Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/15/07
z 26 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/15/07
Data
2007.03.26



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
specjalna strefa ekonomiczna


Pytanie podatnika
Dot. obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku uzyskania drugiego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Tożsamy z
93325, 124996, 135358, 131746


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), art. 9 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku K. Sp. z o.o. z siedzibą w M. z dnia 02.02.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 05.02.2007r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, dotyczącej obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku uzyskania drugiego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że prowadzi działalność gospodarczą od 06.02.2004r. Począwszy od 03.01.2006r. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr 158 z dnia 05.05.2006r. wydanego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S. A. w Katowicach na podstawie:

  • ustawy z dnia 20.101994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z dnia 23.11.1994 r.)
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 13.10.2004 r.).

Na podstawie § 5 ust. 1 powyższego rozporządzenia oraz wskazanego zezwolenia Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji. By wypełnić wymagania wynikające z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz § 5 ust. 3 wskazanego powyżej rozporządzenia, Spółka prowadzi odrębne księgi rachunkowe dla Oddziału I prowadzącego działalność gospodarczą poza obszarem KSSE i Oddziału II prowadzącego działalność gospodarczą na terenie KSSE. W związku z planowanym znaczącym zwiększeniem rozmiarów działalności prowadzonej na terenie KSSE, Spółka uzyskała kolejne zezwolenie nr 204 z dnia 13.12.2006r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE (przy niezmienionym zakresie działalności – ten sam zakres PKWiU, co w zezwoleniu nr 158 z 05.05.2005r.). Rok obrotowy 2006 jest rokiem rozpoczęcia przez Spółkę korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego w ramach limitu pomocy publicznej przysługującego w związku z wydatkami inwestycyjnymi dotyczącymi zezwolenia nr 158, wobec tego począwszy od 01.01.2006 r. Spółka prowadzi stosowny do jej działalności i zgodny z przepisami prawa system ewidencji rachunkowej – działalność prowadzona na terenie strefy jest wydzielona organizacyjnie od działalności prowadzonej poza strefą, tak aby możliwe było właściwe rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną „w strefie” oraz „poza strefą”. Obydwa zezwolenia (nr 158 z 05.05.2005 r. i nr 204 z 13.12.2006 r.) zostały wydane przy identycznym stanie prawnym (co prawda zezwolenie nr 204 z 13.12.2006 r. zostało wydane już po wejściu w życie „nowego” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2.11.2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, jednakże treść „nowego” rozporządzenia różni się od poprzednio obowiązującego rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. jedynie określeniem granic geograficznych KSSE). Maksymalna intensywność pomocy regionalnej przysługującej na podstawie obydwu zezwoleń jest identyczna i zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 obydwu rozporządzeń wynosi 50% ponieważ w przypadku obu zezwoleń nie występują przesłanki opisane w § 4 ust. 4 i 5 obecnie obowiązującego i poprzedniego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, wobec czego nie mają zastosowania ograniczenia dotyczące prowadzenia działalności w sektorze motoryzacyjnym polegające na obniżeniu maksymalnej intensywności pomocy do 30% intensywności określonej w § 4 ust. 1 pkt 3 obydwu przytaczanych rozporządzeń.

Zapytanie Spółki odnosi się do następującej kwestii: czy prowadzenie działalności zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o uzyskane przez Spółkę drugie zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej obliguje Spółkę do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, skoro prowadzona przez Spółkę działalność na terenie KSSE jest wydzielona organizacyjnie od działalności prowadzonej poza obszarem strefy, a ewidencja rachunkowa prowadzona przez Spółkę pozwala na określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy z działalności opodatkowanej i zwolnionej a ponadto umożliwia Spółce rozliczenie się z warunków określonych w uzyskanych przez Spółkę zezwoleniach na prowadzenie działalności na terenie KSSE?

Zdaniem Spółki w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa powyżej przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż warunkiem korzystania ze zwolnienia jest uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, a działalność ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności: zatrudniania przez określony czas określonej liczby pracowników przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność na terenie strefy oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą poza obszarem strefy, wówczas zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz tworzenia nowych miejsc pracy, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Wprawdzie ustawa o podatku dochodowym nie wskazuje jak powinno być prowadzone wydzielenie organizacyjne jednak z art. 9 ust. 1 tej ustawy wynika, iż podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym działalność Spółki w oparciu o zezwolenie nr 204 z dnia 13.12.2006 r. stanowi rozszerzenie prowadzonej już przez Spółkę działalności w strefie, na co wskazuje przedmiot działalności wskazany w obu uzyskanych zezwoleniach. Dlatego prowadząc działalność na terenie KSSE na podstawie obu zezwoleń i mając wyodrębnioną organizacyjnie działalność strefową od prowadzonej poza strefą Spółka wypełniła dyspozycję § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Natomiast w świetle przytoczonych powyżej przepisów Spółka nie jest zobowiązana do wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w strefie w oparciu o dwa odrębne zezwolenia udzielone na prowadzenie działalności na obszarze strefy, a w konsekwencji do prowadzenia ewidencji rachunkowej na potrzeby uzyskanego w dniu 13.12.2006 r. zezwolenia, skoro prowadzony przez Spółkę system ewidencji rachunkowej prowadzony jest w sposób określony w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki dla celów korzystania z dwóch zezwoleń, ewidencja Spółki powinna zapewnić wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z nowym projektem. Powyższe umożliwi rozliczenie obydwu projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w zezwoleniach oraz ustalenia kosztów inwestycji poniesionych w związku z realizacją tych projektów, dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej. Prowadzone przez Spółkę księgi rachunkowe pozwalają na rozliczenie realizacji projektów w kontekście określonych w każdym z zezwoleń warunków korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto stanowisko Spółki potwierdza Ministerstwo Gospodarki w piśmie z dnia 29.11.2006r. stanowiącym odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie, dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej dla każdego projektu prowadzonego w specjalnej strefie ekonomicznej (pismo z dnia 06.11.2006r. skierowane do Ministra Gospodarki).

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996r. Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 121, poz. 770, z 1998r. Nr 106, poz. 668, z 2000r. Nr 117, poz. 1228, z 2002r. Nr 113, poz. 984 i z. 2055 oraz z 2003r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 w/w ustawy wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jeżeli podatnik prowadzi również działalność gospodarczą poza obszarem strefy, to w świetle § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 z późn. zm.) obowiązującego do dnia 23.11.2006r. (aktualnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2.11.2006r. – Dz. U. Nr 202, poz. 1485 - przy czym § 5 ust. 3 nie uległ zmianie) zwolnienie podatkowe przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje, w jaki sposób powinno być przeprowadzone „wydzielenie organizacyjne”. Zgodnie natomiast z przepisem art. 9 ust. 1 w/w ustawy podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w powyższym przepisie są przepisy ustawy z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm. ).

Biorąc powyższe pod uwagę Podatnik obowiązany jest prowadzić ewidencję w sposób wskazany przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bez względu na to czy i ile zezwoleń uzyskał oraz czy prowadzona przez Spółkę działalność na terenie strefy jest wydzielona organizacyjnie od działalności prowadzonej poza obszarem strefy. W myśl w/w przepisu ewidencja rachunkowa winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Tak więc zajęte przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj