrzymanie przesłanych faktur korygujących. Jedynie pomocniczo, jako alternatywny sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących przez tych kontrahentów, w stosunku do których wyegzekwowanie obowiązku przesłania wiadomości potwierdzającej otrzymanie faktur korygujących okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Spółka stosować będzie sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących polegający na uznaniu, że korekta została odebrana przez kontrahenta, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy. Ten drugi sposób znajdować ma zastosowanie pomocnicze i dotyczyć wyłącznie tych kontrahentów, którzy nie wypełniają ciążącego na nich obowiązku potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez przesłanie do Spółki stosownej wiadomości.

Natomiast w piśmie z 11 czerwca 2014r. Wnioskodawca wskazał że:

Odpowiedź na pytanie nr 1

Powodem sytuacji, że uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione jest w przedstawionym stanie faktycznym zaniechanie ze strony kontrahenta (odbiorcy faktury korygującej), który — pomimo ciążącego na nim obowiązku — nie poinformuje Spółki o otrzymaniu oryginału faktury korygującej. Szczegółowe powody braku potwierdzenia odbioru faktury występują po stronie kontrahenta i nie są znane Spółce. Należy podkreślić, że kontrahenci Spółki podpisują oświadczeń o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej (dalej: Oświadczenia]. Podpisując Oświadczenie kontrahent (odbiorca faktur) zobowiązuje się również do każdorazowego przesyłania drogą elektroniczną zwrotnej informacji o otrzymaniu faktur korygujących. Odbywa się to poprzez wygenerowanie przez kontrahenta i przesłanie automatycznej odpowiedzi na wiadomość zawierającą pliki elektronicznych faktur korygujących. Zobowiązanie do potwierdzania Spółce odbioru faktur korygujących wynika zatem z treści oświadczeń akceptowanych i podpisywanych przez kontrahentów. Oświadczenia zawierają także stwierdzenie, iż chwilą doręczenia faktury elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez Wnioskodawcę (wystawcę faktury).

Jednak, pomimo zobowiązania się do dokonywania potwierdzeń odbioru korekt zdarzają się niekiedy przypadki, gdy kontrahent nie wywiązuje się ze złożonego zobowiązania. Spółka nie posiada informacji odnośnie konkretnych przyczyn lub powodów zaniechania wysłania potwierdzenia przez kontrahenta.

Jednocześnie Spółka nie posiada ani prawnych ani technicznych możliwości wyegzekwowania na kontrahencie przesiania informacji potwierdzającej fakt otrzymania faktur korygujących.

Należy podkreślić, że Spółka jako podstawowy sposób potwierdzania odbioru faktury korygujących stosować będzie zatem otrzymywanie zwrotnych elektronicznych informacji (potwierdzeń) generowanych przez kontrahentów (odbiorców faktur korygujących) wskazujących na otrzymanie przesłanych im faktur korygujących.

Jedynie pomocniczo i w niewielkiej skali, jeżeli kontrahent nic będzie się wywiązywał z ciążącego na nim obowiązku do przesiania zwrotnej informacji o otrzymaniu faktury korygującej i uzyskanie tego potwierdzenia okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Spółka stosować będzie sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących polegający na uznaniu. że korekta została odebrana przez kontrahenta, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy.

Odpowiedź na pytanie nr 2

W ocenie Wnioskodawcy będzie on dochowywał należytej staranność celem upewnienia się że: nabywca towarów jest w posiadaniu korekty faktury, zapoznał się z nią, a transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w tej korekcie.

Staranność ta przejawia się w zobowiązaniu kontrahentów do potwierdzania otrzymywania faktur korygujących.

Staranność ta przejawia się również w pobieraniu od kontrahentów Oświadczeń o akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz wskazywaniu na tych Oświadczeniach indywidualnych adresów poczty elektronicznej (e-mail) kontrahentów, na które przesyłane będą faktury i faktury korygujące.

Spółka pragnie podkreślić, że elektroniczna forma przesyłania faktur i faktur elektronicznych gwarantuje szybkie, sprawne i bezpieczne dostarczenie faktur do kontrahentów. Z kolei pobieranie oświadczeń ze wskazaniem adresów e-mail kontrahentów gwarantuje, że faktury przesyłane są do właściwej osoby. Stosowany przez Spółkę system jest w wysokim stopniu zautomatyzowany co w zasadzie wyklucza możliwość wystąpienia błędów ludzkich bądź braku dostarczenia pliku zawierającego faktury, w tym faktury korygujące, do kontrahentów. Powyższe również potwierdza należytą staranność Spółki.

Ponadto, Spółka podejmuje czynności mające na celu przypomnienie kontrahentom o ciążącym na nim zobowiązaniu do potwierdzania otrzymania faktur korygujących. Spółka nakłania kontrahentów do potwierdzania otrzymania faktur korygujących kontaktując się z nimi drogą telefoniczną bądź elektroniczną.

Co więcej, Wnioskodawca będzie zachowywać należytą staranność w celu zapewnienia faktycznej realizacji transakcji na warunkach określonych w wysłanej korekcie faktury. Potwierdzeniem takich działań, a jednocześnie potwierdzeniem zastosowania dla danej transakcji ceny i zapłaty kwoty podatku VAT określonej na fakturze korygującej będzie posiadana przez Spółkę dokumentacja, przykładowo korespondencje e-mailowe z kontrahentami, umowy zawarte z kontrahentami, dokumenty potwierdzające przebieg rozliczeń z kontrahentami, dokumentacja dotycząca reklamacji stanowiących częstą podstawę dla wystawiania faktury korygującej.

Odpowiedź na pytanie nr 3

W przypadku uznania, że potwierdzenie odbioru faktur korygujących będzie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. Spółka posiadać będzie dokumenty potwierdzające fakt, że kontrahenci znają treść korekty.

Dokumentami tymi będą, w zależności od przyczyny korekty, przykładowo: wyciągi bankowe, korespondencja e-mailowa z danym kontrahentem, umowy zawarte z kontrahentami, zamówienia dotyczące konkretnej ilości towarów, dokumenty transportowe, dokumenty magazynowe dokumentacja złożonych reklamacji.

Odpowiedź na pytanie nr 4

Faktury wysyłane są za pomocą Systemu sprzedażowego Spółki przez jej pracowników. Na autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność wysyłanych faktur wskazuje fakt, że pracownicy Spółki logują się zarówno do komputera jak i do Systemu sprzedażowego za pomocą hasła, co uniemożliwia niepowołaną ingerencję w treść wysyłanych faktur. Ponadto, System umożliwia weryfikację, który pracownik wysłał określonej faktur do poszczególnych kontrahentów. Przed wysłaniem faktury do kontrahenta pracownik ma możliwość weryfikacji prawidłowości wystawionej przez system faktury i wysłania faktury dopiero po dokonaniu takiej weryfikacji. Zaznaczyć należy, że odnośnie treści faktur jako wystawca zawsze oznaczona jest Spółka, a Wnioskodawca wystawione faktury przechowuje we własnym systemie księgowym. Ponadto, faktury są wysyłane drogą elektroniczną w postaci plików PDF na adres skrzynki elektronicznej podany przez kontrahentów w treści podpisywanych Oświadczeń o akceptacji tej formy fakturowania.

Jak wynika z Broszury informacyjnej z dnia 21 grudnia 2012 r. „Zmiany w zakresie fakturowania" wydanej przez Ministerstwo Finansów w przypadku dokonywania fakturowania transakcji w formie elektronicznej „Przedsiębiorca nie jest obowiązany do stosowania żadnych technicznych procesów oraz wdrażania jakichkolwiek regulaminów." W Broszurze zaznaczono, że zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur zapewnia się poprzez dokonanie kontroli biznesowej. W takim przypadku możliwe jest powiązanie faktury ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą w ramach odpowiednio ugruntowanej wiedzy z zakresu rachunkowości, ale np. także poprzez możliwość porównania treści faktury z istniejącymi dokumentami handlowymi (np. zamówieniem, zleceniem, umową z kontrahentem, świadectwem dostawy, potwierdzeniem przelewu lub realizacją płatności)

Spółka posiada możliwość weryfikacji danych zawartych na fakturach przesyłanych elektronicznie z treścią danej transakcji gospodarczej wynikającą z innymi dokumentów handlowych oraz dokumentów wewnętrznych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, system przesyłania kontrahentom faktur w postaci plików PDF zapewnia autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanych sytuacjach, w których kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie przekazuje Spółce informacji o odbiorze faktur korygujących, Spółka może pomocniczo stosować sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez uznanie, że faktura korygująca została odebrana przez kontrahenta, o ile taka korekta będzie wskazana w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy i będzie to równoznaczne ze spełnieniem warunku wynikającego z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanych sytuacjach, w których kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie przekazuje Spółce informacji o odbiorze faktur korygujących, Spółka może pomocniczo stosować sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez uznanie, że faktura korygująca została odebrana przez kontrahenta, o ile taka korekta będzie wskazana w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy i będzie to równoznaczne ze spełnieniem warunku wynikającego z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), [dalej: ustawa o VAT] podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106g ust. 3 ustawy o VAT w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Stosownie do treści art. 106n ust. 1 ustawy o VAT stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Natomiast art. 29a ust. 13 stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje sią pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Ponadto z art. 29a ust. 15 pkt 4 wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku wynika, że Spółka wysyła faktury korygujące za pośrednictwem systemu komputerowego. Faktury te wysyłane są w formie elektronicznej. Jak wynika z treści Oświadczeń podpisanych przez nabywców towarów, a więc odbiorców przedmiotowych korekt chwilą doręczenia faktury elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez wystawcę faktury. Tak jest też w praktyce, bowiem biorąc pod uwagę stopień rozwoju współczesnej techniki dostarczenie wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej następuje faktycznie w momencie jej wysłania. Można więc przyjąć, że również doręczenie korekty faktury następuje w momencie jej wysłania. Ponadto mało prawdopodobny jest fakt, że dostarczenie faktur korygujących drogą elektroniczną nie nastąpi. W praktyce bowiem wysłanie wiadomości drogą elektroniczną nie rodzi ryzyka jej utraty czy zagubienia.

Forma potwierdzenia otrzymania faktury korygującej

Art. 29a ust. 13 ustawy o VAT stanowi, iż w celu obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze należy uzyskać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę. Przepis ten, ani żadne inne przepisy ustawy o VAT nie wskazują na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Także żadne orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dalej: TSUE] nie wskazują na dokumentację jaką należy posiadać w celu potwierdzenia dochowania należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Wobec tego dopuszczalne są wszelkie formy, które jednoznacznie potwierdzają powyższe okoliczności. Ponadto same organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy.

Ponadto, zdaniem Spółki, z uwagi na brak ustawowej definicji „potwierdzenia odbioru” faktury korygującej, można odnieść się do językowego brzmienia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym „otrzymać/otrzymywać" znaczy to samo co „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś” (por. Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1998). „Otrzymanie" nie wiąże się więc z aktywnym uczestnictwem otrzymującego fakturę z „otrzymywaniem".

W konsekwencji, w rozpatrywanym przypadku momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez nabywcę jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna. Dostępność oznacza w praktyce możliwość zapoznania się z jej treścią.

Oświadczenia kontrahentów

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w przedmiotowej sprawie istotne jest, że Spółka wraz z kontrahentami przyjęła w wyniku zastosowania „Oświadczeń o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej", że chwilą doręczenia faktury elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez wystawcę faktury. Zdaniem Spółki fakt podpisania oświadczenia przez nabywcę towaru, które reguluje kwestie związane z akceptacją zasad dostarczania i udostępniania mu faktur korygujących, z których wynikać będzie, że chwilą doręczenia faktury jest chwila wysłania wiadomości z załączoną fakturą elektroniczną, przy jednoczesnym zobowiązaniu kontrahenta do potwierdzenia otrzymania korekty, pozwala uznać, że Spółka posiada jednoznaczną wiedzę na temat możliwości faktycznego zapoznania się przez kontrahenta z treścią przesłanej faktury. W związku z tym Spółka ma prawo do uwzględnienia skutków korekty w rozliczeniach podatku VAT.

Odnosząc się do podpisywanych Oświadczeń przytoczyć należy regulacje zawarte w art. 61 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 r. Nr 64 poz. 93 ze zm., [dalej: „KC"]) zgodnie z którym oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. Z przepisu tego wynika, że już sama możliwość zapoznania się z oświadczeniem woli składającego jest w świetle zasad prawa cywilnego uznawana za jego złożenie innej osobie. Bez znaczenia pozostaje natomiast, czy ta osoba rzeczywiście odczytała (choć w świetle przyjętych przez Strony zasad porozumiewania się, powinna była to zrobić) adresowaną do niej wiadomość. W doktrynie wskazuje się przy tym, że „nie ma natomiast znaczenia rzeczywiste zapoznanie się z oświadczeniem. Oświadczenie jest więc złożone w chwili, w której adresat powinien był sprawdzić swoją skrzynkę odbiorczą e-mail, włączyć telefon komórkowy (przez co otrzymałby SMS z treścią oświadczenia) itp., niezależnie od tego, czy to uczynił" (E. Gniewek (red.) — „Kodeks cywilny. Komentarz", wyd. C.H. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 kc).

Ponadto biorąc pod uwagę fakt, że strony postanowiły, że faktury przesyłane będą drogą elektroniczną oznacza, że są świadome, związanych z tym konsekwencji, co wyrażone zostało także w poglądach doktryny prawa cywilnego: „Podstawowym zagadnieniem jest pytanie o to, kiedy można skutecznie złożyć oświadczenie woli w postaci elektronicznej. Jeżeli przepis ustawy nie wskazuje jako sposobu komunikowania określonych oświadczeń woli komunikacji elektronicznej, należy ustalić, czy adresat oświadczenia wyraził zgodę na posłużenie się tą formą. W wypadku bowiem, gdy adresat nie zapoznał się rzeczywiście z oświadczeniem, jego uprzednia zgoda na użycie tego środka przekazu jest wstępnym warunkiem oceny, że oświadczenie zostało złożone, gdyż umożliwiono mu zapoznanie się z nim (...)" (E. Gniewek (red.) — „Kodeks cywilny. Komentarz", wyd. C.H. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 kc).

Należyta staranność

Fakt ustalenia przez strony transakcji obowiązujących zasad potwierdzania odbioru faktur korygujących stanowi dowód przyjęcia przez te strony pewnych rozwiązań prawnych, które wywierają skutki nie tylko pomiędzy nimi, ale także wobec innych podmiotów.

Ponadto wymóg podpisania Oświadczeń, jaki Spółka postawiła przed swoimi kontrahentami świadczy o dochowaniu przez nią należytej staranności ponieważ w ten sposób zabezpiecza się na wypadek braku doręczenia faktury korygującej do nabywcy, co faktycznie byłoby od niej niezależne. Fakt ustalenia między stronami, że faktura doręczona jest w momencie jej wysłania przez pracownika Spółki pozwala uznać, że samo wysłanie faktury drogą elektroniczną pozwala odbiorcy faktury na zapoznanie się z wysłanymi fakturami. Bowiem samo otworzenie elektronicznej skrzynki pocztowej przez odbiorcę pozwala na odbiór i zapoznanie się z wysłaną fakturą.

Ponadto z faktu ustalenia przez strony sposobu przesyłania faktur drogą elektroniczną wynika gotowość obu stron transakcji, a więc w szczególności gotowość odbiorcy nie tylko do posiadania stałego dostępu do poczty elektronicznej, ale także do stałego odbioru otrzymanych wiadomości.

W wyroku wydanym w sprawie Kraft Foods Polska SA (C-588/10) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że jeżeli uzyskane przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, potwierdzenia odbioru faktury jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i, że zapoznał się z nią oraz po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca wymagając od odbiorców faktur podpisania Oświadczenia, w którym zobowiązują się do potwierdzenia otrzymania faktury korygującej zachował należytą staranność w celu upewnienia się, że faktura do danego odbiorcy faktycznie dotarła. Spółka nie ma jednak wpływu na to, czy odbiorcy będą faktycznie każdorazowo potwierdzać otrzymanie faktur korygujących. Spółka wymagając podpisania Oświadczeń podejmuje konkretne kroki w celu zdyscyplinowania kontrahentów. Inny sposób działania i zmierzający do kontroli dostarczenia poszczególnych, konkretnych faktur korygujących byłby nadmiernie uciążliwy dla Spółki biorąc pod uwagę specyfikę jej działalności. Miesięcznie bowiem Spółka wystawia i wysyła kontrahentom kilkaset faktur korygujących. Każdorazowe upominanie się od odbiorców o potwierdzenie otrzymania faktur korygujących jest dla Spółki nadmiernie uciążliwe, a innymi słowy nadmiernie utrudnione.

Zasada neutralności podatku VAT

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odmowa prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku braku potwierdzenia w formie wiadomości e-mail prowadziłaby do naruszenia zasady neutralności podatku VAT. Jak bowiem wynika z oświadczeń podpisanych przez odbiorców faktur korygujących wiarygodnie można stwierdzić kiedy następuje moment, w którym odbiorca posiadał wiedzę na temat wystawienia faktury korygującej i możliwość zapoznania się z jej treścią. Odmowa prawa do obniżenia podatku VAT należnego prowadziłaby do tego, że Spółka poniosłaby dodatkowy faktyczny ciężar podatku VAT związany z daną transakcją. W związku z tym organy podatkowe w przypadku gdy Spółka wykazała należytą staranność w kwestii uzyskiwania potwierdzeń otrzymania faktur korygujących nie powinny kwestionować takiej formy otrzymywania korekt przez Spółkę. Dodatkowo przemawia za tym fakt, że faktury korygujące mają na celu doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości, a więc Spółka dąży do opodatkowania danych transakcji na podstawie rzeczywistej ich wartości.

Jak wskazano powyżej, zasada neutralności oznacza, że podatek od wartości dodanej winien obciążać wyłącznie ostatecznego konsumenta towaru lub usługi. Zasada ta stanowi fundamentalne prawo podatnika, wynikające z konstrukcji i zasad rządzących opodatkowaniem obrotu podatkiem VAT. Należy podkreślić, iż zasada ta ma również zastosowanie przy obniżaniu podatku należnego wynikającego z wystawionych przez podatnika faktur korygujących.

W przypadku braku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej podstawa opodatkowania jest wyższa niż otrzymana kwota należna, co powoduje, że podatnik ponosi ekonomiczny ciężar opodatkowania. Wobec tego narusza to zasadę neutralności VAT. Z braku możliwości obniżenia podstawy opodatkowania wynika bezpodstawne obciążenie kosztami podatku VAT podatnika, który działa zgodnie z przepisami i pomimo woli korekty podstawy opodatkowania nie może obniżyć tej podstawy z powodu przyczyn od niego niezależnych.

Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz stanowiska organów podatkowych

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w wydawanych przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 kwietnia 2012 r. o sygn. I SA/Po 247/12 czytamy: „...potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę może nastąpić, co do zasady, w każdej, niebudzącej wątpliwości faktycznych, formie. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę - potwierdzenie przez adresata (nabywcę) przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, czy też potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłanej drogą elektroniczną."

W interpretacji z 18 października 2013 r. o sygn. IPPP1/443-979/13-2/IGo wydanej w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2014 r., która dotyczy przepisów będących podstawą niniejszego wniosku, jednak w odniesieniu do regulacji, której treść po nowelizacji zawarta została w art. 29a ustawy o VAT, Dyrektor Izby Skarbowej przyznał rację podatnikowi, który podobnie jak Spółka ustalił z kontrahentami, moment w którym należy uznać, że dostarczenie faktur korygujących za pomocą poczty elektronicznej zostało potwierdzone:

„Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że akceptacja Regulaminu, regulującego m.in. zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących przez odbiorcę faktury w sytuacji, gdy Spółka nie otrzyma automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, stanowić będzie dowód przyjęcia przez Strony pewnych rozwiązań prawnych, które wywierają odpowiednie skutki nie tylko pomiędzy Stronami, ale również wobec innych podmiotów, w tym organów skarbowych. Obowiązywanie Regulaminu w relacjach handlowych z faktorantami świadczyć będzie o dochowaniu należytej staranności przez Spółkę, która zabezpiecza się na wypadek niezależnych od siebie zdarzeń związanych z procesem doręczania faktury korygującej do faktoranta. Skoro dla wykazania, iż odbiorca faktury zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią dopuszczalne są wszelkie środki dowodowe, to w przypadku, gdy zgodnie z zaakceptowanym Regulaminem, nie zostanie odesłany automatyczny e-mail/komunikat potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez faktoranta, zasadne jest uznanie, iż po upływie określonego czasu (w tym przypadku 7 dni) także: samo wysłanie faktury elektronicznej do kontrahenta, lub umieszczenie pliku elektronicznej faktury korygującej w systemie elektronicznej wymiany dokumentów, a w tym przypadku również fakt, iż faktorant poprzez każdorazowe zalogowanie się do swojego indywidualnego konta w systemie ma możliwość zapoznania się z zawartością tego pliku i jego pobrania (co również wynika z uzgodnionego i zaaprobowanego przez faktoranta Regulaminu), - stanowić będzie wypełnienie warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.”

Teza zawarta w wyroku TSUE wydanym w sprawie Kraft Foods Polska SA (C-588/10) o możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku gdy podatnik zachował należytą staranność w uzyskaniu od kontrahenta potwierdzenia otrzymania faktury korygującej została powołana także przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 22 października 2012 r. o sygn. IPPP1/443-356/10/12-5/S/ISZ, w której organ w odniesieniu do obowiązującego ówcześnie stanu prawnego stwierdza: „Jak wynika, z przytoczonego powyżej orzeczenia TSUE, w celu obniżenia podstawy opodatkowania niezbędne jest posiadanie przez Podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Art. 29 ust. 4a przewiduje prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy pod warunkiem otrzymania przed terminem złożenia deklaracji potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dopiero w sytuacji, gdy uzyskanie takiego rodzaju potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Wnioskodawca po wykazaniu że dochował należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu faktury korygującej lub też że zapoznał się z taką fakturą oraz, że dana transakcja została rzeczywiście zrealizowana w określonych w korekcie faktury warunkach, będzie uprawniony do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania."

Natomiast do kwestii momentu wysłania i otrzymania przez odbiorcę faktury korygującej przy użyciu systemu komputerowego odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji wydanej 25 lutego 2011 r. o sygn. ILPP2/443-1953/10-2/SJ, w której wskazano, że „gdy z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 sierpnia 2010 r. IPPP2/443-406/10-2/MM oraz w interpretacji indywidualnej z 6 maja 2013 r. (IPPP1/443-179/13-4/AP), w których stwierdził, że za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może być uznane „(…) samo udostępnienie faktury korygującej na indywidualnym koncie Przedstawiciela na serwerze (gdy wskutek okoliczności wyjątkowych zasadniczo niezależnych od Oddziału - Oddział nie otrzyma e-maila/komunikatu zwrotnego informującego o doręczeniu faktury korygującej do Przedstawiciela) …”.

Reasumując, w opinii Spółki w sytuacjach, w których kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie przekazuje Spółce informacji o odbiorze faktur korygujących, Spółka może pomocniczo stosować sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez uznanie, że faktura korygująca została odebrana przez kontrahenta, o ile taka korekta będzie wskazana w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy i będzie to równoznaczne ze spełnieniem warunku wynikającego z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że ocena stanowiska Spółki w niniejszej interpretacji została dokonana przez tut. Organ w oparciu o przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2014 r., ponieważ Spółka we wniosku wskazała, że oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego w zdarzeniu przyszłym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 10 ww. ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z treści art. 29a ust. 15 ustawy o VAT wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 2 pkt 31 ustawy - ilekroć mowa jest o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast ilekroć jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym - art. 2 pkt 32 ustawy.

Na mocy art. 106j ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Przepis art. 106j ust. 2 stanowi, że faktura korygująca powinna zawierać:

1.wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";

2.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4.przyczynę korekty;

5.jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6.w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Art. 106g ust. 1 ustawy – wskazuje, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Stosownie do art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy - w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.

Natomiast - na podstawie art. 106m ust. 1 ustawy - podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integracji treść i czytelności faktury.

Art. 106m ust. 2 stanowi, że przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (art. 106m ust. 3 ustawy).

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (art. 106m ust. 4 ustawy).

Na podstawie art. 106m ust. 5 ustawy - poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Zauważyć należy, że dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania, pojęcie „kontrole biznesowe” należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą.

Kontrole biznesowe powinny być odpowiednie do wielkości, działalności i rodzaju podatnika oraz powinny uwzględniać ilość i wartość transakcji, jak również ilość i rodzaj dostawców lub usługodawców oraz nabywców lub usługobiorców. W stosownych przypadkach uwzględnione powinny być także inne czynniki.

Przykładem kontroli biznesowej jest posiadanie dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty, które będą towarzyszyły zaistniałym transakcjom handlowym.

Z kolei pojęcie „wiarygodna ścieżka audytu” oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla to, że dostawa towarów lub świadczenie usług miało miejsce. Przy czym środki - przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek - pozostawia się uznaniu podatnika.

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy - stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu.

Przykładowo, za akceptację można uznać zgodę przyszłego odbiorcy faktur wyrażoną ustnie, której efektem będzie np. przyjęcie przez podatnika otrzymanej w formie elektronicznej faktury do realizacji, w tym do uregulowania płatności z niej wynikającej. Należy przy tym mieć na względzie, że wymóg akceptacji przez odbiorcę przesyłania faktur w formie elektronicznej, w tym udostępniania, które to faktury zostaną otrzymane przez odbiorcę wyłącznie w formie elektronicznej, znajduje swoje uzasadnienie głównie w technicznych wymogach koniecznych dla odbioru faktury przesłanej w formie elektronicznej i – w przypadku podatników będących odbiorcami tych faktur - w możliwości zapewnienia przez nich autentyczności, integralności oraz czytelności treści faktury. Te techniczne wymogi powinny być ustalone, aby móc odbierać faktury w formie elektronicznej, z czym nie mamy do czynienia w zakresie faktur w formie papierowej.

W każdym przypadku decyzja o stosowaniu faktur elektronicznych pozostaje ostatecznie kwestią porozumienia między stronami transakcji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność w zakresie dystrybucji płyt wiórowych, paneli podłogowych oraz innych wyrobów z drewna.

Wnioskodawca wystawia na rzecz swoich kontrahentów faktury VAT odnośnie dokonanych transakcji sprzedaży. W związku z prowadzoną działalnością często zdarza się, że Spółka dokonuje korekt wystawionych wcześniej na rzecz odbiorców faktur VAT.

Spółka od lutego 2014 r. zmieniła formę wystawianych faktur na faktury elektroniczne wysyłane kontrahentowi w postaci plików PDF. Faktury wystawiane są przez pracowników Spółki za pomocą specjalnego systemu komputerowego KSoft+. System ten generuje raport wysłanych faktur, który zawiera takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy. Ponadto pracownik wystawiający fakturę, w momencie jej wystawienia ma możliwość weryfikacji danych w niej zawartych, i dopiero po dokonaniu tej weryfikacji wysyła fakturę odbiorcy. Sposób działania Systemu sprzedażowego pozwala odbiorcy faktury na identyfikację adresu poczty elektronicznej z którego otrzymał daną fakturę. Jest to zawsze adres poczty elektronicznej pracownika Spółki.

Wnioskodawca za pomocą Systemu dokonuje także wystawienia faktur korygujących. Także w przypadku tego rodzaju faktur w wygenerowanym przez System raporcie uwidocznione są dane dotyczące danej faktury takie jak: data i godzina wysłania faktury, jej numer oraz adresy poczty elektronicznej nadawcy i odbiorcy.

Spółka w celu uregulowania sposobu wystawiania i przesyłania faktur sprzedażowych, w tym faktur korygujących, w formie elektronicznej poczyniła pewne kroki zmierzające do ustalenia z kontrahentami istotnych kwestii w tym zakresie. Mianowicie zobowiązała kontrahentów do podpisania sporządzonych w tym celu „Oświadczeń o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej”. Poprzez podpisanie Oświadczenia kontrahent udziela zatem Spółce zgodny na wystawianie i przesyłanie na jego rzecz faktur w formie elektronicznej, w tym również faktur korygujących w formie elektronicznej. Na oświadczeniach kontrahenci podają także adres poczty elektronicznej (e-mail), na który Spółka zobowiązana jest przesłać faktury elektroniczne. Ponadto na Oświadczeniu umieszczono stwierdzenie, iż chwilą doręczenia Faktury Elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez wystawcę faktury.

Oświadczenia podpisywane przez kontrahentów zawierają także sformułowanie, zgodnie z którym odbiorca faktury zobowiązuje się do potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania elektronicznej faktury korygującej odbywa się poprzez przesłanie przez kontrahenta do Wnioskodawcy odpowiedzi na otrzymaną wiadomość elektroniczną (e-mail) z plikami PDF faktur, która to odpowiedź zawiera informację potwierdzającą otrzymanie faktur korygujących.

Oświadczenia zawierają również informację, że Spółka jako wystawca faktur nie ponosi odpowiedzialności za zaniechania Odbiorców Faktur oraz za ich skutki. Zapis ten będzie obejmował także zaniechania związane z brakiem przesłania wiadomości z potwierdzeniem odbioru korekt.

Jak wynika jednak z praktyki oraz doświadczenia Spółki zdarzają się sytuacje, w których pomimo zobowiązania się kontrahenta do przesłania zwrotnej informacji o otrzymaniu faktur korygujących odbiorca korekt nie przesyła takiej wiadomości. Jednocześnie Spółka nie posiada ani prawnych ani technicznych możliwości wyegzekwowania na kontrahencie przesłania informacji potwierdzającej fakt otrzymania faktur korygujących.

W tych przypadkach, w których pomimo istniejącego po stronie kontrahenta obowiązku kontrahent nie prześle Spółce odrębnej wiadomości potwierdzającej otrzymanie faktur korygujących, Spółka zamierza uznawać, że faktura korygująca została doręczona kontrahentowi, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy, zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy.

Spółka jako podstawowy sposób potwierdzania odbioru faktury korygujących stosować będzie zatem otrzymywanie od kontrahentów wiadomości e-mail wskazujących na otrzymanie przesłanych faktur korygujących. Jedynie pomocniczo, jako alternatywny sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących przez tych kontrahentów, w stosunku do których wyegzekwowanie obowiązku przesłania wiadomości potwierdzającej otrzymanie faktur korygujących okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Spółka stosować będzie sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących polegający na uznaniu, że korekta została odebrana przez kontrahenta, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy. Ten drugi sposób znajdować ma zastosowanie pomocnicze i dotyczyć wyłącznie tych kontrahentów, którzy nie wypełniają ciążącego na nich obowiązku potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez przesłanie do Spółki stosownej wiadomości.

Powodem sytuacji, że uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione jest w przedstawionym stanie faktycznym zaniechanie ze strony kontrahenta (odbiorcy faktury korygującej), który — pomimo ciążącego na nim obowiązku — nie poinformuje Spółki o otrzymaniu oryginału faktury korygującej. Szczegółowe powody braku potwierdzenia odbioru faktury występują po stronie kontrahenta i nie są znane Spółce. Należy podkreślić, że kontrahenci Spółki podpisują oświadczeń o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Podpisując Oświadczenie kontrahent (odbiorca faktur) zobowiązuje się również do każdorazowego przesyłania drogą elektroniczną zwrotnej informacji o otrzymaniu faktur korygujących. Odbywa się to poprzez wygenerowanie przez kontrahenta i przesłanie automatycznej odpowiedzi na wiadomość zawierającą pliki elektronicznych faktur korygujących. Zobowiązanie do potwierdzania Spółce odbioru faktur korygujących wynika zatem z treści oświadczeń akceptowanych i podpisywanych przez kontrahentów. Oświadczenia zawierają także stwierdzenie, iż chwilą doręczenia faktury elektronicznej jest chwila wysiania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez Wnioskodawcę (wystawcę faktury).

Jednak, pomimo zobowiązania się do dokonywania potwierdzeń odbioru korekt zdarzają się niekiedy przypadki, gdy kontrahent nie wywiązuje się ze złożonego zobowiązania. Spółka nie posiada informacji odnośnie konkretnych przyczyn lub powodów zaniechania wysłania potwierdzenia przez kontrahenta.

Jednocześnie Spółka nie posiada ani prawnych ani technicznych możliwości wyegzekwowania na kontrahencie przesiania informacji potwierdzającej fakt otrzymania faktur korygujących.

Należy podkreślić, że Spółka jako podstawowy sposób potwierdzania odbioru faktury korygujących stosować będzie zatem otrzymywanie zwrotnych elektronicznych informacji (potwierdzeń) generowanych przez kontrahentów (odbiorców faktur korygujących) wskazujących na otrzymanie przesłanych im faktur korygujących.

Jedynie pomocniczo i w niewielkiej skali, jeżeli kontrahent nie będzie się wywiązywał z ciążącego na nim obowiązku do przesiania zwrotnej informacji o otrzymaniu faktury korygującej i uzyskanie tego potwierdzenia okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Spółka stosować będzie sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących polegający na uznaniu. że korekta została odebrana przez kontrahenta, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy.

W ocenie Wnioskodawcy będzie on dochowywał należytej staranność celem upewnienia się że: nabywca towarów jest w posiadaniu korekty faktury, zapoznał się z nią, a transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w tej korekcie.

Staranność ta przejawia się w zobowiązaniu kontrahentów do potwierdzania otrzymywania faktur korygujących.

Staranność ta przejawia się również w pobieraniu od kontrahentów Oświadczeń o akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz wskazywaniu na tych Oświadczeniach indywidualnych adresów poczty elektronicznej (e-mail) kontrahentów, na które przesyłane będą faktury i faktury korygujące.

Spółka podkreśliła, że elektroniczna forma przesyłania faktur i faktur elektronicznych gwarantuje szybkie, sprawne i bezpieczne dostarczenie faktur do kontrahentów. Z kolei pobieranie oświadczeń ze wskazaniem adresów e-mail kontrahentów gwarantuje, że faktury przesyłane są do właściwej osoby. Stosowany przez Spółkę system jest w wysokim stopniu zautomatyzowany co w zasadzie wyklucza możliwość wystąpienia błędów ludzkich bądź braku dostarczenia pliku zawierającego faktury, w tym faktury korygujące, do kontrahentów. Powyższe również potwierdza należytą staranność Spółki.

Ponadto, Spółka podejmuje czynności mające na celu przypomnienie kontrahentom o ciążącym na nim zobowiązaniu do potwierdzania otrzymania faktur korygujących. Spółka nakłania kontrahentów do potwierdzania otrzymania faktur korygujących kontaktując się z nimi drogą telefoniczną bądź elektroniczną.

Co więcej, Wnioskodawca będzie zachowywać należytą staranność w celu zapewnienia faktycznej realizacji transakcji na warunkach określonych w wysłanej korekcie faktury. Potwierdzeniem takich działań, a jednocześnie potwierdzeniem zastosowania dla danej transakcji ceny i zapłaty kwoty podatku VAT określonej na fakturze korygującej będzie posiadana przez Spółkę dokumentacja, przykładowo korespondencje e-mailowe z kontrahentami, umowy zawarte z kontrahentami, dokumenty potwierdzające przebieg rozliczeń z kontrahentami, dokumentacja dotycząca reklamacji stanowiących częstą podstawę dla wystawiania faktury korygującej.

W przypadku uznania, że potwierdzenie odbioru faktur korygujących będzie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. Spółka posiadać będzie dokumenty potwierdzające fakt, że kontrahenci znają treść korekty.

Dokumentami tymi będą, w zależności od przyczyny korekty, przykładowo: wyciągi bankowe, korespondencja e-mailowa z danym kontrahentem, umowy zawarte z kontrahentami, zamówienia dotyczące konkretnej ilości towarów, dokumenty transportowe, dokumenty magazynowe dokumentacja złożonych reklamacji.

Faktury wysyłane są za pomocą Systemu sprzedażowego Spółki przez jej pracowników. Na autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność wysyłanych faktur wskazuje fakt, że pracownicy Spółki logują się zarówno do komputera jak i do Systemu sprzedażowego za pomocą hasła, co uniemożliwia niepowołaną ingerencję w treść wysyłanych faktur. Ponadto, System umożliwia weryfikację, który pracownik wysłał fakturę do poszczególnych kontrahentów. Przed wysłaniem faktury do kontrahenta pracownik ma możliwość weryfikacji prawidłowości wystawionej przez system faktury i wysłania faktury dopiero po dokonaniu takiej weryfikacji. Zaznaczyć należy, że odnośnie treści faktur jako wystawca zawsze oznaczona jest Spółka, a Wnioskodawca wystawione faktury przechowuje we własnym systemie księgowym. Ponadto, faktury są wysyłana drogą elektroniczną w postaci plików PDF na adres skrzynki elektronicznej podany przez kontrahentów w treści podpisywanych Oświadczeń o akceptacji tej formy fakturowania.

Spółka posiada możliwość weryfikacji danych zawartych na fakturach przesyłanych elektronicznie z treścią danej transakcji gospodarczej wynikającą z innymi dokumentów handlowych oraz dokumentów wewnętrznych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, system przesyłania kontrahentom faktur w postaci plików PDF zapewnia autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktur.

W niniejszej sprawie Spółka wniosła o rozstrzygnięcie, czy w opisanych sytuacjach, w których kontrahent mimo ciążącego na nim obowiązku nie przekazuje Spółce informacji o odbiorze faktur korygujących, Spółka może pomocniczo stosować sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących poprzez uznanie, że faktura korygująca została odebrana przez kontrahenta, o ile taka korekta będzie wskazana w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy i będzie to równoznaczne ze spełnieniem warunku wynikającego z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Analizując przedstawioną sytuację zauważyć należy przede wszystkim, że ww. przytoczone regulacje ustawy o VAT stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Uregulowania zawarte w ustawie o VAT mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym TSUE wskazał, że „(…) posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, że ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury. (…) Ponadto, mając na uwadze, że posiadanie omawianego potwierdzenia odbioru umożliwia dostawcom towarów i usług obliczenie należnego podatku VAT na podstawie kwot wskazanych na korekcie faktury lub uzyskanie zwrotu całości nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych, wymóg ów co do zasady nie podważa neutralności podatku VAT. (…) Jeżeli uzyskanie – w rozsądnym terminie - przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz, jak podniosła KFP na rozprawie - co nie zostało w tym aspekcie zakwestionowane - dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług”. Podsumowując powyższe rozważania TSUE stwierdził, że „Wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy VAT. Zasady neutralności podatku VAT oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury”.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w przywołanym wyroku jest zatem warunkowe w tym znaczeniu, że Sąd ten uzależnił znaczenie uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury dla obniżenia podstawy opodatkowania od wystąpienia szczególnych okoliczności w postaci braku możliwości lub nadmiernych trudności w uzyskaniu przez podatnika tego potwierdzenia w rozsądnym terminie, dopuszczając w szczególnych przypadkach substytuty tego potwierdzenia.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, czy też posiadanie dowodów zapłaty lub dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług – jeżeli umowa tak stanowi, że rozliczenie nastąpi dopiero po otrzymaniu korekty.

Przy ocenie zgodności zapisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma.

Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej uzasadniając tę rezygnację niedogodnościami natury technicznej bądź z góry zakładanym brakiem współpracy występującym po stronie kontrahenta.

Podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

Z opisu sprawy wynika, że jako podstawowy sposób potwierdzania odbioru faktury korygujących stosować będzie zatem otrzymywanie zwrotnych elektronicznych informacji (potwierdzeń) generowanych przez kontrahentów (odbiorców faktur korygujących) wskazujących na otrzymanie przesłanych im faktur korygujących.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku faktur korygujących, zgodnie z którymi podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w fakturze dokumentującej odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, otrzymanie w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie potwierdzenie otrzymania przez nabywcę korekty faktury, uprawniać będzie Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania. W szczególności w sprawie istotne jest, że Wnioskodawca dysponuje dokumentami - w zależności od przyczyny korekty - takimi jak: np. wyciągi bankowe, korespondencja e-mailowa z danym kontrahentem, umowy zawarte z kontrahentami, zamówienia dotyczące konkretnej ilości towarów, dokumenty transportowe, dokumenty magazynowe dokumentacja złożonych reklamacji.

Wnioskodawca podał również, że jedynie pomocniczo i w niewielkiej skali, jeżeli kontrahent nie będzie się wywiązywał z ciążącego na nim obowiązku do przesiania zwrotnej informacji o otrzymaniu faktury korygującej i uzyskanie tego potwierdzenia okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, Spółka stosować będzie sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących polegający na uznaniu. że korekta została odebrana przez kontrahenta, o ile korekta będzie wskazana w raporcie wygenerowanym przez System sprzedażowy.

Podejmuje czynności mające na celu przypomnienie kontrahentom o ciążącym na nim zobowiązaniu do potwierdzania otrzymania faktur korygujących. Spółka nakłania kontrahentów do potwierdzania otrzymania faktur korygujących kontaktując się z nimi drogą telefoniczną bądź elektroniczną.

Wymienione przez Wnioskodawcę okoliczności nie uzasadniają jednak uznania za posiadanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę – samego ujęcia w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy.

Systemy elektroniczne dają użytkownikom liczne formy potwierdzania otrzymywanej korespondencji lub informowania o jej doręczeniu, zatem powoływanie się przez Wnioskodawcę na nieznane mu powody braku potwierdzenia odbioru faktury występujące po stronie kontrahenta nie są wystarczającym argumentem przemawiającym za zaniechaniem przez Wnioskodawcę starań dotyczących posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej drogą elektroniczną, zwłaszcza że – jak podaje w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca – uzyskuje on Oświadczenia podpisywane przez kontrahentów zawierające sformułowanie, zgodnie z którym odbiorca faktury zobowiązuje się do potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.

Podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

Mając powyższe na względzie tut. Organ stwierdza, że samo ujęcie faktury korygującej w raporcie (zawierającym takie dane jak: datę i godzinę wysłania faktury, numer faktury, adres poczty elektronicznej nadawcy, adres poczty elektronicznej odbiorcy) wygenerowanym przez System sprzedażowy, nie może być uznane za sposób potwierdzania odbioru faktur korygujących. Nakłanianie kontrahentów do potwierdzania otrzymania faktur korygujących kontaktując się z nimi drogą telefoniczną bądź elektroniczną, czy też fakt zawarcia w „Oświadczeniach o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej” stwierdzeń, że chwilą doręczenia Faktury Elektronicznej jest chwila wysłania wiadomości mailowej z załączoną fakturą PDF przez wystawcę faktury – bez posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez kontrahenta – nie wyczerpuje przesłanek warunkujących prawo do obniżenia podstawy opodatkowania.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Tut. organ pragnie wskazać, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w której indywidualnie oceniano stany faktyczne i stanowiska wnioskodawców. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Spółki. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj