Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-965/12/ESZ
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-965/12/ESZ
Data
2012.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
kapitał ludzki
zwolnienie


Istota interpretacji
W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją m.in. projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych od stycznia do czerwca 2012 roku, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 sierpnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest prawidłowe.
  • możliwości dokonania korekty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres od stycznia do czerwca 2012 roku, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją m.in. projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, możliwości dokonania korekty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres od stycznia do czerwca 2012 roku, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej, opodatkowanym „podatkiem liniowym”. Prowadzi działalność gospodarczą dotyczącą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, świadczy usługi szkoleniowe i jest czynnym podatnikiem VAT. Od 01 lipca 2008r., w ramach zawieranych przez Wnioskodawcę umów m.in. z: Wojewódzkimi Urzędami Pracy oraz Biurem Rozwoju Regionalnego realizował i nadal realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Jest to m.in. projekt „...” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,

  • jest realizowany w okresie 01 czerwca 2011 – 31 grudnia 2012r.,
  • w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.12 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie,
  • umowa została zawarta w dniu 01 sierpnia 2011r.,
  • Instytucja Pośrednicząca: Wojewódzki Urząd Pracy,
  • funkcja w projekcie: Wnioskodawca pełnił i pełni funkcję członka zarządu w projekcie, członka komisji rekrutacyjnej oraz członka komisji oceny biznes-planów, indywidualnego konsultanta biznesowego.
  • podstawa prawna otrzymania środków finansowych:
    • Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
    • Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006r.),
    • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (sprostowanie Dz. Urz. UE L 45 z dnia 15 lutego 2007r.),
    • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. 157, poz. 1240 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.),
    • Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786),
    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726),
  • wypłata środków otrzymywanych w związku z realizacją projektu była i jest obecnie dokonywana w formie transz płatniczych przeciętnie co trzy miesiące w okresie 01 czerwca 2011 – 31 grudnia 2012r.
  • źródła finansowania projektu:
    • 15% – współfinansowanie z budżetu krajowego (dotacja celowa), przekazywana przez Wojewódzki Urząd Pracy,
    • 85% – współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego przekazywane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie zleceń płatności wystawionych przez Wojewódzki Urząd Pracy,

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż jest beneficjentem otrzymywanych środków oraz bezpośrednio realizuje cele projektów. Zgodnie z zapisami umów o dofinansowanie Wnioskodawca zobligowany był do otwarcia wyodrębnionych rachunków bankowych, na które były lub są przekazywane środki stanowiące dofinansowanie w ramach realizowanych projektów. Wnioskodawca zobligowany był i obecnie jest również do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków na rzecz projektów zgodnie z "Zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki". Realizowane projekty, co do zasady nie przynoszą zysku. Oznacza to, że Wnioskodawca, jako beneficjent projektów otrzymuje środki finansowe na finansowanie ściśle określonych i zaakceptowanych przez właściwą Instytucję Pośredniczącą kosztów. Koszty służą w całości realizacji założonych celów projektów i nie są związane z komercyjną działalnością spółki prowadzonej przez Wnioskodawcę. Poniesione koszty podlegają szczegółowemu rozliczeniu i są ponoszone do wysokości przyznanego dofinansowania. Niewydatkowana kwota w całości podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie. Wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów są ściśle określone w budżetach projektów i podlegają zatwierdzeniu przez właściwą Instytucję Pośredniczącą. Wszelkie zmiany w budżecie projektu wymagają uprzedniej zgody właściwej Instytucji Pośredniczącej.

W ramach ww. projektów Wnioskodawca realizował i nadal realizuje zadania przewidziane w budżetach projektów, jako kierownik projektów lub zarządzający projektami, członek komisji oceny biznes-planów, członek komisji rekrutacyjnych, członek oceny wniosków oraz indywidualny konsultant biznesowy. Z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenia, na podstawie wystawianych not księgowych – obciążających poszczególne projekty. Wynagrodzenia te ujęte są w budżetach projektów, jako koszty kwalifikowane i wypłacane są z rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi projektów. Wynagrodzenia traktowane były i nadal są, jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, od którego odprowadzony był podatek a aktualnie zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód uzysk(iw)any przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu, podlega(ł) zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy Wnioskodawca może dokonać korekty złożonego zeznania podatkowego za 2011 rok oraz dokonać korekty podatku dochodowego za okres od stycznia do czerwca 2012 roku i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot nienależnie zapłaconego podatku...

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedzi na obydwa pytania są twierdzące.

Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego jako wspólnika spółki cywilnej, w związku z realizacją ww. projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu. Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów pełnił i pełni obecnie funkcje: kierownika projektów lub zarządzającego projektami, członka komisji oceny biznes-planów, członka komisji rekrutacyjnej, członka oceny wniosków, indywidualnego konsultanta biznesowego. Jednakże działalność wykonywana w związku z realizacją projektów nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskujący wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że złożony wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w latach 2011-2012, Wnioskodawca rozpatrywał go na gruncie stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, tj. wskazując przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana na realizację projektu w latach 2011-2012, w tym także wypłacane w ramach projektu wynagrodzenie dla Wnioskodawcy (związane z realizacją zadań w projekcie) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego, są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Dofinansowanie ze środków europejskich, stosownie do art. 184 i następne ustawy o finansach publicznych, realizowane jest w formie płatności. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy płatności otrzymane na realizację projektów w ramach POKL, w tym także wypłacane w ramach projektów wynagrodzenie dla beneficjenta – związane z realizacją zadań w projekcie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wprowadzone przepisem art. 12 pkt 1 lit a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych i obowiązywało od 1 stycznia 2010r. Tym samym, środki otrzymane w latach 2010-2012 z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, są wolne od podatku na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są m.in. środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Zgodnie z art. 117 cyt ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy, stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zdaniem Wnioskodawcy od 01 stycznia 2010r.:

  • środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki" są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • środki otrzymane z budżetu państwa w formie dotacji celowej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego jako wspólnika spółki cywilnej w związku z realizacją projektu „...”, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. l pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu, a działalność wykonywana w związku z realizacją projektu nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki otrzymane z budżetu państwa w formie dotacji celowej, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.

Odnośnie pytanie oznaczonego we wniosku nr 2, Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), może skorygować złożoną za 2011rok deklarację oraz dokonać korekty podatku dochodowego za miesiące od stycznia do czerwca 2012r. i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty oraz dokonanie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku zgodnie z art. 75 § 2 pkt 2a cytowanej ustawy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której m.in. w 2011r. zawarł, umowę o dofinansowanie projektu realizowanego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tej umowy, Wnioskodawca pełnił i pełni funkcję zarządzającego projektem, członka komisji rekrutacyjnej, oceny biznes-planów oraz indywidualnego konsultanta biznesowego i jako beneficjent otrzymał i otrzymuje m.in. kwoty określone, jako wynagrodzenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodane zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010r.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków, europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, która pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, stanowi dla Wnioskodawcy, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bowiem jak wskazano we wniosku Wnioskodawca, jest beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej, co tym samym wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, dotyczącego wyłącznie uczestników projektów realizowanych z ww. środków.

Zatem środki, otrzymane w latach 2011, 2012 z Europejskiego Funduszu Społecznego a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymane w latach 2011, 2012 w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczy(ł) na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie stanowią przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe związane z realizacją wskazanego we wniosku projektu, w tym również wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymane w związku z pełnieniem funkcji zarządzającego projektem, członka komisji rekrutacyjnej oraz członka komisji oceny biznes-planów, a także członka komisji oceny wniosków o przedłużenie wsparcia pomostowego, wskazanego we wniosku projektu, stanowią dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (a nie wynagrodzenie), zwolniony z opodatkowania (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych) na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz projektu była (jest) pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania, Wnioskodawca nie miał (nie ma) obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej za 2011r., zauważyć należy, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji Podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

W przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 1 i § 3 Ordynacji podatkowej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty).

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli zatem uzyskane przez Wnioskodawcę w 2011r., środki finansowe, o których mowa we wniosku (lub ich część) zostały wykazane w złożonym za ten rok zeznaniu podatkowym, jako dochód do opodatkowania, a w związku z tym Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia stosownej korekty złożonego za ten rok zeznania podatkowego oraz dochodzenia zwrotu nadpłaconego podatku.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty zaliczek na podatek dochodowy za okres od stycznia do czerwca 2012r. stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach, to rozumie się przez to również m.in. zaliczki na podatki. Zatem, jeżeli w cyt. powyżej art. 72 § 1 pkt 1 ww. ustawy, jest mowa o podatku jako nadpłacie, to należałoby przez to rozumieć także nadpłatę w zaliczce. Nadpłaconą zaliczką byłaby zaliczka zapłacona w kwocie wyższej niż należna, a zaliczka nienależna, to zaliczka zapłacona mimo braku obowiązku jej zapłaty.

Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku (zaliczki na podatek) nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

W myśl natomiast art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje z dniem złożenia, zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego.

Zatem zapłata zaliczki w wysokości zawyżonej co do zasady powodowałaby w chwili jej dokonania powstanie nadpłaty w zaliczce. Jednakże, z zastrzeżenia zawartego w art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej wynika, że nadpłata powstaje dla podatników podatku dochodowego z dniem złożenia zeznania rocznego. Oznacza to, że najwcześniejszym momentem powstania nadpłaty w podatku dochodowym zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, jest dzień złożenia zeznania rocznego, o ile w tym dniu podatek zawyżony lub nienależny został przez podatnika zapłacony. Przepis ten nie przewiduje możliwości powstania nadpłaty w zawyżonej lub nienależnej zaliczce wcześniej, niż dzień złożenia zeznania rocznego, brak jest bowiem w tym względzie dokumentu (deklaracji) będącej podstawą do dokonania stosownego rozliczenia.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za 2011 rok, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest prawidłowe.
  • możliwości dokonania korekty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres od stycznia do czerwca 2012 roku, a także wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych projektów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj