Jeszcze większe zmiany stawek VAT od 2 sierpnia i od 1 stycznia 2011
Artur M. Brzeziński | 2012-12-11 23:00:01

 

Stawki VAT - archiwum

Minister Finansów nie rezygnuje. Projekt rozporządzenia rozrósł się - z jednej zmiany stawek VAT zrobiło się już pięć zmian. Czy podatnicy nadążą? Czy zorientują się, które stawki stosować od 2 sierpnia, a które od 1 stycznia 2011 r.?

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie stawek VAT zmienił się. Minister planuje zmianę stawek VAT od 2 sierpnia 2011 r. (wstecz) nie tylko w odniesieniu do niektórych świadczeń wspólnoty mieszkaniowej, ale i w innych przypadkach.

Rozporządzenie zmienia zasady naliczania VAT (stawki VAT), w odniesieniu do:

  • wyrobów masłopodobnych, innych produktów do smarowania, wyrobów smaropodobnych;
  • świadczeń pobieranych przez wspólnoty mieszkaniowe w dwóch różnych przypadkach;
  • okazjonalnego przewozu;
  • sprzedaży na rzecz rolników i prowadzących działy specjalne produkcji rolnej.


Pobierz projekt rozporządzenia w pdf 

Przeczytaj o projekcie w poprzednim brzmieniu.

Zmieniając podatek VAT na fakturach korygujących (gdy korzystamy ze zmian stawek VAT wstecz), pamiętajmy:

Jeśli z kontrahentem ustaliliśmy cenę brutto - korygujemy VAT zachowując cenę brutto bez zmian. W takim wariancie nie dokonujemy rozliczeń finansowych z kontrahentem, jedynie wystawiamy fakturę korygującą, a obniżka VAT stanowi nasz zysk (do opodatkowania, jako wyższa cena netto).
Jeżeli ustaliliśmy cenę netto + VAT, obniżamy cenę brutto, zachowując cenę netto. Oznacza to, że różnicę trzeba oddać najpierw kontrahentowi, a potem dopiero uzyskać odliczenie w deklaracji VAT.

 

Wyroby masłopodobne i inne produkty do smarowania; wyroby smaropodobne

Wyroby masłopodobne i inne produkty do smarowania; wyroby smaropodobne

Nowy projekt Niniejsze obniża stawkę podatku od towarów i usług VAT z wysokości 8% do 5%  dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu wyrobów masłopodobnych, innych produktów do smarowania oraz wyrobów seropodobnych (PKWiU ex 10.89.19.0),  (CN ex 2106).

W okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. produkty mleczarskie sklasyfikowane wg PKWiU 1997 w grupowaniu 15.5 „Produkty mleczarskie”, co do zasady opodatkowane były stawką podatku w wysokości 7%.  Spółdzielnie i inne przedsiębiorstwa mleczarskie na wyroby mleczarskie z dodatkiem oleju roślinnego takie jak: różnego rodzaju wyroby masłopodobne, inne produkty do  smarowania oraz wyroby seropodobne również  stosowały 7% stawkę podatku, bowiem Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikował te produkty w grupowaniu 15.51.55-90 „Produkty składające się z naturalnych składników mleka, gdzie indziej nie wymienione”.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. stosowane w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług odwołania do PKWiU z 1997 r. zostały zastąpione symbolami i nazwami grupowaństosowanymi w PKWiU 2008 (PKWiU 2011). Wg tej klasyfikacji produkty mleczarskie z dodatkiem oleju roślinnego zaliczane są do grupowania 10.89.19.0 „Pozostałe różne produkty spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Jako że to grupowanie nie zostało umieszczone w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, to od 01.01.2011 r. należało naliczyć od nich VAT w stawce 8%. Wprowadzone od 1 stycznia 2011 r. zmiany ustawowe  obniżyły stawkę VAT dla wyrobów mleczarskich (PKWiU 10.5, z pewnymi wyjątkami). W kwestii wyrobów masłopodobnych, innych produktów  do smarowania oraz wyrobów seropodobnych nie wzięto jednak pod uwagę zmiany sposobu klasyfikowania tych produktów w nowym PKWiU. Z tego powodu Ministerstwo Finansów dostosowuje politykę podatkową do zasad, którymi kierowano się przed nowelizacją ustawy o VAT z 1 stycznia br. - wszystkie tego rodzaju produkty pozostają na takiej samej preferencyjnej stawce VAT. 5%.

Inna rzecz, skoro Minister Finansów nie orientuje się w zmianach klasyfikacji PKWiU, jak mogą to zrobić przedsiębiorcy nie posiadający tak rozbudowanego aparatu urzędniczego? W uzasadnieniu projektu Minister Finansów zauważa, że potoczne znaczenie zwrotu "wyroby mleczarskie" różni się od zakresu PKWiU 10.5 Wyroby mleczarskie, że podatnicy w różny sposób definiują to pojęcie, podobnie urzędnicy. W efekcie fiskus obniża równo dla wszystkich stawkę VAT do 5%.

Można będzie z tej obniżki skorzystać ze skutkiem od 1 stycznia br., zatem wystarczy skorygować faktury sprzedaży i wykazać to w bieżącej deklaracji VAT.

O dniu, od którego korygujemy faktury VAT (data wejścia w życie rozporządzenia lub 1 stycznia 2011 r.), i czy w ogóle korygujemy, decyduje wyłącznie sprzedawca (podatnik).

 

Wspólnoty mieszkaniowe

 

Wspólnoty mieszkaniowe

Minister Finansów uzasadnia zmianę (zwolnienie dla wspólnot mieszkaniowych) koniecznością zapewnienia równego traktowania podmiotów, jakimi są spółdzielnie oraz wspólnoty mieszkaniowe działające w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, wyrażającego się w zastosowaniu analogicznego zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych przez te podmioty w zakresie wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca  2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Art. 43. 1. Zwalnia się od podatku:

(...)

11) czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;

W dniu 21 czerwca 2011 r., znak PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, została wydana przez Ministra Finansów interpretacja ogólna przepisów prawa podatkowego uwzględniająca wypracowaną przez sądy administracyjne jednolitą linię orzeczniczą w kwestii sposobu dokonywania rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe z tytułu nabywanych przez wspólnoty mieszkaniowe towarów i usług, składających się m.in. na tzw. media.

W zakresie objętym interpretacją ogólną wskazano, zgodnie ze stanowiskiem wyrażanym przez sądy administracyjne, iż wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli. W pierwszym przypadku uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i  usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali nabywa towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. W takiej sytuacji  środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi.

W efekcie spółdzielnie mieszkaniowe są zwolnione z VAT tam, gdzie wspólnoty mieszkaniowe są zmuszone pobierać podatek VAT. Stąd potrzeba zmiany rozporządzenia i dodania następującego przepisu:

§13 1. Zwalnia się od podatku:

(...)

16a) czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę, za które pobierane są opłaty na pokrycie kosztów utrzymania ich lokali mieszkalnych; [drobne zmiany stylistyczne w porównaniu do poprzedniej wersji, wynikające z istoty wspólnoty mieszkaniowej - ePodatnik.pl]

16b) czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali  mieszkalnych, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę, na rzecz najemców lokali mieszkalnych lub osób używających te lokale na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela lub opłaty pośrednie w rozumieniu odrębnych przepisów, jeśli lokale te wchodzą w skład wspólnoty mieszkaniowej utworzonej przez właścicieli tych lokali”.

We wprowadzonym rozwiązaniu uwzględnia się również czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali mieszkalnych, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę, na rzecz najemców lokali mieszkalnych lub osób używających te lokale na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela lub opłaty pośrednie w rozumieniu odrębnych przepisów, jeśli lokale te wchodzą w skład wspólnoty mieszkaniowej utworzonej przez właścicieli tych lokali. Powołanymi odrębnymi przepisami są:

  • w przypadku opłat niezależnych od właścicieli – ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.);
  • w przypadku opłat pośrednich – ustawa o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr z 2010 r. Nr 206, poz. 1367).


Rozporządzenie ma wejść w  życie (po podpisaniu) z dniem ogłoszenia, natomiast z uwagi na skutki wydanej interpretacji ogólnej, wprowadzone zwolnienie powinno mieć zastosowanie do czynności wykonanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r.  (tj. od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Nr 6 pod poz. 27 ww. interpretacji ogólnej). Zmiany nie wejdą zatem w życie od 1 stycznia - VAT naliczony już nie zostanie zwrócony.

Te stawki VAT stosujemy od dnia wejścia rozporządzenia w życie albo wstecz, od 2 sierpnia 2011 r. (wyboru dokonuje sprzedawca, podatnik).

 

Interpretacja ogólna Ministra Finansów nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571 z 21 czerwca 2011 r.:

Uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych w kwestii rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej – na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) – uprzejmie wyjaśniam.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Przepis ten daje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wynika z powyższego, wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od członków wspólnoty podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach przyznanej zdolności prawnej, może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy o własności lokali posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z tej ustawy. Regulacja art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali wskazuje na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu. Tym samym właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, na pokrycie których uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat (art. 15 ustawy o własności lokali), oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m.in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).

Wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

W pierwszym z wyżej wymienionych przypadków wspólnota, będąca jednostką odrębną od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej bowiem sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie nie świadczy ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali, działa jako podatnik podatku od towarów i usług i w sytuacji niekorzystania przez nią ze zwolnienia podmiotowego, dokonywane przez nią czynności w ww. zakresie winny być dokumentowane fakturami, wystawianymi zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 106 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach do niej wykonawczych.

Biorąc pod uwagę dotychczasową niejednolitość praktyki i interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie będącym przedmiotem niniejszej interpretacji ogólnej informuję, iż dokonana wykładnia przepisów prawa podatkowego nie wywołuje konsekwencji wobec rozliczeń pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a właścicielami lokali dokonanych uprzednio w sposób odmienny od wyżej przedstawionego.

 

 

Transport

 

Transport

Projekt rozporządzenia wprowadza dodatkowo do zmienianego rozporządzenia kilka istotnych poprawek o charakterze technicznym, związanych ze zmianami w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), dokonanych ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr  134, poz. 780). Zmiany te były podyktowane przyjęciem przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego  środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.3.2011, str. 1).

Nowe pojęcia siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności, stałego miejsca zamieszkania czy zwykłego miejsca pobytu powodują konieczność wprowadzenia zmian również w rozporządzeniu wykonawczym.

§16 ust.1 pkt 21 rozporządzenia, dotyczący zwolnienia w okazjonalnym przewozie, dotąd miał zastosowanie odnośnie usług wykonywanych "przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju". W nowym brzmieniu ma dotyczyć usług wykonywanych "przez podatników mających siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, lub stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu poza terytorium kraju".

Ta zmiana wchodzi w życie z dniem ogłoszenia rozporządzenia. Na razie to dopiero projekt.

 

Sprzedaż dla rolników

 

 

 

Sprzedaż dla rolników

Projekt rozporządzenia wprowadza dodatkowo do zmienianego rozporządzenia kilka istotnych poprawek o charakterze technicznym, związanych ze zmianami w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), dokonanych ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr  134, poz. 780). Zmiany te były podyktowane przyjęciem przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego  środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.3.2011, str. 1).

Nowe pojęcia siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności, stałego miejsca zamieszkania czy zwykłego miejsca pobytu powodują konieczność wprowadzenia zmian również w rozporządzeniu wykonawczym.

Oświadczenie rolnika czy prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej ma zawierać odtąd nie: iadres zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną, ale adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną.

Ta zmiana wchodzi w życie z dniem ogłoszenia rozporządzenia. Na razie to dopiero projekt.

 



Uwaga, proszę zwrócić uwagę na daty publikacji tekstów (pod tytułem) - w celu weryfikacji ich aktualności!

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj