Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1322/10/PC
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1322/10/PC
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
drogi
drogi
odszkodowania
odszkodowania
wywłaszczenie
wywłaszczenie


Istota interpretacji
Czy w przypadku zwolnienia z opodatkowania będzie można amortyzować w ciężar kosztu uzyskania przychodu nieruchomości nabyte za otrzymane od Gminy środki finansowe w ramach odtworzenia firmy w innym miejscu?



Wniosek ORD-IN 911 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących nieruchomości nabytej za otrzymane od Gminy środki finansowe (pytanie wymienione we wniosku jako trzecie):

  • w części dotyczącej budynków lub lokali stanowiących odrębna własność – jest nieprawidłowe
  • w części dotyczącej gruntów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących nieruchomości nabytej za otrzymane od Gminy środki finansowe:

  • w części dotyczącej budynków lub lokali stanowiących odrębna własność,
  • w części dotyczącej gruntów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2010 r. Znak IBPB I/2/423-854/10/PC wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowań i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (j.t. Dz.U. z 2008r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.) oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nastąpi przejęcie z mocy prawa nieruchomości będących własnością Spółki, wydzielonych pod pas drogowy projektowanej drogi, za odszkodowaniem w wysokości ustalonej w odrębnej decyzji Urzędu Miasta.

Co więcej, w przypadku gdyby pozostała część nieruchomości nie nadawała się do dalszego użytkowania, istnieje możliwość nabycia jej przez Gminę, na wniosek Spółki, w drodze umowy cywilnoprawnej.

Otrzymane odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej ma zostać wypłacona Spółce w wysokości zastąpienia wywłaszczonych nieruchomości, które Spółka chce odtworzyć w innym miejscu, by móc nadal kontynuować działalność gospodarczą.

Przedmiotowa zmiana właściciela nieruchomości nastąpi na zasadach wywłaszczenia przymusowego, tzn. że nie jest zależna od woli Spółki, która najchętniej prowadziłaby działalność gospodarczą na dotychczasowym miejscu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku zwolnienia z opodatkowania będzie można amortyzować w ciężar kosztu uzyskania przychodu nieruchomości nabyte za otrzymane od Gminy środki finansowe w ramach odtworzenia firmy w innym miejscu...

(pytanie wymienione we wniosku jako trzecie)

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Tym samym środków trwałych nabytych za otrzymane od Gminy środki finansowe, w ramach odtworzenia firmy w innym miejscu, nie będzie można amortyzować w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zauważyć, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 06 października 2010r. Znak IBPBI/2/423-854/10/PC Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów wskazał, że zarówno otrzymane od Gminy odszkodowanie jak i przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości Gminie będą stanowiły przychód w podatku dochodowym od osób prawnych nie korzystający ze zwolnienia od tego podatku.

W kwestii możliwości amortyzowania nieruchomości nabytych za środki finansowe otrzymane od Gminy wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z powyższym wymienione w pkt 1-3 środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
  • stanowią własność lub współwłasność podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu (tzw. operacyjnego),
  • nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.

Jednocześnie art. 16c pkt 1 ustawy o pdop stanowi, iż amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W myśl cytowanych powyżej przepisów środek trwały podlega amortyzacji (obciążającej koszty uzyskania przychodów) jeśli spełnia wyżej wymienione warunki.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Spółka będzie mogła dokonywać w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących budynków lub lokali stanowiących odrębna własność, o ile będą spełnione warunki do uznania ich za środki trwałe. Amortyzacji nie będą natomiast podlegały grunty.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku:

  • w części w jakiej pytanie dotyczy możliwości amortyzacji budynków bądź lokali stanowiących odrębną własność, zakupionych za środki pochodzące od Gminy – jest nieprawidłowe
  • w części jakiej dotyczy możliwości amortyzacji gruntów zakupionych za środki pochodzące od Gminy - jest prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań wymienionych we wniosku jako pierwsze i drugie, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj