Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.258.2019.2.AW
z 25 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z udziałem w Projekcie będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z udziałem w Projekcie będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorstwem handlowym z siedzibą w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest handel artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi wszelkiego rodzaju oraz prowadzenie placówek handlowych o dużej powierzchni na terenie Polski. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć hal sprzedaży, które oferują pełne zaopatrzenie dla gastronomii, hotelarstwa, handlu detalicznego, kiosków, sklepów na stacjach benzynowych, obsługi imprez, barów, kuchni, stołówek i innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Darczyńcy”).

Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, których organizatorem będzie Fundacja wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. Nr 21 poz. 97, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1491). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako „Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach”. Fundacja jest podmiotem niepowiązanym ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi, ma zamiar organizować zbiórki w sklepach partnerskich z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej „Zbiórka”). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu partnerskiego zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać, za pośrednictwem sklepu, na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) – (dalej „Projekt”). Spółka rozważa możliwość przyłączenia się do Zbiórki jako jeden z wielu sklepów partnerskich Fundacji (dalej: „Partner”), biorących udział w Projekcie.

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja przy pomocy Partnerów zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on brał udział w Projekcie jako Partner;
  3. Spółka będzie zbierała środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do Spółki) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracy zawartej z Fundacją;
  4. W ramach Zbiórki Spółka planuje przyjmować środki od Darczyńców poprzez trzy typy zaokrągleń – do pełnych 10 groszy, do 50 groszy i do 1 złotego;
  5. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone:
    1. na wydruku niefiskalnym;
    2. na paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) – pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 363, dale: „Rozporządzenie”);
    3. w formie dodatkowej adnotacji na fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów wystawionej na rzecz podatnika VAT;
  6. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Spółki (z możliwe największą częstotliwością np. codziennie) i umowy zawartej pomiędzy Spółką a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Spółki lub subkonto utworzone przez Spółkę, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji (z możliwą największą częstotliwością np. codziennie);
  7. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);
  8. Własność środków pieniężnych przekazywanych przez Darczyńców (osoby fizyczne będące klientami Spółki) nie będzie nabywana przez Spółkę, lecz będzie przechodzić bezpośrednio od osób fizycznych na rzecz Fundacji jedynie przy udziale Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach uczestnictwa w Projekcie będzie pełnić wyłącznie funkcję podmiotu przekazującego środki pieniężne swoich klientów (Darczyńców) do Fundacji, a nie podmiotu wpłacającego swoje środki na rzecz Zbiórki lub otrzymującego je;
  9. Spółka będzie zobowiązana do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez Darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Spółki dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);
  10. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  11. Spółka zobowiązana będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu), jak również poniesienia kosztów przystosowania sklepów/hal w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).

Rozważając przystąpienie do Projektu Wnioskodawca oczekuje osiągnięcia szeregu wymiernych korzyści, do których należą w szczególności:

  1. udział w ogólnokrajowym przedsięwzięciu charytatywnym o bardzo dużym potencjale finansowym, informacyjnym i promocyjnym (promocja marki Spółki wraz z promocją Projektu na poziomie krajowym czy lokalnym, zamieszczenie logo Wnioskodawcy w spocie informacyjnym emitowanym w telewizji, na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Fundacji i Projektu);
  2. współpraca z wiodącymi organizacjami lokalnymi w całym kraju działających w różnych sektorach (udział Spółki w wyborze celu konkretnej zbiórki);
  3. wyróżnienie na tle konkurencji i wzrost zainteresowania ze strony klientów, zwiększanie ich lojalności i zadowolenia, a tym samym – wolumenu sprzedaży;
  4. obniżenie kosztów działań Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, przy jednoczesnym wzroście efektywności tych działań – całość kwot zebranych podczas zbiórek stanowią datki Darczyńców, ale sukces Projektu stanowi sukces Spółki jako podmiotu zaangażowanego;
  5. wzrost satysfakcji z pracy i motywacji pracowników Spółki.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej „Pennies” (https://pennies.org.uk/) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 8 lat zebrano ponad 15.000.000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 400 organizacji charytatywnych. Zbiórka „Pennies” prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec Deutschland rundet auf (https://deutschland-rundet-auf.de/), gdzie przez 6 lat zebrano blisko 8.500.000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna MicroDON (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu L’ARRONDI (https://www.larrondi.org/) zebrała ponad 7.500.000,00 euro – zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę ktoś zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2.500 sklepów.

Zgodnie z wiedzą Spółki programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.

Ponadto z badań z 6 września 2018 r. przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione „wymiaru etycznego”, a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności (https://pennies.org.uk/4-in-10-consumers-stop-using-shops-considered-not-ethical-fmtech-charity- pennies.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku numerem 2):

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki poniesione przez Spółkę w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie, prowizje związane z płatnościami kartą, materiały informacyjne reklamujące Projekt) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie sklepów/hal sprzedaży do uczestnictwa w Projekcie, prowizje związane z płatnościami kartą, materiały informacyjne reklamujące Projekt) będą stanowiły dla niego koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865; dalej: ustawa o CIT).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wyliczonych w katalogu, zawartym art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W myśl powyższego wszystkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione oraz definitywnie poniesione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą można odliczyć od podstawy opodatkowania, o ile nie zostały one wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż kosztami uzyskania przychodów mogą być również te, które nie generują wprost konkretnych przychodów, a mają tylko pośredni charakter.

Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w ww. przepisie jest dość ogólna, w orzecznictwie sądowym i doktrynie przyjęto przesłanki, które pozwalają na uznanie wydatków za koszty uzyskania przychodów:

  • poniesienie wydatku przez podatnika;
  • poniesiony koszt jest rzeczywisty;
  • koszt ten pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • koszt ten został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub może mieć wpływ na wielkość przychodów;
  • koszt powinien być należycie udokumentowany;
  • nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki, które ma zamiar ponosić w związku z uczestnictwem w Projekcie, takie jak przykładowo przeszkolenie pracowników, czy dostosowanie sklepów do przeprowadzenia Zbiórki, prowizje związane z płatnościami kartą, materiały informacyjne reklamujące Projekt, należy zaklasyfikować jako koszty pośrednio związane z uzyskaniem przychodu.

Wnioskodawca wskazuje, że jego udział w Projekcie oprócz oczywistej chęci pomocy potrzebującym (udział w akcji charytatywnej) ma również na celu osiągniecie, zabezpieczenie oraz zachowanie jego źródeł przychodów poprzez zachęcenie większej liczby potencjalnych klientów do korzystania z jego oferty. Przykładowo, w sytuacji gdy dany klient wahałby się z oferty jakiego sklepu skorzystać, możliwość udziału w akcji charytatywnej przy okazji zakupów (przekazanie części środków pieniężnych na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy) może skłonić go do skorzystania z usług Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, że jej udział w Projekcie oraz poniesione w związku z tym wydatki będą miały pośredni związek z uzyskaniem, zabezpieczeniem, bądź też zachowaniem ich przychodów poprzez:

  • wzmocnienie rozpoznawalności wśród m.in. klientów/potencjalnych klientów;
  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na wzrost sprzedaży;
  • budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Spółki;
  • ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji ze społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi;
  • pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze działalności charytatywnej;
  • pozytywne postrzeganie w oczach nie tylko klientów, ale również potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji.

Bazując na powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest twierdzenie, iż tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej wpłynie na wzrost jego konkurencyjności na rynku, co pośrednio będzie wpływać na wielkość uzyskiwanych przez niego przychodów.

Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, co zostało już zaakcentowane w opisie zdarzenia przyszłego, że Projekt w którym rozważa swój udział będzie miał na polskim rynku charakter innowacyjny i będzie stanowił próbę wdrożenia w Polsce funkcjonującej już na świecie metody zbierania środków na cele charytatywne. Dobry wyniki osiągane przez tego rodzaju inicjatywy na świecie pozwalają spodziewać się, że również w Polsce będzie się ona cieszyła dużym zainteresowaniem, a udział Spółki w Projekcie powinien zostać pozytywnie oceniony przez klientów i potencjalnych klientów (jak miało to miejsce w przypadku podobnych akcji prowadzonych w innych krajach), zachęcając ich do zakupów w sklepach/halach Wnioskodawcy, a w efekcie powinien spowodować wzrost sprzedaży (obrotów). Poniesione wydatki będą miały tym samym związek z osiągnięciem przychodów.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe koszty związane z udziałem w Projekcie mogą zostać zakwalifikowane jako wydatki związane z realizacją programu społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR). Zdaniem Wnioskodawcy, jego udział w Projekcie można bowiem postrzegać jako implementację CSR do strategii zarządzania zgodnie z wytycznymi ONZ dot. biznesu i praw człowieka.

Pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, w tym poprzez udział w akcjach charytatywnych/dobroczynnych. Zgodnie z koncepcją CSR bycie odpowiedzialnym przedsiębiorcą nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania się sklepów partnerskich jako podmiotów społecznie odpowiedzialnych, w sprawy społeczności lokalnej, sąsiadującego otoczenia zewnętrznego, akcje charytatywne. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmami i w ocenie Wnioskodawcy wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przychodami.

Potwierdzeniem stanowiska, zgodnie z którym wydatki na realizację programów CSR należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jest ugruntowana linia interpretacyjna organów podatkowych, w tym przykładowo:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-259/16/TS: „W związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest: □ jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, o charakterze marketingowym, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, □ pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego, □ procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, □ strategią prowadzącą do trwałego sukcesu Spółki, to zdaniem Spółki, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację takiego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, konieczność ponoszenia tego rodzaju wydatków jest uzasadniona, co przemawia za tym, że winny one stanowić koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 sierpnia 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Podsumowując, w związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 sierpnia 2016 r., sygn. IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu, społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na poprawę wizerunku firmy i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Przywołane na wstępie cele programu określone jako integracja pracowników i Współpracowników Spółki wokół wspólnej działalności Społecznej, budowanie dobrych relacji w zespole, kształtowanie kreatywności zdobywanie umiejętności interpersonalnych i zdolności organizacyjnych a przede wszystkim reklama Wnioskodawcy, również niewątpliwie będą wpływać w sposób pośredni na wielkość uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów. Oczywiście przedmiotowe wydatki nie będą miały bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez Spółkę. Będą się wiązać z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i dlatego też będą rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem”;
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1101.2016.1.BC: „Biorąc pod uwagę powyższe – w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że celem Programu jest wspieranie zaangażowania pracowników w działalność dobroczynna na rzecz lokalnej społeczności w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę – stwierdzić należy, że wydatki takie powinny stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16”;
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.104.2017.2.AT (uznane za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy): „Wobec tego wydatki poniesione na realizację działań z zakresu CSR stanowią wydatki na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów i jako takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki”;
  • interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2017 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.233.2017.2: „Zatem, należy uznać, że przedstawione powyżej argumenty przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację działań CSR powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie zauważyć należy, że wydatki związane z prowadzeniem działań w ramach strategii CSR nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”;
  • interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2018 r., sygn. 0111- KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ: „W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem realizowanego działania Wnioskodawcy (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą, stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16”.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki poniesione przez Spółkę w związku z udziałem w Projekcie (np. na przeszkolenie pracowników i dostosowanie sklepów/hal do uczestnictwa w Projekcie, prowizje związane z płatnościami kartą, materiały informacyjne reklamujące Projekt) będą stanowiły dla niej koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie należy wskazać, że uzasadniając własne stanowisko Spółka powołała art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. Aktualnie przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pozostałej części wniosku wydano/będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj