Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-406/10-2/MM
z 24 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-406/10-2/MM
Data
2010.08.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura elektroniczna
faktura elektroniczna
podpis elektroniczny
podpis elektroniczny
program komputerowy
program komputerowy
wystawienie faktury
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy opisane działania, rozwiązania systemowe i procedury spełniają wymagania, określone przez Rozporządzenie, i tym samym uprawniają do stosowania wystawiania, przesyłania oraz archiwizowania faktur w formie elektronicznej?Czy momentem wystawienia faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez danego Dealera jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2010r. (data wpływu 16.06.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej oraz momentu wystawienia i otrzymania faktury w formie elektronicznej (pyt. nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.06.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej oraz momentu wystawienia i otrzymania faktury w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych i akcesoriów do samochodów. Z uwagi na ilość przeprowadzanych transakcji, a co za tym idzie ilość wystawianych przez Spółkę faktur, Spółka zamierza wdrożyć elektroniczny obieg faktur (w tym faktur korygujących) w oparciu o przepisy Rozporządzenia.

W związku z tym Spółka zamierza zrezygnować z wymiany faktur w formie papierowej z tymi kontrahentami, którzy zaakceptują wymianę faktur w formie elektronicznej (faktur elektronicznych). Faktury elektroniczne będą wystawiane i przesyłane przez Spółkę po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Kontrahenta na wystawianie oraz przesyłanie faktur w takiej formie (od dnia następującego po dniu akceptacji).

Elektroniczny obieg faktur odbywać się będzie za pomocą specjalnej platformy (systemu komputerowego).

Kontrahenci Spółki (w szczególności Dealerzy), jako uprawnieni użytkownicy (posiadający własny login) pobierać będą faktury w plikach „pdf” (format stosowany przez program Acrobat Reader). Platforma umożliwi wyszukiwanie plików według różnych kryteriów. Ponadto, platforma zapewni możliwość śledzenia faktur, które były otwierane/pobierane przez danego kontrahenta. Każdorazowy dostęp do dokumentu „pdf” będzie odnotowany przez odpowiednie aplikacje w ramach systemu.

Każda faktura zostanie zabezpieczona podpisem elektronicznym. Użytkownik pobierający fakturę, będzie mógł zweryfikować na swoim komputerze (co do zasady w programie Acrobat Reader), czy treść faktury nie uległa zmianie w trakcie przesyłania - w tym wypadku program Acrobat Reader poprzez zastosowanie klucza publicznego zweryfikuje czy treść faktury nie uległa zmianie - w takiej sytuacji, odpowiednia informacja zostanie wyświetlona na ekranie użytkownika.

Poszczególne faktury będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. 2001, Nr 130, poz. 1450, ze zm., dalej: „Ustawa o podpisie elektronicznym”) - weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Przed wdrożeniem opisanego systemu Spółka otrzyma od kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne w Polsce kwalifikowany certyfikat, według wymagań Ustawy o podpisie elektronicznym. Bezpieczny podpis elektroniczny gwarantować będzie autentyczność pochodzenia faktur elektronicznych oraz ich integralność. Z uwagi na fakt, iż ważność certyfikatów jest ograniczona, platforma będzie archiwizowała kwalifikowane certyfikaty.

Wszelkie dane, w szczególności: wystawione przez Spółkę oraz otrzymane przez Dealerów faktury w formacie „pdf”, oprogramowanie niezbędne do podpisywania faktur za pomocą podpisu elektronicznego, znajdować się będą na serwerze poza Polską - na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Spółka oraz Dealerzy przed wdrożeniem opisywanego systemu dokonają, stosownie do przepisów Rozporządzenia, notyfikacji w zakresie miejsca przechowywania faktur elektronicznych właściwemu dla Spółki oraz Dealera naczelnikowi urzędu skarbowego (oraz/lub właściwego naczelnika urzędu celnego).

Podpis elektroniczny będzie zintegrowany z plikiem faktury. Komunikaty elektroniczne będą przesyłane za pomocą wewnętrznej zabezpieczonej sieci korporacyjnej, Proces odbywać się będzie w ramach zintegrowanego środowiska korporacyjnego bez możliwości ingerencji z zewnątrz.

W celu zagwarantowania integralności oraz autentyczności pochodzenia, faktury będą dodatkowo przesyłane oraz pobierane przez Dealerów z systemu za pośrednictwem protokołu https, który wymaga uprzedniej wymiany kluczy prywatnych pomiędzy nadawcą i odbiorcą.

Na serwerze będą przechowywane zarówno faktury wystawione przez Spółkę, jak i pobrane przez Dealerów (w jednym zbiorze). Sposób przechowywania faktur na serwerach pozwoli na zabezpieczenie faktur przed modyfikacją (przykładowo, katalog, w którym będą przechowywane faktury zostanie zabezpieczony przed zapisem przez osoby nieupoważnione tzw. „read-only”). Faktury będą przechowywane zgodnie z korporacyjną polityką bezpieczeństwa danych zapewniającą integralność, dostępność i poufność informacji.

Faktury będą dostępne na platformie do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Po upływie okresu przedawnienia, faktury będą przechowywane na nośnikach danych (przykładowo CD, DVD, etc.).

Faktury będą przechowywane w tym samym formacie, w którym zostały wystawione i przesłane, w sposób gwarantujący ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dostęp do platformy przez Spółkę oraz Dealerów będzie nieprzerwany, natychmiastowy, pełny i ciągły (w granicach niezawodności stosowanego sprzętu informatycznego).

W celu usprawnienia procesu dostępu organów podatkowych i organów kontroli skarbowych do zgromadzonych danych, jak i zapewnienia ewidencji dokumentów pobranych przez te organy, każdorazowo tworzone będzie osobne konto (login) dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Ze względu na wymagania techniczne utworzenie konta dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej będzie następować w ciągu jednego dnia roboczego od dnia zgłoszenia żądania dostępu przez powyższe organy po przetworzeniu danych z danego dnia (z uwagi na fakt, iż platforma dokonuje bieżących operacji, utworzenie konta umożliwiającego dostęp do wszystkich informacji o danych transakcjach na dzień zgłoszenia żądania, możliwe jest dopiero po przetworzeniu wszystkich danych, które spłynęły w ciągu dnia roboczego). W wyjątkowej sytuacji, na prośbę organów, możliwa będzie interwencja administratora w celu przetworzenia danych wcześniej niż standardowe nocne przetwarzanie. W tym wypadku utworzenie odrębnego konta dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej następować będzie po interwencji administratora.

W przypadku użycia odrębnego konta przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, platforma zapewni możliwości udokumentowania poboru faktur przez te organy. Każda faktura, która zostanie pobrana przez organy podatkowe będzie ewidencjonowana. Platforma umożliwi również wykorzystanie faktur przez organy, w szczególności organy podatkowe będą miały możliwość wydruku faktur po ich uprzednim pobraniu. System zapewni również czytelność tych faktur.

W początkowym okresie funkcjonowania platformy, tylko niektóre grupy asortymentowe będą fakturowane elektronicznie (samochody). Pozostała sprzedaż będzie dokumentowana fakturami papierowymi (np. części zamienne, itp.). W praktyce więc, w rozliczeniach z danym Dealerem stosowane będą zarówno faktury papierowe (dla określonych grup asortymentowych), jak i faktury elektroniczne (dla pozostałych grup asortymentowych).

Faktury korygujące do faktur elektronicznych oraz duplikaty faktur elektronicznych wystawiane będą zarówno w wersji papierowej, jak i w wersji elektronicznej. Spowodowane jest to ograniczeniami stosownych rozwiązań informatycznych, które nie będą umożliwiać wystawiania faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz duplikatów faktur elektronicznych w określonych przypadkach. Przykładowo, w przypadku obrotu samochodami, system umożliwiać będzie wystawienie elektronicznej faktury korygującej w sytuacji korekty całkowitej, natomiast (z uwagi na przeszkody techniczne) nie będzie to możliwe wobec korekt cząstkowych (tj. w przypadku częściowej korekty obrotu np. w wyniku udzielonego rabatu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy opisane działania, rozwiązania systemowe i procedury spełniają wymagania, określone przez Rozporządzenie, i tym samym uprawniają do stosowania wystawiania, przesyłania oraz archiwizowania faktur w formie elektronicznej...
  2. Czy momentem wystawienia faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez danego Dealera jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Opisane działania, rozwiązania systemowe i procedury spełniają wymagania, określone przez Rozporządzenie, i tym samym uprawniają do stosowania, wystawiania, przesyłania oraz archiwizowania faktur w formie elektronicznej. W opinii Spółki opisana platforma spełnia wymogi Rozporządzenia.
  2. Momentem wystawienia faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Dealera jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

1. Forma elektroniczna

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia, faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zamierza przesyłać, udostępniać odbiorcom (Dealerom) oraz przechowywać z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej (w formie elektronicznej). Powyższe działania dokonywane będą z wykorzystaniem opisanej platformy, która niewątpliwie oparta jest o elektroniczne urządzenia do przetwarzania (w szczególności: komputery, serwery, oprogramowanie). Z kolei przesyłanie danych (teletransmisja) oparta będzie o sieć komputerową, umożliwiającą przesyłanie danych pomiędzy Spółką a Dealerami. Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

2. Akceptacja kontrahentów

Dalej, § 3 Rozporządzenia wprowadza warunek uzyskania uprzedniej akceptacji elektronicznej formy przesyłania faktur ze strony ich odbiorcy. Przedmiotowy przepis precyzuje nadto, iż akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej, a faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji.

Zgodnie z opisanymi w stanie faktycznym założeniami systemu (platformy), Spółka zamierza zrezygnować z wymiany faktur w formie papierowej jedynie z tymi kontrahentami, którzy zaakceptują wymianę faktur w tej formie. Co więcej, faktury w formie elektronicznej będą wystawiane i przesyłane przez Spółkę dopiero po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Dealera na wystawianie oraz przesyłanie faktur w takiej formie (od dnia następującego po dniu akceptacji), a cofnięcie akceptacji przez odbiorcę powoduje, że Spółka zaniecha wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następnego po dniu, w którym otrzymała powiadomienie od odbiorcy o wycofaniu akceptacji. Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

3. Bezpieczny podpis elektroniczny

Kolejny warunek dotyczy obowiązku stosowania podpisu elektronicznego (§ 4 Rozporządzenia) - faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu Ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Wedle założeń funkcjonowania systemu (platformy), każda faktura zostanie zabezpieczona wskazanym podpisem elektronicznym. Każda faktura będzie opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Spółka wystąpi do kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne w Polsce o wydanie kwalifikowanego certyfikatu.

Każdy użytkownik będzie mógł zweryfikować integralność faktury. Jednocześnie zastosowanie podpisu elektronicznego pozwoli na potwierdzenie autentyczności pochodzenia faktury. Przez cały czas przechowywania faktur, zagwarantowana będzie więc organom skarbowym oraz organom podatkowym możliwość weryfikacji od kogo faktura ta pochodzi oraz czy nie dokonywano ingerencji w jej treść.

Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

4. Autentyczność pochodzenia oraz integralność danych

W myśl regulacji Rozporządzenia, warunkiem wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej jest zagwarantowanie; autentyczności ich pochodzenia oraz integralności danych (§ 4 Rozporządzenia). Innymi słowy, system powinien gwarantować identyczność komunikatów, które zostały wysłane przez nadawcę i otrzymane przez odbiorcę.

Dzięki zastosowaniu opisanego bezpiecznego podpisu elektronicznego, autentyczność pochodzenia oraz integralności przesyłanych danych będzie zagwarantowana. Wykorzystywane przez Spółkę pliki „pdf” (opatrzone podpisem elektronicznym) będą zabezpieczone w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana ich treści będzie rozpoznawalna. W przypadku zmiany treści faktury, Dealer otrzyma informację o ewentualnej ingerencji w treść faktury.

Podkreślić również należy, iż wskazany bezpieczny podpis elektroniczny gwarantuje autentyczność pochodzenia danych, ponieważ jedynie Spółka dysponować będzie takim podpisem.

Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

5. Przechowywanie faktur

W zakresie przechowywania faktur wystawionych w formie elektronicznej § 6 Rozporządzenia normuje, iż faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju (lub – po notyfikacji właściwego naczelnika urzędu skarbowego - na terytorium innego państwa członkowskiego) w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur.

Wszelkie dane (w szczególności: wystawione oraz otrzymane faktury, oprogramowanie niezbędne do podpisywania faktur) znajdować się będą na serwerze poza Polską lecz na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Takie rozwiązanie jest, w świetle przepisów Rozporządzenia dopuszczalne, o ile Spółka uprzednio dokona notyfikacji w zakresie przechowywania właściwemu dla Spółki naczelnikowi urzędu skarbowego (co Spółka planuje).

Warto zaznaczyć, że § 6 ust. 2 Rozporządzenia wprost dopuszcza taką możliwość (odnośnie przechowywania faktur), zaś miejsce instalacji oprogramowania i sprzętu poza terytorium Polski nie jest w żadne sposób ograniczone przez Rozporządzenie. Należy zaznaczyć, iż przepisy Ustawy o podpisie elektronicznym nie zawierają ograniczeń co do miejsca instalacji takiego oprogramowania i sprzętu.

Odnosząc się do wymogu natychmiastowego, pełnego i ciągłego udostępniania zarchiwizowanych faktur w formie elektronicznej Spółka pragnie podnieść, że dostęp do platformy poprzez stronę www z zasady oraz ze swej istoty zakłada natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp do zarchiwizowanych faktur. Każdy użytkownik będzie miał swoje konto (odrębny login), które umożliwi mu pełny dostęp do faktur. Dodatkowo, każdorazowo tworzony będzie osobny login dla potrzeb kontroli, jednocześnie system zapisywać będzie pliki pobierane przez pracowników organów. W praktyce, więc każda faktura, która zostanie pobrana przez organy podatkowe będzie ewidencjonowana. Platforma umożliwi więc wykorzystanie faktur przez organy, w szczególności organy podatkowe będą miały możliwość wydruku faktur po ich uprzednim pobraniu. System zapewni również czytelność tych faktur dla organów podatkowych.

Podkreślić należy, że użyty przez ustawodawcę zwrot: „w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, (...) natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur” wskazuje na podstawowe cechy sposobu przechowywania faktur w formie elektronicznej.

Dostęp do faktur elektronicznych należy zapewnić organom podatkowym i kontroli skarbowej tylko na ich żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami. Żądanie organu w zakresie dostępu jest czynnością regulowaną „zgodnie z odrębnymi przepisami” w celu „zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku” (art. 106 ust. 11 Ustawy VAT).

Będą to przepisy regulujące prowadzenie przez organy podatkowe i kontroli skarbowej: postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli skarbowej, czy czynności sprawdzających.

Żądanie może być zatem wyrażone dopiero po wszczęciu stosowanego postępowania, zgodnie z przepisami to postępowanie normującymi oraz w trybie określonym tymi przepisami. Również realizacja tego obowiązku przez podatnika determinowana jest przepisami postępowania podatkowego (kontrolnego), zarówno co do czasu, jak i miejsca udostępnienia faktur w formie elektronicznej.

Tym samym, § 6 Rozporządzenia nie kreuje nowego trybu żądania od podatnika okazania dokumentów na potrzeby ww. postępowań - w szczególności ciągłego dostępu on-line - lecz wpisuje się w zasady trybów już istniejących.

Aby stworzyć tryb konkurencyjny, należałoby uregulować ową materię ustawowo, wyłączyć wyraźnie przepisy innych ustaw oraz co najmniej określić standard kanału komunikacyjnego między serwerem podatnika, a systemami elektronicznymi tych organów, który czyniłby ten system bezpiecznym. Takie przepisy nie zostały zaś sformułowane.

Jedynie zaś za zgodą podatnika istnieje możliwość dostępu do faktur w formie elektronicznej poprzez system teleinformatyczny, czy też np. elektroniczne nośniki danych. Obowiązku takiego nie nakłada § 6 Rozporządzenia.

Spółka, jak wskazano w opisie stanu faktycznego pragnie usprawnić pracownikom właściwych organów dostęp do platformy poprzez stworzenie osobnego konta (login) dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Ze względu na wymagania techniczne utworzenie konta dla potrzeb organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej będzie następować w ciągu jednego dnia roboczego od dnia zgłoszenia żądania dostępu przez powyższe organy (z uwagi na fakt, iż platforma dokonuje bieżących operacji, utworzenie konta umożliwiającego dostęp do wszystkich informacji o danych transakcjach na dzień zgłoszenia żądania, możliwe jest dopiero po przetworzeniu wszystkich danych, które spłynęły w ciągu dnia roboczego). W wyjątkowej sytuacji, na prośbę organów, możliwa będzie interwencja administratora w celu przetworzenia danych wcześniej niż standardowe nocne przetwarzanie. W tym wypadku utworzenie odrębnego konta dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej następować będzie po interwencji administratora.

W efekcie, opisywany system nie dość, że spełnia wymogi Rozporządzenia, to kreuje jeszcze dodatkowe możliwości celem usprawnienia pracy organów podatkowych i skarbowych.

W przedmiocie dokumentowania poboru faktur zaznaczyć trzeba, iż platforma umożliwi wyszukiwanie plików według różnych kryteriów oraz zapewni możliwość śledzenia faktur, które były otwierane/pobierane przez Kontrahenta. Każdy dostęp do dokumentu „pdf” będzie odnotowany przez aplikacje.

System zapewnia czytelność faktur w formie elektronicznej, bowiem faktury będą zapisywane w plikach „pdf” - formacie, dzięki któremu dokumenty będą czytelne dla ich odbiorców. Faktury będą przechowywane na jednym serwerze w tym samym formacie („pdf”), w którym zostały wystawione.

Faktury będą przechowywane na serwerze do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Jednocześnie, faktury będą cały czas przechowywane w plikach „pdf”, które generują obraz czytelny praktycznie dla każdego systemu komputerowego (w oparciu o ogólnie dostępne oprogramowanie).

Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

6. Archiwizowanie danych potwierdzających autentyczność pochodzenia i integralność faktur

Spółka pragnie również wskazać, że dane gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej, wynikać będą z natury przechowywanych plików zabezpieczonych podpisem elektronicznym. Każda faktura w formie elektronicznej będzie opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podpis elektroniczny będzie zintegrowany z plikiem faktury, Z uwagi na fakt, iż ważność certyfikatów jest ograniczona, platforma będzie archiwizowała certyfikaty. Możliwe będzie przyporządkowanie faktur do właściwych certyfikatów po okresie ich ważności. Ponadto, system umożliwiać będzie przedstawienie historii pobrań faktur. Zastosowanie podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą certyfikatu gwarantuje autentyczność pochodzenia i integralność każdej faktury. Organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej będą więc dysponować dostępem do powyższych danych.

Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

Reasumując, opisane działania, rozwiązania systemowe i procedury spełniają wymagania, określone przez Rozporządzenie, i tym samym uprawniają do stosowania wystawiania, przesyłania oraz archiwizowania faktur w formie elektronicznej.

Tym samym, planowany system spełnia opisane wymogi, zawarte w Rozporządzeniu.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

W myśl art. 106 ust. 1 Ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy VAT, jeżeli dostawa lub towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od daty wydania towaru lub wykonania usługi. Jednocześnie moment wystawienia faktury, który w systemie opartym na fakturach elektronicznych niejako determinuje również moment otrzymania faktury, wpływa na powstanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wedle § 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. 2008, Nr 212, poz. 1337, ze zm., dalej: „Rozporządzenie o fakturach papierowych”). W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Dalej, zgodnie z w/w § 14 Rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Pojęciem otrzymania (korekty faktury) posługuje się również art. 29 ust 4a Ustawy VAT. Spółka pragnie podkreślić, iż ani Ustawa VAT, ani przepisy wykonawcze do ww. ustawy (w szczególności Rozporządzenie czy Rozporządzenie o fakturach papierowych) nie określa w sposób odmienny momentu wystawienia, czy też otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) w przypadku udokumentowania transakcji fakturami (w tym fakturami korygującymi) w formie elektronicznej.

Tym samym, dla celów ustalenia obowiązku podatkowego w VAT, jak i prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury elektronicznej, czy prawa do obniżenia kwoty obrotu, należy ustalić moment wystawienia oraz otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej.

Ustawodawca nie zamieścił definicji legalnej pojęć momentu wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej - ani w treści Ustawy VAT, ani też w treści Rozporządzenia oraz Rozporządzenia o fakturach papierowych.

W konsekwencji, konieczne jest odwołanie się do gramatycznej wykładni obu pojęć. Zgodnie z „Małym Słownikiem Języka Polskiego” pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 1079 oraz s. 587) „wystawić” oznacza wydobyć, wyjąć, wydostać coś skąd, wyłożyć na, zewnątrz, ale również wypisać, wypełnić, wydać. Z kolei „otrzymać” oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś.

Należy zatem stwierdzić iż powyżej opisane pojęcia wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.

W przedmiotowej sytuacji, momentem wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej będzie moment utworzenia gotowego dokumentu, posiadającego opisane w stanie faktycznym cechy (integralność itp.) oraz umieszczenie tegoż pliku w systemie komputerowym (platformie). Dopiero bowiem wówczas faktura (w tym faktura korygująca) w formie elektronicznej jest kompletna i posiada wymagane przez przepisy prawa cechy.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, iż moment otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) przez Dealera będzie, co do zasady, identyczny z momentem wystawienia takiej faktury, ponieważ wystawiona faktura (w tym faktura korygująca) jest natychmiastowo dostępna dla Dealera (na jego urządzeniach informatycznych). Otrzymanie takiej faktury jest bowiem taką sytuacją, w której odbiorca ma z dokumentem kontakt tego rodzaju, że może się w dowolnym momencie zapoznać z jego treścią. Moment wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej, czyli sporządzenie dokumentu przez Spółkę, zbiegnie się więc z racji funkcjonalności systemu z jej odbiorem.

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko znajduje oparcie w ocenach prawnych, wyrażonych w interpretacjach:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2008 r., sygn. ITPP3/443-170c/08/JK,
  • interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-726/06/SAPI.

Reasumując, momentem wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania takiej faktury przez Dealera jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury (w tym faktury korygującej) w systemie komputerowym (platformie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej oraz momentu wystawienia i otrzymania faktury w formie elektronicznej (pyt. nr 1 i 2). Rozstrzygnięcie dotyczące dopuszczalności w wystawianiu papierowych faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur elektronicznych oraz ograniczenia do wybranego zakresu czynności akceptacji na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej i faktycznej wymiany faktur elektronicznych (pyt. nr 3 i 4) zostało ujęte w odrębnych interpretacjach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj