Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-836/14-2/JC
z 30 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu 4 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na przebudowę drogi publicznej / infrastruktury drogowej, na gruncie będącym własnością Miasta należy zaliczyć do pośrednich kosztów uzyskania przychodów w dacie ich przekazania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na przebudowę drogi publicznej / infrastruktury drogowej, na gruncie będącym własnością Miasta należy zaliczyć do pośrednich kosztów uzyskania przychodów w dacie ich przekazania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka w ramach prowadzonej działalności deweloperskiej buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne i użytkowe. Funkcjonowanie budowanych osiedli zależy od ich powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych, wobec czego wymagają one przebudowy. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Inwestycji, Spółka ma wykonać przebudowę drogi graniczącej z obecnie prowadzoną inwestycją, na gruncie będącym własnością Miasta, zgodnie z parametrami drogi publicznej Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2.03.1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Koszty budowy drogi w całości ponosi Spółka. Realizacja budowy drogi jest niezbędna do obsługi komunikacyjnej budowanego osiedla. Spółka zawarła z Miastem umowę na podstawie, której po jej wybudowaniu przekaże ją bezpłatnie Miastu.

Na podstawie wskazanej umowy Miasto udostępni Spółce działki będące w jego posiadaniu, na potrzeby przebudowy drogi i udzieli zgody na dysponowanie tymi nieruchomościami na potrzeby uzyskania zezwolenia na przebudowę, w tym również na wycinkę drzew i krzewów w pasie drogowym zgodnie z projektem gospodarki zielenią. Po prawidłowym i kompletnym wykonaniu przez Spółkę jej zobowiązań wynikających z umowy, Miasto zobowiązuje się do przejęcia na swój majątek wybudowanej Drogi w oparciu o protokół przekazania - przejęcia podpisanego przez obie strony określającego wartość wykonanej inwestycji w postaci Drogi (wszystkich jej elementów związanych z jej funkcjonowaniem). Inwestor ma obowiązek udzielenia Miastu gwarancji jakości i rękojmi za wady zrealizowanej Drogi na okres 36 miesięcy, od daty bezusterkowego odbioru robót.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki poniesione przez Spółkę na przebudowę drogi publicznej / infrastruktury drogowej, na gruncie będącym własnością Miasta należy zaliczyć do pośrednich kosztów uzyskania przychodu w dacie ich przekazania?
  2. Czy przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej na gruncie Miasta przez Spółkę - czynnego podatnika VAT powinno być traktowane jak nieodpłatne przekazanie usług, niepodlegające opodatkowaniu VAT?
  3. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę drogi publicznej / infrastruktury drogowej?


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z realizacją inwestycji drogowej na gruncie będącym własnością Miasta, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu w dacie przekazania inwestycji na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego Miastu. Wydatki, które zostaną poniesione w związku z budową infrastruktury drogowej stanowią inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, które nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami Spółki. Do tej grupy wydatków zaliczane są m.in. koszty ogólne zarządu, koszty administracyjne, wydatki na koszty reklamy i promocji.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm. - „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące warunki:


  1. Pomiędzy wydatkiem a przychodem musi istnieć związek tego typu, że jego poniesienie ma wpływ na powstanie przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,
  2. Wydatek nie może być wymieniony w katalogu wydatków, których przepisy ustawy o CIT nie pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
  3. Został poniesiony przez podatnika (w ostatecznym rozrachunku musi być pokryty z zasobów majątkowych podatnika),
  4. Jest definitywny / rzeczywisty (wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona).

Konieczność poniesienia przedmiotowych kosztów / przekazania infrastruktury na rzecz jednostek samorządowych wynika ze szczególnych regulacji prawnych tj. art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (ustawa z 21 marca 1985 r.), nakładający na inwestora obowiązek budowy lub przebudowy dróg publicznych w związku z inwestycją niedrogową.

Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy CIT, koszty uzyskania przychodu, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Art. 15 ust. 4e wskazuje, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


W związku z powyższym Spółka uważa, że wydatki poniesione na realizację inwestycji drogowej na gruncie Miasta, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie, stanowią pośredni koszt uzyskania przychodu, a podstawą jego zarachowania jest protokół zdawczo-odbiorczy przekazania inwestycji Miastu.


Spółka podnosi, że powyższe znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji np. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20.05.2013 r. znak: IBPBI/2/423-333/13/JS, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18.03.2014 r. znak: IBPBI/2/423-1714/13/MS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj