Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-76/11-5/MC
z 5 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-76/11-5/MC
Data
2011.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budowa
budowa
budynek
budynek
czynsz
czynsz
koszt eksploatacyjny
koszt eksploatacyjny
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
przychód
przychód
remonty
remonty
spłata kredytu
spłata kredytu
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy przychody z czynszów od lokali mieszkalnych przeznaczone na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę kredytu zaciągniętego na budowę są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2010r. (data wpływu 03.01.2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 18.03.2011r. (data wpływu 21.03.2011r.) i pismem z dnia 29.03.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu czynszów od lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.01.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo w L. prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 26.10.1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.).

Przedmiotem działalności Towarzystwa jest budowa budynków mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Towarzystwo wybudowało lokale mieszkalne z udziałem kredytów udzielonych przez Bank ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.

Lokale mieszkalne wynajmowane są na podstawie zawartych umów najmu w oparciu o ustawę o ochronie praw lokatora, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego.

Przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi są głównym źródłem przychodów Spółki. Wysokość czynszu zgodnie z art. 28 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego jest ustalana w takiej wysokości aby pozwalała na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę zaciągniętych na budowę kredytów. Pod pojęciem spłaty kredytów zaciągniętych na budowę mieszkań Towarzystwo rozumie spłatę kapitału wraz z odsetkami.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody towarzystw budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W świetle powyższego przepisu zwolnieniu z opodatkowania podlegają wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy przychody z czynszów od lokali mieszkalnych przeznaczone na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę kredytu zaciągniętego na budowę są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Czynsz od najemców w całości stanowi dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowym przeznaczony jest na utrzymanie zasobów mieszkaniowych a tym samym zwolniony jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przez utrzymanie zasobów mieszkaniowych Towarzystwo rozumie ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej, w tym również spłatę kredytów.

Finansowanie z czynszu wszelkich kosztów związanych z użytkowaniem lokali mieszkalnych, w tym spłaty kredytów zaciągniętych na wybudowanie budynków w których znajdują się wynajmowane lokale mieszkalne równoznaczne jest z przeznaczeniem dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z ich utrzymaniem. Ponadto kredyty zaciągnięte na wybudowanie zasobów mieszkaniowych Towarzystwa na mocy przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego podlegają zabezpieczeniom poprzez ustanowienie hipoteki na kredytowanych nieruchomościach. W przypadku braku spłaty kredytu następuje wszczęcie postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, utrata zasobów mieszkaniowych i uzyskiwanych z nich przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj