Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB3.4510.613.2016.2.KP
z 30 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


X Zarząd Nieruchomości Komunalnych Samorządowy Zakład Budżetowy w X jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta X nieposiadającą osobowości prawnej, powołaną 1 stycznia 2003 r. uchwałą Rady Miasta X Nr .../../... z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie wstrzymania likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej X-A ZB w likwidacji, PGM X-B ZB w likwidacji, PGM X-C ZB w likwidacji, PGM X-D ZB w likwidacji oraz połączenia tych zakładów budżetowych i Zakładu Budżetowego Zarząd Nieruchomości Komunalnych w jeden zakład budżetowy pod nazwą „X Zarząd Nieruchomości Komunalnych”.

Podstawowym zadaniem Zakładu jest administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym. Gminne lokale mieszkaniowe wynajmowane są na podstawie uchwały Nr .../.../.. Rady Miasta X z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta X oraz zasad udzielania pomocy w wynajęciu takich lokali w zasobach Towarzystw Budownictwa Społecznego (tj. Dz. Urz. Woj. ... z 2010 r. Nr 167, poz. 3474 z póź.zm.). Dochody Zakładu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczane są w całości na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. W związku z tym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dochody te podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Obecnie X Zarząd Nieruchomości Komunalnych Samorządowy Zakład Budżetowy ma ulec, na podstawie art. 22 w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 9 ust. l ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 573), przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Uchwała Rady Miasta X w tej kwestii podjęta zostanie po ostatecznym ustaleniu koncepcji przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego. Prezydent Miasta X, w tym celu, wydał zarządzenie Nr .../.. z dnia 31 października 2016 r. w sprawie powołania Zespołu do przeprowadzenia procesu przekształcenia X Zarządu Nieruchomości Komunalnych Samorządowy Zakład Budżetowy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Podstawowym celem powołanej Komisji, której Przewodniczącym jest Dyrektor ... ..., jest opracowanie ostatecznej koncepcji przekształcenia XZNK SZB w spółkę kapitałową. Aby wybrać właściwą koncepcję przekształcenia zakładu budżetowego wymaganym jest ustalenie zasad i sposobu opodatkowania mającej powstać z przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiot działania Spółki odpowiadać będzie przedmiotowi Zakładu, główną działalnością Spółki będzie gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta X tj. wykonywanie jednego z zadań własnych gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest Gmina, i której podstawowym zadaniem jest realizacja zadań gminy w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi Gminy (utworzenie Spółki ma nastąpić w celu realizacji zadań o charakterze publicznym) - Spółka korzysta jako samorządowa jednostka organizacyjna ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, na podstawie art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2014 r., poz. 851)?


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym powstałym na podstawie wymienionej uchwały Rady Miasta X. Podstawowa działalność Zakładu to prowadzenie działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, a osiągane przez Zakład dochody z gospodarki mieszkaniowej podlegają, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Samorządowy zakład budżetowy ma ulec przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, przy czym zakres działania przyszłej spółki odpowiadać ma przedmiotowi działania zakładu budżetowego, zaś jedynym udziałowcem Spółki będzie Gmina Miasta X. W tej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, jednoosobowa Spółka Gminy Miasta X będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2014 r., poz. 851).

Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody m.in. samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy mająca powstać w miejsce Zakładu spółka z o.o., w której wszystkie udziały należeć będą do Gminy Miasta X, jest samorządową jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do wniosku takiego można dojść na podstawie analizy przepisów dotyczących ustroju i funkcjonowania samorządu gminnego oraz doktryny. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera bowiem definicji „samorządowej jednostki organizacyjnej”.

Zgodnie z art. 6 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Gminne jednostki organizacyjne mogą przybierać wszelkiego rodzaju dopuszczalne przez prawo struktury organizacyjne, między innymi formę spółki cywilnej, handlowej, fundacji, jednostki budżetowe lub samorządowe zakłady budżetowe.

Stosowanie zaś do art. 6 ust. l ustawy z 20 grudnia 1996 r o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 573) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wg. art. 22 ust. l i art. 9 ust. l ustawy o gospodarce komunalnej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca uważa, że powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego jest samorządową jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. bowiem wykonywać będzie zadania własne gminy zaspakajając zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej, a jej kapitał w 100% należeć będzie do Gminy. Ponieważ przedmiotem działania przyszłej Spółki głównie będzie realizacja zadań gminy w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi (zadania publiczne), zgodnie z wymienionym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Do takiego wniosku można także dojść na podstawie twierdzeń zwartych w publikacjach autorów: Z. Niewidomski, J. Szreniawski: Problem dopuszczalności działalności gospodarczej samorządu terytorialnego, T. Dybowski: Mienie komunalne czy M. Szydło: Ustawa o gospodarce komunalnej.

W doktrynie pojęcie komunalnych osób prawnych traktuje się jako synonim samorządowych osób prawnych, które tym samym stają się samorządową jednostką organizacyjną. Analogiczne stanowisko zawarte jest w piśmie z 5 kwietnia 2011 r. Izby Skarbowej w Warszawie IPPB3/423-76/11-5/MC oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 sierpnia 2008 r. nr ILPB3/423-317/08-3/MM. Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji za prawidłowe uznała twierdzenie wnioskodawcy, że Spółka, jako samorządowa jednostka organizacyjna, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, o których mowa w art. 7 ust. l pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 573 ze zm.), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Jednocześnie art. 23 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

W konsekwencji należy przyjąć, że przy przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego - na podstawie art. 22 i art. 23 ww. ustawy - nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym (art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.), gdyż wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji samorządowego zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym (ponieważ zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej). Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej, jest więc de facto jedynie zmianą formy prowadzenia gospodarki komunalnej.

Wskazane przepisy konstytuują jeden proces, który jako całość jest specyficzną formą przekształcenia, ponieważ ma miejsce likwidacja samorządowego zakładu budżetowego przy sukcesji pod tytułem ogólnym. Zatem wkład do nowej spółki całego mienia będącego w dyspozycji likwidowanego zakładu budżetowego należy uznać za wniesienie przedsiębiorstwa jedynie w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. Tym samym nie dochodzi do nabycia przez nowoutworzoną spółkę wkładu niepieniężnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm.).

Następną kwestią jest następstwo prawne, które polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej: osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


W myśl art. 93 § 2 tej ustawy: przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych),
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Stosownie natomiast do art. 93a § 1 omawianej ustawy: osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Jak stanowi art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej.


Stosownie do postanowień art. 93b ww. ustawy: przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Podsumowując - przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć przez likwidację tego zakładu, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę. Wobec powyższego wskazania planowane przekształcenie opisane we wniosku (tj. przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z tym w niniejszej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93 -93a ww. ustawy.

Zatem na Spółkę przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe przekształcanego zakładu budżetowego.

Przechodząc do przepisów podatkowych należy wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Natomiast, stosownie do art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Zwolnienie unormowane w powołanym przepisie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Ustawodawca uzależnił prawo do korzystania z tego zwolnienia od spełnienia określonych przesłanek materialnoprawnych. I tak:


  • podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych uprawnionymi do korzystania z omawianego zwolnienia są: spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej;
  • zwolnieniu może podlegać wyłącznie taki dochód ww. kategorii podatników, który został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. z gospodarki zasobami mieszkaniowymi; zwolnienie nie obejmuje natomiast dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;
  • ww. dochód podlega zwolnieniu, jeżeli został bez względu na termin przeznaczony na określone przez ustawodawcę cele, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Podkreślenia wymaga fakt, że warunki te muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, którego podstawowym zadaniem jest administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym. Dochody Zakładu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczane są w całości na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. W związku z tym na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dochody te podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Miasto zamierza dokonać na podstawie art. 22 w zw. z art. 6 ust. 1 i art. 9 ust. l ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej przekształcenia Zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiot działania Spółki odpowiadać będzie przedmiotowi Zakładu, główną działalnością Spółki będzie gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta X tj. wykonywanie jednego z zadań własnych gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności gminy.

Jak wynika z wyżej powołanych regulacji, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także mogą przystępować do takich spółek. Zatem zarówno gminny zakład budżetowy, jak i spółki prawa handlowego (w tym spółki z o.o.) tworzone przez gminę, stanowią formy organizacyjne, w ramach których mogą być realizowane zadania gminy. Zatem, zarówno gminny zakład budżetowy, jak i gminna spółka z o.o. mieszczą się w pojęciu samorządowej (gminnej) jednostki organizacyjnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, powołaną w celu realizacji zadań o charakterze publicznym, której główną działalnością będzie gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta X. Oznacza to, że Spółka ta może zostać uznana za samorządową jednostkę organizacyjną, a dochody osiągane przez Nią z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.


Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.



Jednocześnie w odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj