Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-235/12-4/EK
z 13 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-235/12-4/EK
Data
2012.06.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
aport
czynności niepodlegające opodatkowaniu
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Opodatkowanie wniesienia aportu w postaci ZP ZOZ-u do Sp. z o.o.



Wniosek ORD-IN 311 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 09 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 30 maja 2012r. (data pływu 04 czerwca 2012r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 maja 2012 r. (data doręczenia 25 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci ZP ZOZ –u do spółki z o.o.– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci ZP ZOZ-u do spółki z o.o. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 maja 2012r. (data wpływu 04 czerwca 2012r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 maja 2012r. (data doręczenia 25 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Został on wpisany w dniu 10.09.2002r. do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem ….. . Rejestr jest prowadzony przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

W rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę wpisany jest pod numerem: ….

Rada Powiatu jako podmiot tworzący Zespól Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej planuje przekształcić Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w spółkę prawa handlowego na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 16.04.2011 r. o działalności leczniczej ( Dz. U. z 201 1 r. Nr 112 poz. 654). Rada Powiatu podjęła uchwałę z dnia 27.10.2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na przekształcenie Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z art. 81 i 82 ustawy o działalności leczniczej pracownicy Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej stają się pracownikami spółki, bilans zamknięcia Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej staje się bilansem otwarcia spółki. Zarząd Powiatu przekaże majątek Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej do spółki jako aport i w zamian obejmie udziały.

Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o następujące elementy.

Zgodnie z art. 82 ust 1 ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej została określona wartość rynkowa nieruchomości znajdujących się w posiadaniu Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Aportowa masa majątkowa Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej będzie obejmowała grunty i budynki, środki trwałe, składniki niematerialne i materialne, w szczególności wierzytelności i środki pieniężne Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Rada Powiatu określiła te elementy w Uchwale w sprawie przekształcenia Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i utworzeniu przez Powiat spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą” Powiatowe Centrum Zdrowia” Spółka z o.o. Cały majątek Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej zostanie przekazany do powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Powiat przejmie zobowiązania od Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej do kwoty 20.500.000 zł tj. powyżej wskaźnika 0,5 wg art. 71 i 72 ustawy o działalności leczniczej.

Rada Powiatu określiła wartość przejętych zobowiązań przez Powiat w Uchwale Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na przekształcenie Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż cały majątek Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej zostanie przekazany do ZP ZOZ w formie aportu. Spółka prawa handlowego będzie w stanie w oparciu o przejęte składniki majątkowe prowadzić działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wniesionego aportu należy zapłacić podatek od towarów usług...

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tej ustawy nie stosuje się do zbycia podmiotu lub jego zorganizowanej części. Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie majątku Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej funkcjonującego dziś jako osoba prawna jest zorganizowanym przedsiębiorstwem, który zostaje przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z 100% udziałem właścicielskim Powiatu. W związku z powyższym nie podlega podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Pod pojęciem dostawy towarów zgodnie z ww. art. 7 ust. 1 tej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego spełnia definicję dostawy towarów – następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji przedsiębiorstwa. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 55¹ tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu.

Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55² Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż rada Powiatu jako podmiot tworzący Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej planuje przekształcić ZP ZOZ-u w spółkę prawa handlowego na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15.04.2011r. o działalności leczniczej. Zgodnie z art. 81 i 82 ustawy o działalności leczniczej pracownicy Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej stają się pracownikami spółki, bilans zamknięcia Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej staje się bilansem otwarcia spółki. Aportowana masa majątkowa będzie obejmowała grunty i budynki, środki trwałe, składniki niematerialne i materialne, w szczególności wierzytelności i środki pieniężne. Wnioskodawca przekaże cały majątek Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej do spółki z o.o. jako aport i w zamian obejmie udziały. Spółka z o.o. będzie w stanie w oparciu o przejęte składniki majątkowe prowadzić działalność gospodarczą.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r.r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112 poz. 655 ze zm.) przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową odbywa się na zasadach określonych w art. 70-82 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 75 ust. 2 ww. ustawy organem dokonującym przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową jest organ wykonawczy samorządu terytorialnego – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy dniem przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę, o której mowa w art. 69, jest dzień wpisania tej spółki do rejestru przedsiębiorców. Natomiast art. 80 ust. 4 ustawy stanowi, iż jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 81 ustawy, z dniem przekształcenia pracownicy przekształconego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stają się z mocy prawa, pracownikami spółki, o której mowa w art. 69.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca przekazuje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego. Zatem, stosownie do treści art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja wniesienia w formie aportu przedsiębiorstwa, nie będzie objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj