Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1563/11-2/KT
z 5 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1563/11-2/KT
Data
2012.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
korekta podatku
obniżka (obniżenie)
odbiór
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w miesiącu wystawienia tej faktury.



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 09.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w miesiącu wystawienia tej faktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w miesiącu wystawienia tej faktury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank jest czynnym podatnikiem VAT, który w ramach prowadzonej działalności nabywa usługi od podmiotów zagranicznych (podatnicy nie posiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju), z tytułu których powstaje po stronie Banku import usług opodatkowanych 23% podatkiem VAT – art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W praktyce powstają i mogą powstawać w przyszłości przypadki, że kwota należna podmiotom zagranicznych z tytułu świadczonych przez nich usług ulega zmniejszeniu (np. w wyniku udzielonych upustów, pomyłek co do cen ujętych w wystawionych wcześniej fakturach lub błędnej interpretacji przez Bank danej czynności jako opodatkowanej) po rozpoznaniu przez Bank obowiązku podatkowego (wystawieniu stosownej faktury wewnętrznej) i wykazaniu oraz zapłaceniu zobowiązania z tytułu należnego podatku VAT za dany okres rozliczeniowy. W tych przypadkach powstaje konieczność zmniejszenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w fakturze wewnętrznej dokumentującej obrót z tytułu rozpoznanego wcześniej przez Bank importu usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przepisy art. 29 ust. 4a w zw. z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy interpretować w ten sposób, że po wystawieniu korekt faktur wewnętrznych zmniejszających podstawę opodatkowania, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, jaka może mieć miejsce w przyszłości, Bank będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego objętego tą korektą w deklaracji VAT za miesiąc, w którym wystawi korekty faktur wewnętrznych...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Banku, przepisy art. 29 ust. 4a w zw. z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; dalej: ustawa o VAT) należy interpretować w ten sposób, że po wystawieniu korekt faktur wewnętrznych zmniejszających podstawę opodatkowania, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym, Bank będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego objętego tą korektą w deklaracji za miesiąc, w którym wystawi korekty faktur wewnętrznych.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktur wewnętrznych w przypadku świadczenia usług, dla których podatnikiem jest usługobiorca (import usług).

W przypadku udzielenia rabatu lub stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej (§ 13-14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360; dalej: Rozporządzenie). Zasada ta ma odpowiednie zastosowanie w przypadku wystawiania korekt faktur wewnętrznych (§ 24 Rozporządzenia).

Sytuacje takie mają i mogą mieć miejsce w przypadku Banku w przyszłości w odniesieniu do usług nabywanych od podmiotów zagranicznych z miejscem świadczenia w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, czyli tam, gdzie Bank będzie podatnikiem. W konsekwencji zaistnieją przestanki ku temu, aby Bank dokonał korekt faktur wewnętrznych w oparciu o przepisy Rozporządzenia.

Ustawa o VAT nie zawiera szczególnych przepisów regulujących kwestię rozliczenia korekt faktur wewnętrznych w deklaracjach VAT, dlatego należy odnieść się do ogólnego przepisu opisującego kwestię rozliczania korekt faktur.

W myśl art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawiania korekty faktur do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

W przypadku faktur wewnętrznych ich wystawca jest jednocześnie ich nabywcą. Dlatego, zdaniem Banku, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury wewnętrznej przez jej nabywcę, gdyż byłoby to działanie absurdalne - moment wystawienia faktury wewnętrznej jest jednocześnie momentem jej otrzymania przez nabywcę. Dlatego, zważywszy na powyższe regulacje, korekty faktur wewnętrznych w przedmiotowym stanie faktycznym powinny być uwzględnione w deklaracji za okres, w którym Bank je wystawi.

Pogląd przedstawiony przez Bank w niniejszym zapytaniu potwierdzają liczne interpretacje Ministerstwa Finansów, które w kwestii tej ukształtowały już jednolitą linię interpretacyjną. Przykładowo:

W podobnej kwestii wypowiedział się także WSA w Warszawie w wyroku z dnia 28 lutego 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1940/07), który stwierdził, iż: „z faktu, że faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można wywodzić, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego w sytuacji, gdy zostały ujęte w deklaracji VAT-7. Spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych dokumentujących import usług, co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu podatku za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj