Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.246.2019.3.ISK
z 20 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu 10 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 16 lipca 2019 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 lipca 2019 r. (doręczone w dniu 15 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wypłaty Użytkownikom przez Wnioskodawcę środków pieniężnych tytułem Premii (pytanie nr 1) – jest prawidłowe;
  • opodatkowania czynności przekazania Wnioskodawcy przez Partnera środków pieniężnych na wypłatę Premii dla Uczestników (pytanie nr 2) – jest prawidłowe;
  • określenia podstawy opodatkowania (pytanie nr 3) – jest prawidłowe;
  • uznania wypłacanej Premii za opust udzielony przez Wnioskodawcę oraz obowiązek dokumentowania wypłaconej Premii (pytanie nr 4 w zakresie dotyczącym Wnioskodawcy) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaty Premii pieniężnej oraz czynności przekazania Wnioskodawcy przez Partnera środków pieniężnych na wypłatę Premii dla Uczestników, określenia podstawy opodatkowania, a także uznanie wypłacanej Premii za opust udzielony przez Wnioskodawcę oraz obowiązek dokumentowania jej wypłaty. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 16 lipca 2019 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 lipca 2019 r. nr 0114-KDIP3-3.4011.271.2019.1.JM, 0114-KDIP1-3.4012.246.2019.1.MT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o., zwana dalej „Spółką”, zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu swoim zleceniodawcom (dalej: „Partnerom”) udziału w programie promocyjnym z wykorzystaniem udostępnianego przez Spółkę oprogramowania („Aplikacji”). Celem programu będzie zwiększenie sprzedaży oraz promocja towarów lub usług Partnerów.

Korzystając z usług Spółki, każdy z Partnerów będzie mógł w porozumieniu ze Spółką umieścić w Aplikacji swoją ofertę promocyjną kierowaną do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów będących osobami fizycznymi (dalej: „Ofertę”). Warunki udostępnienia Aplikacji poszczególnym Partnerom zostaną określone w regulaminie lub odrębnych umowach z Partnerami, przy czym Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w tym w szczególności za udostępnienie Aplikacji oraz przygotowanie i realizację poszczególnych kampanii promocyjnych, których dotyczyć będzie Oferta, jak również za organizację i obsługę systemu promocyjnego.

Jednocześnie, Spółka udostępniać będzie Aplikację wszystkim zainteresowanym użytkownikom (dalej: „Użytkownikom”), którzy po zaakceptowaniu regulaminu Aplikacji będą mogli korzystać z Ofert Partnerów. Aplikacja kierowana będzie do Użytkowników będących konsumentami w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16 poz. 93 ze zm.), tj. którzy nie będą korzystać z Ofert w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a charakter w jakim działa dany Użytkownik Aplikacji będzie ustalany na podstawie oświadczenia Użytkownika lub akceptacji regulaminu Aplikacji. Każdy Użytkownik Aplikacji, który skorzysta z Oferty oraz spełni jej warunki uzyska prawo do otrzymania nagrody pieniężnej - premii gotówkowej (dalej: „Premia”), przy czym podstawowym warunkiem skorzystania z Oferty będzie zawsze dokonanie przez Użytkownika zakupu towaru (towarów) lub usługi (usług) objętych daną Ofertą, dokonanie pełnej zapłaty za te towary oraz nieskorzystanie z ewentualnie przysługującym Użytkownikom praw do zwrotu ceny towarów lub usług przez Partnera (np. po upływie terminu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez konsumenta - jeśli dotyczy). Prawo do wypłaty Premii może być wizualizowane przez wirtualne punkty lub złotówki widoczne dla Użytkownika w Aplikacji. Nie mniej jednak niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wypłat Premii - środków pieniężnych w walucie będącej w powszechnym, oficjalnym obrocie, a nie nagród rzeczowych.

Partnerzy będą mogli zastrzegać w Ofercie warunki zależne od ich celów promocyjnych i marketingowych. Oferta będzie mogła dotyczyć wszystkich lub niektórych oferowanych przez Partnera towarów lub usług. Oferta będzie mogła być również ograniczona czasowo lub ilościowo, natomiast każda Oferta powinna być skierowana do wszystkich Użytkowników Aplikacji. Wszystkie te warunki będą musiały zostać przedstawione w danej Ofercie z góry, a spełnienie warunków Oferty i regulaminu Aplikacji gwarantować będzie przyznanie Użytkownikowi prawa do Premii. Przykładowo, warunkiem danej Oferty może być umieszczenie przez Użytkownika zdjęcia zakupionego produktu (zrealizowanego zamówienia, posiłku, etc.) odpowiednio oznaczonego wskazaną przez Partnera treścią we wskazanych mediach społecznościowych. Żadna Oferta nie powinna być jednak konkursem lub loterią, a spełnienie warunków Oferty przez Użytkownika będzie gwarantować uzyskanie prawa do Premii.

Każdorazowo, prawo do wypłaty Premii zostanie jednak przyznane Użytkownikowi wyłącznie po weryfikacji i potwierdzeniu spełnienia przez Użytkownika warunków konkretnej Oferty, zgodnie z formalnymi warunkami regulaminu Aplikacji oraz gdy Użytkownik nie naruszy jego postanowień. Weryfikacji będą dokonywać Spółka lub Partner samodzielnie lub Spółka porozumieniu z Partnerem. Każdy zakup towaru lub usługi będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie - niezależnie od ilości Ofert, z których skorzysta Użytkownik oraz niezależnie od tego czy Oferty te będą udostępnione w Aplikacji przez jednego Partnera czy kilku Partnerów.

Dodatkowo, jednym z warunków skorzystania z Oferty zawsze będzie umieszczenie przez Użytkownika w Aplikacji dowodu zakupu danego towaru lub usługi, której dotyczy Oferta (np. załadowanie do Aplikacji zdjęcia paragonu fiskalnego). Dzięki temu możliwa będzie weryfikacja, że dany Użytkownik rzeczywiście dokonał zakupu towaru lub usługi Partnera, których dotyczy Oferta. Spółka nie wyklucza przy tym możliwości wykorzystania w przyszłości innych rozwiązań technologicznych lub logistycznych, które umożliwią jednoznaczną weryfikację transakcji Użytkownika z Partnerem, której dotyczy dana Oferta, a także jednoznaczne powiązanie przyznanego prawa do Premii z daną transakcją.

Dopiero jednak z chwilą złożenia przez Użytkownika dyspozycji wypłaty przyznanej mu Premii za pośrednictwem Aplikacji Użytkownik będzie miał wobec Spółki roszczenie o jej zapłatę. Premia zostanie wypłacona Użytkownikowi zgodnie z regulaminem Aplikacji, bezpośrednio na wskazany w Aplikacji rachunek bankowy Użytkownika. Jeżeli Użytkownikowi zostanie przyznanych kilka Premii, będzie mógł złożyć dyspozycję jednorazowej, łącznej wypłaty środków pieniężnych stanowiących równowartość wszystkich przyznanych Użytkownikowi Premii. Do czasu złożenia przez Użytkownika dyspozycji wypłaty przyznanych mu Premii, środki uzyskane od Partnera na wypłatę Premii będą przypisane do danego Użytkownika w Aplikacji oraz przechowywane na rachunku technicznym Spółki.

W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów oraz na zasadach określonych w regulaminie Aplikacji wypłatami wszystkich Premii zajmować się będzie wyłącznie Spółka, która będzie działała we własnym imieniu i na własny rachunek, a Użytkownicy będą mieli roszczenie o wypłatę Premii wyłącznie do Spółki. Premie będą jednak finansowane ze środków, które zostaną przekazane Spółce przez Partnerów, co w zależności od uzgodnień Spółki z Partnerem będzie mogło nastąpić przed lub ewentualnie po wypłacie przez Spółkę Premii na rzecz uprawnionego Użytkownika. Jakkolwiek zatem podmiotem prawnie zobowiązanym do wypłaty Premii będzie Spółka, to Partnerzy będą finansowali wypłacane Premie - zgodnie z regulaminem Aplikacji lub umową łączącą Partnera ze Spółką. Spółka przy tym raz jeszcze podkreśla, że każda wypłata Premii będzie jednoznacznie przypisana do danej sprzedaży premiowej, której dotyczyć będzie Oferta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (we wniosku przedstawione jako nr 7-10):


  1. Czy wypłata Użytkownikom przez Spółkę środków pieniężnych tytułem Premii związanych ze skorzystaniem przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienie warunków tych Ofert będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy przekazanie Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę Premii tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Jeśli odpowiedź na pytanie 2 będzie pozytywna: Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie jedynie wartość wynagrodzenia należnego Spółce od Partnera, bez doliczania wartości środków pieniężnych przekazanych przez Partnera Spółce na wypłatę Premii dla Użytkowników, którzy skorzystali z Ofert tych Partnerów oraz spełnili ich warunki?
  4. Czy wypłacone Użytkownikom Premie tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert stanowią opust udzielony po dokonaniu sprzedaży, do którego udokumentowania zobowiązany będzie właściwy Partner, a nie Spółka?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Przede wszystkim wypada wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają w szczególności: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Abstrahując od innych warunków objęcia danej transakcji opodatkowaniem VAT, należy na wstępie wskazać, że w myśl art. 2 pkt 6 VAT środki pieniężne, będące środkiem płatniczym, nie stanowią towaru w rozumieniu ustawy o VAT. Wobec powyższego czynności polegającej na wypłacie przez Spółkę na rzecz Użytkowników kwoty Premii nie można utożsamiać z podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów, o której mowa ustawie o VAT.

Podobnie, przekazanie Użytkownikowi przez Partnera środków tytułem Premii nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem sama wypłata środków tytułem Premii nie będzie stanowiła opisanego w ustawie podatkowej zdarzenia, tj. świadczenia usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, żadna z sytuacji polegających wyłącznie na transferze środków pieniężnych (premii) nie mieści się zatem w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Należy zatem stwierdzić, że przekazanie wartości nagrody w ramach sprzedaży premiowej, która przybierze postać gotówki, vouchera lub nawet bonu upominkowego różnego przeznaczenia pozostanie neutralna podatkowo na gruncie VAT. W takiej sytuacji nie ma również znaczenia sposób czy forma, w jakiej Spółka udokumentuje wypłatę Premii na rzecz Użytkownika, np. potwierdzenie wypłaty.

Wniosek ten pozostanie aktualny zarówno wobec wypłacanych premii, jak i względem zwrotów gotówkowych, tj. niezależnie od przyjętego modelu współpracy z konkretnymi Partnerami, a nawet w przypadku wydawania kuponów lub innych znaków legitymacyjnych (voucherów, etc.) uprawniających do odbioru premii pieniężnej.

Podobne stanowisko znaleźć można już w interpretacjach indywidualnych dotyczących podobnych zdarzeń, np. z dnia 27 kwietnia 2017 r. o sygn. 2461-IBPP2.4512.41.2017.2.BW oraz z dnia 1 marca 2018 r. o sygn. 0114- KDIP4.4012.683.2017.2.MPE.


Ad 2


Z przyczyn analogicznych do tych opisanych w stanowisku Spółki do pytania 1 powyżej, żadna z sytuacji polegających wyłącznie na transferze środków pieniężnych (premii) nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Należy zatem stwierdzić, że każde zdarzenie polegające na przekazaniu Spółce przez Partnera środków pieniężnych stanowiących równowartość Premii, które wskutek spełnienia przez Użytkowników warunków Ofert uprawniających do Premii stały lub staną się należne Użytkownikowi od Spółki i powinna być zgodnie z decyzją Użytkownika wypłacona przez Spółkę - pozostanie neutralne podatkowo na gruncie podatku od towarów i usług.

Skoro zatem przekazanie takich środków nie podlega VAT, w zasadzie wystarczające będzie udokumentowanie tego zdarzenia pomiędzy Spółką a Partnerami odpowiednią notą księgową jednostkową lub zbiorczą, np. w cyklach tygodniowych lub miesięcznych (por.: interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2018 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.521.2018.1.JN).

Ad 3


Jedynie należne od Partnera wynagrodzenie Spółki tytułem świadczenia usług marketingowych, udziału w programie promocyjnym, dostępu i obsługi Aplikacji oraz umieszczania w niej Ofert oraz tytułem innych, podobnych świadczeń wynikających z roli Spółki jako organizatora systemu sprzedaży premiowej, podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na zasadach ogólnych, z wyłączeniem wartości przekazywanych Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę Premii tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Ad 4


Z perspektywy VAT wypłata Premii na rzecz Użytkownika Aplikacji wskutek skorzystania z Oferty - sprzedaży premiowej, stanowi rabat (opust) na zakupione przez danego Użytkownika towar lub usługi objęte promocją (Ofertą). W zasadzie niezależnie od przyjętych rozwiązań dotyczących płatności, obniżeniu wskutek wypłaty omawianej Premii ulegnie wynagrodzenie Partnera. Czynność taka spowoduje efekt ekonomiczny analogiczny jak w sytuacji udzielenia opustów i obniżek cen, co podlega uregulowaniom ustawy o VAT i powinno zostać uwzględnione poprzez obniżenie podstawy opodatkowania.

W interpretacjach indywidualnych wskazuje się wprost, że nazwanie danego świadczenia nagrodą pieniężną nie wyłącza możliwości kwalifikacji tego świadczenia jako opustu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 i nast. ustawy o VAT, co z kolei determinuje obowiązek odpowiedniego udokumentowania takiego zdarzenia podatkowego. Jedynie bowiem rabaty udzielane przed dokonaniem sprzedaży, tj. kiedy cena uwzględniająca rabat ustalona jest z góry, nie wymagałyby dodatkowego udokumentowania, bowiem w takiej sytuacji dochodzi tylko do jednego zdarzenia podatkowego istotnego z punktu widzenia systemu VAT (por.: interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2018 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.683.2017.2.MPE).

Skoro zatem wypłacane Premie - nagrody pieniężne stanowić będą w istocie obniżenie ceny zrealizowanych przez Partnerów transakcji (sprzedaży towarów lub usług), to wypłaty Premii, niezależnie od ich fizycznego dokonania przez Spółkę, a nie przez Partnera, co do zasady powinno zostać udokumentowane „paragonami korygującymi” (fakturami korygującymi), wystawionymi na rzecz Użytkowników - osób fizycznych nieprowadzących działalności lub działających w roli konsumentów, traktując udzielony rabat (wypłaconą Premię) jako kwotę brutto zawierającą podatek VAT.

Zdaniem Spółki brak jest przepisów regulujących sposób prowadzenia ewidencji korekt sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej w przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego i wystawiania oraz przekazywania takich paragonów korygujących użytkownikom aplikacji przez jej Partnerów. Należy więc w tej sytuacji przyjąć, że wystarczające będzie dokonanie zapisu lub sporządzenie protokołu w tzw. „zeszycie korekt”, zawierającym dane Partnera - sprzedawcy (nazwa, adres i nr NIP), dane kasy fiskalnej, której dotyczy sprzedaż (nazwa i nr ewidencyjny) oraz okres ewidencyjny, a także oczywiście dane korygowanej transakcji (numer paragonu, przedmiot sprzedaży) i wartość wypłaconej premii pieniężnej (z uwzględnieniem zmiany wartości VAT na paragonie) i potwierdzenie jej wypłaty. Zważywszy na charakter planowanego programu promocyjnego, do takiej ewidencji należało będzie dołączyć także oryginał paragonu lub jego kopię z Aplikacji lub inne potwierdzenie sprzedaży, której dotyczyć będzie Oferta. Nie będzie też przeszkód, aby dla ułatwienia prowadzenia działalności i wdrożenia programu sprzedaży premiowej u Partnerów tego rodzaju dokumenty generowane były automatycznie z systemu Spółki na podstawie elektronicznej ewidencji dotyczącej udziału Użytkowników Aplikacji w poszczególnych akcjach promocyjnych, których dotyczyć będą Oferty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie opodatkowania wypłaty Użytkownikom przez Wnioskodawcę środków pieniężnych tytułem Premii (pytanie nr 1), opodatkowania czynności przekazania Wnioskodawcy przez Partnera środków pieniężnych na wypłatę Premii dla Uczestników (pytanie nr 2) oraz określenia podstawy opodatkowania (pytanie nr 3), natomiast w zakresie uznania wypłacanej Premii za opust udzielony przez Wnioskodawcę oraz obowiązku dokumentowania wypłaconej Premii (pytanie nr 4 w zakresie dotyczącym Wnioskodawcy) stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Towarami – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.


Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu swoim zleceniodawcom udziału w programie promocyjnym z wykorzystaniem udostępnianego przez Spółkę oprogramowania. Celem programu będzie zwiększenie sprzedaży oraz promocja towarów lub usług Partnerów.

Korzystając z usług Spółki, każdy z Partnerów będzie mógł w porozumieniu ze Spółką umieścić w Aplikacji swoją ofertę promocyjną kierowaną do swoich aktualnych lub potencjalnych klientów będących osobami fizycznymi. Warunki udostępnienia Aplikacji poszczególnym Partnerom zostaną określone w regulaminie lub odrębnych umowach z Partnerami, przy czym Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w tym w szczególności za udostępnienie Aplikacji oraz przygotowanie i realizację poszczególnych kampanii promocyjnych, których dotyczyć będzie Oferta, jak również za organizację i obsługę systemu promocyjnego.

Jednocześnie, Spółka udostępniać będzie Aplikację wszystkim zainteresowanym użytkownikom, którzy po zaakceptowaniu regulaminu Aplikacji będą mogli korzystać z Ofert Partnerów. Aplikacja kierowana będzie do Użytkowników będących konsumentami w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Każdy Użytkownik Aplikacji, który skorzysta z Oferty oraz spełni jej warunki uzyska prawo do otrzymania nagrody pieniężnej - premii gotówkowej, przy czym podstawowym warunkiem skorzystania z Oferty będzie zawsze dokonanie przez Użytkownika zakupu towaru (towarów) lub usługi (usług) objętych daną Ofertą, dokonanie pełnej zapłaty za te towary oraz nieskorzystanie z ewentualnie przysługującym Użytkownikom praw do zwrotu ceny towarów lub usług przez Partnera. Prawo do wypłaty Premii może być wizualizowane przez wirtualne punkty lub złotówki widoczne dla Użytkownika w Aplikacji. Jak wskazał Wnioskodawca niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wypłat Premii - środków pieniężnych w walucie będącej w powszechnym, oficjalnym obrocie, a nie nagród rzeczowych.

Partnerzy będą mogli zastrzegać w Ofercie warunki zależne od ich celów promocyjnych i marketingowych. Oferta będzie mogła dotyczyć wszystkich lub niektórych oferowanych przez Partnera towarów lub usług. Oferta będzie mogła być również ograniczona czasowo lub ilościowo, natomiast każda Oferta powinna być skierowana do wszystkich Użytkowników Aplikacji. Wszystkie te warunki będą musiały zostać przedstawione w danej Ofercie z góry, a spełnienie warunków Oferty i regulaminu Aplikacji gwarantować będzie przyznanie Użytkownikowi prawa do Premii. Żadna Oferta nie powinna być jednak konkursem lub loterią, a spełnienie warunków Oferty przez Użytkownika będzie gwarantować uzyskanie prawa do Premii.

Każdorazowo, prawo do wypłaty Premii zostanie jednak przyznane Użytkownikowi wyłącznie po weryfikacji i potwierdzeniu spełnienia przez Użytkownika warunków konkretnej Oferty, zgodnie z formalnymi warunkami regulaminu Aplikacji oraz gdy Użytkownik nie naruszy jego postanowień. Weryfikacji będą dokonywać Spółka lub Partner samodzielnie lub Spółka porozumieniu z Partnerem. Każdy zakup towaru lub usługi będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie - niezależnie od ilości Ofert, z których skorzysta Użytkownik oraz niezależnie od tego czy Oferty te będą udostępnione w Aplikacji przez jednego Partnera czy kilku Partnerów.

Dodatkowo, jednym z warunków skorzystania z Oferty zawsze będzie umieszczenie przez Użytkownika w Aplikacji dowodu zakupu danego towaru lub usługi, której dotyczy Oferta (np. załadowanie do Aplikacji zdjęcia paragonu fiskalnego). Dopiero jednak z chwilą złożenia przez Użytkownika dyspozycji wypłaty przyznanej mu Premii za pośrednictwem Aplikacji Użytkownik będzie miał wobec Spółki roszczenie o jej zapłatę. Premia zostanie wypłacona Użytkownikowi zgodnie z regulaminem Aplikacji, bezpośrednio na wskazany w Aplikacji rachunek bankowy Użytkownika.

Wypłatami wszystkich Premii zajmować się będzie wyłącznie Spółka, która będzie działała we własnym imieniu i na własny rachunek, a Użytkownicy będą mieli roszczenie o wypłatę Premii wyłącznie do Spółki. Premie będą jednak finansowane ze środków, które zostaną przekazane Spółce przez Partnerów, co w zależności od uzgodnień Spółki z Partnerem będzie mogło nastąpić przed lub ewentualnie po wypłacie przez Spółkę Premii na rzecz uprawnionego Użytkownika. Jakkolwiek zatem podmiotem prawnie zobowiązanym do wypłaty Premii będzie Spółka, to Partnerzy będą finansowali wypłacane Premie - zgodnie z regulaminem Aplikacji lub umową łączącą Partnera ze Spółką. Każda wypłata Premii będzie jednoznacznie przypisana do danej sprzedaży premiowej, której dotyczyć będzie Oferta.


Ad 1 i 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wypłaty środków pieniężnych tytułem Premii dokonywane przez Wnioskodawcę Użytkownikom (pytanie nr 1 wniosku) jak i przekazanie przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę tych Premii (pytanie nr 2 wniosku).

Jak wynika z powołanego wcześniej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług dokonywanych odpłatnie. Odpłatność jest zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania czynności.


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Przy czym nie ma znaczenia czy wynagrodzenie należne jest od nabywcy towaru bądź usługi czy należne jest od osoby trzeciej.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).


Należy w tym miejscu zauważyć, że środki pieniężne – jako środek płatniczy – nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że co do zasady sama czynność przekazania środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia – wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie nabywa od Użytkowników żadnych towarów, za które należne byłoby wynagrodzenie, nie są również przez nich świadczone żadne usługi na rzecz Wnioskodawcy. Również przekazanie Wnioskodawcy środków pieniężnych na wypłatę Premii Użytkownikom nie wiąże się z żadną dostawą towarów na rzecz Partnera ze strony Wnioskodawcy oraz nie stanowi wynagrodzenia za wykonanie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera.

Wobec tego, czynności wypłaty przez Wnioskodawcę Użytkownikom środków pieniężnych tytułem Premii jak i przekazania przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę tych Premii, nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usług mieszczących się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 wniosku, zgodnie z którym wypłatę przez Wnioskodawcę Użytkownikom środków pieniężnych tytułem Premii oraz przekazanie Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę przez Spółkę Premii tytułem skorzystania przez Użytkowników z konkretnych Ofert Partnerów i spełnienia warunków tych Ofert nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.


Ad 3


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia w przedmiotowej sprawie podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług.


Zdaniem Wnioskodawcy należne od Partnera wynagrodzenie Spółki tytułem świadczenia usług marketingowych, udziału w programie promocyjnym, dostępu i obsługi Aplikacji oraz umieszczania w niej Ofert, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - na zasadach ogólnych, z wyłączeniem wartości przekazywanych Spółce przez Partnera środków pieniężnych przeznaczonych na wypłatę Premii dla Użytkowników.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Podstawa opodatkowania – w świetle art. 29a ust. 7 ustawy – nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie usług, polegających na odpłatnym umożliwieniu Partnerom udziału w programie promocyjnym z wykorzystaniem udostępnianego przez Spółkę oprogramowania. Spółka będzie otrzymywać od Partnerów umówione wynagrodzenie za świadczone usługi, w tym w szczególności za udostępnienie Aplikacji oraz przygotowanie i realizację poszczególnych kampanii promocyjnych, których dotyczyć będzie Oferta, jak również za organizację i obsługę systemu promocyjnego. Każdy Użytkownik Aplikacji, który skorzysta z Oferty oraz spełni jej warunki uzyska prawo do otrzymania nagrody pieniężnej – Premii wypłacanej przez Wnioskodawcę ze środków, które wcześniej Wnioskodawca otrzyma od Partnerów celem pokrycia wypłacanych Premii.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa oraz rozstrzygnięcie w zakresie pytania nr 2 wniosku, uznać należy, że skoro środki pieniężne przekazane przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy nie stanowią wynagrodzenia za dostarczone towary lub wykonane usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera, to podstawę opodatkowania będzie stanowiło wynagrodzenie otrzymane od Partnera za świadczone przez Wnioskodawcę usługi w postaci udostępnienia Aplikacji oraz przygotowania i realizacji poszczególnych kampanii promocyjnych, których dotyczyć będzie Oferta, jak również za organizację i obsługę systemu promocyjnego, bez doliczania wartości środków pieniężnych przekazanych przez Partnera Spółce na wypłatę Premii dla Użytkowników, którzy skorzystali z Ofert tych Partnerów oraz spełnili ich warunki.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Ad 4


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania wypłacanych przez Wnioskodawcę Premii za opust udzielony po dokonaniu sprzedaży oraz udokumentowania wypłacanej Premii przez Wnioskodawcę.


W analizowanej sprawie celem dokonania prawidłowej kwalifikacji wypłacanych Premii w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.


Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „bonifikata” ani „rabat”. Zatem, pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową.


Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast, jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów, zgodnie z art. 106j ustawy. Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.


Uregulowania krajowej ustawy mają swoje odzwierciedlenie w przepisach wspólnotowych i są konsekwencją przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. I tak, art. 29a ustawy stanowi odniesienie do przepisu art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

  1. obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;
  3. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.


Dyrektywa 2006/112/WE w art. 73 oraz art. 90 ust. 1 określa podstawę opodatkowania, przewidując uprawnienia do jej obniżenia w przypadku każdorazowego, faktycznego zmniejszenia obrotu. Zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE, przesłanką wystarczającą dla ustalenia podstawy opodatkowania jest zaistnienie samego faktu zmniejszenia obrotu, bez konieczności wykazywania go w jeden konkretny sposób. Mając to na uwadze wydaje się, że zarówno wystawienie faktury korygującej, jak również noty stanowi prawidłowy sposób udokumentowania udzielonego rabatu. Przepis ustawy przewiduje jednakże, że kwoty rabatów mają być udokumentowane, prawnie dopuszczone i obowiązkowe.

Konstrukcja podstawy opodatkowania oparta jest bowiem na założeniu proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. W efekcie, każda transakcja podlega podatkowi VAT obliczonemu od rzeczywistej ceny towarów lub usług według stawki, jaka ma zastosowanie do takich towarów i usług. Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE wskazują, że zasada proporcjonalności obowiązuje również w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku rabatów, opustów lub obniżek cen. Ponadto, powyższe dotyczy anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Oznacza to, że podatek VAT należny powinien być, co do zasady, proporcjonalny do ceny faktycznej pobranej przez dany podmiot.

Ponadto, należy mieć na uwadze, że konstrukcja podstawy opodatkowania jest wyrazem zasady neutralności podatku VAT. Oznacza ona, że ekonomicznego ciężaru podatku VAT nie powinny ponosić podmioty niebędące ostatecznymi odbiorcami towarów lub usług. W konsekwencji, po obniżeniu ceny transakcyjnej powinno następować proporcjonalne obniżenie podstawy opodatkowania. W innym przypadku, tj. gdyby podstawa opodatkowania przewyższała kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, podatnik ponosiłby ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby wskazaną wyżej zasadę neutralności.

Zasada neutralności była wielokrotnie podkreślana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: TSUE). Na szczególną uwagę zasługuje wyrok w sprawie C-317/94 pomiędzy Elida Gibbs Ltd a Commissioners of Customs and Excise, w którym TSUE stwierdził, że: „(...) producent, który zrefundował wartość kuponu zniżkowego detaliście lub wartość kuponu uprawniającego do zwrotu gotówki klientowi końcowemu, otrzymuje, po zakończeniu transakcji, kwotę odpowiadającą cenie sprzedaży zapłaconej przez hurtowników lub detalistów za jego towary, pomniejszoną o wartość przedmiotowych kuponów. Nie byłoby zatem zgodne z dyrektywą, gdyby podstawa opodatkowania użyta do obliczenia podatku należnego od producenta jako podatnika, przekraczała kwotę ostatecznie przez niego otrzymaną. Gdyby bowiem tak było, zasada neutralności VAT w stosunku do podatników, do których należy przecież także producent, nie byłaby spełniona” (pkt 28).

Ponadto, TSUE wskazuje, że: „(...) w celu zapewnienia realizacji zasady neutralności należy, obliczając podstawę opodatkowania dla celów VAT, uwzględnić sytuacje, w których podatnik, nie pozostając w stosunkach umownych z konsumentem końcowym, ale będąc pierwszym ogniwem łańcucha transakcji kończącego się na tym konsumencie, udziela takiemu konsumentowi zniżki za pośrednictwem detalistów lub poprzez bezpośredni zwrot wartości kuponów. W przeciwnym razie, organy podatkowe otrzymałyby z tytułu VAT kwotę większą niż rzeczywiście zapłacona przez konsumenta ostatecznego, kosztem podatnika” (pkt 31).


Powyższy wyrok potwierdza zatem jednoznacznie, że w przypadku udzielania zniżki podmiotowi niebędącemu bezpośrednim nabywcą towarów, sprzedawca powinien obniżyć obrót z tytułu sprzedaży.


Z okoliczności sprawy wynika, że Użytkownik biorąc udział w Ofercie nabywa towary/usługi objęte Ofertą od Partnera, który dokumentuje dokonaną na rzecz Użytkownika sprzedaż. Wnioskodawca natomiast, otrzymując od Partnera środki pieniężne na wypłatę Premii Użytkownikom, dokonuje jej wypłaty po spełnieniu przez Użytkownika wszystkich warunków konkretnej Oferty.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższe rozważania odnośnie rabatów, o których mowa w art. 29a ust. 10 ustawy, obniżających podstawę opodatkowania wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie przekazywana przez Wnioskodawcę Premia nie dotyczy towarów/usług zakupionych przez Użytkownika od Wnioskodawcy. Zatem nie można uznać, że dla Wnioskodawcy wypłacana Premia będzie stanowiła opust cenowy (rabat) obniżający podstawę opodatkowania sprzedanych przez Wnioskodawcę usług/towarów. Wnioskodawca będzie jedynie pośredniczył w przekazaniu Premii Użytkownikowi od Partnera.


Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie art. 106j ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Zatem wystawienie faktury korygującej może dotyczyć tylko kontrahentów bezpośrednio uczestniczących w rzeczywistej transakcji potwierdzonej wystawieniem faktury. Nie można wystawić faktury korygującej w sytuacji, kiedy między kontrahentami nie miała miejsca dostawa i w konsekwencji nie było wystawionej faktury.

W odniesieniu natomiast do dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych wskazać należy, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Z powyższych przepisów wynika, że obowiązkowi dokumentowania fakturą lub paragonem podlegają jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zatem ponieważ w przedmiotowej sprawie, jak już wcześniej wskazano, wypłacana przez Wnioskodawcę Premia, polegająca na przeniesieniu środków pieniężnych stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokumentowania jej wypłaty Użytkownikowi dokumentami właściwymi dla przepisów ustawy o VAT, z uwagi na brak obowiązku dokumentowania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


Reasumując, przekazane Użytkownikowi przez Wnioskodawcę środki pieniężne w postaci Premii nie stanowią dla Wnioskodawcy opustu (rabatu posprzedażowego), do udokumentowania którego zobowiązany byłby Wnioskodawca.


Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 w części dotyczącej uznania wypłacanej Premii za opust udzielony przez Wnioskodawcę oraz obowiązku dokumentowania wypłaconej Premii przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.


Wskazać w tym miejscu należy, że w zakresie pytania nr 4 w części dotyczącej uznania wypłacanej Premii za opust udzielony przez Partnera oraz obowiązku dokumentowania wypłaconej Premii przez Partnera zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Nadmienia się, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj