Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/423-36/11/AB
z 3 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/423-36/11/AB
Data
2011.06.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
stawka amortyzacji
środek trwały


Istota interpretacji
Możliwość podwyższania uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych.



Wniosek ORD-IN 643 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości podwyższania uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości podwyższania uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych. W ramach prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje określone środki trwałe podlegające amortyzacji. Po wprowadzeniu ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dalej: „Ewidencja") Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych metodą liniową, przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w załączniku 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT"), Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych (dalej: „Wykaz").

W przyszłości, w odniesieniu do posiadanych środków trwałych, Spółka zamierza obniżyć stawki amortyzacyjne począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Dla nowych środków trwałych wprowadzanych do Ewidencji Spółka dokona obniżenia stawek amortyzacyjnych, w stosunku do stawek zamieszczonych w Wykazie, począwszy od miesiąca, w którym te środki trwałe zostałyby wprowadzone do ewidencji. Stawki amortyzacyjne będą obniżane w różnym stopniu. Jednocześnie Spółka zakłada w przyszłości możliwość podwyższenia tak obniżonych stawek amortyzacyjnych do wysokości nie wyższej niż stawki maksymalne wynikające z Wykazu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy obniżone stawki amortyzacyjne mogą być następnie podwyższone do poziomu nie wyższego niż wynikający z Wykazu...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, obniżone stawki amortyzacyjne można następnie podwyższyć do poziomu nieprzekraczającego maksymalnych stawek określonych w Wykazie, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

W uzasadnieniu powyższego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z literalną wykładnią przepisu art. 16i ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej: „Ustawa CIT”), zmiana stawek amortyzacyjnych może być dwukierunkowa i obejmuje dwie sytuacje. Po pierwsze pojęcie „zmiana stawki", którym posługuje się ustawodawca, dotyczy sytuacji, w której podatnik obniża stawki amortyzacyjne. Po drugie, pojęcie to znajduje zastosowanie także w sytuacji, w której podatnik podwyższa stawki amortyzacyjne.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych dotyczy tych stawek amortyzacyjnych, które w poprzednich latach podatkowych były przez podatnika obniżane. W ocenie Wnioskodawcy, podwyższenie stawek amortyzacyjnych może być dokonane w dowolnej, wybranej wysokości z tym, że po podwyższeniu stawka nie może przekraczać poziomu ustalonego w Wykazie.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydane przez:

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest podwyższenie uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych do poziomu nieprzekraczającego maksymalnych stawek ustalonych w Wykazie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj