Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB4.4511.1184.2016.1.MS2
z 23 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 19 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z przyznawaniem nagród w konkursach skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z przyznawaniem nagród w konkursach skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podmiotem z Grupy X (dalej: „Grupa”), która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. W rezultacie wydzielenia niektórych obszarów działalności do wyspecjalizowanych podmiotów z Grupy, Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży usług finansowych oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca w ramach prowadzonych działań marketingowych, podejmuje się organizacji konkursów o charakterze promocyjno-marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy.

W dniu 18 sierpnia 2016 r. Spółka otrzymała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego o Nr IPPB4/4511-785/16-6/MS2, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że z tytułu wydawania nagród w konkursach skierowanych wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Spółka będzie działała jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowy od osób fizycznych i będzie zobowiązana do składania informacji podsumowującej PIT-8AR.

Spółka obecnie rozważa modyfikację przyjętego modelu organizowania konkursów i wnosi o potwierdzenie stanowiska w poniższym modelu.


Organizowane przez Spółkę konkursy będą skierowane do partnerów handlowych Grupy, przykładowo sklepów partnerskich oferujących sprzedaż detaliczną albo do sieci dealerów samochodów. Rywalizacja odbywać będzie się w ramach grupy sklepów partnerskich/sieci dealerów samochodowych albo w ramach jednego sklepu partnerskiego/dealera samochodowego. Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę adresowane będą do osób pracujących u wyżej wskazanych kontrahentów Grupy, bezpośrednio uczestniczących w sprzedaży usług finansowych oferowanych przez Grupę. Uczestnikami konkursów będą m.in. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujących z kontrahentem Grupy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Do grona uczestników konkursów nie będą wchodzili pracownicy Wnioskodawcy ani osoby, które łączy stosunek cywilnoprawny z Wnioskodawcą. Konkursy będą przeprowadzane na podstawie regulaminów ustalanych przez Wnioskodawcę. Laureatami konkursów będą osoby, które osiągną najwyższe wskaźniki sprzedaży usług oferowanych przez Grupę.

Wnioskodawca będzie wykonywał m.in. następujące czynności:

  1. organizacja konkursów promujących usługi finansowe przez Grupę oraz konkursów o charakterze motywacyjnym skierowanych do partnerów handlowych Grupy, w tym pracowników partnerów handlowych Grupy, mających na celu zwiększenie sprzedaży usług oferowanych przez Grupę, w szczególności polegająca na przygotowaniu i nadzorowaniu przebiegu konkursów,
  2. przygotowanie dokumentów umożliwiających realizację konkursów zgodnie z obowiązującym prawem, w szczególności opracowanie i przyjęcie regulaminów,
  3. zakup oraz przekazanie nagród do zwycięzców konkursów,
  4. opracowanie w formie elektronicznej raportów końcowych z przebiegu i rezultatu konkursów, w tym potwierdzeń wydania nagród w konkursach,
  5. utrzymywanie i udostępnianie aplikacji informatycznej odpowiedzialnej za organizowanie i przeprowadzanie konkursów, celem załadowania informacji o uczestnikach,
  6. administrowanie danymi osobowymi uczestników konkursów i dokonywanie rozliczeń podatkowych w związku z wydanymi nagrodami.

Wnioskodawca będzie ponosił koszt organizacji konkursów, nabywając nagrody dla uczestników we własnym imieniu i na własną rzecz. Nagrodami w konkursach mogą być bony towarowe lub pieniężne, vouchery lub nagrody rzeczowe. Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko wad, zwrotów i reklamacji towarów stanowiących nagrody w organizowanych przez niego konkursach. Wnioskodawca ponosił będzie również ryzyko ekonomiczne błędnego oszacowania ilości towarów stanowiących nagrody, czy też ewentualnej utraty gwarancji na nie lub terminu realizacji w przypadku nagród o charakterze bonów towarowych. Również wszystkie zmiany wynikające z przepisów prawa w zakresie organizacji konkursu, w trakcie ich trwania, czy zmiany organizacyjne Wnioskodawcy obciążały będą tylko i wyłącznie Wnioskodawcę. Oznacza to , że w rezultacie Wnioskodawca będzie ponosił finalny koszt organizacji konkursów.

Z tytułu świadczenia usług marketingowych, Wnioskodawca otrzymywał będzie od spółek z Grupy wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych. Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mogą być kierowane również do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą we współpracy z partnerami/dealerami samochodowymi. Pytanie w zakresie konsekwencji podatkowych takiego stanu faktycznego nie jest jednak przedmiotem niniejszego wniosku.

W celu ustalenia, czy laureatem nagrody w konkursie będzie osoba fizyczna prowadząca lub nieprowadząca działalności gospodarczej, Wnioskodawca przy oświadczeniu o przystąpieniu do konkursu będzie otrzymywał stosowną informację od uczestnika konkursu. Status uczestnika zostanie odnotowany w aplikacji informatycznej, której właścicielem będzie Wnioskodawca, Status uczestnika będzie miał wpływ na przyjętą kwalifikację prawnopodatkową wartości wydawanych nagród.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy nagrody w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę w zakresie, w jakim laureatami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10% w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy PIT?
  2. Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursów, w zakresie, w jakim laureatami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy.


W ocenie Wnioskodawcy, nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, w zakresie, w jakim laureatami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży (najwyższy udział sprzedaży) usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że sam fakt posiadania statusu pracownika partnera handlowego lub osoby fizycznej współpracującej z partnerem handlowym na podstawie umowy cywilnoprawnej nie będzie gwarantował uzyskania jakiejkolwiek nagrody przez uczestników konkursów. W celu wyłonienia zwycięzców konieczne będzie porównanie do wielkości sprzedaży osiągniętej przez pozostałych rywalizujących ze sobą uczestników, na którą Wnioskodawca nie będzie miał żadnego wpływu. W ocenie Wnioskodawcy w planowanej akcji występował będzie element rywalizacji, współzawodnictwa, który jest charakterystyczny i niezbędny dla konkursu. Spełnione zostaną również przez Wnioskodawcę warunki związane ze stroną formalną przedsięwzięcia -organizowane przez Wnioskodawcę konkursy opierać się będą na zasadach objętych każdorazowo odpowiednim regulaminem.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że organizowane przez niego konkursy nie będą miały charakteru programów motywacyjnych mających celu integrację pracowników, czy też poprawę atmosfery i wydajności pracy tworzonych z uwzględnieniem m.in. kultury organizacji, środowiska pracy poszczególnych spółek Grupy czy partnerów handlowych Grupy. Wnioskodawcę nie będzie łączył bowiem z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 czerwca 2014 r. Nr IPPB2/415-357/14-4/MG, stwierdzając, że: „Z wniosku wynika, że zasady uczestnictwa w konkursie zostały precyzyjnie określone w regulaminie, gdzie naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży produktów klienta. Regulamin określa kryteria wyłaniania zwycięzcy, oraz wskazuje uczestników tego konkursu, którymi są m.in. pracownicy kontrahenta Spółki, odpowiedzialni za organizację sprzedaży produktów klienta, będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zatrudnieni u kontrahentów Spółki na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku cywilnoprawnego. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs.”


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy występują wszystkie elementy niezbędne do uznania przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę jako konkursów w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, do których ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania na rzecz uczestników konkursów imiennych deklaracji PIT-8C na podstawie art. 42a ustawy PIT.


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


Wnioskodawca pragnie zauważyć, że analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania przychodu z tytułu nagrody w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia nagród z tytułu wygranych w tych konkursach.


Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, działając jako dokonujący świadczeń z tytułu nagród w konkursach w zakresie, w jakim laureatami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, będzie on zobowiązany pobrać i wpłacić 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy PIT. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.


W zakresie nagród wypłacanych na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą, Wnioskodawca uzyskał interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 września 2016 r., sygn. IPPB1/4511-954/16-2/EC. Pytanie w zakresie konsekwencji podatkowych takiego stanu faktycznego nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012, poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c raz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem z Grupy X (dalej: „Grupa”), która zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży usług finansowych oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca podejmuje się organizacji konkursów, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Organizowane przez Spółkę konkursy będą skierowane do partnerów handlowych Grupy, przykładowo sklepów partnerskich oferujących sprzedaż detaliczną albo do sieci dealerów samochodów. Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę adresowane będą do osób pracujących u wyżej wskazanych kontrahentów Grupy, bezpośrednio uczestniczących w sprzedaży usług finansowych oferowanych przez Grupę. Uczestnikami konkursów będą m.in. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujących z kontrahentem Grupy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Do grona uczestników konkursów nie będą wchodzili pracownicy Wnioskodawcy ani osoby, które łączy stosunek cywilnoprawny z Wnioskodawcą. Konkursy będą przeprowadzane na podstawie regulaminów ustalanych przez Wnioskodawcę. Laureatami konkursów będą osoby, które osiągną najwyższe wskaźniki sprzedaży usług oferowanych przez Grupę. Nagrodami w konkursach mogą być bony towarowe lub pieniężne, vouchery lub nagrody rzeczowe. Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko wad, zwrotów i reklamacji towarów stanowiących nagrody w organizowanych przez niego konkursach. Wnioskodawca ponosił będzie również ryzyko ekonomiczne błędnego oszacowania ilości towarów stanowiących nagrody, czy też ewentualnej utraty gwarancji na nie lub terminu realizacji w przypadku nagród o charakterze bonów towarowych. Wnioskodawca będzie ponosił finalny koszt organizacji konkursów. Z tytułu świadczenia usług marketingowych, Wnioskodawca otrzymywał będzie od spółek z Grupy wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, że organizowane przez Spółkę konkursy będą skierowane do partnerów handlowych Grupy, przykładowo sklepów partnerskich oferujących sprzedaż detaliczną albo do sieci dealerów samochodów. Rywalizacja odbywać będzie się w ramach grupy sklepów partnerskich/sieci dealerów samochodowych albo w ramach jednego sklepu partnerskiego/dealera samochodowego. Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę adresowane będą do osób pracujących u wyżej wskazanych kontrahentów Grupy, bezpośrednio uczestniczących w sprzedaży usług finansowych oferowanych przez Grupę. Uczestnikami konkursów będą m.in. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujących z kontrahentem Grupy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Do grona uczestników konkursów nie będą wchodzili pracownicy Wnioskodawcy ani osoby, które łączy stosunek cywilnoprawny z Wnioskodawcą. Konkursy będą przeprowadzane na podstawie regulaminów ustalanych przez Wnioskodawcę. Laureatami konkursów będą osoby, które osiągną najwyższe wskaźniki sprzedaży usług oferowanych przez Grupę.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczą podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.


Zatem Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


W związku powyższym, Spółka jako płatnik obowiązana jest do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat nagród pieniężnych związanych z uczestnictwem w organizowanym przez Spółkę konkursie w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących samodzielnie działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa ( art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi ( art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj