Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.30.2019.1.MM
z 16 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tut. organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej także: „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Polski, prowadzącą działalność w zakresie produkcji elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, w tym w szczególności monitorów LCD.

Uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników sporządzoną w formie aktu notarialnego z 25 czerwca 2018 r. dokonano zmiany roku podatkowego i obrotowego poprzez zmianę umowy Spółki. Dotychczasowy rok podatkowy Spółki trwał od 1 lipca danego roku do ostatniego dnia czerwca następującego po danym roku. Zmieniony rok podatkowy Spółki trwa dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych licząc od 1 kwietnia do 31 marca.

Spółka postanowiła, że pierwszy rok podatkowy po zmianie rozpocznie się 1 lipca 2018 r., a zakończy 31 marca 2020 r.

Wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: „KRS”) został wniesiony przez Spółkę 25 czerwca 2018 r.

W dniu 11 lipca 2017 r. (winno być: 11 lipca 2018 r.) sąd rejestrowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczącego roku podatkowego Spółki.

Zawiadomienie o zmianie roku podatkowego zostało wysłane za pośrednictwem Poczty Polskiej do naczelnika urzędu skarbowego w dniu 13 lipca 2018 r. za potwierdzeniem odbioru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym pierwszy po zmianie rok podatkowy będzie trwać od 1 lipca 2018 r. do 31 marca 2020 r. a kolejne lata podatkowe będą obejmować odpowiednio okresy od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego Spółki, a tym samym pierwszy po zmianie rok podatkowy rozpoczął się 1 lipca 2018 r. i będzie trwał do 31 marca 2020 r., natomiast każdy kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy będzie trwał od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.; dalej: „ustawa o CIT”), rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Natomiast, jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.

Tym samym z powyższych przepisów wynika, iż istnieje możliwość zmiany roku podatkowego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:

  • przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w statucie, albo w umowie spółki, albo innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników,
  • o zmianie umowy spółki dotyczącej zmiany roku podatkowego trzeba powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego (termin określony w art. 8 ust. 4 Ustawy o CIT jest terminem prawa materialnego i nie podlega przywróceniu - art. 162 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • pierwszy rok podatkowy po zmianie („rok przejściowy”) nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe,
  • początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 430 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.; dalej: „KSH”), zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Natomiast jak stanowi art. 430 § 2 KSH, zmianę statutu zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. Zgłoszenie zmiany statutu nie może nastąpić po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia uchwały przez walne zgromadzenie.

Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wszystkie przesłanki wynikające z przywołanych wyżej przepisów zostały w przedmiotowej sprawie spełnione. Wynika to przede wszystkim z następujących faktów:

  • zmiana roku została dokonana przez zmianę umowy Spółki, co zostało zarejestrowane w KRS w dniu 11 lipca 2018 r.,
  • właściwy naczelnik urzędu skarbowego został poinformowany o zmianie roku podatkowego w dniu 13 lipca 2018 r., a więc w terminie 30 dni licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego, tj. od dnia 30 czerwca 2018 r.,
  • pierwszy rok podatkowy po zmianie („rok przejściowy”) trwać będzie dwadzieścia jeden kolejnych miesięcy kalendarzowych, tj. od 1 lipca 2018 r. do 31 marca 2020 r.,
  • początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.

W świetle powyższych rozważań Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż ustawodawca nie wprowadził w ustawie o CIT dodatkowych warunków formalnych niezbędnych do zmiany roku podatkowego podatnika. W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy, za warunek dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego nie może zostać uznany warunek zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki do końca bieżącego roku podatkowego Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z regułą wykładni przepisów wyrażoną łacińską paremią Lege non distinguente nec nostrum est distinguere (tam, gdzie ustawa nie rozróżnia, nie naszą jest rzeczą wprowadzać rozróżnianie) brak jest podstaw do tego, aby stosować wykładnię rozszerzającą i uzależniać możliwość dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego od dodatkowego warunku w postaci zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż jego zdaniem warunek ten celowo nie został wprowadzony do ustawy o CIT. W ocenie Wnioskodawcy, brak jest bowiem podstaw do uzależniania sytuacji podatnika od działań zewnętrznych organów sądowych, których szybkość działania nie jest w jakikolwiek sposób zależna od działań podatnika i których skutków ewentualnej opieszałości podatnik nie jest w stanie uniknąć nawet przy zachowaniu najwyższej staranności.

W świetle powyższych rozważań Spółka stoi na stanowisku, iż na gruncie ustawy o CIT skuteczna zmiana roku podatkowego ma miejsce w sytuacji kiedy do końca dotychczasowego roku podatkowego zostanie podjęta stosowna uchwała o zmianie umowy lub statutu spółki. Fakt podjęcia takiej uchwały powinien być później zgłoszony właściwemu organowi podatkowemu, nie później niż 30 dni po zakończeniu dotychczasowego roku podatkowego.

Niewątpliwie, uchwała o zmianie umowy lub statutu spółki w zakresie zmiany jej roku obrotowego powinna również zostać zgłoszona do rejestracji w KRS, jednak zarówno termin tego zgłoszenia, jak również termin jej rejestracji, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, jest irrelewantny dla skuteczności zmiany roku podatkowego na gruncie ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko zostało m.in. potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwietnia 2016 r. Znak: ITPB3/4510-94/16/PS, w której organ wskazał, iż: „Z przedstawionych w niniejszym wniosku okoliczności wynika, iż w dniu 22 grudnia 2015 roku Zgromadzenie Wspólników Spółki podjęło uchwałę w sprawie zmiany roku obrotowego Spółki w taki sposób, że trwa od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca następnego roku kalendarzowego. Dotychczas rok obrotowy spółki pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca złożył wniosek o zarejestrowanie ww. zmiany umowy Spółki do sądu rejestrowego w dniu 23 grudnia 2015 roku. W dniu 26 stycznia 2016 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie w przedmiocie rejestracji zmiany umowy Spółki. W dniu 28 stycznia 2016 r. Wnioskodawca poinformował Naczelnika Urzędu Skarbowego o zmianie roku obrotowego Spółki załączając do niego tekst jednolity umowy Spółki oraz potwierdzenie zarejestrowania zmiany przez sąd rejestrowy. Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności, uznać należy, że skoro Wnioskodawca poinformował Naczelnika Urzędu Skarbowego o zmianie roku obrotowego po uprzedniej zmianie umowy spółki i rejestracji tej zmiany przez sąd rejestrowy i czynności tych dokonał w terminie 30 dni od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego, to jak słusznie wskazuje Spółka jej pierwszy po skutecznej zmianie rok podatkowy trwać będzie od dnia 1 stycznia 2016 roku do dnia 31 marca 2017 roku”.

Ponadto tożsame stanowisko zostało również przedstawione m.in. w następujących interpretacjach:

Reasumując, zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego, a tym samym pierwszy po zmianie rok podatkowy rozpoczął się 1 lipca 2018 r. i będzie trwał do 31 marca 2020 r., natomiast każdy kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy będzie trwał od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351), przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Zasady określania roku podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Z kolei art. 8 ust. 3 ustawy o CIT stanowi, że w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

Z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT wynika natomiast, że zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.

Należy podkreślić, że zmiana roku obrotowego jest skuteczna dopiero z dniem dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) stosownej zmiany umowy spółki.

O konieczności dokonania rejestracji w KRS zmian statutu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi art. 255 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 505; dalej: „KSH”). W świetle tego przepisu, zmiana umowy spółki wymaga uchwały wspólników i wpisu do rejestru. Natomiast stosownie do art. 256 § 1 KSH, zmianę umowy spółki zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. Zatem dopóki zmiana ta nie zostanie odzwierciedlona w KRS, dopóty w tym zakresie nie wywołuje ona skutków prawnych.

W doktrynie utrwaliło się jednolite stanowisko co do pojęcia „zmiany umowy spółki”. Przyjmuje się, że chodzi tu o najszersze rozumienie tego pojęcia. Jest to więc każda zmiana dotychczasowego tekstu umowy spółki. Zauważyć należy, że każda zmiana umowy spółki powinna być wpisana do rejestru. Wtedy dopiero w stosunkach między spółką a osobami trzecimi (stosunek zewnętrzny) wywołuje ona skutki prawne (patrz: Andrzej Kidyba, Komentarz aktualizowany do art. 430 Kodeksu spółek handlowych, System Informacji Prawnej LEX [LEX Administracja Skarbowa] 10/2014).

Wpis zmian umowy spółki do KRS ma więc charakter konstytutywny. Oznacza to, że uchwała wspólników o zmianie umowy spółki jest skuteczna dopiero od chwili wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS. Przed zarejestrowaniem zmiana umowy spółki nie wywołuje skutków prawnych. Zatem zmiana umowy spółki obejmująca zmianę roku obrotowego w okresie od dnia podjęcia uchwały do dnia dokonania wpisu w rejestrze nie wywołuje skutków prawnych.

Stanowisko organu potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 czerwca 2011 r. , sygn. akt III SA/Wa 2498/10, w którym czytamy: „Podobnie jak nie jest wystarczający dla uznania, że skutecznie doszło do zmiany umowy spółki sam fakt podjęcia uchwały o zmianie roku obrotowego na zgodny z rokiem kalendarzowym, okoliczność zmiany umowy spółki dokonanej w formie aktu notarialnego czy zawiadomienie właściwego urzędu skarbowego o przedmiotowej modyfikacji. Przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby pominięcie części przepisu 8 ustawy, literalnie statuującego obowiązek zarejestrowania tej zmiany w sądzie rejestrowym, co przesądzałoby o wadliwości interpretacji przepisów. (…) Zawiadomienie, o którym mowa w ustawie ma być zawiadomieniem o zmianie roku podatkowego. W świetle przytoczonych przepisów nie można mówić o zmianie, jeżeli jeszcze nie została ona dokonana, co jest równoznaczne w okolicznościach przedstawionych we wniosku z ujawnieniem zmiany umowy w rejestrze. Jednocześnie nie można odmówić zasadności stanowisku, że o tym czy dokonano skutecznie zarejestrowania decydują w tym przypadku przepisy inne niż podatkowe (tj. m.in. przytoczony wyżej art. 255 § 1 Kodeksu spółek handlowych), mimo braku odesłania do nich w ustawie. Gdyby warunki skuteczności wpisu zależały od istnienia odesłania znajdującego się np. w przepisach podatkowych, to rejestry pozbawione zostałyby uniwersalnego znaczenia i pewności (w tym co do daty), która w przypadku obrotu gospodarczego i zmian umowy spółki ma istotne znaczenie”.

Podobnie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 sierpnia 2017 r. sygn. akt. II FSK 1851/15. Rozpatrując kwestię skuteczności zmiany roku obrotowego spółki komandytowo-akcyjnej zauważył: „O konieczności dokonania rejestracji w KRS zmian statutu spółki komandytowo-akcyjnej stanowi art. 430 § 1 k.s.h. (w zw. z art. 126 § 1 pkt 2). W świetle tego przepisu zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Oznacza to, że w zakresie skutków prawnych (także podatkowych) wpis takiej zmiany do rejestru ma charakter konstytutywny. Zatem dopóki zmiana ta nie zostanie odzwierciedlona w KRS, dopóty w tym zakresie nie wywołuje ona skutków prawnych”.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników sporządzoną w formie aktu notarialnego z 25 czerwca 2018 r. dokonano zmiany roku podatkowego i obrotowego poprzez zmianę umowy Spółki. Dotychczasowy rok podatkowy Spółki trwał od 1 lipca danego roku do ostatniego dnia czerwca następującego po danym roku. Zmieniony rok podatkowy Spółki trwa dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych licząc od 1 kwietnia do 31 marca. Spółka postanowiła, że pierwszy rok podatkowy po zmianie rozpocznie się 1 lipca 2018 r., a zakończy 31 marca 2020 r. Wniosek o zmianę wpisu w KRS został wniesiony przez Spółkę 25 czerwca 2018 r. W dniu 11 lipca 2018 r. sąd rejestrowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczącego roku podatkowego Spółki. Zawiadomienie o zmianie roku podatkowego zostało wysłane za pośrednictwem Poczty Polskiej do naczelnika urzędu skarbowego w dniu 13 lipca 2018 r. za potwierdzeniem odbioru.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym pierwszy po zmianie rok podatkowy będzie trwać od 1 lipca 2018 r. do 31 marca 2020 r. a kolejne lata podatkowe będą obejmować odpowiednio okresy od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku.

Z treści przywołanych wyżej przepisów wynika, że dla skutecznej zmiany roku podatkowego przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wymagane jest spełnienie następujących przesłanek:

  • przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników;
  • o zmianie umowy spółki dotyczącej zmiany roku podatkowego należy powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego (termin określony w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT jest terminem prawa materialnego i nie podlega przywróceniu - art. 162 Ordynacji podatkowej);
  • pierwszy rok podatkowy po zmianie („rok przejściowy”) nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe;
  • początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.

We wskazanych wyżej przepisach sformułowano zatem dwa obowiązki ciążące na podmiocie który zamierza zmienić rok podatkowy.

Aby zmiana była skuteczna dla rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych po pierwsze podatnik musi określić rok podatkowy w odpowiednim dokumencie regulującym jego ustrój. Treść przepisów ustawy o CIT jako warunek zmiany roku podatkowego wskazuje zatem podjęcie stosownej uchwały o zmianie w odpowiednim zakresie umowy, statutu lub innego dokumentu, który reguluje zasady ustrojowe podatnika. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że art. 8 ust. 1 ustawy o CIT nie formułuje dodatkowego warunku rejestracji takiej zmiany. W myśl właściwych przepisów (KSH), stosowna uchwała powinna być zgłoszona do rejestracji w KRS, jednak właściwe dla tego przedmiotu przepisy nie wskazują wiążącego terminu na zgłoszenie i dokonanie takiej rejestracji i nie wiążą z tym jej skuteczności. Literalne brzmienie art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, w części dotyczącej omawianego warunku, dotyczy jedynie konieczności dokonania zmian w akcie regulującym ustrój podatnika. Ustawa o CIT wskazuje jednakże termin na przeprowadzenie zmian w zakresie roku podatkowego. Zgodnie bowiem z treścią ww. art. 8 ust. 3 ustawy o CIT dotyczącego wskazania pierwszego roku po zmianie, początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego. Powyższy przepis wskazuje tym samym, że skutki prawne zmiany dokonanej w dokumencie regulującym ustrój podatnika nastąpią dopiero po zakończeniu trwającego roku podatkowego. Aby więc skutecznie wprowadzić zmiany w umowie/statucie/innym dokumencie w zakresie roku podatkowego, muszą być one dokonane (uchwalone) przed rozpoczęciem nowego, zmienionego roku podatkowego.

Drugim obowiązkiem dla skutecznej zmiany roku podatkowego jest obowiązek informacyjny. Zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o dokonanej zmianie roku podatkowego powinno być dokonane w terminie zawitym 30 dni licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. W tym przypadku ustawodawca wskazał określony termin na zawiadomienie o dokonanej zmianie. Należy zauważyć, że okres ten ma na celu ukonstytuowanie przeprowadzonych zmian. Jest to czas niezbędny na przeprowadzenie procesu rejestracji zmiany roku podatkowego zgodnie z odpowiednimi przepisami. Stąd aby powyższe zawiadomienie odniosło skutek, na dzień jego przedłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego okoliczność, której zawiadomienie dotyczy (zmiana roku podatkowego) powinna być już prawnie skuteczna, tj. powinna być ujawniona poprzez wpis w KRS.

Ustawodawca wskazał zatem, że dla skuteczności zmiany roku podatkowego stosowna uchwała w przedmiocie zmiany umowy/statutu/innego dokumentu w zakresie roku podatkowego musi być podjęta do końca bieżącego roku podatkowego i jednocześnie na dzień poinformowania o takiej zmianie właściwego naczelnika urzędy skarbowego zmiana roku podatkowego musi być skuteczna prawnie, tj. musi być zarejestrowana w KRS.

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy prawa oraz opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Spółka dokonała skutecznej zmiany roku podatkowego. Uchwałę o zmianie umowy Spółki w zakresie roku podatkowego podjęto bowiem 25 czerwca 2018 r., a więc przed upływem ostatniego przed zmianą roku podatkowego. Właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomiono natomiast o zmianie 13 lipca 2018 r. zatem przed upływem 30 dni licząc od dnia zakończenia ostatniego przed zmianą roku podatkowego. Jednocześnie na dzień zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, tj. na dzień 13 lipca 2018 r. dokonana zmiana była już prawnie skuteczna bowiem odpowiedniego wpisu w KRS dokonano 11 lipca 2018 r.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego Spółki, a tym samym pierwszy po zmianie rok podatkowy rozpoczął się 1 lipca 2018 r. i będzie trwał do 31 marca 2020 r., natomiast każdy kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy będzie trwał od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku, jest zatem prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj