Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-447/10/SD
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-447/10/SD
Data
2010.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
ewidencja rachunkowa
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy prowadzenie na terenie SSE działalności zwolnionej z pdop, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w oparciu o trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy skutkuje obowiązkiem po stronie Spółki prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust ustawy o pdop, odrębnie dla każdego z tych zezwoleń? W konsekwencji, czy istnieje obowiązek dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy w części przypadającej na każde zezwolenie?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o trzy zezwolenia Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji odrębnie dla każdego z tych zwolnień (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o trzy zezwolenia Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji odrębnie dla każdego z tych zwolnień.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 maja 2010 r. znak: IBPBI/2/423-447/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej („Strefa” lub „SSE”) na podstawie dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE; tj. na podstawie zezwolenia:

  • wydanego w dniu 19 maja 1998 r., zmienionego decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2004 r.;
  • wydanego w dniu 5 grudnia 2006 r., w związku z rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa na terenie SSE.

Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wskazany w ww. zezwoleniach obejmuje działalność gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy, rozumianą jako, działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy.

W dniu 14 sierpnia 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz Spółki, uznał za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną. W przywołanej interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził, iż „(...) prowadzenie działalności na terenie Strefy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w oparciu o dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, nie obliguje Spółki do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, odrębnie dla każdego z tych zezwoleń strefowych”.

W związku z planowaną realizacją kolejnego projektu inwestycyjnego na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka uzyskała kolejne zezwolenie tym razem wydane w dniu 14 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy prowadzenie na terenie SSE działalności zwolnionej z pdop, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w oparciu o trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy skutkuje obowiązkiem po stronie Spółki prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust ustawy o pdop, odrębnie dla każdego z tych zezwoleń... W konsekwencji, czy istnieje obowiązek dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy w części przypadającej na każde zezwolenie osobno... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, w treści przepisów ustalających zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego w Strefie brak jest zapisów, które nakładałyby obowiązek prowadzenia odrębnej księgowości podatkowej dla każdego z projektów, na które zostały wydane zezwolenia strefowe z osobna.

W szczególności, brak jest takich zapisów w:

  • ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”),
  • ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm. dalej: „ustawa o SSE”),
  • rozporządzeniach strefowych.

Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie zezwolenia, stanowiącego zgodne z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawę do korzystania z pomocy publicznej, przy czym zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy.

Z kolei stosownie do art. 12 ustawy o SSE, ustalającej podstawowe zasady prowadzenia działalności w Strefie, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia strefowego, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwentnie zwolnieniem podatkowym objęty jest dochód z działalności gospodarczej:

  • prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy, która równocześnie
  • została wymieniona w posiadanym zezwoleniu/zezwoleniach strefowych.

Z kolei brak jest we wskazanych przepisach, regulacji nakazujących ustalania odrębnego wyniku finansowego, w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego, o ile działalność będzie prowadzona na terenie Strefy przez tego samego podatnika. Brak jest również regulacji zabraniających posiadania więcej niż jednego zezwolenia strefowego.

Warto także podkreślić, iż przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm., dalej: „rozporządzenie w sprawie pomocy”), w § 5 ust. 5 wskazują, iż w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie Strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Zgodnie ze wskazanym przepisem, obowiązek ustalania odrębnego wyniku odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią.

W konsekwencji zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności w całości na terenie Strefy, będzie ona zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust 1 ustawy o pdop, czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego z pdop, oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy strefowego brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z dwoma odrębnymi zezwoleniami.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, dla celów korzystania z trzech zezwoleń strefowych, spółka nie jest obowiązana do prowadzania odrębnej ewidencji księgowej i ustalania odrębnego wyniku podatkowego dla każdego z nich.

Równocześnie Spółka jest świadoma, iż powinna zapewnić możliwość wyodrębnienia środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z każdym projektem. Powyższe umożliwi niezależne rozliczenie każdego z projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w zezwoleniach oraz ustalenie kosztów Inwestycji poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Prezentowane stanowisko spójne jest z uzasadnieniem do wyżej przywołanej interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz Spółki przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, który m.in. uznał, że „(...) Podatnik obowiązany jest prowadzić ewidencję w sposób wskazany przepisem art. 9 ust 1 ustawy o pdop, bez względu na to czy i ile zezwoleń uzyskał (...)” W myśl ww. przepisu ewidencja rachunkowa winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od pdop, oraz podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem dochodowym.

Prawidłowość takiego podejścia potwierdzili również:

  • Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w postanowieniu z 26 marca 2007 r., znak PUS.I/423/15/07,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 1 października 2008 r., znak IBPB3/423-585/08/MO,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2009 r., znak IBPBI/2/423-256/09/AM,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2009 r., znak IPPB3/423-496/09-2/MS.


Mając na uwadze powyższe, Spółka wnioskuje o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko. Interpretacje te nie stanowią bowiem źródła prawa i zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podatników.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj