Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.474.2018.2.ŚS
z 22 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2018 r. (data wpływu 6 listopada 2018 r.), uzupełnionym 1 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Nagród w ramach Akcji konkursowej oraz programu motywacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Nagród w ramach Akcji konkursowej oraz programu motywacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów. Ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 stycznia 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.474.2018.1.ŚS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 1 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych (tzw. produktów FMCG). Spółka jest także jednym z głównych dostawców towarów do sklepów detalicznych należących do sieci franczyzowych (dalej: „Sklepy franczyzowe”) organizowanych przez inne podmioty z Grupy.

W ramach swojej działalności Spółka podejmuje szereg działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży towarów zarówno do konsumentów jak i podmiotów gospodarczych. Spółka m.in. organizuje programy motywacyjne oraz konkursy (dalej łącznie: „Akcje”). Akcje mogą być skierowane zarówno do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (dalej: „Uczestnicy”), w tym w szczególności do bezpośrednich odbiorców Spółki, będących franczyzobiorcami należącymi do Sieci (dalej: „Franczyzobiorcy”) lub do ich klientów.

W każdym przypadku zaś Akcje mają charakter głównie motywacyjny, nakierowany na wzrost sprzedaży. Zasady Akcji określające m.in. ich cel, warunki uczestnictwa, warunki zdobycia nagród, każdorazowo sformułowane są w odpowiednich regulaminach.

W ramach Akcji przewidziane są różnego rodzaju nagrody, których wartość może być niewielka, symboliczna, lub też nagrody, których wartość może być relatywnie duża, np. wycieczki, w tym wyjazdy za granicę (dalej: „Nagrody”).

Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy Spółka zatrudni podmiot zewnętrzny np. agencję marketingową (dalej: „Agencja”) w celu zorganizowania i/lub obsługi Akcji, a także może zdarzyć się, że to Agencja na zlecenie Spółki będzie dokonywać zakupu i wydania Nagród.

W każdym przypadku zaś koszt ten zostanie przez Spółkę poniesiony poprzez zapłatę bezpośrednio do dostawcy rzeczy (innych świadczeń) wydawanych w formie Nagród, bądź też pośrednio poprzez zwrot kosztów Nagród do Agencji.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 stycznia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że: wnosi o wydanie interpretacji w zakresie następujących zdarzeń przyszłych:

Zdarzenie przyszłe nr 1

Akcje organizowane w formie konkursów, skierowanych do uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej – (konsumenci lub pracownicy sklepów, do których spółka sprzedaje swoje towary). Zadanie konkursowe może polegać na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie lub pytania konkursowe lub udzieleniu najbardziej zabawnej, kreatywnej odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe. W przypadku konkursu skierowanego do pracowników kontrahentów Spółki zadanie konkursowe może być związane z osiągnięciem określonych wyników sprzedaży danego towaru. Każdorazowo w takim konkursie zwycięzców wyłania komisja konkursowa.

Spółka na potrzeby konkursu będzie posiadać w swojej dokumentacji regulamin konkursu, potwierdzenie odbioru nagród, zgłoszenia konkursowe, listę nagrodzonych osób, informację o ilości wydanych nagród oraz dokumenty potwierdzające wydatki na zakup tych nagród.

Zdarzenie przyszłe nr 2

Program motywacyjny skierowany do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej, sp. z o.o., sp. akcyjnej lub prowadzących działalność gospodarczą w innej formie i będących odbiorcami towarów Spółki.

Program w ogólnym założeniu będzie polegać na zdobywaniu przez jego uczestników punktów za nabywanie towarów od Spółki i możliwości otrzymania nagród uzależnionych od ilości punktów - wielkości zakupów dokonanych w Spółce.

Spółka na potrzeby programu będzie posiadać w swojej dokumentacji regulamin programu, potwierdzenie odbioru nagród, listę nagrodzonych podmiotów, informację o ilości wydanych nagród oraz dokumenty potwierdzające wydatki na zakup tych nagród.

Spółka jednocześnie informuje, iż Akcje opisane w zdarzeniu przyszłym nr 1 oraz w zdarzeniu przyszłym nr 2, mają związek z osiąganymi przez nią przychodami, tj. są związane z osiągnięciem przychodu (np. w przypadku programów organizowanych dla klientów Spółki, ponieważ są one związane z wielkością obrotów realizowanych pomiędzy Spółką i danym klientem), lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów (np. w przypadku konkursów organizowanych przez Spółkę dla konsumentów - klientów Franczyzobiorców lub innych odbiorców Spółki, oraz ich pracowników, bowiem tego typu działania motywują klientów do zakupów w tych sklepach, sklepy z kolei zaopatrują się w określone towary w Spółce).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup Nagród w ramach Akcji stanowią koszty uzyskania przychodów?

W opinii Spółki, ponoszone przez nią wydatki na zakup Nagród stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „Ustawa o PDOP”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla kwalifikacji prawnej danego wydatku jako kosztu podatkowego istotny jest więc cel, w jakim został on poniesiony. Z kolei cel ten zostaje osiągnięty, jeżeli istnieje związek pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodu, bądź też związek pomiędzy poniesieniem kosztu a zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Dokonując kwalifikacji podatkowej danego wydatku należy także przeanalizować, czy na podstawie art. 16 Ustawy o PDOP ustawodawca wyłączył możliwość zaliczenia wydatku do kosztu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy także wskazać, iż ustawodawca nie ustalił zamkniętej listy wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Zamiast katalogu kosztów podatkowych, ustawodawca wskazuje cechy, jakim muszą odpowiadać wydatki podatnika, aby można je uznać za koszt uzyskania przychodu.

Także w interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, iż wydatek podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • celem poniesienia kosztu było osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • koszt nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, przy czym wymienione cechy muszą zostać spełnione łącznie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, w opinii Spółki ponoszone przez nią wydatki na zakup Nagród wydawanych w ramach Akcji, spełniają wszystkie wymienione wyżej przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów.

Należy zauważyć przede wszystkim, iż ciężar zakupu Nagród faktycznie ponoszony jest przez Spółkę. Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy Spółka zatrudni Agencję w celu zorganizowania i/lub obsługi Akcji, a także może zdarzyć się, że to Agencja na zlecenie Spółki będzie dokonywać zakupu i wydania nagród. W każdym przypadku zaś koszt ten zostanie ostatecznie poniesiony przez Spółkę.

W opinii Spółki, nie ulega wątpliwości, że wydatki na nabycie Nagród to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Celem organizacji Akcji jest bowiem zawsze zwiększanie obrotów Spółki, a więc uzyskiwanie coraz większych przychodów ze sprzedaży towarów. Cel ten jest realizowany zarówno poprzez Akcje skierowane bezpośrednio do odbiorców towarów Spółki, jak również poprzez Akcje skierowane do konsumentów - klientów sklepów detalicznych, w tym Sklepów franczyzowych, dla których Spółka jest dostawcą towarów.

Odnosząc się do trzeciego z wyżej wymienionych warunków zdaniem Spółki katalog art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP nie zawiera przepisu, który zabraniałby zaliczenia wydatków na nagrody przekazywane przez podatników w ramach różnego rodzaju akcji marketingowych do kosztów podatkowych. W szczególności, w opinii Spółki wydatki takie nie mogą zostać zakwalifikowane jako koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 25 (winno być: art. 16 ust. 1 pkt 28).

Jakkolwiek Ustawa o PDOP nie zawiera definicji reprezentacji, na gruncie orzecznictwa i stanowisk organów podatkowych przyjęło się, że dla celów podatku dochodowego reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.123.2018.1.BS „Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny i podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 28 updop (...)”.

Zdaniem Spółki, wydatki na nabycie Nagród już z samego założenia nie noszą znamion reprezentacji. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż wzięcie udziału w Akcjach wymaga spełnienia warunków określonych w regulaminie. Ponadto, celem Akcji jest zwiększenie sprzedaży i motywowanie odbiorców do dokonywania zakupów. W opinii Spółki, reprezentacja rozumiana jako chęć wykreowania pozytywnego wizerunku z definicji wyklucza sytuację, w której kontrahent (konsument lub inny odbiorca) otrzymuje świadczenie pod jakimkolwiek warunkiem, co ma miejsce w przypadku Akcji. Nie można bowiem kreować pozytywnego wizerunku odpłatnie, stawiając kontrahentowi czy to obecnemu czy też potencjalnemu jakiekolwiek wymagania, intencją jest bowiem uzyskanie określonego wrażenia przez określone działanie podatnika, a nie jego klienta. Wydatki na nagrody nie mają więc charakteru reprezentacji ponieważ w każdym przypadku ich przekazanie jest uzależnione od wykonania ściśle określonych działań po stronie Uczestników Akcji, np. od dokonania zakupów o określonej wartości.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki należy odróżnić sytuację, gdy dane świadczenie przekazywane jest kontrahentom bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków od sytuacji, gdy organizowany jest konkurs, program lojalnościowy lub inna akcja promocyjna, która przewiduje przyznanie Nagrody pod ściśle określonymi warunkami, które często wymagają od uczestników w/w akcji poniesienia konkretnych wydatków.

Spółka wskazuje, iż podobne stanowisko prezentują także organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych dotyczących analogicznych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych). Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 maja 2016 r., Znak: IBPB-1-1/4510-87/16/AT, wskazał, iż: ,,(...) działania w ramach sprzedaży premiowej mają charakter motywacyjny (...). W świetle powyższego kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją sprzedaży promocyjnej ciągników siodłowych należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 15 ust. 1 updop. Kierując się tymi, a scharakteryzowanymi powyżej przesłankami, stwierdzić należy, że na gruncie przedmiotowej sprawy, wskazane we wniosku wydatki, poniesione w związku z organizacja sprzedaży premiowej, będą mogły stanowić koszty podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie wydatku ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 updop.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy, o którym mowa powyżej, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja”w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

W zakresie tak rozumianego pojęcia „reprezentacji” nie mieszczą się ponoszone przez Spółkę wydatki związane z konkursami oraz programem motywacyjnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Programy motywacyjne mają za zadanie motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez, nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika, m.in. że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Spółka jest także jednym z głównych dostawców towarów do sklepów detalicznych należących do sieci franczyzowych (organizowanych przez inne podmioty z Grupy). W ramach swojej działalności Spółka podejmuje szereg działań, które mają na celu zwiększenie sprzedaży towarów zarówno do konsumentów jak i podmiotów gospodarczych. Spółka m.in. organizuje programy motywacyjne, oraz konkursy (dalej łącznie: „Akcje”). Akcje mogą być skierowane zarówno do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym w szczególności do bezpośrednich odbiorców Spółki, będących franczyzobiorcami należącymi do Sieci lub do ich klientów. W ramach Akcji przewidziane są różnego rodzaju nagrody, których wartość może być niewielka, symboliczna, lub też nagrody, których wartość może być relatywnie duża, np. wycieczki, w tym wyjazdy za granicę. Mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy Spółka zatrudni podmiot zewnętrzny np. agencję marketingową w celu zorganizowania i/lub obsługi Akcji, a także może zdarzyć się, że to Agencja na zlecenie Spółki będzie dokonywać zakupu i wydania Nagród. W każdym przypadku zaś koszt ten zostanie przez Spółkę poniesiony poprzez zapłatę bezpośrednio do dostawcy rzeczy (innych świadczeń) wydawanych w formie Nagród, bądź też pośrednio poprzez zwrot kosztów Nagród do Agencji. Akcje organizowane w formie konkursów, skierowanych do uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej – (konsumenci lub pracownicy sklepów, do których spółka sprzedaje swoje towary). Zadanie konkursowe może polegać na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie lub pytania konkursowe lub udzieleniu najbardziej zabawnej, kreatywnej odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe. W przypadku konkursu skierowanego do pracowników kontrahentów Spółki zadanie konkursowe może być związane z osiągnięciem określonych wyników sprzedaży danego towaru. Każdorazowo w takim konkursie zwycięzców wyłania komisja konkursowa. Spółka na potrzeby konkursu będzie posiadać w swojej dokumentacji regulamin konkursu, potwierdzenie odbioru nagród, zgłoszenia konkursowe, listę nagrodzonych osób, informację o ilości wydanych nagród oraz dokumenty potwierdzające wydatki na zakup tych nagród.

Program motywacyjny skierowany do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej, sp. z o.o., sp. akcyjnej lub prowadzących działalność gospodarczą w innej formie, i będących odbiorcami towarów Spółki.

Program w ogólnym założeniu będzie polegać na zdobywaniu przez jego uczestników punktów za nabywanie towarów od Spółki i możliwości otrzymania nagród uzależnionych od ilości punktów - wielkości zakupów dokonanych w Spółce. Spółka na potrzeby programu będzie posiadać w swojej dokumentacji regulamin programu, potwierdzenie odbioru nagród, listę nagrodzonych podmiotów, informację o ilości wydanych nagród oraz dokumenty potwierdzające wydatki na zakup tych nagród.

Ww. Akcje, mają związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami, tj. są związane z osiągnięciem przychodu (np. w przypadku programów organizowanych dla klientów Spółki, ponieważ są one związane z wielkością obrotów realizowanych pomiędzy Spółką i danym klientem), lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów (np. w przypadku konkursów organizowanych przez Spółkę dla konsumentów - klientów Franczyzobiorców lub innych odbiorców Spółki, oraz ich pracowników, bowiem tego typu działania motywują klientów do zakupów w tych sklepach, sklepy z kolei zaopatrują się w określone towary w Spółce).

W świetle powyższego kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na nabycie nagród należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 15 ust. 1 updop.

Do kosztów uzyskania przychodów mogą być zatem zaliczone wydatki poniesione przez Spółkę w ramach konkursów skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz programów motywacyjnych skierowanych do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej lub prowadzących działalność gospodarczą w innej formie, i będących odbiorcami towarów Spółki, na zakup różnego rodzaju nagród, których wartość może być niewielka, symboliczna lub też nagrody, których wartość może być relatywnie duża np. wycieczki, w tym wyjazdy za granicę, którymi Spółka motywuje uczestników do zakupów i wzrostu sprzedaży, o ile w istocie ich poniesienie zostało/zostanie przez Wnioskodawcę udokumentowane:

  • regulaminem konkursu/programu,
  • dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku,
  • potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych nagród,
  • dokumentami potwierdzającymi nabycie tych nagród przez Wnioskodawcę.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą tut. Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie się różnił od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj