Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-454/13-4/JN
z 7 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów (prezentów) o jednostkowej cenie nabycia bądź jednostkowym koszcie wytworzenia niższym niż 10 zł, bez względu na ilość prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łączną wartość – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów (prezentów) o jednostkowej cenie nabycia bądź jednostkowym koszcie wytworzenia niższym niż 10 zł, bez względu na ilość prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łączną wartość.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest producentem wyrobów alkoholowych i zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W celu budowania i utrzymywania pozytywnych relacji handlowych przekazuje nieodpłatnie swoim kontrahentom wyroby przez siebie wyprodukowane lub inne nabyte towary, których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł. Zdarzają się przypadki, w których Spółka przekazuje jednorazowo jednemu kontrahentowi większą ilość prezentów, np. w opakowaniu zbiorczym (karton).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem/wytworzeniem towarów, które są przekazywane nieodpłatnie kontrahentom. Nieodpłatne przekazanie kontrahentom towarów, o których mowa we wniosku, następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie przedmiotowe towary. Prowadzi natomiast ewidencję dla towarów przekazywanych nieodpłatnie, jeśli ich jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, przekracza 10 zł. Łączna wartość przekazywanych nieodpłatnie towarów, których dotyczy wniosek (tj. takich, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł), może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie opisanych w stanie faktycznym towarów (prezentów) o jednostkowej cenie nabycia (bez podatku) bądź jednostkowym koszcie wytworzenia (nieobejmującym podatku akcyzowego) niższym niż 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez względu na ilość prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łączną wartość?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazywanie towarów, gdy jednostkowa cena towaru (bez podatku) bądź jednostkowy koszt wytworzenia (nieobejmujący podatku akcyzowego) jest niższy niż 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez względu na ilość towarów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łączną wartość.

Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1544 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) określa przedmiot opodatkowania tym podatkiem, wskazując w pkt 1 odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jednocześnie, zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Definicja „prezentów o małej wartości” została przedstawiona w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z jego regulacją, prezentami o małej wartości są przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Biorąc zatem pod uwagę brzmienie powyższego uregulowania należy uznać, iż dla zaklasyfikowania danego towaru jako prezentu o małej wartości na gruncie podatku VAT znaczenie ma wyłącznie spełnienie przez taki towar przesłanek określonych w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Regulacja zawarta w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT w żaden sposób nie odnosi się zaś do łącznej wartości towarów przekazywanych w ramach pojedynczego wydania, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia/łącznych kosztów wytworzenia towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie.

Fakt, iż łączna wartość towarów wydawanych w ramach jednorazowego nieodpłatnego przekazania, może przekroczyć 10 zł, nie ma zatem znaczenia dla opodatkowania. Analiza gramatyczna art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, prowadzi do wniosku, iż cenę nabycia/koszt wytworzenia należy odnosić do pojedynczego towaru. Dlatego też warunkiem koniecznym, a zarazem wystarczającym do zakwalifikowania wskazanych przekazań towarów jako wydania prezentów o małej wartości i tym samym nieopodatkowania ich, jest aby ich jednostkowy koszt wytworzenia/cena nabycia, określony w momencie przekazania towaru (nieobejmujący podatku akcyzowego), nie przekraczał kwoty 10 zł netto.

Jednostkową wartość przekazywanych przez Spółkę towarów należy więc odnosić do pojedynczych sztuk prezentów, nie zaś do łącznej wartości produktów przekazywanych jednorazowo jednej osobie.

Dla potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/jednostkowy) „jednostkowy” oznacza „dotyczący pojedynczej rzeczy”. Natomiast według definicji wynikającej ze Słownika PWN Biznes (http://biznes.pwn.pl) „koszt jednostkowy” to „koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji”.

Powyżej zaprezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie w bieżącej jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Wskazać należy przykładowo następujące interpretacje indywidualne:

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. ITPP2/443-1338/12/AW;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2012 r., sygn. IPPP2/443-971/12-5/AO;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 października 2012 r., sygn. ILPP2/443-809/12-4/MR;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 października 2012 r., sygn. IPPP1/443-931/12-2/EK;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-559/12-2/AP;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-792/11-2/EN.

Wynika z nich jednoznacznie, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Spółkę jednemu podmiotowi towarów, z uwagi na fakt, że jednostkowa wartość nabycia tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w zw. z art. 4 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-792/11-2/EN, sip.mf.gov.pl). Istotne jest, czy cena nabycia lub koszt wytworzenia (liczony bez podatku) jednej sztuki przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie ma znaczenia łączna wartość wszystkich towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL, sip.mf.gov.pl).

Mając na uwadze powyższe, Spółka wniosła o uznanie jej stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, jako przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Nie jest zatem opodatkowane przekazanie klientom towarów, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów alkoholowych i zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W celu budowania i utrzymywania pozytywnych relacji handlowych przekazuje nieodpłatnie swoim kontrahentom wyroby przez siebie wyprodukowane lub inne nabyte towary, których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł. Zdarzają się przypadki, w których Spółka przekazuje jednorazowo jednemu kontrahentowi większą ilość prezentów, np. w opakowaniu zbiorczym (karton). Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem/wytworzeniem towarów, które są przekazywane nieodpłatnie kontrahentom. Nieodpłatne przekazanie kontrahentom towarów, o których mowa we wniosku, następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie przedmiotowe towary. Prowadzi natomiast ewidencję dla towarów przekazywanych nieodpłatnie, jeśli ich jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, przekracza 10 zł. Łączna wartość przekazywanych nieodpłatnie towarów, których dotyczy wniosek (tj. takich, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł), może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę towarów (prezentów), których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, niezależnie od ilości prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łącznej wartości, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj