Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-854/10/PC
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-854/10/PC
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
drogi
drogi
odszkodowania
odszkodowania
wywłaszczenie
wywłaszczenie


Istota interpretacji
Czy w przypadku zwolnienia z opodatkowania będzie można amortyzować w ciężar kosztu uzyskania przychodu nieruchomości nabyte za otrzymane od Gminy środki finansowe w ramach odtworzenia firmy w innym miejscu?



Wniosek ORD-IN 927 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania oraz kwoty wykupu otrzymanej przez Spółkę od Gminy tytułem wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi (pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania oraz kwoty wykupu otrzymanej przez Spółkę od Gminy tytułem wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2010 r. Znak IBPB I/2/423-854/10/PC wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowań i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (j.t. Dz.U. z 2008r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.) oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nastąpi przejęcie z mocy prawa nieruchomości będących własnością Spółki, wydzielonych pod pas drogowy projektowanej drogi, za odszkodowaniem w wysokości ustalonej w odrębnej decyzji Urzędu Miasta.

Co więcej, w przypadku gdyby pozostała część nieruchomości nie nadawała się do dalszego użytkowania, istnieje możliwość nabycia jej przez Gminę, na wniosek Spółki, w drodze umowy cywilnoprawnej.

Otrzymane odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej ma zostać wypłacona Spółce w wysokości zastąpienia wywłaszczonych nieruchomości, które Spółka chce odtworzyć w innym miejscu, by móc nadal kontynuować działalność gospodarczą.

Przedmiotowa zmiana właściciela nieruchomości nastąpi na zasadach wywłaszczenia przymusowego, tzn. że nie jest zależna od woli Spółki, która najchętniej prowadziłaby działalność gospodarczą na dotychczasowym miejscu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej będzie stanowić dla Spółki przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

(pytanie wymienione we wniosku jako pierwsze)

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odmienny pogląd w tej sprawie byłby nielogiczny i krzywdzący dla wywłaszczanych podmiotów. Skoro należałoby opodatkować wypłacane przez Gminę pieniądze, to tym samym Gmina musiałaby wypłacić odpowiednio większe odszkodowanie, by po opłaceniu podatku dochodowego wystarczyło środków na odtworzenie działalności gospodarczej w innym miejscu. Oznaczałoby to, że część środków budżetowych przeznaczonych na przymusowe wywłaszczenia trafia z powrotem do budżetu państwa w postaci podatku dochodowego. Gdyby jednak ustalając wysokość odszkodowania Gmina nie zwiększyła go o podatek dochodowy, Spółka po opłaceniu podatku nie miałaby wystarczających środków na zakup innych nieruchomości, a przecież taką funkcję ma spełniać przedmiotowe odszkodowanie.

Co prawda po opodatkowaniu otrzymanego odszkodowania podatkiem dochodowym Spółka będzie mogła zaliczać odpisy amortyzacyjne od nabytych nieruchomości do kosztów podatkowych, lecz odszkodowanie będzie przychodem w dniu wywłaszczenia, a amortyzacja będzie kosztem na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Zatem i tak braknie środków finansowych na odtworzenie firmy w innym miejscu.

Reasumując, odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu w drodze umowy cywilnoprawnej są według oceny Spółki zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, bo tylko taki sposób postępowania pozwoli ograniczyć wysokość odszkodowania wypłacanego przez Gminę w ramach przymusowego wywłaszczenia, przy zachowaniu jego wartości na takim poziomie, by pełnił rolę kwoty zastąpienia wywłaszczanych nieruchomości.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei art. 14 ust. 1 ustawy o pdop stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o pdop określono rodzaje przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych. Brak w nim wyłączenia z opodatkowania przychodu pochodzącego z odszkodowania, jak również przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości. Ponadto należy zauważyć, iż ani odszkodowanie ani przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie są wymienione w art. 17 ust. 1 tej ustawy, zawierającym katalog dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę odszkodowanie i ewentualna kwota wykupu otrzymana w drodze umowy cywilnoprawnej, stanowi przychód na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, mający wpływ na podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych za otrzymane od Gminy środki oraz w zakresie pytania wymienionego we wniosku jako drugie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj