Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-967/11-4/AP
z 7 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-967/11-4/AP
Data
2011.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
materiały reklamowe
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku dokonywane w ramach umowy o współpracę nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 640 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 10 sierpnia 2011 r. pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 10 sierpnia 2011 r. nr IPPP1/443-967/11-2/AP pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r., złożonym w dniu 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej X S.A. (dalej: Spółka) produkuje i sprzedaje artykuły spożywcze. Odbiorcami produktów Spółki są różne placówki handlowe, w tym hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy i punkty gastronomiczne. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży.

Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych.

W ramach takich działań Spółka przekazuje samodzielnie lub za pomocą podmiotów zewnętrznych (agencje reklamowe lub dystrybutorzy) do punktów sprzedaży drukowane materiały reklamowe, które są umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Przekazania tych materiałów mogą być dokonane także w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych, spotkań z kontrahentami, przedstawicielami handlowymi, etc.

Dla przykładu można wymienić następujące drukowane materiały reklamowe umieszczane w placówkach handlowych przez Spółkę:

  • Sales folder - materiał wykonany z papieru, może posiadać różne kształty, służy prezentacji nowego produktu kierownikom sklepów kanału tradycyjnego. Zawiera informacje na temat rynku i produktu, zdjęcie, dane logistyczne. Dla niektórych klientów (np. Y) sales folder zawiera również plastikową kieszonkę, w której znajduje się przykładowa sztuka produktu. Czasami też sales folder może zawierać element, który służy jego przymocowaniu (np. magnes).
  • Sales presenter - materiał wykonany z papieru, zawiera katalog obejmujący zdjęcia wszystkich dostępnych produktów z różnych kategorii X wraz z podstawowymi danymi (nazwa, gramatura, kod kreskowy, ilość sztuk w kartonie).
  • Wobbler - materiał wykonany z papieru, posiada plastikowy lub aluminiowy element (kiwak) zakończony taśmą klejącą (ew. samą taśmę klejącą), za pomocą którego przymocowany jest do półki z produktem. Materiał zawiera zdjęcie produktu, hasło (call to action).
  • Listwa przypółkowa - materiał wykonany z papieru, umieszczany przy półce z produktem, zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe (call to action). Materiał może zawierać wykrojnik, zwykle wystaje poza półkę.
  • Wkładka do listwy przypółkowej - materiał wykonany z papieru, umieszczany przy półce z produktem, zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe (call to action). Materiał może zawierać wykrojnik, wsuwany jest za przezroczystą listwę przypółkową. Zwykle nie wystaje poza półkę.
  • Listwa na rolce - materiał wykonany z papieru z taśmą klejącą na plecach, zawierający hasło reklamowe marki lub produktu lub/i logotyp, ewentualnie dodatkowe informacje na temat kategorii lub produktu. Materiał umieszczany przy półce z produktem jak wkładka do listwy przypółkowej. Materiał dostępny w rolkach zawierających określoną ilość modułów/metrów bieżących. Materiał może służyć jako naklejka.
  • Cenówka, cennik - materiał wykonany z papieru lub kartonu, umieszczany przy półce z produktem najczęściej za pomocą taśmy klejącej, zawiera logotyp marki/produktu, ewentualnie dodatkowe informacje. Posiada miejsce na wpisanie ceny produktu.
  • Plakat - materiał wykonany z papieru, służy komunikacji nowego produktu/promocji/akcji w sklepach. Materiał przyklejany za pomocą taśmy klejącej dwustronnej w sklepie najczęściej w strefie przykasowej.
  • Ulotka - materiał wykonany z papieru, zawiera informacje o promocji/nowym produkcie itp., materiał umieszczany przy półce lub na dodatkowych ekspozycjach za pomocą pasków zaciskowych wykonanych z tworzywa.
  • Topper paletowy – materiał wykonany z kartonu (tektury), służy komunikacji promocji/uwidocznienia ekspozycji z produktem, umieszczany na ekspozycjach paletowych.
  • Topper na stand - materiał wykonany z kartonu (tektury), służy komunikacji marki lub promocji, umieszczany na stojakach (zwieńczenie stojaków), zawiera zdjęcie produktu, ewentualnie hasło reklamowe.
  • Branding bramki wejściowej/sensomatów - materiał wykonany głównie z kartonu umieszczany w bramkach wejściowych/sensomatach (bramkach zabezpieczających przed kradzieżą znajdujących się przy wejściu i wyjściu ze sklepu).
  • Branding witryn sklepowych - materiał wykonany z folii przezroczystej, półprzezroczystej lub nieprzepuszczającej światła, umieszczany na szybach sklepowych. Zawiera wizualizację marki.
  • Owijka paletowa - materiał wykonany z papieru lub tektury, służy brandingowi ekspozycji paletowej (zwiększeniu widoczności palety z produktem, komunikacji promocji lub marki). Materiał na rolce zawierającej określoną ilość modułów lub metrów.
  • Narożnik - materiał wykonany z kartonu (tektury), służy dodatkowemu brandingowi ekspozycji paletowych. Materiał umieszczany na rogach palet.
  • Naklejka m.in. podłogowa - materiał wykonany z papieru pokrytego folią nieścieralną, z taśmą klejącą od spodu, umieszczany na podłodze lub w innym miejscu w celu dodatkowej komunikacji produktu lub promocji.
  • Shelf stopper/flaga + uchwyt - materiał wykonany z papieru (czasem z tworzywa), mocowany do półki z produktem za pomocą plastikowych lub plastikowo metalowych uchwytów. Służy informacji o produkcie lub promocji.
  • Potykacz - materiał wykonany z kartonu rozstawiany na podłodze lub dodatkowych ekspozycjach, służy przeważnie komunikacji promocji. Czasami potykacz składa się z plakatu wsuniętego w plastikową lub plastikowo metalową konstrukcję rozstawianą na podłodze.
  • Branding standu - materiał wykonany z papieru, mocowany do konstrukcji standu (boki, listy frontowe, topper), zawiera informacje o produkcie, marce, promocji itp.
  • Lama - materiał wykonany z kartonu, rozkładany wolno na podłodze lub tworzący konstrukcję, pod którą znajdują się ekspozycje z produktem, zawiera informacje dotyczące produktu i marki.
  • Stojak na ulotki - materiał wykonany z kartonu, umieszczany na ekspozycjach przy ekspresach do kawy lub na ladach. Materiał zawiera kieszonkę, w której znajdują się ulotki z informacją o produktach.
  • Tirastopper - listwa równoległa do półki z produktem ze stoperem prostopadłym do półki, wykonana z kartonu, służy dodatkowej komunikacji oraz wyszczególnieniu produktów.
  • Zawieszka - wykonana z papieru z elementem mocującym, umieszczana na ekspresach do kawy, zawiera informacje o kapsułach kawy dystrybuowanej przez Spółkę.

Z prawnego punktu widzenia najistotniejsze elementy związane z przekazaniem drukowanych materiałów reklamowych placówkom można scharakteryzować następująco:

  • wszystkie materiały przekazywane są przez Spółkę bezpłatnie;
  • reklamowaniu przy wykorzystaniu drukowanych materiałów reklamowych podlegają wyłącznie towary produkowane (dystrybuowane) przez Spółkę;
  • przekazania dokonywane są na podstawie warunków współpracy (np. umów, porozumień, ustaleń dokonanych np. w formie elektronicznej itp.) z placówkami handlowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku dokonywane w ramach umowy o współpracę nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku dokonywane w ramach umowy o współpracę nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

  1. Stan prawny - ustawa o VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Jednocześnie, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT, jako odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

  1. Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje co należy rozumieć przez pojęcie „drukowane materiały reklamowe i informacyjne”. Według definicji pochodzącej z Leksykonu PWN, przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp., przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku.

Wszystkie drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę zawierają poza logo Spółki dodatkowe informacje (hasło reklamowe, informację o promocji, dodatkowe informacje o produkcie). Przekazanie wymienionych w stanie faktycznym materiałów ma na celu promocję oraz reklamę produktów Spółki. Dzięki umieszczeniu w punktach handlowych drukowanych materiałów informacyjnych produkty Spółki są bardziej rozpoznawalne a nabywcy uzyskują większą wiedzę o nabywanym produkcie, co ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży.

Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w licznych interpretacjach indywidualnych, przesłankami pozwalającymi na uznanie, że dany towar jest drukowanym materiałem reklamowym lub informacyjnym, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT są:

  • wydrukowanie przy użyciu technik drukarskich na nośniku;
  • umieszczenie logo firmy lub produktu;
  • umieszczenie dodatkowych informacji o firmie lub jej produktach (hasło reklamowe, informacje o producencie, informacje o produkcie/promocji produktu, zdjęcie produktu).

Drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę spełniają powyższe przesłanki. Są one drukowane na papierze (kartonie), na każdym z nich znajduje się logo firmy lub produktu oraz dodatkowe informacje o produkcie.

Powyższe stanowisko potwierdzają następujące interpretacje indywidualne:

  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 marca 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1768/09-4/BA):
    „Biorąc powyższe przepisy i dokonaną analizę stwierdza się, iż bezsprzecznie drukowanymi materiałami reklamowymi są wszelkiego rodzaju cenniki, broszury, foldery, prospekty. Przekazywanie podkładki na biurko (w formie kalendarza, notesu i informacji o działalności Spółki i adresie), notesy z informacjami o Spółce (adresie, zakresie działalności), obecnym kontrahentom, jak i potencjalnym ma charakter reklamowy, o czym przesądza umieszczone na nich logo marki firmy. Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze, ww. produkty zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów). W związku z powyższym, ww. produkty spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne”.
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2009 r. (sygn. ILPP1/443-423/09-2/AT):
    „Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przekazywanie kalendarzy klientom firmy ma charakter reklamowy, o czym przesądza umieszczenie na nich logo marki firmy (graficzny znak towarowy, symbol firmy). Ponadto, wydrukowane przy użyciu technik drukarskich na papierze, ww. kalendarze zawierają informacje dotyczące firmy i jej działalności (miejsca i rodzaju świadczonych usług i oferowanych produktów). W związku z powyższym, przedmiotowe kalendarze spełniają przesłanki do uznania ich za drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Przedmiotowe kalendarze mają bowiem na celu rozpowszechnianie marki oraz reklamowanie produktów i usług świadczonych przez firmę, a dodatkowo służą klientom, do celów zgodnych z ich głównym przeznaczeniem, tj. do sporządzania notatek, zapisywania ważnych informacji itp. W konsekwencji dążą do zwiększenia obrotów firmy i tym samym są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem”.
  • Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 stycznia 2008 r. (sygn. IP-PP1-443-407/07-2/AK):
    „Dlatego też podstawowe znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy przekazywane materiały, stanowią drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Jak wynika z informacji zawartych w złożonym wniosku, według Spółki przekazywane przez nią kalendarze firmowe spełniają kryteria określone dla materiałów drukowanych: są wytwarzane przy użyciu technik drukarskich, a druk odbywa się na papierze (ewentualnie tekturze), a w przypadku kalendarzy ściennych również częściowo na folii. Ponadto wnioskodawca podkreślił, iż przekazywane kalendarze firmowe, zarówno w postaci książkowej jak i ściennej mają za zadanie promować Spółkę, zarówno poprzez zamieszczone w nich hasła reklamowe, jak również poprzez logo marki, w które są opatrzone, a pod którą Spółka świadczy usługi”.

W związku z powyższym Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj