Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-580/11-3/MM
z 8 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-580/11-3/MM
Data
2012.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
inwestycje
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
wydatki inwestycyjne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę Zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w Zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 569 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2011 r. (data wpływu 08 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej o globalnym zasięgu działania. Jej zakład produkcyjny w chwili obecnej nie znajduje się na terenie żadnej ze specjalnych stref ekonomicznych.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. produkcja części samochodowych, w szczególności elementów napędowych, takich jak półosie i tulipy.

Spółka planuje rozwój swojej działalności gospodarczej i zwiększenie swoich możliwości produkcyjnych. Opracowany przez Spółkę w 2011 r. strategiczny plan 5-letniego rozwoju zakłada m.in.:

  1. rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego Spółki, poprzez budowę nowej hali produkcyjnej położonej na gruncie stanowiącym w części własność Spółki a w części będącym przedmiotem użytkowania wieczystego,
  2. rozpoczęcie produkcji z użyciem innowacyjnych technologii,
  3. zakup przez Spółkę środków trwałych, np. kompletnych linii produkcyjnych oraz maszyn,
  4. prowadzenie przez Spółkę prac badawczo - rozwojowych,
  5. istotne zwiększenie zatrudnienia.


Zastosowanie nowoczesnych unikalnych technologii w ramach inwestycji pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości oraz konkurencyjności produkowanych części samochodowych.

W związku z powyższymi założeniami planowanej nowej inwestycji, Spółka zamierza ubiegać się o objęcie istniejącego zakładu terenem jednej ze specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Następnie Spółka zamierza ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W efekcie, Spółka zamierza korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu poniesionych przez Spółkę kosztów nowej inwestycji lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie)).

Realizacja planowanej nowej inwestycji następować będzie etapami. Warunki realizacji i zakończenia poszczególnych etapów zostaną określone w zezwoleniu na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Zezwolenie).

Etapowa realizacja planowanej nowej inwestycji pozwoli Spółce na stopniowe wdrażanie produkcji w części objętej danym etapem. Niezależnie od realizacji planowanej nowej inwestycji, Spółka w dalszym ciągu będzie kontynuowała działalność produkcyjną w dotychczasowym zakresie.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej będzie zawierało w szczególności określenie:

  1. Przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).
    Zezwolenie będzie obejmowało działalność usługową, produkcyjną i handlową w zakresie wyrobów produkowanych przed objęciem istniejącego zakładu terenem specjalnej strefy ekonomicznej, jak i wyrobów, które zostaną wdrożone do produkcji w wyniku realizacji inwestycji.
  2. Poszczególnych etapów planowanej nowej inwestycji, ze wskazaniem dla każdego etapu:
    1. kwoty wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu;
    2. poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu.

Z treści Zezwolenia będzie wynikała łączna kwota wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu (data ostatniego etapu inwestycji) oraz wartość poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu i utrzymać przez okres wskazany w Zezwoleniu, jak również maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych oraz maksymalna wysokość dwuletnich kosztów pracy wskazanej w zezwoleniu ilości pracowników, które alternatywnie będą uwzględniane przy obliczaniu przysługującej Spółce wielkości pomocy publicznej (pomocy regionalnej), zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia.

Wnioskodawca wyjaśnia również, że niezależnie od niniejszego wniosku, Spółka wystąpiła równolegle o uzyskanie wiążącej interpretacji podatkowej m.in. przepisu § 5 ust. 4 Rozporządzenia w odniesieniu do wskazania momentu, od jakiego Spółce będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę Zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w Zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, pod warunkiem, ze spełni On pozostałe warunki przewidziane prawem, cały dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej przez Niego na terenie SSE w zakresie określonym w Zezwoleniu korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od tego, czy został on wygenerowany za pomocą starych środków produkcji, które istniały w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed wydaniem Zezwolenia, czy też w oparciu o nowe środki produkcji stworzone lub nabyte w wyniku realizacji nowej inwestycji zgodnie z treścią Zezwolenia, o ile dochód ten zostanie wygenerowany przez Spółkę w wyniku działalności gospodarczej zdefiniowanej w Zezwoleniu.

Uzasadnienie stanowiska Podatnika.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) (dalej: ustawa o SSE): „dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...)”.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (…), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Przy czym, zgodnie z treścią § 5 ust. 2 Rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego (...) jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych będzie dochód uzyskany przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, w zakresie określonym w Zezwoleniu. Dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest zatem uzyskanie przez Spółkę Zezwolenia oraz spełnienie wynikających z niego warunków (w szczególności poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych oraz stworzenie nowych miejsc pracy w określonej w nim liczbie).

Ustawodawca określając zakres zwolnienia wskazał następujące ograniczenia:

  • dochód musi być uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • działalność, z której pochodzi dochód, prowadzona jest na podstawie zezwolenia - a zatem dochód pochodzi z działalności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu,
  • wielkość zwolnienia oblicza się z uwzględnieniem wysokości limitu wynikającego z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą i intensywności pomocy publicznej obowiązującej na obszarze, w którym zrealizowana zostanie inwestycja.

Tym samym, brak jest podstaw prawnych do ustalania i opodatkowania części dochodu z tego powodu, iż został on zrealizowany przy wykorzystaniu środków produkcji wytworzonych lub nabytych przed realizacją nowej inwestycji, na którą zostało wydane Zezwolenie, o ile spełnione są wyżej wskazane warunki, tj. dochód ten jest uzyskiwany w trakcie obowiązywania Zezwolenia i z działalności w zakresie wyrobów określonych w Zezwoleniu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a limit pomocy publicznej wynikający z poniesienia kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą nie został wyczerpany.

Takie wnioski nie naruszają warunków udzielania pomocy regionalnej na nowe inwestycje. Należy mieć na względzie, że zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych jest formą udzielenia pomocy, a nie warunkiem udzielenia pomocy.

W dalszym ciągu pomoc będzie udzielana pod warunkiem realizacji nowej inwestycji i do wysokości wynikającej z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz właściwej intensywności pomocy.

Wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych), a tym samym w przypadku korzystania z pomocy na koszty nowej inwestycji, pomocą objęte będą wyłącznie nakłady na nowe środki trwałe.

Objęcie zwolnieniem całości dochodu z produkcji wyrobów określonych w Zezwoleniu nie spowoduje uzyskania pomocy w wysokości przekraczającej dopuszczaną wielkość pomocy w regulacji o udzielaniu pomocy regionalnej. Wnioskodawca będzie bowiem zobowiązany do bieżącej kalkulacji kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz wynikającej z tej kalkulacji dopuszczalnej wielkości pomocy.

Pomoc w wysokości nieodprowadzonego podatku połączona z innymi formami pomocy regionalnej udzielonymi w związku z tą samą inwestycją, z uwzględnieniem dyskontowania przewidzianego w § 7 Rozporządzenia nie może przekroczyć limitu pomocy wynikającego z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, tj. kosztów nowej inwestycji lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy. Nawet jeśli przedmiotem zwolnienia będzie dochód zrealizowany z użyciem istniejących środków trwałych, to ostateczna wielkość pomocy (zwolnienia) zależna będzie od faktycznie zrealizowanych nakładów na nową inwestycję.

Na marginesie należy wskazać, iż w praktyce jednoznaczne rozdzielenie dochodu na części wynikające z użycia istniejących oraz nowych środków produkcji nie byłoby możliwe. Ani ustawa podatkowa, ani też ustawa o rachunkowości nie zawierają żadnych regulacji wskazujących metody kalkulacji i wyodrębnienia takiego dochodu.

W związku z tym, cały dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w zakresie określonym w Zezwoleniu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy zostanie on wygenerowany za pomocą dotychczasowych środków produkcji, które istniały w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed wydaniem Zezwolenia, czy też w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w wyniku realizacji nowej inwestycji zgodnie z treścią Zezwolenia.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko, potwierdzające możliwość korzystania z pomocy publicznej w stosunku do całości dochodu generowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z treścią Zezwolenia przez Spółkę, jest spójne z dotychczasową praktyką organów podatkowych, co potwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 października 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-925/10/AK), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2009 r. (sygn. ILPB3/423-825/09-2/MM), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 stycznia 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-956/08/AM) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1510/08-2/KB).

Na marginesie jedynie Spółka wskazuje, że przepisy Rozporządzenia, w tym § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 2, podlegają interpretacji w przedmiotowej sprawie, ponieważ regulują one wprost kwestie wpływające na opodatkowanie i jego wysokość w przypadku przedsiębiorcy działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie o sygnaturze I SA/Rz 633/06:

„Pod pojęciem prawa podatkowego należy rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują wszystkie elementy konstrukcyjne, tj. podmiotowe i przedmiotowe podatku. Skoro zatem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu i zmieniające je rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2004 r. reguluje m.in. kwestie szczegółowe związane z przyznawaniem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...), to w tym zakresie przepisy tego rozporządzenia stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.”

W tym duchu wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2007 r. w sprawie o sygnaturze III SA/Wa 1737/2007 uznając, że:

„Nie można zatem obowiązku udzielenia przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.”

Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie Jej stanowiska w przedstawionym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5).

Mając na uwadze powyższe przepisy należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Z powyższych przepisów wynika, że jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję, tj. nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji - jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miało zastosowanie do przychodów Spółki z tytułu produkcji odbywającej się w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę zezwolenia.

Reasumując powyższe, całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj