Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1174/12/PS
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności ich wniesienia aportem do spółki zależnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności ich wniesienia aportem do spółki zależnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i polskim rezydentem podatkowym, jest również podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi działalność gospodarczą na rynku biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych. Spółka posiada cztery działy produktowe:

  • oddzieleń przeciwpożarowych,
  • systemów oddymiania grawitacyjnego i doświetleń dachowych,
  • systemów wentylacji pożarowej,
  • zabezpieczenia ogniochronnego konstrukcji budowlanych.


Dział oddzieleń przeciwpożarowych generuje obecnie znaczną część przychodów. Spółka rozważa restrukturyzację swojego przedsiębiorstwa, m.in. poprzez wyodrębnienie wewnętrznej strukturze organizacyjnej jednostki biznesowej zdolnej do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych (dalej: „Dział Oddzieleń PPOŻ”) i wniesienie jej tytułem wkładu niepieniężnego do nowoutworzonej spółki celowej. Dział Oddzieleń PPOŻ, wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w ramach Spółki, będzie obejmować między innymi następujące składniki majątku:

  • prawa i zobowiązania wynikające z umowy leasingu i dzierżawy zabudowanej nieruchomości stanowiącej zakład produkcyjny działu oddzielenia przeciwpożarowego (Spółka dokonała sprzedaży przedmiotowego zakładu w 2010 r. na rzecz finansującego i ma prawo do jego ponownego nabycia po zakończeniu umowy leasingu i dzierżawy),
  • znajdujące się w zakładzie produkcyjnym maszyny i urządzenia niezbędne do produkcji oddzieleń przeciwpożarowych,
  • prawa i zobowiązania wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości związanych z funkcjonowaniem biur handlowych Spółki (w G., M., W., P., B. P. i W.) - w biurach tych funkcjonują nie tylko komórki związane z pionem oddzieleń przeciwpożarowych, lecz także z innymi pionami handlowymi, przy czym koszty funkcjonowania tych biur rozliczane są pomiędzy komórki organizacyjne Spółki w oparciu o klucze podziałowe (w oparciu o liczbę pracowników),
  • zapasy aktywów obrotowych,
  • prawa i zobowiązania wynikające z umów związanych z działalnością w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych, zarówno z dostawcami jak i z nabywcami (klientami),
  • prawa i zobowiązania wynikające z umów leasingu samochodów,
  • prawa i zobowiązania wynikające z umów kredytu obrotowego, w zakresie w jakim pozostają w funkcjonalnym związku z działalnością w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych,
  • pracowników zatrudnionych w działalności w zakresie produkcji i sprzedaży oddzieleń przeciwpożarowych,
  • zobowiązania wobec ww. pracowników,
  • dokumentację rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Działu Oddzieleń PPOŻ.


Wyodrębnienie Działu Oddzieleń PPOŻ w obrębie Spółki zostanie dokonane na podstawie uchwały zarządu i będzie przebiegało w następujący sposób:

  1. wyodrębnienie organizacyjne:

    1. uchwała zarządu będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Działu oraz wskazanie organu kierującego jednostką - do uchwały zostaną załączone:
    2. struktura organizacyjna - do Działu Oddzieleń PPOŻ przypisana zostanie osoba zarządzająca ww. jednostką, której powierzone zostaną funkcje organu kierującego (Dział będzie dysponował własną kadrą kierowniczą),
    3. zestawienie materialnych i niematerialnych składników wyodrębnionej części przedsiębiorstwa Spółki (w tym zobowiązań). Do Działu alokowane zostaną składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności, które zostały wymienione powyżej,
    4. aktywa przypisane do Działu (m.in. używany na podstawie umowy leasingu i dzierżawy zakład produkcyjny) zorganizowane są w sposób zapewniający spójność i skuteczność działań w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych,
    5. wyodrębniona część przedsiębiorstwa otrzyma własną nazwę (Dział Oddzieleń Przeciwpożarowych),
    6. nazwa wyodrębnionej jednostki będzie umieszczana na fakturach dokumentujących sprzedaż oddzieleń przeciwpożarowych,

  2. wyodrębnienie finansowe:

    1. księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w sposób pozwalający na wyodrębnienie aktywów i pasywów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Działu Oddzieleń PPOŻ (tj. ewidencja kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań),
    2. w ewidencji księgowej Spółki wyodrębniony jest osobny Dział Oddzieleń Przeciwpożarowych umożliwiający prowadzenie odrębnej ewidencji,
    3. od daty podjęcia ww. uchwały zarządu ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona przez Spółkę będzie zawierała oznaczenia pozwalające na identyfikację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które są przypisane Działowi Oddzieleń PPOŻ,
    4. w przypadku wystąpienia wzajemnych świadczeń pomiędzy Działem, a pozostałymi jednostkami organizacyjnymi Spółki, wystawiany będzie dokument wewnętrzny, na podstawie którego zaewidencjonowane zostaną obroty wewnętrzne (przychody i koszty) oraz rozrachunki wewnętrzne (należności i zobowiązania),
    5. dla potrzeb Działu ustanowiona zostanie odrębna, wewnętrzna rachunkowość zarządcza. Dział posiada w systemie księgowym wyodrębniony, osobny dział gospodarczy,
    6. Dział Oddzieleń PPOŻ będzie odpowiedzialny za własny budżet, który będzie planować i nadzorować jego wykonanie,
    7. do Działu alokowane będą wszelkie zobowiązania pieniężne i niepieniężne związane z produkcją i sprzedażą oddzieleń przeciwpożarowych. W związku z tym, Dział (w ramach Spółki) będzie odpowiedzialny za zaspokojenie wierzycieli lub zwolnienie się ze zobowiązań w inny sposób.

  3. wyodrębnienie funkcjonalne:

    1. wyodrębnionej w obrębie struktury wewnętrznej Spółki jednostce (tj. Działowi Oddzieleń PPOŻ) przydzielone zostaną wszystkie aktywa niezbędne do samodzielnego realizowania zadań w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych (w szczególności prawa wynikające z umowy leasingu i dzierżawy zakładu produkcyjnego wraz ze wszelkimi pozostałymi ruchomymi środkami trwałymi, niezbędnymi w prowadzeniu działalności w ww. zakresie), z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z posiadania wspólnej ze Spółką infrastruktury,
    2. Dział będzie realizować odmienne niż pozostała część przedsiębiorstwa Spółki zadania gospodarcze,
    3. aktywa Działu będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający produkcję i sprzedaż oddzieleń przeciwpożarowych. Powyższy zespół aktywów będzie przypisany wyodrębnionej jednostce tak, aby mogła ona realizować efektywnie swe funkcje,
    4. Dział Oddzieleń PPOŻ, jako wyodrębniona organizacyjnie część przedsiębiorstwa Spółki, będzie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod zwierzchnictwem kierownika.

  4. wyodrębnienie w stopniu umożliwiającym samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych:

    1. opisane funkcje Działu Oddzieleń PPOŻ mogą same w sobie stanowić przedmiot efektywnej działalności gospodarczej w zakresie produkcji, a wyodrębniony w ramach Spółki zespół składników majątku będzie wystarczający do realizacji tych funkcji,
    2. Dział będzie dysponować własną kadrą zarządzającą. Dyrekcja Działu będzie podejmować strategiczne decyzje dotyczące działań i kierunków jej rozwoju. Przypisana jednostce kadra kierownicza będzie organizować, nadzorować i koordynować pracę.


Jednocześnie, Spółka zamierza utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której będzie jedynym udziałowcem (dalej: „Spółka Zależna”). W związku z planowaną restrukturyzacją, tj. wyodrębnieniem ze struktur Spółki działalności w zakresie produkcji i sprzedaży oddzieleń przeciwpożarowych, rozważa na dalszym etapie wniesienie aportem Działu Oddzieleń PPOŻ - jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa - do Spółki Zależnej, w zamian za objęcie udziałów w jej kapitale zakładowym. Przeprowadzenie restrukturyzacji, w drodze wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem wkładu niepieniężnego wniesionego do Spółki Zależnej, umożliwi osiągnięcie następujących celów:

  • zracjonalizowanie działalności gospodarczej Spółki poprzez formalnoprawne rozdzielenie kluczowego segmentu jej działalności (tj. pionu oddzieleń przeciwpożarowych) od pozostałych pionów działalności gospodarczej,
  • umożliwienie kierownictwu dedykowanemu do poszczególnych rodzajów działalności zaangażowania się w jeden konkretny rodzaj działalności.


W przypadku wniesienia aportem Działu Oddzieleń PPOŻ do Spółki Zależnej zostaną przeniesione na nią, co do zasady, wszystkie materialne i niematerialne składniki majątkowe, o których mowa powyżej. Jednakże, w związku z faktem, że:

  • niektóre ruchomości (maszyny, zapasy) są obciążone zastawem rejestrowym z zakazem ich zbywania,
  • niektóre umowy kredytowe zawarte z bankami dotyczą całości działalności Spółki, a nie jedynie działalności w zakresie oddzieleń przeciwpożarowych,

przeniesienie ww. składników na Spółkę Zależną będzie uzależnione od zgody podmiotów trzecich (w przypadku ww. umów kredytowych możliwy jest także podział zobowiązań finansowych pomiędzy Spółkę a Spółkę Zależną). W ramach aportu przewiduje się przeniesienie na rzecz Spółki Zależnej praw z umów handlowych (zazwyczaj są to umowy o wykonawstwo lub podwykonawstwo robót budowlanych) w toku (tzn. umów, które będą wykonywane przez Spółkę w momencie wnoszenia aportu), zawartych z kontrahentami, w szczególności należności o zapłatę wynagrodzenia, w tym tzw. kaucji zatrzymanej przez kontrahentów na zabezpieczenie roszczeń, o ile umowy te w momencie wnoszenia aportu nie będą zawierać wyraźnego zakazu zbywania wierzytelności z nich wynikających.

W przypadku zobowiązań Spółki z tytułu ostatniej kategorii umów, możliwość ich przeniesienia jest zależna od zgody kontrahenta (art. 519 Kodeksu cywilnego). Może zatem wystąpić sytuacja, w której (wskutek braku zgody kontrahenta) ww. zobowiązania pozostaną w Spółce. W takim przypadku powstanie solidarna odpowiedzialność Spółki i Spółki Zależnej za zobowiązania z ww. umów (art. 554 Kodeksu cywilnego). W przypadku umów handlowych wykonanych przed dniem wniesienia aportu, możliwe jest pozostawienie wynikających z nich zobowiązań gwarancyjnych oraz należności o zwrot kaucji zatrzymanej po stronie Spółki. Ponadto, w ramach aportu nie zostaną przeniesione związane z Działem Oddzieleń PPOŻ zobowiązania publicznoprawne (podatkowe, ZUS), które nie mogą zostać przeniesione z mocy prawa. W związku z powyższym, Spółka nie może wykluczyć, że nie wszystkie wymienione wyżej składniki majątkowe zostaną przeniesione na Spółkę Zależną w ramach aportu. Niemniej, w ocenie Spółki, nawet w przypadku pozostawienia niektórych z ww. składników w Spółce (np. zobowiązań gwarancyjnych z tytułu zakończonych umów handlowych, czy też zobowiązań kredytowych w części niedotyczącej działalności w zakresie oddzieleń przeciwpożarowych), Dział będzie stanowił jednostkę zdolną do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych w tym samym stopniu, w którym ma to miejsce obecnie w ramach struktury wewnętrznej Spółki.

Jednocześnie, z chwilą wniesienia aportem Działu Oddzieleń PPOŻ do Spółki Zależnej nastąpią zmiany formalno-prawne oraz organizacyjne w sferze produkcji i sprzedaży oddzieleń przeciwpożarowych. W związku z tym, w celu nieprzerwanej realizacji przez Spółkę Zależną zadań gospodarczych związanych z ww. działalnością, po wniesieniu aportu byłyby wykonywane między stronami odpłatne czynności (usługi), w szczególności w zakresie dostawy mediów, bądź korzystania z infrastruktury technicznej niezbędnej do funkcjonowania i realizowania zadań gospodarczych przez Spółkę Zależną. Ponadto, Spółka będzie świadczyć na rzecz Spółki Zależnej usługi administracyjno-księgowe, tj. obsługi księgowej/informatycznej/kadrowej itp. Tym samym, wraz z wniesieniem aportu Spółce Zależnej zapewniona zostanie kompleksowa obsługa administracyjna, księgowa i informatyczna, pozwalające na prowadzenie działalności w zakresie produkcji i sprzedaży oddzieleń przeciwpożarowych w sposób nieprzerwany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyodrębniony ze Spółki Dział Oddzieleń PPOŻ będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym, na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy aport tego zespołu składników do Spółki Zależnej nie będzie podlegał opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Dział Oddzieleń PPOŻ będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, aport tego zespołu składników do Spółki Zależnej nie będzie podlegał opodatkowaniu. Po powołaniu treści art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka stwierdziła, że z definicji tej wynika, iż aby zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


W związku z powyższym, dla uznania Działu Oddzieleń PPOŻ za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki, konieczne jest wyodrębnienie składników majątkowych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej, jak i funkcjonalnej.

W ocenie Spółki, podstawowym warunkiem uznania za zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych. W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić zorganizowany zespół składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2008 r. - sygn. IPPB5/423-6/08-3/MB oraz z dnia 16 lutego 2009 r. - sygn. IPPBI/415-1303/08-7/JB). Spółka stwierdziła, że zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 14 września 2005 r. (sygn. ZD/406-137/CIT/05) warunkiem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych. W ocenie Spółki, warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych jest spełniony w odniesieniu do Działu Oddzieleń PPOŻ. Składniki majątkowe wchodzące w skład Działu tworzą określony zespół, a nie tylko sumę poszczególnych składników. Zespół tych składników umożliwi Spółce Zależnej – w przypadku decyzji o wniesieniu aportem Działu Oddzieleń PPOŻ przez Spółkę - podjęcie działalności w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych i osiągania z tego tytułu przychodów. Zdaniem Spółki, powyższa kwalifikacja Działu (jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa) nie ulegnie zmianie niezależnie od tego, czy w ramach wniesionego aportu będą faktycznie przeniesione wszystkie zobowiązania związane z pionem oddzieleń przeciwpożarowych. Naczelny Sąd Administracyjny (w wyroku z dnia 12 maja 2011 r., sygn. II FSK 2222/09) zauważył, że przeniesienie części przedsiębiorstwa z wyłączeniem zobowiązań jest możliwe ze względu na brak zgody wierzyciela, a zatem definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymaga, aby dla uznania aportu za taką część przedsiębiorstwa w jej skład musiały wchodzić wszystkie zobowiązania związane z przenoszonym zespołem składników majątkowych. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku braku zgody kontrahentów na przeniesienie na rzecz Spółki Zależnej zobowiązań Spółki z tytułu umów handlowych w toku (w takim wypadku możliwe jest wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności obu ww. podmiotów za wykonanie tych umów), jak też w przypadku umów kredytowych związanych z całością działalności Spółki (w takim wypadku, możliwe jest wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności dłużników w następstwie aportu). Powyższej kwalifikacji nie zmieni także fakt, iż na Spółkę Zależną nie przejdą zobowiązania publicznoprawne (ZUS, podatkowe), które są nieprzenoszalne z mocy prawa. W świetle powyższego, składniki majątkowe wchodzące w skład Działu Oddzieleń PPOŻ - jako jednostki wyodrębnionej wewnętrznie w strukturach Spółki - będą stanowiły zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Spółka wskazała, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 grudnia 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-1165/10/AP). Dodatkowo „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp.” (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. IPPB5/423-540/10-4/MB).

Wyodrębnienie Działu Oddzieleń PPOŻ nastąpi w formie uchwały zarządu. Uchwała będzie zawierała w szczególności zestawienie materialnych i niematerialnych składników (w tym zobowiązań) przypisanych do Działu. Będzie on posiadać własną strukturę organizacyjną, na której czele stanie organ odpowiedzialny za kierowanie jednostką. Ponadto, do Działu zostaną przypisani pracownicy zatrudnieni w działalności w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, należy uznać, iż Dział Oddzieleń PPOŻ będzie spełniał wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, Dział Oddzieleń PPOŻ stanowić będzie także zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) wyodrębniony finansowo, o czym świadczy m.in. istniejące obecnie wyodrębnienie działu produkcji oddzieleń przeciwpożarowych w systemie fmansowo-księgowym Spółki. W rezultacie istnieje możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w świetle definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności, czy konieczne jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych, czy sporządzanie bilansów. Spółka stwierdziła, że na brak wymogu sporządzania odrębnego bilansu przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa wskazują także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. sygn. IPPB5/423-797/10-4/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2010 r. sygn. ILPB3/423-769/10-4/EK). Również w orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2011. Komentarz”; Wydawnictwo C. H. Beck; Warszawa 2011 r.; a także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Kr 31/10). Ponadto, na Dział Oddzieleń przejdą wszystkie zobowiązania, związane funkcjonalnie z działalnością w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych, które wyodrębnione zostaną na podstawie uchwały zarządu, w szczególności zobowiązania wynikające z umów gospodarczych związanych z nieruchomością stanowiącą zakład produkcyjny, jak i związanych z prowadzeniem działalności w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych. Mając na uwadze opisane powyżej okoliczności, zdaniem Spółki, Dział Oddzieleń PPOŻ spełni warunek wyodrębnienia finansowego, o którym mowa w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Zdaniem Spółki, zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o podatku dochodowym od osób pranych, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 lutego 2011 r., sygn. IPPB5/423-812/10-2/MB). Dział Oddzieleń PPOŻ zostanie przeznaczony do realizacji zadań z zakresu produkcji oddzieleń przeciwpożarowych. W tym celu do Działu zostaną alokowane wszystkie składniki majątkowe konieczne do kontynuacji przedmiotowej działalności w zakresie prowadzonym dotychczas przez Spółkę. Dział będzie posiadał także niezależne źródło przychodów (przychody ze sprzedaży oddzieleń przeciwpożarowych), które obecnie generuje znaczną część przychodów Spółki. Zdaniem Spółki, należy uznać, że Dział będzie wyodrębniony także pod względem funkcjonalnym z Jej struktury. Potwierdzeniem funkcjonalnego wyodrębnienia ze struktury Spółki jest również fakt, iż kontynuowanie działalności związanej z produkcją oddzieleń przeciwpożarowych przez Dział nie będzie wymagało od niej żadnych dodatkowych nakładów finansowych, czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Ponadto Dział mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, gdyby zaistniała taka konieczność. Składniki przypisane do Działu stanowią bowiem odpowiednio powiązaną całość i będą przyczyniać się do osiągania przychodu. Dodatkowo Dział, poprzez swój organ kierowniczy, wykorzystując przyporządkowane składniki majątkowe, będzie w stanie samodzielnie prowadzić działalność w zakresie produkcji i sprzedaży. Spółka zauważyła, iż możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych przez Dział będzie także dotyczyła sytuacji po jego ewentualnym wniesieniu aportem do Spółki Zależnej. Powyższe będzie miało zastosowanie również w przypadku braku możliwości przeniesienia w ramach aportu praw/obowiązków wynikających z niektórych umów gospodarczych związanych z działalnością Działu (z uwagi na brak zgody wierzycieli) lub składników majątkowych obciążonych zastawem (z uwagi na brak zgody zastawnika). Ryzyko to dotyczy przede wszystkim umów i ruchomości, które nie są niezbędne do kontynuowania działalności w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych. Ponadto, w takiej sytuacji Spółka Zależna będzie miała możliwość zawarcia analogicznych umów gospodarczych, jako osobny podmiot prawny (np. umowy o kredyt obrotowy). W przypadku wniesienia Działu aportem do Spółki Zależnej, na ww. spółkę przejdzie zakład pracy w rozumieniu art. 231 § 1 Kodeksu pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), wskutek czego Spółka Zależna stanie się stroną stosunków pracy z pracownikami przypisanymi do Działu Oddzieleń PPOŻ (w obrębie struktury wewnętrznej Spółki). Powyższe świadczy o potencjalnej zdolności Działu Oddzieleń PPOŻ do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym, tak przed, jak i po wniesieniu go aportem do Spółki Zależnej. Spółka stwierdziła, że zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrażonym w wyroku z dnia 27 września 2011 r., sygn. I FSK 1383/10), zespół składników majątkowych może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa również wtedy, gdy jego obsługą kadrową, finansową i informatyczną będzie się zajmować inny podmiot. Powyższe stanowisko NSA potwierdził także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2012 r. (sygn. ITPP2/443-156/12/PS). W Jej ocenie, nawet w przypadku, gdy po wniesieniu aportem Działu do Spółki Zależnej funkcje kadrowe, informatyczne i finansowe będą nadal wykonywane przez pracowników Spółki (w ramach odpłatnego świadczenia usług), nie wpłynie to na jego status, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Korzystanie przez Spółkę Zależną z usług świadczonych przez Spółkę będzie miało na celu optymalizację kosztów prowadzenia działalności oraz pozwoli Spółce Zależnej skoncentrować się na działalności w zakresie oddzieleń przeciwpożarowych. Powyższe oznacza nie tylko, iż Dział Oddzieleń PPOŻ będzie potencjalnie zdolny do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku przed dniem dokonania przez Spółkę aportu, ale również, że Spółka Zależna będzie realizowała dotychczasowe funkcje Działu Oddzieleń, wykorzystując zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników, bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie. Zdaniem Spółki, opisany powyżej zespół składników majątkowych (w tym zobowiązania), który zostanie wydzielony w ramach Jej struktury wewnętrznej, ze względu na jego organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie w stopniu umożliwiającym potencjalne samodzielne realizowanie zadań gospodarczych w zakresie produkcji oddzieleń przeciwpożarowych, pozwala na uznanie Działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po powołaniu treści art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług Spółka stwierdziła, że przepis ten formułuje identyczną definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak analizowany wyżej przepis art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób pranych. Z uwagi na tożsamość definicji na gruncie obu ustaw, przedstawiona powyżej argumentacja w odniesieniu do charakteru Działu Oddzieleń PPOŻ (który Spółka wyodrębniła w swej strukturze), jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, pozostaje w całości zasadna. Zdaniem Spółki, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Działu wykazane w stanowisku pozwala na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Stwierdziła, że przepis art. 6 pkt 1 tej ustawy jest implementacją art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Zdaniem Spółki, definicja „transakcji zbycia” użyta w ustawie o podatku od towarów i usług jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności, pod pojęciem „zbycie” rozumie się także zamianę, darowiznę, czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części). Spółka stwierdziła, że zgodnie z wykładnią dokonaną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 października 2009 r. (sygn. III SA/Wa 368/09), „transakcją zbycia jest każda czynność, w świetle obowiązujących przepisów skutkująca przeniesieniem własności przedsiębiorstwa”. Podobny pogląd został wyrażony w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 kwietnia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-70/10/BK). Obowiązek prounijnej wykładni pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w świetle ustawy o podatku od towarów i usług wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 maja 2012 r. (sygn. I FSK 1223/11), powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 (Finanzamt Ludenscheid vs. Christel Schriever).

W związku z powyższym, w opinii Spółki, co prawda wniesienie aportem Działu Oddzieleń PPOŻ do Spółki Zależnej będzie stanowiło transakcję zbycia na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, jednak ponieważ przedmiot aportu będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ww. ustawy, przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy. Stwierdziła, że Jej stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe, między innymi interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. IPPP1/443-209/11-4/AW, z dnia 4 marca 2011 r., sygn. IPPP2/443-892/10-4/IG oraz z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-235/12-4/EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m. in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza utworzyć spółkę, do której chce wnieść w formie aportu część składników majątkowych i niemajątkowych przedsiębiorstwa w postaci wyodrębnionego Działu Oddzieleń PPOŻ, który będzie posiadał niezbędną samodzielność finansową oraz funkcjonalną. Będzie również posiadał zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w określonym zakresie. Aport będzie obejmował zobowiązania związane z ww. Działem, jednakże w przypadku braku zgody wierzycieli, część zobowiązań nie zostanie przeniesiona.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że o ile – jak wskazano we wniosku – Dział Oddzieleń PPOŻ będzie wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie, ma potencjalną możliwość spełnienia warunków niezbędnych dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać jednak należy, że konsekwencją finansowego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest konieczność przypisania do niej wszelkich zobowiązań związanych z jej działalnością. Jeżeli więc w momencie przekazania Dział przedsiębiorstwa posiadać będzie cechy wymienione w ww. przepisie i zostaną przypisane do niego wszystkie zobowiązania związane z jego działalnością, to będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a czynność jego wniesienia do spółki, na podstawie art. 6 ust.1 ww. ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania.

Należy bowiem wskazać, iż nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest nabyciem ogółu praw i obowiązków związanych z tą częścią przedsiębiorstwa, czyli nabywający wstępuje w prawnie wyodrębniony majątek swego poprzednika. Na nabywcę winny przejść wszystkie zobowiązania związane z tą częścią przedsiębiorstwa, gdyż stanowią one jego składniki. Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ww. ustawy, ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy na nabywcę zostaną przeniesione wszystkie zobowiązania wcześniej jej przypisane. W przypadku braku zgody wierzycieli, ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie wydzielona część zobowiązań, które nie mogą przejść na spółkę nabywającą i pozostaną w spółce wnoszącej aport. Wyodrębniona część przedsiębiorstwa pozbawiona tych zobowiązań utraci tym samym status zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług – powyższe nie dotyczy kwestii przenoszenia zobowiązań, które nie mogą być przenoszone z mocy prawa. W konsekwencji, art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie miał zastosowania, a zbycie poszczególnych składników majątku będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy

Końcowo wskazać należy, że zgodnie z art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Odnosząc się do powołanych wyroków Sądów Administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości UE wskazać należy, iż ww. przepis nie zawiera postanowień, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia określonej kategorii orzeczeń. Niezależnie od tego wskazać należy, że istnienie tego orzecznictwa nie odbiera organowi wydającemu interpretację prawa do samodzielnej oceny zdarzeń i wykładni przepisów prawa w sprawach innych niż ta, w której zapadł konkretny wyrok. Wobec tego – uznając rolę i znaczenie orzecznictwa sądowego w zakresie wskazywania kierunków wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego - stwierdzić należy, iż każdorazowo orzeczenia sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) - Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Natomiast w odniesieniu do wskazanych przez Spółkę opracowań naukowych należy podkreślić, że są one wyrazem opinii ich autorów, które nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

W kwestii powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia w nich podjęte zapadły w odmiennych stanach faktycznych niż w sprawie przedstawionej przez Spółkę. Ze stanów faktycznych przedstawionych w interpretacjach o sygn. IPPB5/423-6/08-3/MB, IPPBI/415-1303/08-7/JB (prawidłowa sygn. IPPB1/415-1303/08-7/JB ), ZD/406-137/CIT/05, IBPBI/2/423-1165/10/AP, IPPB5/423-540/10-4/MB, IPPB5/423-797/10-4/DG, ILPB3/423-769/10-4/EK, IPPB5/423-812/10-2/MB, ITPP2/443-156/12/PS, IPPP1/443-209/11-4/AW, IPPP2/443-892/10-4/IG, nie wynika, żeby ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa została wyłączona część zobowiązań związanych z jej działalnością. Natomiast interpretacje o sygn. ITPP1/443-70/10/BK i IPPP3/443-235/12-4/EK (prawidłowa sygn. IPPP1/443-235/12-4/EK) dotyczą zbycia całego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a nie jego zorganizowanej części, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe nie mogły mieć wpływu na stanowisko zajęte przez organ w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj