Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.707.2016.1.BS
z 30 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka C. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów (towarów). Dystrybucja produktów opiera się na systemie sprzedaży bezpośredniej, w ramach którego osoby fizyczne współpracujące ze Spółką (dalej: „konsultantki”) nabywają produkty:

  • na własne potrzeby lub
  • w celu odsprzedaży finalnemu odbiorcy (konsumentowi), co do zasady w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Ze względu na stosowaną politykę wewnętrzną Wnioskodawcy, niezależnie od celu nabycia produktów przez konsultantkę (na potrzeby własne/do odsprzedaży), jak i jej statusu (osoba fizyczna/przedsiębiorca), Spółka w każdym przypadku dokumentuje sprzedaż fakturą VAT wystawianą na konsultantkę na wartość danego zamówienia. W zależności od przyjętego w relacjach z daną konsultantką sposobu przesyłania/udostępniania faktur, faktura jest:

  • drukowana w momencie realizacji zamówienia i umieszczana w paczce wraz z zamówionymi produktami oraz blankietem dowodu wpłaty, która to paczka po skompletowaniu jest wysyłana do konsultantki na podany przez nią adres do kontaktów (z reguły jest to adres zamieszkania), za pośrednictwem firmy kurierskiej/przewozowej lub poczty,
  • generowana w formie elektronicznej (plik PDF), opatrywana podpisem cyfrowym i umieszczana w stosownej zakładce na koncie konsultantki na platformie internetowej/elektronicznej (dalej; „e-platforma”) – w przypadku akceptacji przez konsultantkę przesyłania/udostępniania jej faktur w formie elektronicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Z chwilą otrzymania paczki lub zalogowania się przez konsultantkę do swojego konta na e- platformie i otwarcia pliku zawierającego fakturę Spółka uzyskuje pewność otrzymania/zapoznania się przez konsultantkę z treścią faktury – w pierwszym przypadku, w formie zwrotnej informacji uzyskanej od firmy kurierskiej/poczty (np. listy przesyłek doręczonych w danym okresie), w drugim, w formie komunikatu z systemu informatycznego o otwarciu dokumentu.

Przy tym wszystkie konsultantki – niezależnie od tego, czy wyraziły zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej – posiadają osobiste konto/profil na utrzymywanej przez Spółkę platformie internetowej (dalej: e-platforma), do którego mają one dostęp za pośrednictwem sieci po zalogowaniu się (podaniu login i hasła). Celem e-platformy jest zapewnienie Spółce kontaktu z konsultantkami (i vice versa). Po pierwsze, poprzez e-platformę konsultantki składają zamówienia na zakup produktów (jest to jedyna forma składania zamówień). Na swoim koncie na e-platformie każda konsultantka ma również w szczególności dostęp do salda rozliczeniowego, dzięki czemu jest w stanie na bieżąco sprawdzać status swoich zamówień oraz stan rozliczeń ze Spółką oraz weryfikować, czy i jakie kwoty ono uwzględnia: wpłaty, kwoty należne (do zapłaty) z wystawionych przez Spółkę faktur oraz kwoty do zwrotu, wynikające z korekt.


W szczególności informacje dostępne konsultantce poprzez konto na e-platformie zawierają:

  1. numer i datę zamówienia / dostawy,
  2. aktualny status zamówienia (np. zafakturowane, odebrane etc.),
  3. numer faktury/faktury korygującej,
  4. kwotę obciążenia/uznania „rachunku” konsultantki w Spółce,
  5. saldo po każdej operacji oraz końcowe (bieżące).

Dane te pozwalają w sposób jednoznaczny przyporządkować rozliczenie do konkretnego dokumentu/dokumentów. Z tych względów profil konsultantki na e-platformie stanowi podstawowy i najszybszy sposób uzyskiwania przez nią informacji o jej zamówieniach i rozliczeniach ze Spółką, prowadząc w praktyce niejednokrotnie do sytuacji, iż nie jest ona zainteresowana zapoznaniem się z dokumentami źródłowymi (np. fakturami, ich korektami), gdy już dotrą one do niej (np. w paczce lub pocztą). Tym bardziej, że również ewentualne wątpliwości odnośnie ww. kwestii konsultantka może na bieżąco wyjaśnić za pośrednictwem e-platformy, która umożliwia zadawanie Spółce pytań i uzyskiwanie na nie odpowiedzi (w formie tekstowej) – w szczególności dotyczy to konsultantek, które nawiązują współpracę ze Spółką w sposób doraźny lub dokonują zamówień o niskich wartościach.

O powyższym trybie procedowania, zarówno jeżeli chodzi o sposób realizacji zamówień, zawartość paczek, sposób przekazywania dokumentów (faktur, faktur korygujących, blankietów dowodu wpłaty etc.), jak i zasad komunikacji za pośrednictwem e-platformy, konsultantki są informowane w momencie nawiązywania współpracy ze Spółką, kiedy to przydzielany jest im również login pozwalający na korzystanie z indywidualnego konta na platformie.


Przedstawiony schemat obiegu informacji i dokumentów między Spółką a konsultantkami pozostaje co do zasady aktualny również w przypadku faktur korygujących wystawianych przez Spółkę. Główną przyczyną, dla której Spółka dokonuje korekt jest zwrot/wymiana produktów wynikająca z:

  1. Niespełnienia oczekiwań finalnego nabywcy – prowadzona przez Spółkę polityka sprzedaży zakłada możliwość dokonania zwrotu towarów przez klientów w przypadku, gdy zakupiony produkt nie spełnia ich wymagań/oczekiwań (jest to tzw. Gwarancja). Wynika to z faktu, iż klient dokonując zakupu produktów Spółki opiera się przede wszystkim na informacjach zamieszczonych w katalogu, a nie na bezpośrednim kontakcie z produktem przed jego zakupem. Spółka wprowadziła jednak obostrzenia w zakresie dokonywania zwrotów, wprowadzając m.in. maksymalny okres na jego dokonanie – liczony od daty zakupu produktu przez klienta, czy stopień zużycia/wykorzystania produktu;
  2. Zafakturowania i wysłania niezamówionego lub uszkodzonego produktu;
  3. Braku odbioru zamówionych produktów przez konsultantkę.
    Innymi przyczynami korekt in minus są:
  4. Wydanie mniejszej ilości towarów, niż wynikało to z zamówienia.
  5. Korekty wartościowe.

Wystawienie faktury korygującej poprzedzone jest przeprowadzeniem przez Spółkę procedury reklamacyjnej, zgodnie z ustalonymi i znanymi konsultantkom zasadami, w ramach której dochodzi do weryfikacji zgodności zwrotu z określonymi przez Spółkę warunkami przyjmowania zwrotów oraz kompletności przesyłki zwrotnej – dopiero uznanie reklamacji przez Dział Zwrotów Spółki pozwala dokonać korekty i uznać „rachunek” konsultantki korygowaną kwotą.

W przypadku zwrotu produktów (zgodnie z pkt 1-2 powyżej), będącego najczęstszą przyczyną korekt konsultantka – w celu zainicjowania procedury reklamacyjnej – obowiązana jest postępować zgodnie z ustalonymi wymaganiami. W szczególności, obowiązana jest wypełnić internetowy formularz zwrotu (dalej: „Formularz”), podając m.in.: datę i numer faktury potwierdzającej zakup produktu przez konsultantkę, kod i ilość (liczbę sztuk) produktu. Po kliknięciu przycisku „wyślij” informacje dotyczące zwrotu zostają przesłane do systemu rozliczeniowego.


Zasady zwrotów są dostępne w strefie konsultantki (na jej stronie znajdującej się na e-platformie). W strefie znajduje się też instrukcja jak korzystać z funkcjonalności zwrotów. Należy nadmienić, iż Formularz zawiera również wyjaśnienia dotyczące sposobu realizacji zwrotów, obejmujące informacje nt.:

  1. korekty salda rozliczeniowego,
  2. wymiany produktów czy
  3. nieuwzględnienia zwrotu.

W tym ostatnim przypadku konsultantka jest informowana na piśmie (wg ustalonego wzoru) o przyczynach odmowy, produktach, których to dotyczy (istotne w przypadku zwrotu większej ich ilości), możliwości odbioru produktów – osobiście lub za pośrednictwem poczty, terminie na dokonanie odbioru, po którego bezskutecznym upływie produkt jest utylizowany.

Tym samym poprzez konto na e-platformie, na którym Spółka zamieszcza informacje (w formie wystawienia faktury korygującej i pomniejszenia salda) wskazujące na sposób załatwienia reklamacji konsultantka uzyskuje wiedzę/pewność, co do stanu swoich rozliczeń z tytułu dokonanych w Spółce zakupów oraz ostatecznym przebiegu/kształcie tych transakcji.

Następstwem uwzględnienia reklamacji, jak była już o tym mowa, jest zwrot konsultantce kwoty wynikającej z korekty. Z uwagi na co do zasady stałą współpracę z konsultantkami zwrot ten, w celu uproszczenia rozliczeń, odbywa się poprzez potrącenie (kompensatę) z bieżącymi należnościami przypadającymi od danej konsultantki; kwota wynikająca z korekty pomniejsza kwotę do zapłaty wynikającą z wystawianego i przesyłanego do konsultantki w paczce blankietu dowodu wpłaty za najbliższe, złożone przez nią po dacie korekty, zamówienie. Jeżeli kwota wynikająca z korekty jest wyższa niż wartość najbliższego zamówienia dokonanego przez daną konsultantkę, dowód wpłaty za to zamówienie nie jest wystawiany, a o pozostałą do rozliczenia kwotę pomniejsza się należność w dowodzie wpłaty za kolejne zamówienie, aż do pełnego rozliczenia kwoty faktury korygującej.

Jeśli jednak konsultantka nie złoży kolejnego zamówienia w określonym przez Spółkę czasie, wówczas powstała w następstwie korekty kwota nadpłaty może być odesłana do konsultantki przelewem bankowym na jej własne konto (jeśli konsultantka przedstawi Spółce numer takiego rachunku) lub przekazem pocztowym na jej adres (jeśli Spółka nie dysponuje numerem konta konsultantki). Spółka dokonuje każdego zwrotu niezwłocznie po zgłoszeniu stosownego żądania przez konsultantkę. Ponadto, Spółka realizuje zwrot z własnej inicjatywy zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi (tj., jak wskazano powyżej, na rachunek bankowy konsultantki lub przekazem pocztowym). W praktyce, większość takich nadpłat zostaje zwrócona, choć mogą występować także nieliczne sytuacje, gdy mimo dwukrotnego nadania przekazu pocztowego, konsultantka nie podejmie ostatecznie przekazywanych środków. Kwestia zgłoszenia się po środki należne konsultantce pozostaje jednak poza jakąkolwiek kontrolą Spółki.


Sama natomiast faktura korygująca jest doręczana konsultantce na jeden z dwóch sposobów w zależności od formy, w której została ona wystawiona. Mianowicie:

  • faktura korygująca papierowa jest:
    • co do zasady drukowana i dołączana do paczki z produktami wysyłanymi do konsultantki w wyniku realizacji jej najbliższego, kolejnego zamówienia (przy czym samo to zamówienie jest dokumentowane odrębną fakturą VAT sprzedaży, która także jest umieszczana w tej paczce, podobnie jak blankiet dowodu wpłaty za to zamówienie);
    • jeśli jednak w określonym czasie (tj. zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami w okresie 30 dni) konsultantka nie złoży kolejnego zamówienia, a tym samym nie jest wysyłana do niej paczka z zamówionymi produktami, faktura korygująca, po upływie 30 dni, jest drukowana i wysyłana do konsultantki na jej adres listem zwykłym, za pośrednictwem poczty;
  • faktura korygująca elektroniczna (w przypadku konsultantek, z którymi uzgodniono taką formę dokumentowania sprzedaży przez Spółkę) – począwszy od dnia jej wystawienia jest udostępniona i widoczna dla konsultantki na e-platformie, w postaci pliku PDF, do którego konsultantka ma dostęp po zalogowaniu się do swojego konta.


W konsekwencji, Spółka uznaje co do zasady, iż dysponuje potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (konsultantkę), jeżeli:

  • w przypadku faktur papierowych, gdy faktura korygująca została dołączona do paczki z kolejnym zamówieniem – posiada otrzymane od przewoźnika/kuriera i z poczty potwierdzenie odbioru paczki;
  • w przypadku faktur elektronicznych — doszło do otwarcia przez konsultantkę, po jej zalogowaniu się do swojego konta, pliku PDF zawierającego dokument korekty, umieszczony na platformie internetowej; wówczas następuje rejestracja potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez konsultantkę.


W praktyce zdarza się, iż po złożeniu reklamacji i jej uwzględnieniu przez Spółkę konsultantka zaprzestaje (przejściowo bądź definitywnie) kontaktów ze Spółką. W szczególności nie składa kolejnych zamówień, nie kontaktuje się ze Spółką poprzez e-platformę ani też w jakikolwiek inny sposób. Jej konto/profil pozostaje jednak aktywne, tak iż może ona uzyskać/zaktualizować swoją wiedzę nt. stanu rozliczeń ze Spółką oraz dokumentów, z których stan ten wynika (Spółka wskazuje przy tym, że konto pozostaje aktywne przez ustalony okres czasu, po czym następuje jego blokada – odblokowanie konta następuje, gdy konsultantka wznawia składanie zamówień. Jednocześnie, jak była o tym już wyżej mowa, w takim przypadku Spółka przesyła fakturę korygującą wystawioną w następstwie uwzględnienia reklamacji:

  • listem zwykłym za pośrednictwem poczty na podany przez konsultantkę adres – w przypadku gdy jest to faktura papierowa (wybór przesłania listu tą formą, a nie np. listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, jest podyktowany kosztem nadania takiej przesyłki, a podatkowymi skutkami dokonania korekty, tj. w niektórych przypadkach koszt wysyłki faktury listem poleconym, byłby wyższy, niż kwota VAT wynikająca z korekty),
  • udostępnia w ramach konta konsultantki na e-platformie - w przypadku gdy jest to faktura elektroniczna.


Celem poprawy efektywności procesu doręczenia konsultantkom faktur korygujących i zapewnienia, że każda konsultantka każdorazowo poweźmie informacje o wystawieniu przez Spółkę faktury korygującej, Wnioskodawca planuje wprowadzenie zmian do regulaminu współpracy pomiędzy Spółką a konsultantką, a w konsekwencji również do procesu doręczania konsultantkom faktur korygujących. Zmiany te polegać mają przede wszystkim na wprowadzeniu następujących postanowień, mówiących o tym, że:

  • wszystkie faktury korygujące, będą udostępniane konsultantkom w formie elektronicznej na platformie internetowej w następujący sposób:
    • e-faktury korygujące, tak jak dotychczas, w dacie ich wystawienia,
    • faktury korygujące wystawiane, co do zasady, w formie papierowej, będą również w dacie ich wydruku i wysyłki (wraz z nowym zamówieniem bądź w drodze listu zwykłego), udostępniane w formie elektronicznej na platformie internetowej,
  • obrazy faktur i faktur korygujących, wystawiane co do zasady, w formie papierowej, udostępnione w formie elektronicznej na platformie, w przypadku kompletowania wysyłki do konsultantki będą drukowane i dołączane do przesyłki, zaś w przypadku braku kolejnego zamówienia w terminie 30 dni, po upływie tego terminu będą drukowane i wysyłane pocztą listem zwykłym,
  • Spółka i konsultantki zgadzają się na przyjęcie domniemania, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia faktury korygującej, w terminie 7 dni od jej udostępnienia, potwierdza automatycznie, iż konsultantka zapoznała się z treścią dokumentu,
  • w każdym momencie dane dotyczące historii zamówień i rozliczeń między konsultantką a Spółką są dostępne po zalogowaniu na platformę.


Powyższe w praktyce ma zapewnić, że konsultantka zapoznała się z treścią wystawianych przez Wnioskodawcę faktur korygujących – bądź to poprzez uzyskanie potwierdzenia od kuriera / przewoźnika / poczty doręczenia przesyłki lub elektronicznego otwarcia danego pliku bądź przez realizację domniemania, iż po upływie określonego terminu strony uznają, iż konsultantka zapoznała się z treścią dokumentu. Nawet jednak w przypadku realizacji opisanego domniemania przewidziany w nim termin został ustalony w taki sposób, aby zagwarantować, że konsultantka będzie dysponowała papierowym dokumentem faktury korygującej. Korekta zostanie bowiem do niej wysłana (czy to wraz z nowym zamówieniem, czy też jako list zwykły) tego samego dnia (lub następnego – zgodnie z harmonogramem wysyłek), którego zamieszczony zostanie na e-platformie elektroniczny obraz danej faktury korygującej (i od którego to dnia rozpocznie bieg siedmiodniowy termin domniemania). W ten sposób, Spółka unika sytuacji, w której faktura korygująca zostanie wydrukowana i jednocześnie zamieszczona na e-platformie (co spowoduje rozpoczęcie liczenia siedmiodniowego terminu), a sama wysyłka zostanie odroczona (np. do upływu 30 dni od poprzedniego zamówienia).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle planowanych procedur Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek:

  1. w przypadku faktur elektronicznych:
    • za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma elektroniczne potwierdzenie otwarcia pliku faktury przez konsultantkę, nie później jednak niż
    • za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie w razie nieotrzymania elektronicznego potwierdzenia otwarcia pliku faktury przed tym terminem?
  2. w przypadku faktur papierowych w razie złożenia przez konsultantkę nowego zamówienia w ciągu 30 dni:
    • za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma od przewoźnika (operatora pocztowego) potwierdzenie dostarczenia konsultantce nowego zamówienia, do którego Spółka załączyła fakturę korygującą, nie później jednak niż
    • za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie (która to data jest tożsama z datą wysłania nowego zamówienia – zgodnie z harmonogramem wysyłek – zawierającego wydrukowaną fakturę korygującą) w razie nieotrzymania od przewoźnika (operatora pocztowego) potwierdzenia dostarczenia nowego zamówienia przed tym terminem?
  3. w przypadku faktur papierowych w razie niezłożenia przez konsultantkę nowego zamówienia w ciągu 30 dni – za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie (która to data jest tożsama z dniem wydruku faktury korygującej i jej przesłania konsultantce listem zwykłym)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle planowanych procedur Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek we wskazanych powyżej terminach.


  1. Stan prawny

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.; daiej: ustawa o VAT) podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Z kolei, na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania o wartość zwróconych towarów, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie zaś do art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT powyższego warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru nie stosuje się, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. W takim przypadku, na podstawie art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione powyższe przesłanki.


Z powyższych przepisów wynika, że podstawa opodatkowania wykazana na fakturze pierwotnej może podlegać obniżeniu, w sytuacji gdy:

  • podatnik uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów; albo
  • podatnik pomimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej nie uzyskał potwierdzenia, lecz z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


  1. Praktyka orzecznicza sądów i organów administracji podatkowej

Wprowadzenie do ustawy o VAT opisanych powyżej zasad wynika z realizacji przez polskiego ustawodawcę tez wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej; TSUE) w sprawie C- 588/10 Kraft Foods Polska S.A. We wskazanym wyroku TSUE poddał analizie w świetle Dyrektywy 112/2006/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE seria L z 2006 r., Nr 347, str. 1; dalej: Dyrektywa) możliwość uzależnienia przez państwo członkowskie Unii Europejskiej prawa podatnika VAT do obniżenia podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze pierwotnej od posiadania przez tego podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Zgodnie z podstawową tezą tego wyroku „jeżeli uzyskanie – w rozsądnym terminie – przez dostawcę towarów zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury” – teza nr 40.


Z rozważań dokonanych przez TSUE w cytowanym powyżej wyroku wynika, że prawo obniżenia podstawy opodatkowania musi podatnikowi przysługiwać także wtedy, gdy:

  • podatnik dochował należytej staranności w celu uzyskania od nabywcy towarów potwierdzenia otrzymania faktury korygującej,
  • podatnik dochował należytej staranności w celu uzyskania potwierdzenia, że nabywca towarów zapoznał się z fakturą korygującą,
  • dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach wskazanych w fakturze korygującej.


W świetle powyższego można więc stwierdzić, że TSUE dokonał przesunięcia akcentu z posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej na posiadanie przez wystawcę faktury korygującej wiedzy, że nabywca towarów jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. W takim też duchu należy w konsekwencji interpretować przepisy polskiej ustawy o VAT, w szczególności wymogi ustanowione w jej art. 29a ust. 13, ust. 15 pkt 4 oraz ust. 16.

Należy ponadto zwrócić uwagę, że w świetle ww. orzeczenia TSUE wystawca faktury korygującej nie musi zawsze mieć 100 % pewności, że nabywca towarów otrzymał korektę i zapoznał się z nią. Samo uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta nie może być bowiem nadmiernie uciążliwe dla podatnika, gdyż obowiązek uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towarów jest obowiązkiem formalnym, który powinien być spełniony w sposób zwyczajowo przyjęty w danych okolicznościach. Wystarczy, że sprzedawca wykaże należytą staranność informując nabywcę o zmianie podstawy opodatkowania i upewniając się, że informacja ta została przekazana w taki sposób, że nabywca mógł się z nią zapoznać.

W związku z powyższym, wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie jest wymogiem bezwzględnym, a tym samym brak bezpośredniego potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może, w ocenie TSUE, automatycznie pozbawiać sprzedawcy możliwości uwzględnienia przesłanej korekty.

Takie podejście TSUE jest odzwierciedleniem jednej z podstawowych zasad całego prawa wspólnotowego tj. zasady proporcjonalności. Zgodnie z tą zasadą, ograniczenia w korzystaniu z przyznanych podmiotom praw są dopuszczalne jedynie wtedy, gdy są one konieczne i niezbędne do osiągnięcia celów Unii Europejskiej, a zastosowane środki muszą być odpowiednie, niezbędne i proporcjonalne do realizacji tych celów. Jednocześnie, interpretacja Dyrektywy oraz implementującej ją polskiej ustawy o VAT musi następować w duchu naczelnej dla systemu VAT zasady neutralności, mającej na celu „(...) całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem, że co do zasady, podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT” – tak TSUE w wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-255/02 – Halifax i in. (teza 78).

Na temat proporcjonalności obowiązków formalnych stawianych podatnikom wypowiedział się TSUE już w wyroku z dnia 11 czerwca 1998 r. w sprawie C-361/96 Sociéciéte Générale. W wyroku tym wskazano, że określony obowiązek formalny może zostać przełamany w danym stanie faktycznym przez zasadę proporcjonalności. Przełamanie to wynika z potrzeby zachowania odpowiedniej równowagi pomiędzy celem jakim jest nakładanie podatków i zapobieganie nadużyciom oraz celem jakim jest zabezpieczenie prawa do odliczenia podatku VAT przez podatnika, zgodnie z zasadą neutralności podatkowej VAT.

Na zasadę neutralności podatkowej w kontekście zasady proporcjonalności TSUE zwrócił uwagę w wyroku z dnia 27 września 2007 r. w sprawie C-146/05 Albert Coliśe wskazując, że „przepisy te [formalne] nie mogą być wykorzystywane w sposób, który podważałby neutralność podatku VAT, stanowiącą podstawową zasadę wspólnego systemu podatku VAT ustanowionego przez przepisy wspólnotowe w tej dziedzinie”.


Z kolei w wyroku C-566/07 Stadeco BV z dnia 18 czerwca 2009 r. TSUE zajął stanowisko, że jeżeli podatnik wyeliminował ryzyko utraty wpływów podatkowych, to dopełnienie obowiązków formalnych nie jest niezbędne.


Warto w tym miejscu zwrócić również uwagę na zasadę proporcjonalności dotyczącą samego podatku VAT. Zgodnie z art. 1 ust. 2 zd. 1 Dyrektywy, zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem. Skoro więc podatek ma być dokładnie proporcjonalny do ceny towarów, to każda zmiana ceny przyjętej pomiędzy podatnikiem a jego kontrahentem (jej zwiększenie bądź zmniejszenie) powinna wpływać bezpośrednio na wysokość podatku należnego od dostawy tychże towarów dokonywanej przez podatnika. Potwierdzenie powyższych tez wynika również z wyroku TSUE z dnia 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd., w którym TSUE stwierdził, że podstawa opodatkowania VAT nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia faktycznie zapłaconego podatnikowi przez finalnego konsumenta. Tym samym, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego od dokonanej dostawy towarów stanowi podstawowe prawo podatnika, który następczo obniży zastosowaną cenę – np. z powodu dokonanego przez kontrahenta zwrotu części zakupionego towaru.

Opisane powyżej wymogi wynikające z prawa Unii Europejskiej oraz z orzecznictwa TSUE są respektowane także przez polskie organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdzają, że spełnienie obowiązków formalnych nie może mieć charakteru rygorystycznego, wpływającego na zasadę neutralności podatkowej.


I tak w interpretacji indywidualnej z dnia 7 września 2015 r., sygn. IPPP1/4512-862/15-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności”. Powyższe znajduje potwierdzenie także m.in. w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:
    • w interpretacji z dnia 29 czerwca 2015 r., 1PPP2/4512-326/15-2/RR,
    • w interpretacji z dnia 9 września 2013 r., sygn. IPPP1/443-694/13-2/ISZ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi:


Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2013 r. sygn. IPPP1/443-979/13-2/IGo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zwrócił uwagę na dwie istotne przesłanki pozwalające na uznanie, że sprzedawca spełnił obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej:

  • podpisanie przez nabywcę regulaminu regulującego warunki potwierdzenia odbioru faktur korygujących,
  • udostępnienie, zgodnie z regulaminem faktury korygującej.


I tak, na gruncie ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym przed 2014 r. organ podatkowy zwrócił uwagę, że „należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że akceptacja Regulaminu, regulującego m.in. zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących przez odbiorcę faktury w sytuacji, gdy Spółka nie otrzyma automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, stanowić będzie dowód przyjęcia przez Strony pewnych rozwiązań prawnych, które wywierają odpowiednie skutki nie tylko pomiędzy Stronami, ale również wobec innych podmiotów, w tym organów skarbowych. Obowiązywanie Regulaminu w relacjach handlowych z faktorantami świadczyć będzie o dochowaniu należytej staranności przez Spółkę, która zabezpiecza się na wypadek niezależnych od siebie zdarzeń związanych z procesem doręczania faktury korygującej do faktoranta. Skoro dla wykazania, iż odbiorca faktury zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią dopuszczalne są wszelkie środki dowodowe, to w przypadku, gdy zgodnie z zaakceptowanym Regulaminem, nie zostanie odesłany automatyczny e-mail/komunikat potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez faktoranta, zasadne jest uznanie, iż po upływie określonego czasu (w tym przypadku 7 dni) także:

  • samo wysłanie faktury elektronicznej do kontrahenta, lub
  • umieszczenie pliku elektronicznej faktury korygującej w systemie elektronicznej wymiany dokumentów, a w tym przypadku również
    fakt, iż faktorant poprzez każdorazowe
  • zalogowanie się do swojego indywidualnego konta w systemie ma możliwość zapoznania się z zawartością tego pliku i jego pobrania (co również wynika z uzgodnionego i zaaprobowanego przez faktoranta Regulaminu),

stanowić będzie wypełnienie warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Spółki, iż: [...]

  • gdy upłynie 7 dni od dnia wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą, w przypadku braku e-maila zwrotnego oraz
  • gdy upłynie 7 dni od dnia udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów, w przypadku braku komunikatu zwrotnego

spełniony będzie przewidziany w art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT warunek posiadania przez wystawcę (Spółkę) potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, należało uznać za prawidłowe.”


  1. Nowe procedury przyjęte w Spółce

Jak już wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, ze względu na specyfikę modelu sprzedaży bezpośredniej realizowanej przez konsultantki, wymiana/zwrot produktów uprzednio przez nie zamówionych w Spółce stanowi nieodłączny element działalności Wnioskodawcy. Pomyślne zakończenie procedury reklamacyjnej skutkujące uznaniem reklamacji przez Dział Zwrotów Spółki powoduje każdorazowo konieczność korekty dotychczasowych rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a daną konsultantką. W związku z tym, że sprzedaż dokonywaną na rzecz konsultantek Spółka dokumentuje fakturami, korekta rozliczenia wymaga od Wnioskodawcy wystawienia stosownej faktury korygującej, obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego z tytułu transakcji objętej korektą rozliczeń.


Zdecydowana większość konsultantek prowadzi aktywną współpracę ze Spółką, co skutkuje regularnym składaniem przez nie kolejnych zamówień. W takim przypadku:

  • jeśli konsultantka wybrała opcję faktur papierowych, Spółka dołącza fakturę korygującą do paczki z produktami wysyłanymi do konsultantki w wyniku realizacji jej najbliższego zamówienia – w takiej sytuacji Spółka posiada otrzymane od przewoźnika/kuriera i z poczty potwierdzenie odbioru paczki; albo
  • jeśli konsultantka wyraziła zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych, Spółka zamieszcza stosowną e-fakturę korygującą na koncie danej konsultantki na e-platformie – wówczas moment otworzenia przez konsultantkę pliku PDF z fakturą korygującą jest odnotowywany w systemie Spółki.

W powyższych przypadkach, nadpłata powstała w wyniku korekty rozliczeń jest kompensowana z bieżącymi należnościami przypadającymi od danej konsultantki, pomniejszając tym samym kwotę do zapłaty z tytułu kolejnego zamówienia produktów Spółki (potwierdzając jednocześnie po raz kolejny wysokość korekty poprzedniego rozliczenia i fakt zrealizowania poprzedniej transakcji na warunkach wynikających z faktury korygującej).

W razie jednak, gdyby dana konsultantka nie złożyła kolejnego zamówienia w określonym przez Spółkę terminie, Wnioskodawca przesyła do niej fakturę korygującą na jej adres listem zwykłym, za pośrednictwem poczty (wybór przesłania listu tą formą, a nie np. listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, jest podyktowany kosztem nadania takiej przesyłki, a nie podatkowymi skutkami dokonania korekty, tj. w niektórych przypadkach koszt wysyłki faktury listem poleconym, byłby wyższy, niż kwota VAT wynikająca z korekty). Wystawienie faktury korygującej wiąże się też z jednoczesnym uwzględnieniem wartości korekty w rozliczeniu finansowym konsultantki, co jest automatycznie odzwierciedlane na jej indywidualnym koncie na e-platformie. W ten sposób, w ocenie Spółki, konsultantki mają świadomość obniżenia kwoty należnej Spółce z tytułu poprzedniego zamówienia w związku z pomyślnym zakończeniem procesu reklamacyjnego inicjowanego przez same konsultantki. Na marginesie można też zauważyć, że jeżeli Spółka dokonała zwrotu powstałej nadpłaty (np. wskutek zgłoszonego przez konsultantkę żądania), Wnioskodawca będzie wówczas dysponować także dowodem nadania przekazu pocztowego lub wyciągiem z własnego rachunku bankowego potwierdzającym dokonanie odpowiedniego przelewu środków.

Spółka, chcąc dołożyć wszelkich starań celem zapewnienia, że każda konsultantka każdorazowo poweźmie informacje o wystawieniu faktury korygującej, zamierza dodatkowo zmienić regulamin współpracy z konsultantkami. W rezultacie tych zmian, wszystkie wystawiane przez Spółkę faktury korygujące (także w przypadkach, gdy konsultantka wybrała opcję faktur papierowych, nie wyrażając zgody na otrzymywanie faktur elektronicznych) będą przez Wnioskodawcę zamieszczane na indywidualnych kontach konsultantek na e-platformie, co przyczyni się do zapewnienia możliwie szerokiej informacji o wystawieniu faktur korygujących i jej szczegółach. Zaznaczyć także należy, że konsultantka będzie w posiadaniu takiej faktury korygującej. Jak już Spółka wspominała, w przypadku faktur wystawianych co do zasady w formie papierowej, zamieszczenie faktury korygującej na e-platformie, następowało będzie automatycznie w dacie jej fizycznego wydruku i następnie wysłania, zgodnie z harmonogramem wysyłek, wersji papierowej w uzgodnionej formie, tj. listem pocztowym zwykłym lub w paczce z następnym zamówieniem (faktury korygujące są drukowane zawsze bezpośrednio przed ich zapakowaniem do paczki i wysyłką, co oznacza, że nie występuje sytuacja, iż faktura jest drukowana i czeka 30 dni na kolejne zamówienie).

Dodatkowo, wszystkie konsultantki chcące współpracować ze Spółką będą musiały wyrazić zgodę na zapis Regulaminu uprawniający Wnioskodawcę do przyjęcia, że konsultantka zapoznała się z treścią faktury korygującej zamieszczonej na e-platformie, jeśli Spółka nie odnotuje otwarcia pliku tej faktury w terminie 7 dni od jej udostępnienia na e-platformie. W efekcie przyjęcia tej zasady, konsultantka będzie samodzielnie odpowiadać za skutki prawne zaniechania regularnego logowania się do własnego konta na e-platformie, będącej podstawowym narzędziem do kontaktu ze Spółką.

  1. Ocena nowych procedur przyjętych w Spółce w świetle prawa i praktyki

Przenosząc powyższe rozważania wynikające z przepisów oraz praktyki prawnej na opisane zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, ogół rozwiązań, jakie Spółka zamierza wdrożyć jasno wskazuje, iż Spółka podjęła szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnienie, że konsultantki niezwłocznie dowiadują o wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze korygującej i mają pewność jej doręczenia. Wdrożenie takich procedur będzie zatem wyrazem należytej staranności podejmowanej przez Wnioskodawcę celem upewnienia się, że konsultantki nabywające produkty Spółki są w posiadaniu korekty faktury i że zdołały się z nią zapoznać. Podkreślić przy tym należy, iż należyta staranność jest kategorią prawną, którą ocenia się przez pryzmat sposobu działania danego podmiotu (tu: Spółki), a nie przez pryzmat efektów tego działania – czyli dowodów świadczących o zapoznaniu się przez nabywcę z fakturą korygującą.


Mając więc na uwadze, że Wnioskodawca:

  • uzgadnia warunki procesu doręczania faktur korygujących w regulaminie zawieranym z każdą konsultantką,
  • zapewnia każdej konsultantce całodobowy dostęp do jej indywidualnego konta na e-platformie, na którym konsultantka może śledzić wszystkie rozliczenia ze Spółką, w tym w szczególności kwoty salda jakie ono uwzględnia: wpłaty, kwoty należne (do zapłaty) z wystawionych przez Spółkę faktur, numery i daty tych faktur oraz kwoty do zwrotu, wynikające z korekt, jak również numery i daty wystawionych faktur korekt.
  • udostępnia obraz faktury korygującej na indywidualnym koncie danej konsultantki na e-platformie w dacie wystawienia elektronicznej faktury korygującej lub odpowiednio w dacie wydruku i wysyłki faktury doręczanej co do zasady w formie papierowej,
  • wyznacza odpowiedni czas na zapoznanie się konsultantki z fakturą korygującą,
  • aktualizuje dostępne do wglądu na e-platformie salda na koncie rozliczeniowym konsultantki, równocześnie z zakończeniem procedury reklamacyjnej,
  • we wskazanych powyżej przypadkach dodatkowo przekazuje konsultantce fakturę korygującą w formie papierowej dla celów dokumentacyjnych,

należy stwierdzić, iż Spółka podejmuje możliwie wiele różnych działań, przekraczających staranność zwykle wymaganą w podobnych okolicznościach, żeby zapewnić, iż konsultantki mają wiedzę o wystawieniu i wysłaniu do nich faktury korygującej przez Spółkę.


W świetle orzecznictwa TSUE opartego zarówno o zasadę proporcjonalności wspólną dla całego porządku prawnego Unii Europejskiej, jak również o naczelne zasady rządzące systemem VAT, nie jest dopuszczalne żądanie od podatników uzyskania wyłącznie bezpośredniego potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta (np. uzyskania pocztowego potwierdzenia odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą). Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, muszą zezwalać na obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego także wtedy, gdy podatnik nie ma możliwości uzyskania od kontrahenta w rozsądnym terminie potwierdzenia odbioru faktury korygującej lub gdy uzyskanie takiego potwierdzenia będzie nadmiernie utrudnione.

W opinii Wnioskodawcy, przesłanka „nadmiernego utrudnienia” realizuje się na gruncie przepisów ustawy o VAT w razie, gdy podatnik nie uzyskał od kontrahenta potwierdzenia otrzymania faktury korygującej mimo udokumentowanej próby jej doręczenia (zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4).

Zdaniem Wnioskodawcy udostępnianie faktur korygujących na e-platformie i zobowiązanie konsultantek do regularnego logowania się na ich indywidualnych kontach (wskutek udzielenia zgody na przyjęcie przez Wnioskodawcę, że konsultantka zapoznała się z treścią faktury korygującej, jeśli Spółka nie odnotuje otwarcia pliku tej faktury w terminie 7 dni od jej udostępnienia na e-platformie), będzie świadczyło o podjęciu przez Spółkę udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej. Zdaniem Spółki, wymaganie od niej innych dowodów podjęcia próby doręczenia faktury korygującej należy uznać za wymóg nieproporcjonalny w świetle orzecznictwa TSUE, wiążący się z nadmierną uciążliwością po stronie Spółki i zaburzający zasadę neutralności VAT dla jego podatników – szczególnie przy uwzględnieniu szeregu pozostałych elementów procedury planowanej przez Wnioskodawcę, której ostatecznym celem jest zapewnienie, iż konsultantki mają wiedzę o wystawieniu faktury korygującej przez Spółkę. Tym samym należy uznać, że Spółka wypełni pierwszą przesłankę określoną w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

Ponadto, za spełnioną należy uznać również drugą przesłankę przewidzianą w ww. przepisie – mianowicie, (1) zwrot towaru inicjowany przez samą konsultantkę (w przypadku korekt wartościowych, znakomita większość z nich jest również inicjowana przez konsultantkę), (2) rozliczenie finansowe na koncie konsultantki na e-platformie internetowej w dacie wystawienia faktury korygującej, (3) wyciągi bankowe i dowody nadania przekazów pocztowych (w przypadkach, gdy zwrotu dokonano w tej formie), będą stanowiły dokumentację, z której będzie wynikało, że konsultantki wiedzą, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.


W świetle wypełnienia ww. przesłanek, w odniesieniu do Spółki nie znajdzie więc zastosowania warunek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez konsultantki, wymagany na mocy art. 29a ust. 13. Tym samym należy przyjąć, że Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w związku ze zwrotami towarów dokonanymi przez konsultantki:

  1. w przypadku faktur elektronicznych:
    • za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma elektroniczne potwierdzenie otwarcia pliku faktury przez konsultantkę, nie później jednak niż
    • za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie w razie nieotrzymania elektronicznego potwierdzenia otwarcia pliku faktury przed tym terminem;
  2. w przypadku faktur papierowych w razie złożenia przez konsultantkę nowego zamówienia w ciągu 30 dni:
    • za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma od przewoźnika (operatora pocztowego) potwierdzenie dostarczenia konsultantce nowego zamówienia, do którego Spółka załączyła fakturę korygującą, nie później jednak niż
    • za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie (która to data jest tożsama z datą wysłania nowego zamówienia – zgodnie z harmonogramem wysyłek – zawierającego wydrukowaną fakturę korygującą) w razie nieotrzymania od przewoźnika (operatora pocztowego) potwierdzenia dostarczenia nowego zamówienia przed tym terminem;
  3. w przypadku faktur papierowych w razie niezłożenia przez konsultantkę nowego zamówienia w ciągu 30 dni – za okres rozliczeniowy, w którym upłynie 7 dni od daty udostępnienia konsultantce obrazu faktury korygującej na e-platformie (która to data jest tożsama z dniem wydruku faktury korygującej i jej przesłania konsultantce listem zwykłym).

Prawidłowość powyższych konkluzji potwierdza też praktyka organów interpretacyjnych – w szczególności warto tu zwrócić uwagę na przywoływaną już interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 października 2013 r., sygn. IPPP1/443-979/13-2/IGo, w której organ interpretacyjny – w świetle orzecznictwa TSUE i zasad prawa unijnego oraz reguł systemu VAT – w pełni zasadnie wskazał, że zapisy regulaminu wprowadzonego przez podatnika także stanowią pełnoprawny sposób wykazania, że Spółka dochowała należytej staranności, by wykazać, że odbiorca faktury korygującej zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią, a tym samym, że powinno jej przysługiwać prawo obniżenia podstawy opodatkowania mimo braku bezpośredniego potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj