Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-273/15/MD
z 25 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2015 r. (data wpływu 11 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do dostawy nieruchomości zabudowanych oraz zasadności skorygowania wystawionych uprzednio faktur – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do dostawy nieruchomości zabudowanych oraz zasadności skorygowania wystawionych uprzednio faktur.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).


Gmina … (dalej jako „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn zm. – dalej jako UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Wnioskodawca posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Zgodnie z art. 9 UOSG, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gmina może również prowadzić działalność gospodarczą w sferze użyteczności publicznej, jak i poza nią, na zasadach określonych w przepisach o gospodarce komunalnej. W obrocie prawnym Wnioskodawca występuje za pośrednictwem swoich organów, którymi są Rada Miejska i Burmistrz Miasta i Gminy …. Przydzielone mu zadania Burmistrz wykonuje przy pomocy Urzędu Miejskiego w … (dalej jako „Urząd Miejski”) będącego aparatem pomocniczym Burmistrza, działającym na podstawie regulaminu. Od maja 2006 r. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wcześniej zarejestrowanym podatnikiem VAT był Urząd Miejski. W decyzji z dnia 10 stycznia 2014 r. (nr …) oraz z dnia 24 stycznia 2014 r. (nr …), Wojewoda … stwierdził nabycie na rzecz własności Skarbu Państwa z dniem … 2005 r. nieruchomości pod drogi publiczne, ustalił odszkodowanie na rzecz Gminy za prawo własności ww. nieruchomości – zobowiązał Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej jako „Dyrektor”) do wypłaty Gminie odszkodowania w kwocie … zł i … zł jednorazowo w terminie 14 dni licząc od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Dyrektora. W 2014 r. Gmina otrzymała odszkodowanie z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod drogi publiczne. W związku z otrzymanym odszkodowaniem Gmina wystawiła faktury na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz rozliczyła podatek należny według stawki podstawowej (23%). Kwota należnego podatku została określona przez Gminę według metody „w stu”, tj. otrzymana kwota odszkodowania została uznana za kwotę brutto zawierającą VAT. Odszkodowanie za wywłaszczenie dotyczyło m. in. działek o nr … i …, które stanowiły kategorie dróg powiatowych i znajdowały się w zarządzie Zarządu Drogowego w …. W dniu wydania decyzji Wojewody … nr … o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej, tj. 12 września 2005 r. działka nr … stanowiła drogę o nawierzchni asfaltowej, działka nr … natomiast stanowiła pas drogowy o nawierzchni asfaltowej. Powyższe działki stanowiły własność Gminy do dnia uprawomocnienia się ww. decyzji Wojewody …, tj. do … października 2005 r. Działka nr … została nabyta przez Gminę na podstawie decyzji Wojewody … z dnia 4 stycznia 1993 r. (…) stwierdzającej nabycie tej działki przez Gminę nieodpłatnie z mocy prawa. Działka nr … (wcześniej oznaczona numerem …) znalazła się w posiadaniu Gminy na podstawie decyzji Wojewody … z dnia 14 sierpnia 2000 r. (…) stwierdzającej nabycie tej działki przez Gminę z mocy prawa nieodpłatnie. Nabycie ww. działek przez Gminę nie podlegało VAT, w związku z czym w odniesieniu do działki nr … oraz …Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Działki o nr … i … nie były przed wywłaszczeniem przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości. Jedynie w odniesieniu do działki nr … Gmina przekazała w 2011 r. „Dotację celową na pomoc finansową dla Powiatu na budowę infrastruktury drogowej występującej w obrębie ul. … w Gminie …” w wysokości … zł.


W związku z powyższym opisem we wniosku zadano następujące pytania.


  1. Czy przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr … i … w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT?
  2. Czy Gmina jest uprawniona do wystawienia faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr … i …, w celu korekty błędnie zastosowanej stawki podstawowej?


Zdaniem Gminy:


  • przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr … i …w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT;
  • jest uprawniona do wystawienia faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr … i … w celu korekty błędnie zastosowanej stawki podstawowej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie, jest objęte podatkiem od towarów i usług (także wówczas, gdy nie jest ono następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 w związku z pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), drogi o nawierzchni utwardzonej (w tym asfaltowej) oraz pasy drogowe stanowią budowle.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że działki o nr … i …stanowiły budowle (działka nr … stanowiła drogę o nawierzchni asfaltowej, a działka nr … pas drogowy o nawierzchni asfaltowej).

Dostawa budowli może podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia sią od podatku dostawę budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W świetle wskazanych wyżej przepisów ustawy o VAT, w przypadku działek … i …nie istniały przesłanki dla zastosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ich dostawa była bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, przez które rozumie się – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT – oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku przedmiotowych budowli nie doszło wcześniej do pierwszego zasiedlenia, ponieważ Gmina nabyła je na podstawie decyzji Wojewody … oraz decyzji Wojewody … stwierdzających ich nabycie przez Gminę nieodpłatnie z mocy prawa.

Stosownie do art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Na podstawie art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:


  1. w odniesieniu do omawianych budowli Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;
  2. Gmina nie ponosiła również wydatków na ulepszenie tych budowli.


W ocenie Gminy zatem, w odniesieniu do omawianych obiektów/budowli zasadne jest zastosowanie zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT (oraz art. 29 ust. 5 obowiązującym do końca 2013 r.), w przypadku dostawy budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli zatem dostawa budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. W omawianej sprawie oznacza to, że do dostawy działek nr … i …zastosowanie ma zwolnienie od VAT.

W podobnych sprawach w wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe potwierdzały zasadność stosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, np.:


  • w interpretacji indywidulanej z dnia 6 grudnia 2012 r. (IPPP3/443-855/12-4/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: „W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych, w opisanej sprawie wydanie w ramach wywłaszczenia w zamian za odszkodowanie nieruchomości zabudowanej drogą (jezdnia asfaltowa, chodnik dla pieszych i zatoki parkingowe), tj. budowlą trwale z gruntem związaną, nie podlega zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z wniosku bowiem wynika, iż przeniesienie z mocy prawa własności przedmiotowej nieruchomości odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do nieruchomości, a posadowione na wywłaszczonym gruncie budowle nie były przez Spółdzielnię ulepszane i modernizowane – przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2013 r. (ITPP1/443-566/13/IK) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podkreślił, że: „w stosunku do nieruchomości zabudowanych budowlami Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zostały one nabyte na mocy decyzji Wojewody w 1992 r.), jak również z okoliczności wniosku nie wynika, aby Gmina ponosiła wydatki na ulepszenia budowli, przekraczające 30% ich wartości początkowej. Wobec powyższego przeniesienie z mocy prawa własności opisanych nieruchomości zabudowanych (grunty zabudowane drogami oraz ogrodzeniem) w zamian za odszkodowanie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy o podatku od towarów i usług”.


Podsumowując, w ocenie Gminy, przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr … i …w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1, przeniesienie prawa własności dziełek nr … i … powinno podlegać zwolnieniu od VAT. Gmina zastosowała zatem niezasadnie 23% stawkę VAT w odniesieniu do tych nieruchomości. W efekcie Gmina jest uprawniona do wystawiania faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr … i ….


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy zaznaczyć, że:


  • niniejsze rozstrzygniecie zostało wydane na podstawie stanu faktycznego sprawy, z którego wynika, że obiekty, o których mowa we wniosku (droga, pas drogowy) były (są) budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.);
  • zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) . Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj