Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-102/11-5/PG
z 2 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-102/11-5/PG
Data
2011.05.02
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura
faktura korygująca
faktura zbiorcza
obrót
podstawa opodatkowania
rabaty
Istota interpretacji
Czy we wskazanym stanie faktycznym, Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą udzielenie na rzecz danego Dystrybutora bonusu pod warunkiem, że taka faktura korygująca będzie zawierać wszystkie elementy, o których mowa we właściwych przepisach Rozporządzenia?
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie bonusu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie bonusu. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi na terytorium Polski działalność polegającą na sprzedaży maszyn i urządzeń rolniczych, a także części zamiennych do tych maszyn i urządzeń (dalej: Towary). Spółka nabywa Towary z Niemiec lub z Francji od ich producentów, na podstawie zawartych z producentami umów na dostawy Towarów. Następnie sprzedaje Towary na rzecz polskich podmiotów dystrybucyjnych (dalej odpowiednio: Dystrybutor lub Dystrybutorzy), które w dalszej kolejności sprzedają Towary na rzecz klientów ostatecznych. W tym celu Spółka zawarła z Dystrybutorami odpowiednie umowy dystrybucyjne. W celu zmotywowania Dystrybutorów do realizowania przez nich możliwie wysokiego poziomu sprzedaży, prawidłowego oszacowania rynku, aby odpowiednio zagwarantować dostawy, spełniania wysokich wymagań stawianych przez Spółkę co do jakości działania, wysokiego poziomu obsługi klientów ostatecznych, Spółka zdecydowała się na wprowadzenie modelu bonusowego o nazwie „ X”. Co do zasady model bonusowy składa się z dwóch elementów: 1) z części ilościowej (uzależnionej od poziomu obrotu zrealizowanego w danym roku podatkowym z tytułu zakupu Towarów Spółki przez Dystrybutorów), 2) z części jakościowej (uzależnionej od poziomu realizacji przez Dystrybutora ustalonych ze Spółką celów jakościowych). W rzeczywistości, w wyniku wdrożenia wspomnianego modelu bonusowego Spółka przyznaje Dystrybutorom bonusy, które są związane z poziomem obrotu zrealizowanym w wyniku nabywania przez poszczególnych Dystrybutorów określonych produktów Spółki (ten sposób kalkulacji dotyczy maszyn), albo które są kalkulowane bezpośrednio jako procent od wartości zakupów dokonanych przez określonych Dystrybutorów (ten sposób kalkulacji dotyczy części zamiennych). Przedmiotowe bonusy były już udzielane w przeszłości i będą udzielane w przyszłości. W praktyce, w odniesieniu do maszyn system bonusowy funkcjonuje na takiej zasadzie, że za każdą sprzedaną maszynę Spółki w roku podatkowym Spółki rozpoczynającym się od 1 października danego roku do 30 września roku następującego po tym roku, Dystrybutorowi przypisywana jest określona liczba punktów (w przedziale od 10 do 100 punktów) uzależniona od rodzaju sprzedanej maszyny (np. sprzedaż kombajnu = 100 punktów, Prasy zwijającej = 25 punktów). W kolejnym etapie rzeczywista ilość sprzedanych maszyn z danej grupy produktowej zostaje pomnożona przez ilość punktów przewidzianych dla tej grupy. Ilość uzyskanych z danej grupy punktów następnie sumuje się i porównuje z tzw. „Drabiną punktów” ustaloną przez Spółkę. Każdemu uzyskanemu punktowi w tej „Drabinie” odpowiada określona kwota w PLN. Kwota ta wzrasta wraz z ilością osiągniętych punktów (tzn. osiągając większą ilość punktów także każdy pojedynczy punkt ma większą wartość w PLN). lm więcej maszyn zostanie sprzedanych Dystrybutorom, począwszy od momentu osiągnięcia 50% punktów wynikających z uzgodnionego planu sprzedaży, tym więcej punktów uzyskają i tym większa będzie ich premia ilościowa. W odniesieniu do części zamiennych nie obowiązuje wskazany system punktowy, natomiast bonus jest definiowany w sposób procentowy dla ustalonego poziomu realizacji obrotu. W konsekwencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego kalkulowana jest podstawowa kwota bonusu wyrażona w PLN. Składa się ona z bonusu ilościowego związanego z ilością nabytych maszyn i części zamiennych. Otrzymywana w ten sposób kwota może zostać podwojona przez drugi komponent systemu bonusowego - cele jakościowe, zdefiniowane dla każdego Dystrybutora w jednym z czterech obszarów: sprzedaż, obsługa klienta, części zamienne, management/administracja. Należy zaznaczyć, iż cele jakościowe określają pewne wymagania, które powinien spełnić Dystrybutor, np. w zakresie przeprowadzania dla klientów ostatecznych prezentacji i pokazów oferowanych przez Spółkę Towarów, posiadania przez Dystrybutora odpowiednio urządzonych powierzchni sprzedażowych, punktów obsługi klienta, a także warsztatu i jego wyposażenia, właściwego szkolenia własnych pracowników Dystrybutora etc. W tym miejscu należy podkreślić, że ustalanie celów jakościowych jest ściśle związane z przedmiotem działalności Spółki polegającym na sprzedaży maszyn i urządzeń rolniczych. Z kolei integralną częścią działalności dystrybucyjnej jest podejmowanie przez Dystrybutorów określonych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, takich jak np. nabywanie we własnym zakresie pojazdów, ich właściwe wyposażanie m.in. w narzędzie diagnostyczne, regularne raportowanie o wielkości sprzedaży, sporządzanie planów biznesowych według wytycznych i analiza stopnia ich realizacji itp. W związku z bonusami przyznawanymi Dystrybutorom w określonych latach podatkowych trwających dla Spółki od 1 października danego roku do 30 września roku następnego (dalej w odniesieniu do wybranych lat podatkowych Spółki stosuje się pojęcia: rok podatkowy 2009/2010 lub rok podatkowy 2010/2011), Spółka wystawia zbiorcze faktury korygujące. Przykładowo wspomniane zbiorcze faktury korygujące dotyczące bonusów z tytułu obrotów osiągniętych w roku podatkowym 2009/2010 są wystawione już po zakończeniu tego roku podatkowego, lecz przed upływem terminu określonego do złożenia rocznego zeznania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za ten rok podatkowy. Wypłata bonusu przez Spółkę na rzecz danego Dystrybutora następuje do dnia 15 listopada zgodnie z zapisami zawartymi w umowach Dystrybucyjnych po zakończeniu roku obrotowego i po ostatecznym ustaleniu i akceptacji jego wysokości. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą udzielenie na rzecz danego Dystrybutora bonusu pod warunkiem, że taka faktura korygująca będzie zawierać wszystkie elementy, o których mowa we właściwych przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm., dalej „Rozporządzenie”)... Zdaniem Wnioskodawcy, konieczność wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu oznacza, iż będzie on uprawniony do wystawienia jednej, zbiorczej faktury korygującej, dokumentującej udzielenie na rzecz danego Dystrybutora bonusu, o którym mowa w opisie sprawy, o ile faktura korygująca dotyczyć będzie obniżenia wartości konkretnych dostaw zrealizowanych na rzecz tego Dystrybutora w danym okresie, za który naliczany będzie bonus (obejmującym okres od 1 października danego roku do 30 września roku następującego po tym roku) i pod warunkiem, że faktura taka będzie zawierać odpowiednie elementy, o których mowa we właściwych przepisach Rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, iż mimo że przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, w praktyce przyjmuje się, że wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe. Biorąc pod uwagę treść § 13 Rozporządzenia (przepis ten określa m.in. treść faktury korygującej), uznać należy, że wystawiona przez Spółkę zbiorcza faktura korygująca winna zawierać następujące dane: (i) opis „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”, (ii) numer kolejny oraz datę jej wystawienia, (iii) dane zawarte w fakturach korygowanych: nazwę sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, ich numery identyfikacji podatkowej, dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury (oraz gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży) albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży - w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury oraz numery kolejne faktur korygowanych, a także (iv) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu oraz (v) kwotę zmniejszenia podatku należnego. Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych, tj. m.in.:
Ponadto, prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, tj. m.in.:
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, może ona wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą udzielenie na rzecz danego Dystrybutora bonusu, o którym mowa w opisie sprawy, dotyczącą obniżenia wartości konkretnych dostaw zrealizowanych przez Spółkę na rzecz tego Dystrybutora w danym okresie, za który naliczany jest bonus (obejmującym okres od 1 października danego roku do 30 września roku następującego po tym roku), pod warunkiem, że faktura taka będzie zawierać wszystkie elementy, o których mowa we właściwych przepisach Rozporządzenia. W świetle powyższego, zdaniem Spółki, może ona wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą udzielenie rabatu na rzecz danego Dystrybutora za dany rok podatkowy Spółki pod warunkiem, że taka faktura korygująca będzie zawierać wszystkie elementy, o których mowa we właściwych przepisach Rozporządzenia. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. W interpretacji indywidualnej nr ILPP4/443-102/11-4/PG z dnia 2 maja 2011 r. stwierdzono, iż bonusy ilościowe wypłacane przez Zainteresowanego na rzecz poszczególnych Dystrybutorów, stanowić będą rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług z tytułu konkretnych dostaw towarów na rzecz danego Dystrybutora w okresie, za który rozliczany będzie bonus, a Spółka powinna wystawić faktury korygujące dokumentujące udzielenie rabatu. Natomiast bonusy jakościowe wypłacane Dystrybutorom nie będą stanowić rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług z tytułu konkretnych dostaw towarów zrealizowanych przez Wnioskodawcę, lecz będą wynagrodzeniem za świadczone usługi podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z powyższym, Spółka nie powinna wystawiać na rzecz poszczególnych Dystrybutorów faktur korygujących, dokumentujących udzielenie bonusu jakościowego. Biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte powyżej, w niniejszej interpretacji odniesiono się do kwestii wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dokumentującej wypłacenie przez Zainteresowanego bonusu ilościowego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, na podstawie ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem. W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Stosownie do zapisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Według § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2 (§ 13 ust. 6 rozporządzenia). Natomiast § 13 ust. 8 rozporządzenia stwierdza, że faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”. Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż dopuszczalne będzie rozliczenie udzielonego Dystrybutorom bonusu ilościowego w odniesieniu do większej ilości faktur VAT w danym okresie rozliczeniowym na podstawie jednej zbiorczej faktury VAT KOREKTA, wystawionej po zakończeniu okresu rozliczeniowego, pod warunkiem że faktura taka zawierać będzie wszystkie niezbędne elementy wynikające z przepisów rozporządzenia. Reasumując, Spółka będzie mogła wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą udzielenie na rzecz danego Dystrybutora rabatu (bonusu ilościowego) pod warunkiem, że taka faktura będzie zawierała wszystkie elementy, o których mowa w powołanych przepisach rozporządzenia. Zatem stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym konieczność wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu oznacza, iż będzie on uprawniony do wystawienia jednej, zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie na rzecz danego Dystrybutora bonusu, o ile dotyczyć będzie ona obniżenia wartości konkretnych dostaw zrealizowanych na rzecz tego Dystrybutora w danym okresie i pod warunkiem, że będzie zawierać odpowiednie elementy o których mowa w rozporządzeniu, uznać należy za prawidłowe, jednak na podstawie innej podstawy prawnej niż wskazana przez niego. Bowiem tut. Organ informuje, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązywało do dnia 31 marca 2011 r. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dokumentującej udzielenie bonusu w zdarzeniu przyszłym. Jeżeli chodzi o ww. zakres w zaistniałym stanie faktycznym, kwestia ta została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2011 r. nr ILPP4/443 102/11 3/PG. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca uznania wypłacanych bonusów za rabat i wystawiania faktur korygujących, zarówno w zaistniałym stanie faktycznym jak i zdarzeniu przyszłym, została rozstrzygnięta odrębnymi interpretacjami indywidualnymi z dnia 2 maja 2011 r. odpowiednio o nr ILPP4/443-102/11-2/PG oraz ILPP4/443-102/11-4/PG. Dodatkowo tut. Organ informuje, że w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 2 maja 2011 r. zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPB3/423 49/11 2/KS oraz ILPB3/423-49/11-3/KS. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.