Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/423-26/11/MMa
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/423-26/11/MMa
Data
2011.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
spółka komandytowo-akcyjna
spółka osobowa


Istota interpretacji
1. Czy spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz jej akcjonariuszy wypłaty zysków.
2. W przypadku uznania stanowiska wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego nr 1 za nieprawidłowe, czy spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz funduszu wypłaty zysków.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku pobrania przez Spółkę jako płatnika podatku z tytułu wypłaty zysku przekazanego funduszowi inwestycyjnemu będącemu akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku pobrania przez Spółkę jako płatnika podatku z tytułu wypłaty zysku przekazanego funduszowi inwestycyjnemu będącemu akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca wnioskodawcą ma siedzibę i zarząd na terytorium Polski i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W przyszłości planowane jest przekształcenie wnioskodawcy w spółkę osobową, tj. spółkę komandytowo-akcyjną. Status akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej będzie posiadał fundusz inwestycyjny działający na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych. Komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej będzie spółka kapitałowa. Spółka komandytowo-akcyjna może też posiadać innych niż fundusz, akcjonariuszy-mogą to być m.in. spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce (w tym spółka będąca komplementariuszem).

Fundusz będzie zatem posiadał akcje w spółce komandytowo-akcyjnej.

Po przekształceniu wnioskodawca może dokonywać wypłaty zysku na rzecz swoich akcjonariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz jej akcjonariuszy wypłaty zysków.
  2. W przypadku uznania stanowiska wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego nr 1 za nieprawidłowe, czy spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz funduszu wypłaty zysków.

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z wypłatą przez spółkę komandytowo-akcyjną zysków na rzecz akcjonariuszy, spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka komandytowo-akcyjna zalicza się zgodnie z art. 125 Kodeksu spółek handlowych do handlowych spółek osobowych, które nie posiadają osobowości prawnej. Spółka komandytowo-akcyjna podobnie jak wszystkie pozostałe spółki osobowe ma charakter transparentny na gruncie podatku dochodowego co oznacza, iż sama spółka nie jest podatnikiem z tytułu osiąganych przez nią zysków, lecz podatnikami zobowiązanymi do zapłaty podatku są jej wspólnicy w proporcji odpowiadającej posiadanym przez nich udziałom w zysku. Dlatego też zarówno przychód wypracowywany przez spółkę komandytowo-akcyjną, jak i ponoszone przez nią wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów będą zgodnie z art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych alokowane bezpośrednio do jej wspólników, tj. akcjonariuszy oraz komplementariuszy.

Z uwagi na to, że opodatkowaniu lub zwolnieniu u wspólników spółki komandytowo-akcyjnej podlegać będą już dochody osiągane przez spółkę komandytowo-akcyjną (odpowiednio do proporcji udziału danego wspólnika w zyskach), sama wypłata zysków wygenerowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną będzie neutralna dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, tj. nie stanowi przychodu wspólnika otrzymującego takie zyski. Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 listopada 2010r., Znak: ILPB3/423-690/10-4/MM oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 grudnia 2010r., Znak: IBPBI/2/423-1227/10/PP.

Zdaniem wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby podwójne opodatkowanie tego samego zysku przez wspólnika spółki osobowej tj. zarówno w momencie jego osiągnięcia przez spółkę osobową, a po drugie - w chwili dystrybucji zysku do wspólników.

Dlatego też skoro dokonywane w przyszłości wypłaty zysku na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej, m.in. na rzecz funduszu będą neutralne podatkowo, po stronie wnioskodawcy nie będzie występował obowiązek do pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych na rachunek organu podatkowego, tj. wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wypłaty osiągniętego zysku.

Obowiązek pobrania podatku związany jest ściśle m.in. z wypłatą dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Wypłacane w przyszłości przez spółkę komandytowo-akcyjną zyski nie będą zaś stanowić dochodu (przychodu) z zysków osób prawnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że spółka komandytowo-akcyjna nie będzie osobą prawną (a jedynie osobową spółką handlową), a zatem dochód z udziału w jej zyskach nie może być dochodem z udziału w zyskach osób prawnych. Ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie określił szczególne kategorie dochodów, które zalicza się do dochodów w zyskach osób prawnych. Dochody uzyskiwane z tytułu uczestnictwa w zyskach spółki komandytowo-akcyjnej nie są w nich wymienione.

Zdaniem wnioskodawcy, jak słusznie zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 15 lipca 2010r. (II FSK 3/10) „użytego w KSH określenia dywidenda akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej nie można utożsamiać z dywidendą w rozumieniu przepisów podatkowych. (...) podatkowa definicja dywidendy odnosi się wyłącznie do dywidend uzyskiwanych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a nie w spółce komandytowo-akcyjnej, która osobowości prawnej nie posiada i w rezultacie sama nie jest podatnikiem podatku dochodowego". W związku z powyższym, w przypadku spółek osobowych fakt wypłaty zysku nie kreuje obowiązku podatkowego i powstania przychodu u wspólników.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty w przyszłości przez spółkę komandytowo-akcyjną zysku na rzecz jej akcjonariusza nie będzie na niej ciążył obowiązek płatnika wynikający z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższy przepis nakłada na podmioty dokonujące wypłaty dochodów z udziału w zyskach osób prawnych obowiązek poboru podatku w momencie dokonania tych wpłat, a więc nie obejmuje on swoją hipotezą spółek komandytowo-akcyjnych, których zyski nie stanowią zysków osób prawnych.

W świetle powyższej argumentacji, wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z wypłacanymi zyskami na rzecz akcjonariuszy, spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana do pobrania i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanych wypłat.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 listopada 2009r. Znak: ILPB3/423-690/09-2/MM.

W zakresie pytania oznaczonego nr 2 wnioskodawca stoi na stanowisku, że spółka komandytowo-akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywanej na rzecz funduszu wypłaty zysków.

Nawet w przypadku zajęcia przez Organ innego stanowiska niż zaprezentowane przez wnioskodawcę w odniesieniu do pytania 1, stanowisko wnioskodawcy do pytania 2 pozostałoby prawidłowe.

Zdaniem wnioskodawcy, fundusz jest bowiem podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku.

W odniesieniu do tej części wypłacanego zysku, który przypada funduszowi inwestycyjnemu jako akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej, na wnioskodawcy nie powinien ciążyć obowiązek pobrania oraz wpłacenia podatku na rachunek urzędu skarbowego.

W opinii wnioskodawcy zajęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, że działanie spółki komandytowo-akcyjnej w charakterze płatnika rozpatrywane byłoby w oderwaniu od praw i obowiązków podatkowych podatnika, co byłoby sprzeczne zarówno z literalnym brzemieniem przepisów (zgodnie z którymi płatnik oblicza i pobiera podatek od podatnika - art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa) jak i z ratio legis funkcjonowania tej instytucji w prawie podatkowym, której istotą jest ustalenie w określonych sytuacjach podmiotu odpowiedzialnego za obliczenie, pobór i wpłacenie podatku od podmiotu zobowiązanego do jego uiszczenia (podatnika).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (…).

Jak wynika z powyższego, dochód z udziału w zyskach osób prawnych jest opodatkowany „u źródła”, tzn. należny podatek oblicza, pobiera i odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego podmiot wypłacający te należności, w trybie i na zasadach wskazanych w ww. art. 26 ustawy.

Natomiast art. 22 ust. 1 stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Z przepisu tego wynika, że zryczałtowany podatek dochodowy ustala się od dochodów (przychodów) z dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że przepis ten odnosi się do zysków osób prawnych. Spółka komandytowo–akcyjna nie jest osobą prawną, wobec czego przepis ten w stosunku do niej nie ma zastosowania.

Stosownie bowiem do art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r., Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Jako że spółka osobowa (spółka komandytowo – akcyjna) nie posiada osobowości prawnej (jest transparentna dla celów podatku dochodowego), to z punktu widzenia prawa podatkowego obowiązanymi do zapłaty podatku od osiąganych przez nią dochodów (podatnikami) są jej poszczególni wspólnicy. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej będzie zatem uzależniony od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika.

Wobec powyższego, w przypadku, gdy wspólnikiem spółki komandytowo–akcyjnej jest osoba prawna, to zastosowanie znajdzie art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z powyższym przepisem przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Skoro zatem przychody i koszty ich uzyskania poniesione przez spółkę komandytowo–akcyjną podlegają opodatkowaniu na poziomie jej wspólnika będącego osobą prawną, proporcjonalnie do posiadanego udziału w zyskach tej spółki, a następnie wypłacie podlega tylko zysk wypracowany przez tę spółkę, to należy stwierdzić, iż te same wartości nie mogą być opodatkowane dwukrotnie przez tego samego podatnika (tj. osobę prawną będącą wspólnikiem spółki komandytowo–akcyjnej). Jedynie gdyby wypłacony zysk przekraczał uprzednio opodatkowany dochód, różnicę należy doliczyć do podstawy opodatkowania. W tym przypadku jednak obowiązek odprowadzenia podatku również nie spoczywa na wypłacającej spółce, lecz na podatniku.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza przekształcić się w spółkę komandytowo–akcyjną. Akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej będzie fundusz inwestycyjny działający na podstawie przepisów ustawy z 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych. Komplementariuszem spółki komandytowo–akcyjnej będzie spółka kapitałowa. Spółka komandytowo-akcyjna może posiadać innych niż fundusz akcjonariuszy m.in. spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce w tym spółkę będąca komplementariuszem.

Wnioskodawca skazał, iż w przyszłości po przekształceniu spółka komandytowo-akcyjna może dokonywać wypłat zysku na rzecz swoich udziałowców akcjonariuszy.

Reasumując, w związku z wypłatą przez spółkę komandytowo–akcyjną na rzecz udziałowca zysków z prowadzonej działalności gospodarczej, spółka komandytowo–akcyjna nie będzie zobowiązana jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku z dokonanej na rzecz akcjonariuszy wypłaty zysku. Wypłacony przez spółkę osobową zysk podlega bowiem opodatkowaniu jako przychód u każdego ze wspólników spółki osobowej bez pośrednictwa płatnika, z uwagi na istniejące w ciągu roku obowiązki wspólników spółek osobowych w tym akcjonariuszy, do zaliczkowego rozliczenia podatku.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że istotnie fundusz inwestycyjny korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj