Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-466/12/ESZ
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-466/12/ESZ
Data
2012.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
kapitał ludzki
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu pt. „Twoja ...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej złożonej za lata 2008, 2009 i wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r.poz 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 19 kwietnia 2012r.), uzupełnionym w dniach 05 i 06 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekt deklaracji podatkowych złożonych za lata 2008 - 2009 i wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wskazanych we wniosku środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją m.in. projektu pt. „...” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz możliwości dokonania korekt deklaracji podatkowych złożonych za lata 2008 - 2009 i wystąpienia o zwrot nienależnie zapłaconego podatku. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 27 czerwca 2012r. Znak: IBPBI/1/415-466/12/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 05 i 06 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej, opodatkowanym tzw. podatkiem liniowym. Prowadzi działalność gospodarczą, dotyczącą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, świadczy usługi szkoleniowe i jest czynnym podatnikiem VAT. Od 01 lipca 2008 roku, w ramach zawieranych przez Wnioskodawcę umów z: Wojewódzkimi Urzędami Pracy, Urzędem Marszałkowskim oraz (...) Biurem Rozwoju Regionalnego realizował i nadal realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w tym m.in. projekt „...”, zrealizowany w okresie od 01 sierpnia 2008 do 31 maja 2009r. Ww. projekt finansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Wnioskodawca jest beneficjentem otrzymywanych środków oraz bezpośrednio realizuje cele projektów. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zobligowany był do otwarcia wyodrębnionych rachunków bankowych, na które były lub są przekazywane środki stanowiące dofinansowanie w ramach realizowanych projektów. Wnioskodawca zobligowany był i obecnie jest również do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków na rzecz projektów zgodnie z "Zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki". Realizowane projekty, co do zasady nie przynoszą zysku. Oznacza to, że Wnioskodawca jako beneficjent projektów otrzymuje środki finansowe na finansowanie ściśle określonych i zaakceptowanych przez właściwą Instytucję Pośredniczącą kosztów. Koszty służą w całości realizacji założonych celów projektów i nie są związane z komercyjną działalnością spółki prowadzonej przez Wnioskodawcę. Poniesione koszty podlegają szczegółowemu rozliczeniu i są ponoszone do wysokości przyznanego dofinansowania. Niewydatkowana kwota w całości podlega zwrotowi na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie. Wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów są ściśle określone w budżetach projektów i podlegają zatwierdzeniu przez właściwą Instytucję Pośredniczącą. Wszelkie zmiany w budżecie projektu wymagają uprzedniej zgody właściwej Instytucji Pośredniczącej.

W ramach projektów, Wnioskodawca realizował i nadal realizuje zadania przewidziane w budżetach projektów, jako kierownik projektów lub zarządzający projektami, członek komisji oceny biznes - planów, członek komisji rekrutacyjnych, członek oceny wniosków. Z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenia, na podstawie wystawianych not księgowych - obciążających poszczególne projekty. Wynagrodzenia te ujęte są w budżetach projektów, jako koszty kwalifikowane i wypłacane są z rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi projektów. Wynagrodzenia traktowane były i nadal są jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, od którego odprowadzony był podatek, a aktualnie zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał m.in., iż projekt „...” współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,

  • zrealizowany został w okresie 01 sierpnia 2008r. – 31 maja 2009r.,
  • w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie,
  • Umowa została zawarta w dniu 02 września 2008r.,
  • Instytucja Pośrednicząca: Wojewódzki Urząd Pracy,
  • Funkcja w projekcie: Wnioskodawca pełnił jednoosobowo funkcję zarządu w projekcie,
  • Podstawa prawna otrzymania środków finansowych:
    • Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
    • Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006),
    • Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (sprostowanie Dz. Urz. UE L 45 z 15.2.2007),
    • ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.),
    • Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. 175, poz. 1232 z późn. zm.).
  • wypłata środków otrzymywanych w związku z realizacją projektu była dokonywana w formie transz płatniczych przeciętnie, co trzy miesiące w okresie 01 sierpnia 2008 – 31 maja 2009.
  • źródła finansowania projektu:
    • 15% - współfinansowanie z budżetu państwa - płatność dokonywana przez Wojewódzki Urząd Pracy, jako dotacja rozwojowa,
    • 85% -współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, płatność dokonywana przez Wojewódzki Urząd Pracy, jako dotacja rozwojowa.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu, podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy Wnioskodawca może dokonać korekty złożonych zeznań podatkowych i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot nienależnie zapłaconego podatku za te lata...

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedzi na obydwa pytania są twierdzące.

Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego, jako wspólnika spółki cywilnej, w związku z realizacją wskazanych we wniosku projektów, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektów. Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów pełnił i pełni obecnie funkcje: kierownika projektów lub zarządzającego projektami, członka komisji oceny biznes - planów, członka komisji rekrutacyjnej, członka oceny wniosków. Jednakże działalność wykonywana w związku z realizacją projektów nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę. Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskujący wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazał Wnioskodawca, w związku z tym, że złożony wniosek dotyczy zaistniałego w latach 2008-2009 stanu faktycznego Wnioskodawca rozpatrywał go na gruncie stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, t.j. wskazując przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z art 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Art. 5 ust. 1 pkt 2 stanowi, iż środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone na finansowanie programów i projektów realizowanych przez administrację rządową.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi".

Przy czym, zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Beneficjentami natomiast, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci realizujący projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Zatem Wnioskodawca uważa, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w 2008 i 2009 r. wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) może skorygować złożone deklaracje roczne za lata 2008-2012 i zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty oraz dokonanie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku zgodnie z art. 75 § 2 pkt 2a cyt. ustawy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 05 lipca 2012r. Wnioskodawca sprecyzował swoje stanowisko dotyczące projektu „...”, wskazując, iż Jego zdaniem, przychody uzyskiwane przez Niego jako wspólnika spółki cywilnej w związku z realizacją projektu, są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej i są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307). Wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacane były bezpośrednio z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi projektu, a działalność wykonywana w związku z realizacją projektu nie była wynagrodzeniem na gruncie przepisów kodeksu pracy, lecz przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskiwany w związku z realizacją projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można utożsamiać go z wynagrodzeniem za pracę.

Zdaniem Wnioskodawcy środki otrzymywane w 2008 i w 2009r. pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały w 2008 i 2009 r. stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w tym okresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której w 2008r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu szkoleniowego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. W ramach tej umowy, w latach 2008-2009, jako beneficjent projektu otrzymywał kwotę określoną jako wynagrodzenie zarządcy projektu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W latach 2008 – 2009, programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. do dnia 31 grudnia 2009r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym, zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, były wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, były w latach 2008 - 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w latach 2008 - 2009 Wnioskodawca był beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, środki te, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Pamiętać jednakże należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww., a otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzemieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zauważyć również należy, iż jeżeli otrzymane środki finansowe Wnioskodawca przeznaczył na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu, należy zauważyć, iż otrzymane z tego tytułu środki finansowe, nie stanowią dla niego wynagrodzenia (z ww. zastrzeżeniem dot. wydatków inwestycyjnych), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Praca wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz projektu była pracą wykonywaną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowiło przychód (dochód) z działalności gospodarczej, od którego jako zwolnionego od opodatkowania, Wnioskodawca nie miał obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jako przychód zwolniony, środki te nie podlegały również ujęciu w prowadzonej przez spółkę, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, ewidencji księgowej.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowych za lata 2008 i 2009, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji Podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

W przypadku gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 1 i § 3 Ordynacji podatkowej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (w którym to wniosku winna być określona kwota nadpłaty).

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli zatem uzyskane przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009 środki finansowe, o których mowa we wniosku (lub ich część) zostały wykazane w złożonych za te lata zeznaniach podatkowych, jako dochód do opodatkowania, a w związku z tym Wnioskodawca wykazał kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do dochodzenia zwrotu nadpłaconego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pozostałych projektów realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj