Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-90/11-4/ASZ
z 10 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-90/11-4/ASZ
Data
2011.10.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez Wnioskodawcę, jako beneficjenta projektu, dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich z Europejskiego Funduszu Społecznego) na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym także część pozostawiona w dyspozycji beneficjenta jako wynagrodzenie kierownika projektu, stanowi przychód korzystający w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 365 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dofinansowania otrzymanego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 września 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 września 2011 r., natomiast w dniu 29 września 2011 r. uzupełniono ww. wniosek o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, przeprowadzanie badań i analiz technicznych oraz prowadzenie pozaszkolnych form edukacji. Jest to działalność opodatkowana na zasadach ogólnych, w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - Wnioskodawca, jako beneficjent, realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Wnioskodawca jest jednocześnie kierownikiem projektu, a więc jego bezpośrednim realizatorem i osobiście wykonuje czynności wskazane we wniosku o dofinansowanie w ramach zadania „zarządzanie projektem”. Wnioskodawca zarządza całością projektu, sprawuje nadzór i monitoring nad prowadzonymi działaniami, odpowiada za całą administracyjną obsługę projektu, w tym prowadzi sprawozdawczość. Wnioskodawca na realizację każdego z projektów, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie.

W okresie od 30 listopada 2010 r. do 31 marca 2011 r. Wnioskodawca jako beneficjent realizował, na mocy umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.3 „…”. Środki na realizację projektu Wnioskodawcaotrzymał w formie:

  1. płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu) z konta Banku Gospodarstwa Krajowego (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego),
  2. dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 15% wartości projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu).

Wnioskodawca podpisał również z Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 „…”. Przewidywany okres realizacji projektu od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2012 r.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu, a na jego realizację otrzymał środki w formie:

  1. płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości udzielonego dofinansowania projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu) z konta Banku Gospodarstwa Krajowego (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego),
  2. dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 15% wartości udzielonego dofinansowania (wydatków kwalifikowalnych projektu).

Udzielone dofinansowanie obejmuje 87,5% wartości projektu, pozostałe 12,5% wartości projektu to wkład własny partnera projektu - jednostki samorządu terytorialnego (wkładu tego beneficjent nie otrzymuje).

W obu tych projektach Wnioskodawca pełni funkcję kierownika projektu.

Wnioskodawca w przyszłości ma zamiar realizować projekty w warunkach wskazanych powyżej, tj. poprzez uzyskanie dofinansowania na realizację projektów ze środków europejskich oraz współfinansowanie ze środków krajowych.

Wnioskodawca dodaje, iż środki pieniężne pochodzące z dofinansowania przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków koniecznych do zrealizowania poszczególnych projektów, na podstawie przedstawionych przez podatnika budżetów. W ramach każdego budżetu wyznaczonego dla tych projektów przewidziane były środki finansowe m.in. na pokrycie wynagrodzenia kierownika projektu odpowiedzialnego za zarządzanie całością zadań merytorycznych. Wynagrodzenie Wnioskodawcy (beneficjenta/kierownika projektu) było/jest wypłacane co miesiąc, zgodnie z zatwierdzonym budżetem, w oparciu o notę księgową, będącą podstawą do wypłacania kwoty należnej za pełnione funkcje. Wynagrodzenie to jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.

Niektóre wydatki w ramach projektu stanowią wydatki niekwalifikowane, które Wnioskodawca pokrywa samodzielnie, ze środków własnych (bez dofinansowania).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę, jako beneficjenta projektu, dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich z Europejskiego Funduszu Społecznego) na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym także część pozostawiona w dyspozycji beneficjenta jako wynagrodzenie kierownika projektu, stanowi przychód korzystający w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu, stanowiące koszty kwalifikowalne projektu, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu...
  3. Czy wydatki ponoszone ze środków własnych w związku z realizacją projektu stanowiące koszty niekwalifikowane, stanowią koszt uzyskania przychodu...

Ponieważ Wnioskodawca zamierza w przyszłości realizować zbliżone do dotychczasowych projekty wskazał, iż wnosi o udzielenie odpowiedzi również co do zdarzenia przyszłego w zakresie analogicznym do opisanego powyżej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1, natomiast wniosek w zakresie pytań oznaczonych nr. 2 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe, które otrzymał i otrzyma w przyszłości na realizację projektów (zarówno dotacja celowa jak i płatność ze środków europejskich) stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych, a koszty kwalifikowalne (wszystkie koszty ujęte w budżecie projektu, na które przeznaczone są określone środki pieniężne pokrywane z dofinansowania), które poniesie na realizacje projektów sfinansowane z otrzymanych środków nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Koszty niekwalifikowane (nie ujęte w budżecie projektu, a ponoszone na realizację projektu), które nie są zwracane ze środków unijnych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca wskazując podstawę prawną stwierdza, iż art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dotyczy dotacji celowej, art. 21 ust 1 pkt 136 ww. ustawy – dotyczy płatności ze środków europejskich (EFS), art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy – dotyczy kosztów kwalifikowalnych, zaś art. 22 ust. 1 cyt. ustawy – dotyczy kosztów niekwalifikowanych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Sposób zapewnienia finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych, co wynika z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712 ze zm.).

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dotacja otrzymana na realizacje projektu „…”, projektu „…”, jak i na realizację projektów w ramach POKL realizowanych w przyszłości, w tym także wypłacane w ramach projektu wynagrodzenie dla beneficjenta - kierownika projektu (związane z realizacją zadań w projekcie) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Dofinansowanie ze środków europejskich, stosownie do art. 184 i nst. ustawy o finansach publicznych, realizowane jest w formie płatności. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno płatności otrzymane na realizację projektu „…”, projektu „…”, jak i na realizację projektów w ramach POKL realizowanych w przyszłości, w tym także wypłacane w ramach projektu wynagrodzenie dla beneficjenta - kierownika projektu (związane z realizacją zadań w projekcie) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zwolnienie na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wprowadzone przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych i obowiązywało od 1 stycznia 2010 r. Tym samym, środki otrzymane w roku 2010 i 2011 z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, otrzymane dotacje na realizację projektów stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z opisane stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako beneficjent, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzi – okres programowania 2007 – 2013, realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Wnioskodawca jest jednocześnie kierownikiem projektu, a więc jego bezpośrednim realizatorem i osobiście wykonuje czynności wskazane we wniosku o dofinansowanie w ramach zadania „zarządzanie projektem” (zarządza całością projektu, sprawuje nadzór i monitoring nad prowadzonymi działaniami, odpowiada za całą administracyjną obsługę projektu, w tym prowadzi sprawozdawczość). Wnioskodawca na realizację każdego z projektów, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca, jako beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektów w postaci „płatności ze środków europejskich” oraz z „dotacji celowej z budżetu państwa”. Otrzymane środki pochodzą w 85% ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) i zostały wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Jednocześnie wskazał, iż zamierza w przyszłości realizować projekty zbliżone do już realizowanych.

Zatem środki, które Wnioskodawca otrzymał w latach 2010 - 2011 (a także te, które dopiero otrzyma) z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, które Wnioskodawca otrzymał w latach 2010 - 2011 (a także te, które dopiero otrzyma) w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Ponadto w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć przy tym należy, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca w istocie jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” to środki otrzymane w związku z realizacją ww. programu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż środki, jakie Wnioskodawca otrzymał w latach 2010 – 2011, bądź otrzyma w latach następnych, na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

  • art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa,
  • art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy – w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) i zostało wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj