Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-925/10/AK
z 11 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-925/10/AK
Data
2010.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
pomoc publiczna
pomoc publiczna
produkcja
produkcja
prowadzenie działalności gospodarczej
prowadzenie działalności gospodarczej
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
warunki zwolnienia
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP będzie miało zastosowanie wyłącznie do dochodu wygenerowanego w części zakładu, zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji (projekt inwestycyjny NW-1), przeprowadzonej na terenie SSE, której koszty kwalifikowane stanowią podstawę kalkulacji wysokości pomocy publicznej, czy też zwolnienie podatkowe będzie miało zastosowanie do dochodu generowanego na terenie Strefy przez całość zakładu, tj. instalacje NW-1 oraz W-2, która to instalacja prowadziła produkcję także przed włączeniem jej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 lipca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 01 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalania, czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie miało zastosowanie wyłącznie do dochodu wygenerowanego w części zakładu, zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji przeprowadzonej na terenie SSE, czy do dochodu generowanego na terenie SSE przez całość zakładu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalania, czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie miało zastosowanie wyłącznie do dochodu wygenerowanego w części zakładu, zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji przeprowadzonej na terenie SSE, czy do dochodu generowanego na terenie SSE przez całość zakładu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 września 2010 r. Znak IBPBI/2/423-925/10/AK wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 01 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej, posiadającej w swej strukturze cztery zorganizowane części przedsiębiorstwa, to jest: Biuro Zarządu, Oddział Huta, Oddział Narzędziownia oraz Oddział Serwis Opakowań.

Oddział Huta prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji opakowań szklanych oraz odzysku, w tym recyklingu, szklanych odpadów opakowaniowych. W ramach tegoż Oddziału, na terenie nieruchomości, eksploatuje dwie instalacje do produkcji opakowań szklanych: instalacja W-1 o wydajności maksymalnej 135 t/dobę i W-2 o wydajności maksymalnej 360 t/dobę, które produkują wyroby o takim samym PKWiU oraz jedną instalację przeznaczoną do odzysku stłuczki szklanej z odpadów opakowaniowych. Obecnie rozważa modernizację i zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu poprzez zastąpienie instalacji W-1 instalacją o maksymalnej wydajności 360 t/dobę. W ramach inwestycji o nakładach początkowych sięgających kwoty 40 milionów złotych zainstalowane zostaną w zakładzie m.in. nowy szklarski piec wannowy oraz linie do produkcji opakowań szklanych. Utworzonych zostanie również 30 nowych miejsc pracy. Na skutek realizacji inwestycji na terenie zakładu działać będą dwie instalacje do produkcji opakowań szklanych: obecnie funkcjonująca instalacja W-2 o wydajności 360 ton/dobę, w części sfinansowana z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 4.4, oraz nowa instalacja o wydajności 360 t/dobę, roboczo oznaczona jako NW-1.

W celu poprawy efektywności finansowej rozważanej inwestycji do poziomu uzasadniającego jej realizację Wnioskodawca wystąpił do Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A., podmiotu zarządzającego Specjalną Strefą Ekonomiczną z listem intencyjnym. Na skutek złożenia listu intencyjnego rozpoczęta została procedura, zmierzająca do objęcia gruntów prywatnych - nieruchomości, będącej własnością Spółki (na terenie, której zlokalizowane są dwie, dotychczas funkcjonujące, instalacje do produkcji opakowań szklanych oraz jedna instalacja do recyklingu szklanych odpadów opakowaniowych) - zasięgiem Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a w konsekwencji - zwolnieniem z podatku od osób prawnych na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy PDOP.

W przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie produkcji opakowań szklanych oraz na korzystanie ze zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca zamierza zrealizować przedmiotową inwestycję do końca 2012 r. Inwestycja sfinansowana będzie ze środków własnych Podatnika oraz kredytu bankowego.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 września 2010 r. Znak IBPBI/2/423-925/10/AK do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółka poinformowała, że będzie korzystać z pomocy publicznej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP będzie miało zastosowanie wyłącznie do dochodu wygenerowanego w części zakładu, zmodernizowanej w ramach nowej inwestycji (projekt inwestycyjny NW-1), przeprowadzonej na terenie SSE, której koszty kwalifikowane stanowią podstawę kalkulacji wysokości pomocy publicznej, czy też zwolnienie podatkowe będzie miało zastosowanie do dochodu generowanego na terenie Strefy przez całość zakładu, tj. instalacje NW-1 oraz W-2, która to instalacja prowadziła produkcję także przed włączeniem jej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, pomoc publiczna, udzielana przedsiębiorcom w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP stanowi pomoc z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy, określonej dla danego obszaru i kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub
  2. utworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowozatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca w którym poniósł wydatki w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy, pod warunkiem, że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne przez oznaczony przepisami okres,
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez oznaczony przepisami okres.

Jak wynika z powyższego, jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego są: uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych. Brak jest natomiast wymogu aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję (NW-1). W związku z powyższym w ocenie Podatnika zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP będzie miało zastosowanie do wszystkich przychodów Podatnika z instalacji znajdujących się na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (NW-1 oraz W-2). Stanowisko Podatnika znalazło potwierdzenie m.in. w wydanej przez Izbę Skarbową interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2009 r., IBPBI/2/423-956/08/AM czy interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2009 r., ILPB3/423-825/09-2/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. u. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. u. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej cytowanych powyżej przepisów, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, wynika, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas dochody uzyskane z tego tytułu również nie będą podlegały zwolnieniu.

Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1552) oraz
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6.

Stosownie do § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Z powyższych przepisów wynika, że warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie stosownego zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym projekt inwestycyjny NW-1, z tym jednak zastrzeżeniem, iż zwolnienie jest ograniczone do dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy.

W związku z powyższym, dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy zostanie on wygenerowany za pomocą obecnie funkcjonującej instalacji W-2, czy w oparciu o nową instalację NW-1.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie dot. ustalenia momentu od którego Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj