Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1309/08-2/IZ
z 3 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1309/08-2/IZ
Data
2008.10.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura
faktura korygująca
faktura korygująca
faktura zbiorcza
faktura zbiorcza
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego


Istota interpretacji
zbiorcze faktury korygujące dokumentujące udzielenie rabatu, spełniające warunki określone w § 16 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia stanowią dla Strony podstawę do zmniejszenia podatku należnego.



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 04.07.2008 r. (data wpływu 09.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczej faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. prowadzi działalność polegającą na sprzedaży samochodów oraz części i akcesoriów samochodowych. Większą część sprzedaży realizuje za pomocą sieci autoryzowanych dealerów — sprzedaje wskazane produkty samodzielnym przedsiębiorcom wchodzącym w skład sieci dystrybutorów Spółki. Zadaniem dealerów jest odsprzedać nabyte towary finalnemu odbiorcy.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży realizowanej za pomocą sieci dealerów, Spółka realizuje strategię marketingową mającą na celu z jednej strony zwiększenie wolumenu sprzedaży realizowanej przez poszczególnych dealerów do odbiorcy końcowego, z drugiej zaś usprawnienie i polepszanie jakości obsługi procesu sprzedaży i kontaktu z ostatecznym klientem. W tym celu, po spełnieniu określonych kryteriów ilościowych (wolumen sprzedaży) oraz jakościowych (standardy jakościowe punktu dealerskiego, ilość samochodów demonstracyjnych i wizytowych w salonach dealerów, uczestnictwo w programach badających satysfakcje klientów, udział w szkoleniach, itp.) Strona przyznaje poszczególnym dealerom za każdy okres kwartalny określone rabaty w stosunku do cen cennikowych. Dokładne zasady przyznawania przez Spółkę dealerom rabatów określa aktualna na każdy kwartał Instrukcja Strony dotycząca zasad udzielania rabatu.

Spółka dokumentuje przyznawane rabaty wystawiając na dealera jedną zbiorczą fakturę korygującą, w której koryguje wszelkie faktury na niego wystawione w danym okresie kwartalnym (odrębnie w stosunku do samochodów oraz części i akcesoriów samochodowych) Na fakturze zawarte są następujące dane:

  • numer kolejny oraz datę jej wystawienia
  • termin i sposób płatności
  • numer rachunku bankowego Spółki
  • nazwy Spółki i Dealera oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej
  • rodzaj udzielonego rabatu
  • dane dotyczące poszczególnych towarów objętych rabatem przed korektą (nazwę towaru numer faktury korygowanej datę sprzedaży wartość liczbową poszczególnych pozycji na fakturze korygowanej — wartość towarów netto kwota akcyzy kwota podatku od towarów i usług i wartość brutto)
  • dane dotyczące rabatu w odniesieniu do poszczególnych towarów objętych rabatem (nazwę towaru numer faktury korygowanej datę sprzedaży zmiana wartości liczbowej poszczególnych pozycji — wartości towarów netto kwoty akcyzy kwoty podatku VAT i wartości brutto — na skutek udzielonego rabatu)
  • dane dotyczące poszczególnych towarów objętych rabatem po korekcie (nazwę towaru, numer faktury korygowanej, datę sprzedaży, wartość liczbowa poszczególnych pozycji — wartości towarów netto kwoty akcyzy kwoty podatku VAT i wartości brutto — po udzielonym rabacie)
  • łączną kwotę zmniejszenia wartości liczbowej poszczególnych pozycji — wartości towarów netto kwoty akcyzy kwoty podatku VAT i wartości brutto — na skutek udzielonego rabatu,
  • wyrażoną kwotę słownie zmniejszenia łącznej wartości brutto korygowanych faktur na skutek udzielonego rabatu

Zmniejszenie podatku VAT wykazane na fakturze korygującej stanowi dla Spółki podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawiony stanie faktycznym sposób dokumentowania rabatów udzielonych przez Spółkę jest prawidłowy, odpowiada wymogom określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798, z późn. zm.) i powoduje że Spółka ma prawo do obniżenia podatku od towarów i usług o kwotę odpowiadającej zmniejszeniu podatku VAT na skutek dokonanego rabatu...

Strona wskazuje, iż zgodnie z art. 29 ust.4. ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Zgodnie natomiast z § 16 ust. 2 rozporządzenia o fakturach, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    a) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
    b) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
    c) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ”FAKTURA VAT; alternatywnie podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,
    d) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Podatnik wskazuje również, iż Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie zaakceptował praktykę wystawiania zbiorczych faktur korygujących wskazując jedynie, że powinny one zawierać wyszczególnienie wszystkich faktur, jakich dotyczą (wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2005 r., sygn. akt I FSK 340/2005).

Wystawiane przez Spółkę faktury korygujące dokumentujące udzielane dealerom rabaty spełniają wszystkie wymogi określone w § 16 ust. 2 rozporządzenia o fakturach. Tym samym jako dokumentujące prawnie dopuszczalne rabaty obniżają one zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót i skutkują dla Spółki możliwością obniżenia podstawy opodatkowania o wykazane na nich zmniejszenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl natomiast ust. 4 powyższego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do zapisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej paragrafu faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
    b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi działalność polegającą na sprzedaży samochodów oraz części i akcesoriów samochodowych. Większą część sprzedaży realizuje za pomocą sieci autoryzowanych dealerów. Po spełnieniu przez nich określonych kryteriów ilościowych (wolumen sprzedaży) oraz jakościowych ((standardy jakościowe punktu dealerskiego, ilość samochodów demonstracyjnych i wizytowych w salonach dealerów, uczestnictwo w programach badających satysfakcje klientów, udział w szkoleniach, itp.) Strona przyznaje poszczególnym dealerom za każdy okres kwartalny określone rabaty w stosunku do cen cennikowych. Podatnik dokumentuje przyznawane rabaty wystawiając na dealera jedną zbiorczą fakturę korygującą, w której koryguje wszelkie faktury na niego wystawione w danym okresie kwartalnym.

Zauważyć należy, iż ani przepisy ustawy od podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie regulują kwestii wystawiania faktur korygujących dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży dla tego samego odbiorcy.

Zatem rozpatrując przedmiotowy wniosek kierować się należy tylko zapisem wyżej powołanego § 16 ust. 2 rozporządzenia dla każdej korygowanej faktury.

Strona wskazała, iż zbiorcza faktura korygująca zawiera numer kolejny i datę wystawienia, dane zawarte w fakturze której dotyczy faktura korygowana tj. dane sprzedawcy i nabywcy wraz z numerami identyfikacji podatkowej, nazwę towaru objętego rabatem, kwotę zmniejszenia wartości netto, brutto i podatku VAT.

Opierając się na stanie faktycznym przedstawionym przez Stronę uznać należy, że zbiorcze faktury korygujące dokumentujące udzielenie rabatu, spełniające warunki określone w § 16 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia stanowią dla Strony podstawę do zmniejszenia podatku należnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj