Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-671/12/AW
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.) oraz z dnia 10 października 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności szkoleniowo-edukacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności szkoleniowo-edukacyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 września 2012r. znak IBPP1/443-671/12/AW oraz pismem z dnia 10 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe w oparciu o zapisy w Statucie poprzez:

  • upowszechnianie wiedzy, organizację szkoleń dla lekarzy anestezjologów tj. prowadzenie szeroko rozumianego doskonalenia zawodowego w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii, szkolenia prowadzone są cyklicznie w oparciu o europejski program "Committee for European Education in Anaesthesiology" w porozumienie z ESA – Europejskim Towarzystwem Anestezjologicznym,
  • organizację spotkań, konferencji, sympozjów, kongresów krajowych i zagranicznych poświęconych aktualnym osiągnięciom w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii, które mają charakter szkoleniowo-naukowy.

Po każdym szkoleniu uczestnicy otrzymują punkty edukacyjne, które są wymagane od lekarzy przez Ministerstwo Zdrowia.

Poprzez realizację szkoleń dla lekarzy, Stowarzyszenie realizuje wytyczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia Dz. U. 231, poz. 2326 w sprawie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy.

Szkolenia, konferencje, zjazdy, kongresy są prowadzone są za odpłatnością.

Członkowie Stowarzyszenia korzystają z nich nieodpłatnie.

Wszystkie działania Stowarzyszenia są działaniami statutowymi nie komercyjnymi oraz mają charakter szkoleniowo-edukacyjny, podnoszący kwalifikacje zawodowe lekarzy anestezjologów.

Stowarzyszenie nie działa konkurencyjnie w stosunku do innych podatników nie korzystających ze zwolnienia, świadczone przez Stowarzyszenie usługi kształcenia zawodowego nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczone przez Stowarzyszenie usługi kształcenia zawodowego w całości są finansowane przez uczestników szkolenia.

W piśmie z dnia 26 września 2012r. Wnioskodawca podał, że:

  1. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od 28 listopada 2002r. z powodu rozpoczęcia działalności określonych w art. 2 ustawy.
  2. Stowarzyszenie nie jest objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, lecz świadczy usługi szkoleniowe jako taka jednostka.
  3. Usługi szkoleniowe świadczone przez Stowarzyszenie stanowią usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Przedmiotem szkoleń jest nauczanie pozostające w bezpośrednim związku tak z branżą jak i zawodem uczestnika szkolenia.

Uczestnikami szkolenia są lekarze anestezjolodzy, szkolenia prowadzone są cyklicznie w oparciu o europejski program "Committe for European Education in Anaestthesiology" w porozumieniu z ESA – Europejskim Towarzystwem Anestezjologicznym.

Po każdym szkoleniu uczestnicy otrzymują punkty edukacyjne, które są wymagane przez Ministerstwo Zdrowia.

Poprzez realizację szkoleń dla lekarzy anestezjologów, Stowarzyszenie realizuje wytyczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia Dz. U. 2326 w sprawie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy.

  1. Pod pojęciem "działalności szkoleniowo-edukacyjnej" Wnioskodawca rozumie szkolenia opisane wyżej, jak również organizacje konferencji, kongresów, zjazdów, które mają charakter szkoleniowo-naukowy, w ramach których odbywają się wykłady oraz warsztaty zawodowe, uczestnicy również otrzymują punkty edukacyjne.
  2. Szkolenia, konferencje, kongresy zjazdy prowadzone są za odpłatnością, czynni członkowie Stowarzyszenia korzystają z nich nieodpłatnie.

Zapytanie dotyczy usług świadczonych odpłatnie jak i nieodpłatnie.

W piśmie z dnia 10 października 2012r. podano ponadto, że nieodpłatne świadczenie usług w formie szkoleń dla członków Stowarzyszenia, nie odbywa się do celów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 września 2012r.):

Czy w świetle przepisów o podatku od towarów i usług wg stanu prawnego na 1 stycznia 2011r., art. 43 ust. 1 pkt 29, Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie działalności szkoleniowo-edukacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność szkoleniowo - edukacyjna prowadzona przez Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie spełniają warunki zawarte w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na poparcie stanowiska Wnioskodawca podał „interpretację indywidualną” wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie zwolnienia szkoleń zawodowych z podatku VAT prowadzonych w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - nr pisma IBPP1/443-158/12/MS z dnia 24 maja 2012r.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w zakresie usług szkoleniowo-edukacyjnych, ponieważ prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i spełniają warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem aby nieodpłatne świadczenie usług na rzecz członków stowarzyszenia mogło być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, musi być świadczone na cele osobiste tych członków.

Jak oświadczył Wnioskodawca, nieodpłatne świadczenie usług w formie szkoleń dla członków Stowarzyszenia, nie odbywa się do celów działalności gospodarczej. Jednocześnie w ocenie tut. organu wzięcie udziału w szkoleniu służy jak najbardziej celom osobistym każdego uczestnika szkolenia, gdyż nabywa on wiedzę na własne potrzeby w celu wykonywania zawodu. Tym samym uznać należy, że jest to świadczenie usług na cele osobiste członków stowarzyszenia zatem podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać zatem należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na prowadzeniu działalności szkoleniowo-edukacyjnej opisanej wyżej, jak również organizacje konferencji, kongresów, zjazdów, które mają charakter szkoleniowo-naukowy, w ramach których odbywają się wykłady oraz warsztaty zawodowe – nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że Stowarzyszenie nie jest objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi szkoleniowe świadczone przez Stowarzyszenie stanowią usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że przedmiotem prowadzonych przez Stowarzyszenie szkoleń jest nauczanie pozostające w bezpośrednim związku tak z branżą jak i zawodem uczestnika szkolenia. Uczestnikami szkolenia są lekarze anestezjolodzy, szkolenia prowadzone są cyklicznie w oparciu o europejski program "Committe for European Education in Anaestthesiology" w porozumieniu z ESA – Europejskim Towarzystwem Anestezjologicznym. Po każdym szkoleniu uczestnicy otrzymują punkty edukacyjne, które są wymagane przez Ministerstwo Zdrowia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy zatem stwierdzić, że powyższe usługi stanowią nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika, stanowią one formy uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych, a zatem spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie z wniosku wynika, że świadczone przez Stowarzyszenie usługi kształcenia zawodowego nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczone przez Stowarzyszenie usługi kształcenia zawodowego w całości są finansowane przez uczestników szkolenia czyli że nie są finansowane ze środków publicznych.

Zatem analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b lub lit. c ustawy o VAT.

Przechodząc natomiast do analizy przedmiotowej sprawy pod kątem zwolnienia usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT podkreślenia wymaga, że jako przepisy, z których mają wynikać formy i zasady w oparciu o które wskazane we wniosku szkolenia mają się odbywać, Wnioskodawca wskazał rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326)

Odnosząc się do zagadnienia ewentualnego zwolnienia od podatku usług szkolenia zawodowego należy mieć na uwadze, że okoliczność, iż przepisy nakładają na określone grupy zawodowe obowiązek doskonalenia zawodowego, nie jest wystarczającą przesłanką do zwolnienia usług kształcenia od podatku od towarów i usług. Dla objęcia usług kształcenia zawodowego zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest, by przepisy regulowały formy i zasady tego kształcenia.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 277, poz. 1634 ze zm.), lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1 (ust. 2).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. z 2004r., Nr 231, poz. 2326 ze zm.) doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej „specjalizacją”, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej „umiejętnością”, oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza polega na stałej aktywności zawodowej. Lekarz potwierdza aktywność zawodową poprzez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych, obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych.

W myśl § 3 pkt 2 i pkt 4 cytowanego wyżej rozporządzenia lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego m.in. poprzez udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności lub w kursie medycznym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej oraz udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym.

Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi indywidualną ewidencję przebiegu doskonalenia zawodowego, w formie „Ewidencji Doskonalenia Zawodowego”, której wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

„Ewidencję Doskonalenia Zawodowego” lekarz otrzymuje nieodpłatnie od okręgowej izby lekarskiej, której jest członkiem (ust. 2).

Lekarz przedstawia okręgowej radzie lekarskiej do wglądu „Ewidencję Doskonalenia Zawodowego” wraz z dokumentami stanowiącymi potwierdzenie odbycia określonych form doskonalenia zawodowego przed zakończeniem okresu rozliczeniowego (ust. 3).

Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w okręgowym rejestrze lekarzy oraz w dokumencie „Prawo wykonywania zawodu lekarza” albo „Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty”, w części „wpisy uzupełniające”. Wzór wpisu do dokumentu prawa wykonywania zawodu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (ust. 4).

Potwierdzenia, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się na podstawie przedłożonej przez lekarza „Ewidencji Doskonalenia Zawodowego” oraz dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego (ust. 5).

Liczbę punktów edukacyjnych odpowiadających poszczególnym formom doskonalenia zawodowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia (ust. 6).

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia dopełnienie przez lekarza obowiązku doskonalenia zawodowego rozlicza się w następujących po sobie okresach rozliczeniowych obejmujących 48 miesięcy.

Ustala się, że lekarz dopełnia obowiązku doskonalenia zawodowego, o którym mowa w § 2 ust. 2, jeżeli w okresie rozliczeniowym uzyskuje co najmniej 200 punktów edukacyjnych (ust. 2).

Uzyskanych punktów edukacyjnych ponad liczbę określoną w ust. 2 nie przenosi się na następny okres rozliczeniowy (ust. 3).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż zasady i formy przeprowadzania ww. szkoleń zostały uregulowane we wskazanym przez Wnioskodawcę rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Oznacza to, że w odniesieniu do lekarzy anestezjologów spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zatem usługi szkoleniowo-edukacyjne polegające na prowadzeniu opisanych wyżej szkoleń, jak również organizacji konferencji, kongresów, zjazdów, które mają charakter szkoleniowo-naukowy, w ramach których odbywają się wykłady oraz warsztaty zawodowe świadczone zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie na rzecz członków Stowarzyszenia – mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, ponieważ prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i spełniają warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Należy dodać, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że usługi na rzecz członków stowarzyszenia świadczone są faktycznie nieodpłatnie, zatem niniejsza interpretacja traci ważność jeśli część składek członkowskich wnoszonych przez członków przeznaczona byłaby na finansowanie tych szkoleń.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj